Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Het bestuur

Gestart door sunderland, maart 19, 2016, 23:22:27

Vorige topic - Volgende topic

wiekie1969

Citaat van: DayDreamer op april 21, 2024, 12:33:30
Al eerder gezegd, nieuw stadion, maar sportief failliet.

Helemaal eens.

De Gast

Bijzonder knappe prestatie om het sportief zo af te laten glijden. Duurde de competitie nog een keer zo lang dan werden we gewoon laatste.

Qua socials moet ik wel zeggen dat het deze week top was. Hebben ze echt geweldig gedaan. Alles eruit gehaald vwb de laatste wedstrijd in de bouwval.

Grijskijkert

Heb alle vertrouwen in Lars, Henk en de rest om weer een prima elftal neer te zetten voor de komende jaren. Iedereen heeft wel eens een kut seizoen waarin maar weinig lukt, dus vooruit kijken wat mij betreft terug kijken heeft geen zin tenzij je masochistisch aangelegd bent, dan vind je het wel fijn om terug te kijken...
IN HENK WE TRUST!!!

papier

Citaat van: Grijskijkert op mei 11, 2024, 09:02:11
Heb alle vertrouwen in Lars, Henk en de rest om weer een prima elftal neer te zetten voor de komende jaren. Iedereen heeft wel eens een kut seizoen waarin maar weinig lukt, dus vooruit kijken wat mij betreft terug kijken heeft geen zin tenzij je masochistisch aangelegd bent, dan vind je het wel fijn om terug te kijken...

Zo'n walgelijk seizoen als dit vergeet ik vrij snel. Terwijl mooie seizoenen lang blijven hangen. Prima zo.

DayDreamer

Citaat van: Grijskijkert op mei 11, 2024, 09:02:11
Heb alle vertrouwen in Lars, Henk en de rest om weer een prima elftal neer te zetten voor de komende jaren. Iedereen heeft wel eens een kut seizoen waarin maar weinig lukt, dus vooruit kijken wat mij betreft terug kijken heeft geen zin tenzij je masochistisch aangelegd bent, dan vind je het wel fijn om terug te kijken...

Ik ben ook wel voorzichtig positief, alleen hoop ik dat ze nog wat spelers kunnen slijten die een doorlopend contract hebben en niet goed genoeg zijn. Deze selectie is ronduit slecht, en als het klopt dat er al 20 vastliggen voor komend seizoen is dat veel te veel, slijten wat je kunt slijten. Er zit in deze selectie eigenlijk geen 1 speler waarvoor je naar het stadion komt, misschien Cashili en Narty lijkt potentie te hebben.

Grijskijkert

Citaat van: DayDreamer op mei 11, 2024, 19:53:50
Ik ben ook wel voorzichtig positief, alleen hoop ik dat ze nog wat spelers kunnen slijten die een doorlopend contract hebben en niet goed genoeg zijn. Deze selectie is ronduit slecht, en als het klopt dat er al 20 vastliggen voor komend seizoen is dat veel te veel, slijten wat je kunt slijten. Er zit in deze selectie eigenlijk geen 1 speler waarvoor je naar het stadion komt, misschien Cashili en Narty lijkt potentie te hebben.
19 man onder contract waarvan 5 jeugdspelers(die bij O21 kunnen spelen), 3 geblesseerde spelers en 2 verhuurde spelers die hoog waarschijnlijk niet terugkeren. Daarnaast mogen van Kaam, van Mullem, Smit en Smand vertrekken tegen gepaste vergoeding. Dus er gaat meer dan genoeg gebeuren.
IN HENK WE TRUST!!!

PePe

Moet Liverpool nog dokken voor Reijnen?

Noordcambuur

Citaat van: PePe op mei 22, 2024, 19:18:52
Moet Liverpool nog dokken voor Reijnen?
nou ik hoop het anders wel.

Galdiano

Citaat van: PePe op mei 22, 2024, 19:18:52
Moet Liverpool nog dokken voor Reijnen?

Vast en zeker, maar of wij een doorverkoop clausule hebben opgenomen ik betwijfel het.   :_schater
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Vlampiep

Citaat van: Galdiano op mei 22, 2024, 20:30:50
Vast en zeker, maar of wij een doorverkoop clausule hebben opgenomen ik betwijfel het.   :_schater
Heb ook mijn ernstige twijfel hierin, maar hopelijk beschikt onze nieuwe technische man over meer koopmansbloed.

Grijskijkert

#865
https://lc.nl/sport/Huidige-directie-SC-Cambuur-blijft-nog-zeker-vijf-jaar-aan-29110294.html

Wens van investeerder Pieter Kooi in vervulling: huidige directie SC Cambuur blijft nog zeker vijf jaar aan
Jonathan Ploeg ? Vandaag, 16:01 ? Sport

De huidige tweekoppige directie van SC Cambuur, bestaande uit Ard de Graaf en Harry van der Zee, blijft nog zeker vijf jaar aan. Daarmee wordt voldaan aan de wens van investeerder Pieter Kooi.

Kooi verleende Cambuur eerder dit jaar een lening van 4 miljoen euro, die kan oplopen tot 6 miljoen. Het bedrag dat de Drachtster de club leende was cruciaal voor de afbouw van het nieuwe stadion in het westen van de stad, omdat de gemeente Leeuwarden geen lening wilde verstrekken als Cambuur zelf niet genoeg zou bijleggen. Met de miljoenen van Kooi kwam de gemeente alsnog over de brug.

?We hebben de intentie naar elkaar uitgesproken?
De deal met de ondernemer, groot geworden met zijn bedrijf Kooi Camerabewaking, kwam tot stand doordat Cambuur-directeuren Ard de Graaf en Harry van der Zee hem hadden beloofd nog minstens vijf jaar in functie te blijven. De vertrouwensband die tussen het drietal was ontstaan, is de basis waarop de komende jaren moet worden voortgeborduurd. Zo klonk de stellige overtuiging van Kooi.

?Pieter weet heel goed hoe de wereld in elkaar zit en dat je dit soort dingen dus niet in beton giet?, aldus De Graaf. ?Maar het was een terechte vraag van hem en die hebben we volmondig beantwoord. We hebben de intentie naar elkaar uitgesproken de komende jaren aan Cambuur verbonden te blijven. Het is een geweldige club, die zich in een geweldig proces bevindt. En eigenlijk begint het nu pas.?

Vijfjarenplan: ?Daar willen we naartoe groeien?
De Graaf doelt op het nieuwe stadion, dat onderdeel uitmaakt van het vijfjarenplan dat is opgesteld. Daarin is Leeuwarden - op basis van de grootte van Cambuur, waar de club voor staat en de achterban - betiteld als de 12e ? 14e betaald voetbalstad van Nederland. ?Daar willen we naartoe groeien. En het zou geweldig zijn om dat proces met de huidige raad van commissarissen en directie te doorlopen.?

Dat ook Kooi vertrouwen heeft in de samenwerking is inmiddels wel duidelijk. Voordat hij de cruciale lening verstrekte, had hij zich voor 1,75 miljoen euro al verzekerd van zijn familie- en bedrijfsnaam op de voorgevel van het stadion. En onlangs besloot de ondernemer uit Drachten voor nog eens een half miljoen euro aan certificaten te kopen, zodat het spelersbudget en de organisatie konden doorgroeien.
IN HENK WE TRUST!!!

Bernardo

Fantastisch, stabiliteit in de komende belangrijke jaren.

Destroyer

Die man verdient nu al een standbeeld! Totaal 2,25mln er in pompen  |:) :scc
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Grijskijkert

#868
GEEFT SC CAMBUUR DE MACHT UIT HANDEN MET VERKOOP VAN CERTIFICATEN? 'DE BAAS WORDEN LUKT JE NIET!'
Reon Boeringa ? Vandaag, 06:15 ? Sport

Het werd vorige maand tussen neus en lippen door gemeld: geldschieter Pieter Kooi had voor een half miljoen euro aan certificaten van SC Cambuur gekocht. Wat zijn deze certificaten eigenlijk, wie heeft ze en waar geven ze recht op?

Wat zijn de certificaten die SC Cambuur verkoopt?
Certificaten zijn een soort aandelen, alleen is er een belangrijk verschil. Wie een aandeel van een bedrijf koopt, verkrijgt daarmee behalve een economisch belang ook een stukje zeggenschap over het bedrijf in kwestie.

Bij certificaten is dit niet zo. Zo heeft Cambuur zijn aandelen als het ware in twee?n geknipt. ,,Een certificaat is alleen het economische deel van een aandeel??, aldus Cambuur-directeur Ard de Graaf. Met andere woorden: wie een certificaat van Cambuur koopt, wordt voor een stukje eigenaar van de club, maar krijgt daarmee g??n zeggenschap.

De zeggenschap die bij een aandeel hoort, blijft namelijk bij de club, en specifiek in dit geval de Stichting Beheer SC Cambuur-Leeuwarden, het hoogste cluborgaan.

Waarom verkoopt Cambuur certificaten?
In 2010 verkeerde Cambuur in grote geldproblemen en zocht naar een manier om kapitaal aan te trekken. Idealiter zonder daarmee zeggenschap te vergeven aan derden. Vanuit die gedachte is de club toen begonnen met het verkopen van certificaten.

Er werden in totaal zesduizend beschikbaar gesteld, ? 1000 euro per stuk. Een snelle rekensom maakt duidelijk waarom. De waarde van Cambuur werd in 2010 namelijk op 6 miljoen euro geschat. Daarmee staat elk certificaat voor 0,1 procent economisch eigenaarschap van Cambuur.

Wie hebben er certificaten van Cambuur?

Er zijn twee grote spelers in dit opzicht. Ten eerste Bert van der Brink, die miljonair werd in de pluimveesector. Hij deed in de zomer van 2022 een flinke investering in de club door 2500 certificaten aan te schaffen, voor 2,5 miljoen euro.

De andere belangrijke man is Pieter Kooi, oprichter van Kooi Camerabewaking en naamgever van het nieuwe stadion. Hij kocht vorig jaar voor 750.000 euro certificaten en kocht onlangs een tweede pakket, voor nog eens een half miljoen euro. Door deze totale investering van 1,25 miljoen bezit hij 1250 certificaten.

Van der Brink en Kooi zijn bij Cambuur niet alleen certificaathouders, ze hebben ook leningen uitstaan bij de club. Van der Brink leende Cambuur in 2022 een miljoen, Kooi stelde dit jaar een lening tussen de 4 en 6 miljoen beschikbaar. Cambuur had deze leningen nodig voor de afbouw van het nieuwe stadion.

Daarnaast is bekend dat oud-voorzitter Ype Smid enkele honderden certificaten bezit. Een kleinere hoeveelheid ligt er bij de leden van de Oranje Bierhuis-groep, het gezelschap dat de club in 2006 voor een faillissement behoedde. In 2010 hadden zij nog leningen uitstaan bij de club, daarvan is een deel toen omgezet in certificaten.

Het complete register van certificaathouders van Cambuur is vanwege privacy-redenen niet openbaar. Volgens Cambuur-directeur De Graaf zijn er in totaal 57 certificaathouders. ,,Daar zitten ook supporters en sponsoren tussen met ??n certificaat.?? Er zijn volgens De Graaf negen personen met flinke pakketten van honderd certificaten of meer.

Van de 6000 certificaten die Cambuur in 2010 heeft uitgegeven, zijn er op dit moment 4750 verkocht. Met andere woorden: de uitgifte heeft de Leeuwarders door de jaren heen 4,75 miljoen euro opgeleverd.

Waar geeft een certificaat recht op?
Geen directe zeggenschap dus, maar wie zoals Van der Brink of Kooi heel veel certificaten bezit, kan daardoor wel een offici?le rol binnen de club krijgen. Namelijk bij het hoogste orgaan van de club, de Stichting.

In het vijfkoppige bestuur van deze Stichting zijn twee zetels gereserveerd voor certificaathouders. De andere drie stoeltjes zijn voorbehouden aan afgevaardigden van respectievelijk supporters, sponsoren en de gemeente.

De certificaathouders bepalen door middel van stemming wie er namens hen in het Stichtingsbestuur plaatsnemen. Omdat elk certificaat voor ??n stem telt, kunnen mannen met een numeriek overwicht als Van der Brink of Kooi zichzelf in het bestuur stemmen, zodra er een post beschikbaar is.

Dit is ook precies wat Van der Brink ook deed, kort nadat hij in 2022 zijn certificaten kocht. Heeft Kooi vergelijkbare plannen? ,,Absoluut niet??, reageert hij. ,,Dat is niets voor mij. De Stichting functioneert bovendien hartstikke goed.?'

Het Stichtingsbestuur van Cambuur heeft een aantal offici?le taken. Dit orgaan moet de begroting en jaarcijfers goedkeuren en gaat over de aanstelling van de raad van commissarissen, die op zijn beurt toezicht houdt op de directie van de club.

Pieter Kooi: 'Het is om de club te helpen'
Met de recente aankoop van een tweede pakket heeft Pieter Kooi inmiddels 1,25 miljoen uitgegeven aan certificaten van SC Cambuur. Waarom eigenlijk? ,,Goede vraag??, antwoordt hij. ,,Want het zijn gewoon papieren, echte waarde hebben ze niet. Je krijgt er ook geen grote invloed door. Het is ontstaan uit mijn gedachte om de club sterker te willen verankeren. Wat ik ook mooi vind is dat - als er ooit een rare investeerder de club zou proberen te kopen - hij eerst langs mij zou moeten. Je koopt certificaten dus om de club te helpen, niets meer niets minder.??

Een certificaathouder heeft daarnaast in theorie recht op dividend, een winstuitkering als SC Cambuur zwarte cijfers schrijft. De Graaf: ,,Als we winst maken, zou het Stichtingsbestuur kunnen besluiten om tot uitkering van dividend over te gaan. Alleen is dat in de afgelopen veertien jaar nog nooit gebeurd. Er is ook nooit een gesprek over gevoerd, voor zover ik weet.??

Dat komt volgens de directeur omdat de kopers bij de aankoop van hun certificaten geen financi?le motieven hebben gehad. ,,Het is uit oprechte betrokkenheid bij Cambuur gebeurd. Dat is een prettige gedachte.??

Kan iedereen certificaathouder bij Cambuur worden?
In principe wel. Iedereen die bereid is 1000 euro uit te geven, kan zich bij Cambuur melden en mag zich na aankoop van een certificaat voor 0,1 procent eigenaar van de club noemen.

Dit op voorwaarde dat het Stichtingsbestuur de transactie goedkeurt. Er vindt bijvoorbeeld nog een check plaats of de kandidaat-koper geen aandelen heeft bij een andere profclub, dat is verboden.

Certificaathouders mogen hun certificaten ook onderling of aan derden verhandelen. Is dat een potenti?le zwakke plek? Certificaten zouden op die manier onderhands bij ongewenste partijen kunnen belanden. De Graaf: ,,Het is een theoretische mogelijkheid, maar niet iets waar zorgen over bestaan.??

Zorgt het certificaten-systeem ervoor dat Cambuur nooit in handen kan vallen van ??n rijke eigenaar?
Vanwege de manier waarop Cambuur is gestructureerd, kan de club inderdaad niet zomaar verkocht worden aan een rijke priv?persoon, zoals bij Vitesse of ADO Den Haag is gebeurd.

De Graaf: ,,Op dit moment zijn er nog 1250 certificaten beschikbaar, dat is sowieso geen meerderheid. Als iemand een meerderheid van certificaten zou willen verkrijgen, zou hij dat moeten doen door deze bij allerlei individuele certificaathouders op te kopen. Anders kan het niet.??

,,Daarnaast zou diegene voor de aankoop van de nu nog resterende certificaten ook langs het Stichtingsbestuur moeten. Dat is het mooie van dit systeem, want daarin zitten certificaathouders, sponsoren, supporters en gemeente. Het belang van de club is daarmee heel goed geborgd.??

In het theoretische geval dat iemand alle (of een meerderheid van de) certificaten in handen krijgt, is diegene nog steeds geen volledig eigenaar van Cambuur. Diegene heeft dan slechts het economisch aandeel in handen. De zeggenschap ligt dan nog steeds bij de club, specifiek de Stichting.

Om echt eigenaar van Cambuur te kunnen worden, zou een investeerder n? het aankopen van de certificaten ook nog langs dit hoogste cluborgaan moeten om het zeggenschap-deel van de 6000 aandelen op te kopen.

De Graaf: ,,Als iemand daartoe ooit een poging zou wagen, acht ik de kans van slagen werkelijk minimaal. Je kunt bij Cambuur mede-eigenaar worden door certificaten te kopen, maar de baas worden lukt je niet. Dat zijn supporters en de gemeenschap.??

Vroeger grotere rol certificaathouders

Tot 2020 was de stem van certificaathouders binnen SC Cambuur veel groter. Toen leverden certificaathouders namelijk vier leden van het toen zevenkoppige Stichtingsbestuur. Daarmee hadden de certificaathouders altijd een meerderheid in het hoogste orgaan van de club. Deze situatie leidde in 2020 tot een hoogoplopend conflict binnen de clubtop, wat uiteindelijk leidde tot een herstructurering van het Stichtingsbestuur. Sindsdien bestaat dit bestuur uit vijf personen, van wie twee gekozen worden door de certificaathouders.
IN HENK WE TRUST!!!

Specuveter

Geeft Cambuur de macht uit handen....
Mooi opruiend stukje tekst weer :rodekaart