Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Sponsoren

Gestart door Viper, maart 05, 2013, 20:14:27

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: De Gast op juli 14, 2025, 21:24:16
Dit statement van de supportersgroepen lijkt een impulsieve actie zonder hoor en wederhoor.

Ja, erg onverstandig. Populistisch ook. Een mening hebben op het forum is een, maar zij voeren de druk op namens een groep

Delfzijl/Cambuur

Citaat van: Lore op juli 14, 2025, 22:00:43
Ja, erg onverstandig. Populistisch ook. Een mening hebben op het forum is een, maar zij voeren de druk op namens een groep
Denk er precies het zelfde over... maar dat mag je blijkbaar niet zeggen want dan krijg je de hele handel over je heen.
Zolang iemans flink investeerd is het de allerbeste, heeft ie iets van kritiek....Opzoute....
Net facebook hier, lopen allemaal achter postings en bepaalde personen aan. Krijgen een idee en hup daar is een statement
Beste vrienden, Cambuur heeft geld nodig en veel en snel. Dit stadion was te duur voor ons. Het komt allemaal wel goed maar zal langer duren om financieel mee te kunnen doen in top kkd. Het weg jagen van geldschieters en onrust kweken onder sponsoren lijkt mij dan ook een zeer slecht idee.
Denk na voor je wat doet. Organiseer een 100 euro pp inleg bv. Ik doe mee. Maar roepen is makkelijker als betalen.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Inferno-058 op juli 14, 2025, 16:50:56


Vreemd dat de groepen dit doen namens de leden, die er niets van af weten.... Namens mij en jullie dus
Henk, held, bedankt

Destroyer

Tsja lekker kort door de bocht modder gooien via sm. En de club die is de dupe.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Destroyer

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op juli 14, 2025, 23:51:54
Denk er precies het zelfde over... maar dat mag je blijkbaar niet zeggen want dan krijg je de hele handel over je heen.
Zolang iemans flink investeerd is het de allerbeste, heeft ie iets van kritiek....Opzoute....
Net facebook hier, lopen allemaal achter postings en bepaalde personen aan. Krijgen een idee en hup daar is een statement
Beste vrienden, Cambuur heeft geld nodig en veel en snel. Dit stadion was te duur voor ons. Het komt allemaal wel goed maar zal langer duren om financieel mee te kunnen doen in top kkd. Het weg jagen van geldschieters en onrust kweken onder sponsoren lijkt mij dan ook een zeer slecht idee.
Denk na voor je wat doet. Organiseer een 100 euro pp inleg bv. Ik doe mee. Maar roepen is makkelijker als betalen.

:scc  _O_

Heel goed omschreven. De aandacht naar de certificaten is al jarenlang op de achtergrond terecht gekomen. Wordt het niet tijd dat hier weer meer aandacht aan wordt geschonken?
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Destroyer

Citaat van: Oud Cambuur op juli 14, 2025, 20:30:33
Iedereen zet van der Brink neer als een geldwolf die alleen maar aan Cambuur wil verdienen. Maar wat zijn we kort van geheugen de man heeft tonnen verloren aan Silvester van der Water dus het verhaal heeft echt wel 2 kanten

Het is allemaal zo kort door de bocht van alle kanten. Had ook nooit zo via media gespeeld moeten worden.
** Poolwinner 18/19 - 21/22


Derkx R.H.

Bert van den Brink kritisch op SC Cambuur en Pieter Kooi

Reon Boeringa

Bert van den Brink maakt zich zorgen over de financi?n van SC Cambuur. De stichtingsbestuurder plaatst daarnaast vraagtekens bij de rol van geldschieter Pieter Kooi. ?Hij beurt zes ton per jaar aan rente. Dat kan best wat minder.?

Zijn investering moest bijdragen aan de komst van het nieuwe stadion. Begin deze maand werd het Kooi Stadion officieel geopend. In jubelstemming is Van den Brink echter niet. Hij vindt dat de club financieel een veel te grote broek heeft aangetrokken: ?Als je niet het geld hebt om een Lamborghini te kopen, moet je in een Golfje blijven rijden.?

Wat zijn uw zorgen over Cambuur?

?Er is redelijk veel uitgegeven en dat moet aangevuld worden. Pieter Kooi is een financier die de club geld leent. Alleen is het wel zo dat de financiering van meneer Kooi de club tonnen per jaar kost.?

?Ten tweede: stel dat de club met dat geleende geld voor tien miljoen aan spullen heeft gekocht. Op die tien miljoen moet je elk jaar geld afschrijven, want uiteindelijk moeten die spullen ook weer vervangen worden. Daarnaast moet je die tien miljoen zelf nog eens aflossen.?

Had de club conservatiever te werk kunnen gaan?

?Ja, ik vind dat er erg veel uitgegeven is. De rest van de club vindt dat het allemaal goed gaat. Daarin heeft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.?

De financiering bij Pieter Kooi kost Cambuur volgens u te veel geld?

?Geld lenen is heel makkelijk, maar het kost Cambuur wel zes procent rente. Ik denk dat Pieter Kooi tien rooitjes per week aan de club verdient. Het is allemaal afgesproken hoor, dus hij heeft er recht op. Alleen legt de rente een enorm beslag op de club.?


Hoe kijkt u naar de rol van Pieter Kooi bij Cambuur?

?Ik heb geen twijfel aan zijn goede bedoelingen. Hij heeft veel goeds voor de club gedaan. Alleen vind ik dat je als geldlener een zorgplicht hebt, zoals een bank die ook heeft. Als je er maar geld in blijft pompen, komt er geen einde aan het lenen.?

?Daarnaast heeft Pieter Kooi geen enkele functie binnen de club. Adviseur misschien, dat weet ik niet. Dat is niet erg, maar wat wel zo is, is dat wij er helemaal geen zicht op hebben.?

?Het financieringsplan van Pieter Kooi dat nu bij de gemeente ligt, moest ik als stichtingsbestuurder uit de media vernemen. Dat vond ik heel matig.?

Wordt de club t? afhankelijk van ??n man?

?Dat is heel duidelijk, en dat is ook al langer aan de gang. Afhankelijkheid is nooit goed.?

Op welke manier zou Pieter Kooi volgens u zijn zorgplicht kunnen nemen?

?Hij zou kunnen zeggen: ik neem genoegen met de helft van de rente. De gemeente zou dat trouwens ook kunnen doen. Ze pakken nu allebei zes procent. Halveer je dat, dan wordt het voor de club veel dragelijker voor de lange termijn.?

?Je hebt ook nog een acuut probleem, dat is het betalen van liggende facturen. Dat is ook heel makkelijk op te lossen: namelijk weer 1 of 2 miljoen lenen. Daar speelt Pieter een mooie rol in, maar als hij er onderhand tien miljoen in heeft zitten, beurt hij zes ton per jaar.?

Zijn er acute geldzorgen bij Cambuur?

?Waarom denk je anders dat de schuld zo is opgelopen? Vorig jaar begon het al met het btw-bonnetje van 3,2 miljoen. Het gebeurt continu, het zou mij niet verbazen als lenen nodig blijft.?

?Alleen wil je de club telkens met nieuwe leningen opzadelen? Als Pieter en de gemeente morgen zeggen: we gaan met onze rente van zes naar drie procent, dan ben je ?cht dingen aan het oplossen. Persoonlijk beur ik geen rente, helemaal niets. Wat ik gedaan heb, was voor Cambuur.?

Reactie Ard de Graaf (SC Cambuur)
?Er is geen sprake van acute financi?le zorgen. We hebben goed zicht op onze financi?le positie en werken met vertrouwen aan het verder versterken daarvan, onder andere via herfinancieringsplannen. Alle financieringen en leningen die we zijn aangegaan ten behoeve van het stadion zijn besproken en unaniem goedgekeurd door het stichtingsbestuur. We blijven ons gezamenlijk inzetten voor een stabiele en toekomstbestendige club.?


U maakt zich grote zorgen.

?Ja. Er zijn zoveel leningen aangegaan dat je eigenlijk geen toekomst meer hebt.?

Worden uw zorgen binnen de club breder gedeeld, of voelt u zich roepende in de woestijn?

?Ik denk dat iedereen wel weet wat er aan de hand is, maar de een spreekt het uit en de ander niet. Er zijn natuurlijk ook mensen die het niets interesseert. Die zeggen: we halen er nog een speler bij. Iedereen zit er anders in, dat hoort ook bij een voetbalclub. Maar de club heeft een te grote broek aangetrokken.?

?Kijk maar eens naar de naamgeving van het stadion. Wat ik begrijp is dat die voor tien jaar vooruit is betaald. Dat geld is dus al weg, komt de komende tien jaar niet binnen. Zo zijn er wel meer dingen vooruitgeschoven. Daardoor kom je als club elke keer in de verkeerde positie.?

U zult ook weleens contact hebben met de directie. Hoe kijken Ard de Graaf en Harry van der Zee tegen uw zorgen aan?

?Ik zit in het stichtingsbestuur. Daarin zijn we met zijn vijven. Certificaathouders en afvaardigingen van sponsoren en supporters. Als stichting maken wij ons zorgen, dat weet ik zeker.?

?Met de directie heb ik op gepaste tijd wel contact, maar het is moeilijk uit te leggen. Zij zitten al in een schuitje en dat schuitje moet verder varen. Ik snap heel goed dat zij geen veld kunnen opleveren zonder doelpalen. Het stadion is grandioos, maar kan de club het betalen? Dat is waar het om gaat.?

Wat vindt u van het financieringsvoorstel van Kooi en Cambuur dat nu bij de gemeente ligt?

?Dat er medewerking moet komen vanuit de gemeente is logisch, want de club kan de lasten niet dragen.?

?Alleen wordt er nu in moeilijke oplossingen gedacht, daar geloof ik niet in. Je kunt de club helpen met minder rente. Dat kunnen Kooi en de gemeente morgen nog regelen. Het is aan hen, ze hebben een zorgplicht. Ik vind dat ze die niet hoog in acht hebben genomen, want je kunt zo uitrekenen dat de club dit niet kan betalen.?

Welke koers zou de club varen als u aan de knoppen zou zitten?

?Er is weinig meer te veranderen, dat had twee jaar geleden al gemoeten. Het geld dat beschikbaar is gesteld, is uitgegeven. Daardoor zijn de uitgangspunten nu verkeerd, dat is lastig.?

Had u ? met de kennis van nu ? destijds korter op de financi?n willen zitten?

?Jawel, ik denk dat ik iets had kunnen betekenen met mijn ervaring. Ik zit in het onroerend goed en het is best lastig om een stadion te laten bouwen als je nog nooit meer dan een schuurtje hebt neergezet. Je kunt namelijk nooit overal verstand van hebben, dat is heel lastig.?

Het verhaal gaat dat u van uw certificaten af wil.

?Nee hoor. Alleen las ik laatst in het financieringsplan dat Pieter Kooi misschien wel certificaten wilde kopen. Toen heb ik gezegd: hij mag de mijne wel.?

?Een certificaat kost duizend euro, de nominale waarde is 30 euro. Ik had alleen de nominale waarde hoeven hebben, de rest had naar de club gekund. Cambuur was er dus echt iets mee opgeschoten. Alleen wilde hij mijn certificaten niet. Prima hoor, maar als je zegt dat je de club gaat redden en vervolgens wel tien rooitjes per week aan rente in je zak stopt? Dat stuit mij tegen de borst.?

?De huidige situatie moet een keer opgelost worden. Als je dan met een plan komt om meer certificaten te verkopen, terwijl er jarenlang geen mensen zijn gekomen om certificaten, zeg ik: het moet geen luchtfietserij worden. Daarom zei ik: neem de mijne maar.?

?Ik denk dat Pieter Kooi de bui voelt hangen. Hij heeft er inmiddels iets van tien miljoen in zitten en ik begrijp dat hij van die schuld af wil, want als ik hem was zou ik me ook zorgen maken.?

Kooi is volgens u bang dat Cambuur de schuld aan hem niet kan terugbetalen?

?Als er wat gebeurt is hij alles kwijt, heel simpel. Dat is zijn eigen keuze geweest als koopman. Hij weet waar hij aan begonnen is en heeft een risico genomen.?

?Pieter Kooi is de redding geweest en daardoor staat er nu een mooi stadion. Maar op welke manier? Dat vind ik kwalijk worden. Pieter moet zijn zorgplicht nemen. En realiseren dat hij zijn lening kwijt kan raken. Hij moet niet de hele club be?nvloeden.?

Hoe ziet u uw eigen toekomst bij Cambuur?

?Ik denk heel stabiel. Cambuur heeft een geweldige stroom aan supporters en vrijwilligers. Het stadion is geweldig en het is een heel mooie club, maar het is jammer dat de toekomst financieel zo belast is.?

Reactie Pieter Kooi
?Als je stichtingsbestuurder bent zoals Bert van den Brink, ben jij zelf degene die alle leningen goedkeurt. Hij weet het juiste bedrag niet eens te noemen. Zelf heeft hij ook een lening tegen zes procent in de club zitten. Volgens mij is deze man behoorlijk het pad kwijt en daar wil ik het graag bij laten.?

Derkx R.H.

Over het rooie deel; Hij heeft alle financi?le constructies(leningen e.d.) zelf goed gekeurd, en nu achteraf de onschuldige uithangen...en zelf 6% rente gebeurt op zijn verstrekte leningen.(net als de gemeente ook doet)

Derkx R.H.

Citaat van: Destroyer op juli 15, 2025, 06:42:01
Tsja lekker kort door de bocht modder gooien via sm. En de club die is de dupe.
Dit is ook niet de eerste keer voor BvdB, eerder facebookgate over spelers en HdJ.

Noordcambuur

We staan er weer mooi op als Cambuur  :_schater

Oud Cambuur

Het komt er op neer dat beide heren 6 % rente pakken per maand dus facto ze worden er allebei niet minder van in mijn ogen hebben dan beide boter op hun hoofd

Vlampiep

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op juli 14, 2025, 23:51:54
Denk er precies het zelfde over... maar dat mag je blijkbaar niet zeggen want dan krijg je de hele handel over je heen.
Zolang iemans flink investeerd is het de allerbeste, heeft ie iets van kritiek....Opzoute....
Net facebook hier, lopen allemaal achter postings en bepaalde personen aan. Krijgen een idee en hup daar is een statement
Beste vrienden, Cambuur heeft geld nodig en veel en snel. Dit stadion was te duur voor ons. Het komt allemaal wel goed maar zal langer duren om financieel mee te kunnen doen in top kkd. Het weg jagen van geldschieters en onrust kweken onder sponsoren lijkt mij dan ook een zeer slecht idee.
Denk na voor je wat doet. Organiseer een 100 euro pp inleg bv. Ik doe mee. Maar roepen is makkelijker als betalen.
Heel goed verwoord en men is vergeten dat de club ten tijde van Merkus ook al eens aan financi?le luchtfietserij op sterven na dood is geweest. Van der Brink heeft oprecht zorgen. Ik blijf dan ook ver van het supporters statement  wat onterecht namens alle supporters is gemaakt.

Derkx R.H.

Citaat van: Oud Cambuur op juli 15, 2025, 08:38:17
Het komt er op neer dat beide heren 6 % rente pakken per maand dus facto ze worden er allebei niet minder van in mijn ogen hebben dan beide boter op hun hoofd
Vergeet de gemeente ook niet he....ook die pakken 6%(over 20 miljoen).

hobbes

Citaat van: Derkx R.H. op juli 15, 2025, 08:18:50
Over het rooie deel; Hij heeft alle financi?le constructies(leningen e.d.) zelf goed gekeurd, en nu achteraf de onschuldige uithangen...en zelf 6% rente gebeurt op zijn verstrekte leningen.(net als de gemeente ook doet)

"Persoonlijk beur ik geen rente, helemaal niets. Wat ik gedaan heb, was voor Cambuur.?

Volgens hemzelf krijgt hij geen rente.