Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

sunderland

Citaat van: Arno A op november 16, 2023, 11:04:28
Henk de Jong heeft aangegeven op zijn zestigste te willen stoppen als veldtrainer. Dit is in augustus. Wie moet hem dan opvolgen?
ben jij DE Arno Arts? Geweldige voetballer

Grijskijkert

Weer iets achter de betaalmuur vandaan gehaald HENK DE JONG EN SC CAMBUUR, HET IS EEN FASCINERENDE EN TAMELIJK DOORZICHTIGE HERHALING VAN ZETTEN VAN 2013. MAAR HET WERKT!

Sander de Vries ? Vandaag, 15:00 ? Sport

Heeft u de voorbije weken ook zo genoten van Parijs-Roubaix, met Fabian Cancellara als winnaar? Of van SC Heerenveen, dat bij Ajax dankzij Alfred Finnbogason een punt meenam uit Amsterdam?

Stop. Wacht even. Het overkomt me weer.

Mijn gedachten dwalen deze weken geregeld af naar het voorjaar van 2013. Komt natuurlijk door SC Cambuur ? en door Henk de Jong in het bijzonder.

Ruim tien jaar geleden volgde De Jong de ontslagen Alfons Arts op. Onlangs gebeurde hetzelfde met Sjors Ultee. Grappig om te zien: alle patronen van toen keren terug.

Neem de tactiek, met de opbouw door de as, het mannetje-meer cre?ren op het middenveld en een balvaste spits.

Neem het aanpakken van een grote vis in de selectie, waarmee prompt alle andere spelers op scherp worden gezet. Zo verdween doelman Dennis Telgenkamp in 2013 uit de basis voor Leonard Nienhuis. Zelfs aanvoerder Yuri Rose was niet meer zeker van zijn plek. En nu? Resoluut verwijderde De Jong recordaankoop Silvester van der Water uit zijn selectie.

Omgekeerd maakt De Jong anderen groot, het liefst vanuit een underdogrol. Roberts Uldrikis scoort en lacht weer. L?on Bergsma voetbalt opeens met z?n borst vooruit. Zie hier de moderne varianten van Oebele Schokker en Wout Droste.

In deze krant stond op 22 april 2013 een artikel, een paar weken voordat Cambuur kampioen werd. ?Sfeer is bij Cambuur toch wat anders aan het worden?, stond erboven.

Precies dat gebeurt nu weer, met dezelfde Henk de Jong-woordjes van een decennium geleden.

?Uniek. Goud. Stapelgek. Moaie mantsjes. Samen. Lieve schatten. De Twaalfde Man. Onze supporters. Niet normaal. Hard werken. Machtig. Rare wortel. Apart. Trots.?

Veel is gezegd en geschreven over het ontslag van Ultee, en de rol die De Jong daarbij speelde. Hoe je het wendt of keert: hij hielp Ultee allerminst met zijn interviews, waarin hij steevast vertelde dat hij weer trainer wilde worden.

Vanaf toen was het een kwestie van tijd voordat De Jong weer trainer werd van Cambuur. Na een stroeve start, net als in 2013 trouwens, rijdt de trein. Vier zeges op rij. Een recordoverwinning op vreemde bodem. Ja, het zat Cambuur soms niet tegen. Maar toch. Verbetering in het voetbal en toegenomen vertrouwen zijn overduidelijk zichtbaar.

Dat is vakmanschap van De Jong. Hij is niet alleen trainer, maar regisseert de club ook als amateurpsycholoog en supportersfluisteraar. Feilloos voelt hij aan welke boodschap hij wanneer en vooral hoe moet vertellen.

Een uitspraak, gehoord in het Cambuurstadion, wil ik u niet onthouden: ,,Laat ?m een keer meedraaien met opnames van GTST en hij is de beste acteur van allemaal.?

Henk de Jong en Cambuur, het is een fascinerende en tamelijk doorzichtige herhaling van zetten van 2013.

Maar onderaan de streep telt voor trainer en club in het najaar van 2023 slechts ??n ding.

Het werkt.

Reageren? sander.de.vries@lc.nl
IN HENK WE TRUST!!!

sunderland

Citaat van: Grijskijkert op november 18, 2023, 15:28:24
Weer iets achter de betaalmuur vandaan gehaald HENK DE JONG EN SC CAMBUUR, HET IS EEN FASCINERENDE EN TAMELIJK DOORZICHTIGE HERHALING VAN ZETTEN VAN 2013. MAAR HET WERKT!

Sander de Vries ? Vandaag, 15:00 ? Sport

Heeft u de voorbije weken ook zo genoten van Parijs-Roubaix, met Fabian Cancellara als winnaar? Of van SC Heerenveen, dat bij Ajax dankzij Alfred Finnbogason een punt meenam uit Amsterdam?

Stop. Wacht even. Het overkomt me weer.

Mijn gedachten dwalen deze weken geregeld af naar het voorjaar van 2013. Komt natuurlijk door SC Cambuur ? en door Henk de Jong in het bijzonder.

Ruim tien jaar geleden volgde De Jong de ontslagen Alfons Arts op. Onlangs gebeurde hetzelfde met Sjors Ultee. Grappig om te zien: alle patronen van toen keren terug.

Neem de tactiek, met de opbouw door de as, het mannetje-meer cre?ren op het middenveld en een balvaste spits.

Neem het aanpakken van een grote vis in de selectie, waarmee prompt alle andere spelers op scherp worden gezet. Zo verdween doelman Dennis Telgenkamp in 2013 uit de basis voor Leonard Nienhuis. Zelfs aanvoerder Yuri Rose was niet meer zeker van zijn plek. En nu? Resoluut verwijderde De Jong recordaankoop Silvester van der Water uit zijn selectie.

Omgekeerd maakt De Jong anderen groot, het liefst vanuit een underdogrol. Roberts Uldrikis scoort en lacht weer. L?on Bergsma voetbalt opeens met z?n borst vooruit. Zie hier de moderne varianten van Oebele Schokker en Wout Droste.

In deze krant stond op 22 april 2013 een artikel, een paar weken voordat Cambuur kampioen werd. ?Sfeer is bij Cambuur toch wat anders aan het worden?, stond erboven.

Precies dat gebeurt nu weer, met dezelfde Henk de Jong-woordjes van een decennium geleden.

?Uniek. Goud. Stapelgek. Moaie mantsjes. Samen. Lieve schatten. De Twaalfde Man. Onze supporters. Niet normaal. Hard werken. Machtig. Rare wortel. Apart. Trots.?

Veel is gezegd en geschreven over het ontslag van Ultee, en de rol die De Jong daarbij speelde. Hoe je het wendt of keert: hij hielp Ultee allerminst met zijn interviews, waarin hij steevast vertelde dat hij weer trainer wilde worden.

Vanaf toen was het een kwestie van tijd voordat De Jong weer trainer werd van Cambuur. Na een stroeve start, net als in 2013 trouwens, rijdt de trein. Vier zeges op rij. Een recordoverwinning op vreemde bodem. Ja, het zat Cambuur soms niet tegen. Maar toch. Verbetering in het voetbal en toegenomen vertrouwen zijn overduidelijk zichtbaar.

Dat is vakmanschap van De Jong. Hij is niet alleen trainer, maar regisseert de club ook als amateurpsycholoog en supportersfluisteraar. Feilloos voelt hij aan welke boodschap hij wanneer en vooral hoe moet vertellen.

Een uitspraak, gehoord in het Cambuurstadion, wil ik u niet onthouden: ,,Laat ?m een keer meedraaien met opnames van GTST en hij is de beste acteur van allemaal.?

Henk de Jong en Cambuur, het is een fascinerende en tamelijk doorzichtige herhaling van zetten van 2013.

Maar onderaan de streep telt voor trainer en club in het najaar van 2023 slechts ??n ding.

Het werkt.

Reageren? sander.de.vries@lc.nl
is dit iets nieuws?  Open deuren. Of had ie nog wat liggen van vroeger

Kuzmanovic-Apeldoorn

Wat een beschamend slecht stuk. Hij maakt henk gewoon belachelijk alsof het een kunstje is en geen vakwerk. Hij moet zich schamen die nietsnut.
Henk, held, bedankt

sunderland

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op november 18, 2023, 16:31:42
Wat een beschamend slecht stuk. Hij maakt henk gewoon belachelijk alsof het een kunstje is en geen vakwerk. Hij moet zich schamen die nietsnut.
ze vroegen in de podcast aan um of er ook iets was veranderd in ons voetbal ten opzichte van Ultee. Toen zei die nee. En noemde ie Groningen thuis waar we ook lange ballen speelden. Henk heeft toen notabene uit gelegd waarom dat was in die wedstrijd. Een naar figuur ist . Dat noemt zich journalist.  :_spank walg ist . En dan neemt gewoon 90 % van de bevolking dat over .

Grijskijkert

Citaat van: sunderland op november 18, 2023, 16:39:06
ze vroegen in de podcast aan um of er ook iets was veranderd in ons voetbal ten opzichte van Ultee. Toen zei die nee. En noemde ie Groningen thuis waar we ook lange ballen speelden. Henk heeft toen notabene uit gelegd waarom dat was in die wedstrijd. Een naar figuur ist . Dat noemt zich journalist.  :_spank walg ist . En dan neemt gewoon 90 % van de bevolking dat over .
Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op november 18, 2023, 16:31:42
Daarom heb ik zijn mail adres er onder gelaten  ;) :devil
IN HENK WE TRUST!!!

Bankzitter

Met schouderklopjes krijg je geen man extra op het middenveld.

Spelers krijgen niet alleen zelfvertrouwen door een gesprekje met Henk maar vooral omdat ze in het veld voelen dat voelen dat de manier van voetballen werkt. Dat de tegenstander moeilijk vat op het spel krijgt en ze zelf wel op hun sterke punten benut worden. Dat is toch echt taktisch inzicht en niet alleen de vrolijke pipo uithangen.

Maar ik heb ook wel eens het idee dat Henk het ook niet erg vind als tegenstanders hem onderschatten. Dat levert nu eenmaal ook punten op.

oost

Bedankt voor het delen  :thumbsup

Maar die journalist moet zich echt schamen :rodekaart
Toneel spelen? Die man is gewoon authentieke is gewoon zichzelf. En het zat cambuur mee? Welke duel bedoeld die dan? Sinds henk het overnam hebben wel elke duel gewoon terecht gewonnen.
Geen verschil in spelen? :_schater ik ga hier geen woorden aan vuil maken  :_spank

Grijskijkert

Citaat van: oost op november 18, 2023, 17:01:01
Bedankt voor het delen  :thumbsup

Maar die journalist moet zich echt schamen :rodekaart
Toneel spelen? Die man is gewoon authentieke is gewoon zichzelf. En het zat cambuur mee? Welke duel bedoeld die dan? Sinds henk het overnam hebben wel elke duel gewoon terecht gewonnen.
Geen verschil in spelen? :_schater ik ga hier geen woorden aan vuil maken  :_spank
:thumbsup
IN HENK WE TRUST!!!

veteraan

Inderdaad een onbeschoft slecht stuk van meneer Sander de Vries !

Henk geeft soms aanleiding tot wat lacherigheid
Maar een dergelijke vakman die zich na een zware periode zo bewijst die behandel je met meer respect !

Vlampiep

Journalistiek is een vak en daarin is het uitermate moeilijk je te onderscheiden. Sander heeft op de school voor journalistiek  het schrijven mogen leren.. Hij  heeft hij een artikel bedacht om hiermee flink mee tegen de wind in te kunnen pissen en denk zich hiermee  te kunnen onderscheiden van zijn toch wel meer vakbekwamere collega's. Het enige wat hij nu bereikt is dat hij zich zelf behoorlijk heeft bevuild en tijden lang naar zeik blijkt ruiken.

rvw

Spandoek  sander de vries er is een aanbieding bij de pearl

veteraan

Citaat van: rvw op november 19, 2023, 09:06:37
Spandoek  sander de vries er is een aanbieding bij de pearl

LC weg ermee !

Grijskijkert

SC CAMBUUR EN HENK DE JONG HEBBEN DE WIND IN DE RUG

16.00 uur, Vandaag

Door Reon Boeringa

SC Cambuur heeft onder Henk de Jong (59) de weg omhoog weer ingeslagen, met een oogst van dertien punten uit de laatste vijf wedstrijden. Desalniettemin blijft de in oktober teruggekeerde trainer bescheiden.

De middenmoot is ingeruild voor de kopgroep van de Eerste Divisie. Hoe is de stemming in Leeuwarden?

?Goed. In Friesland hebben we een gezegde: met de wind in de rug is iedereen een hardloper. Dat geldt nu voor ons, want als je wint gaat alles net even makkelijker. Vorige week vrijdag wonnen we op bezoek bij VVV-Venlo. Dan is de terugreis lang, maar het was hartstikke gezellig in de bus. Jongens zaten te kaarten, er stond Andr? Hazes-muziek op, er werd wat gezongen en we namen een drankje. Noem het de amateurgedachte, gewoon even genieten. We maken er geen drankfestijn van, maar je mag na een mooie overwinning best even plezier maken met elkaar. Dat is hartstikke belangrijk.?

U bent half oktober ingestapt. Uw eerste wedstrijd ging verloren en daarna volgden twee gelijke spelen en vijf overwinningen. Gaat het sneller dan u verwachtte?

?Ja, maar ik moet daar ook een eerlijk verhaal over vertellen. We scoren makkelijk, maar dat deden de jongens ook al onder Sjors Ultee. Als trainers doen we bepaalde dingen allebei net even anders, maar het is niet zo dat ik het over een compleet andere boeg heb gegooid. Het zit hem in nuances en dingen die een tijdje geleden tegenzaten, vallen nu onze kant op. Dat we succesvol zijn is heel mooi om mee te maken, de jongens pakken alles geweldig op, maar het hoeft niet om mij te gaan.?

De vraag is inmiddels wel waar de goede prestaties toe kunnen gaan leiden.

?Het is mijn taak om dat een beetje te managen. Overal waar ik kom zijn de verwachtingen hoog. Dat is leuk, maar het is zaak nu wel re?el te blijven. Kijk je naar de financi?n van onze club, dan zouden we ergens tussen vijf en zeven moeten eindigen. Dat is denk ik ook wel een realistische doelstelling. Qua niveau zit het in de competitie heel dicht bij elkaar. Willem II en Roda JC Kerkrade vind ik heel goede ploegen en FC Groningen gaat er ook nog bij komen. Je kunt ons een beetje vergelijken met De Graafschap, een jonge talentvolle ploeg. Maar ook een ploeg die echt nog wel wedstrijden gaat verliezen. We hebben een smalle selectie. Tegen VVV hebben we een paar blessures opgelopen, dan wordt het vervolgens snel dunnetjes qua keuzes.?

'Eigenlijk ben ik twee jaar ziek geweest, de trainer die tussendoor een paar keer is teruggekomen was Henk de Jong niet'

Hoe gaat het met u qua gezondheid?

?Goed. De eerste weken heb ik wel moeten wennen, ik moest als het ware leren om weer te werken. Eigenlijk ben ik twee jaar ziek geweest, de trainer die tussendoor een paar keer is teruggekomen was Henk de Jong niet. Na die ziekte heb ik een zware operatie gehad, daar heb ik een flinke tik van gekregen. Ik heb dus onder nul gezeten, de nachtvorst zat in mijn leven en nu moet ik weer gasgeven. Dat heb ik weer moeten leren. Dat we nu de wind in de rug hebben, helpt mee, want dan gaat alles net even makkelijker. Ik geniet ervan om weer te werken.?

Bij uw aanstelling zei u: ?In december moeten we bekijken hoe de vlag erbij hangt.? De seinen staan op groen?

?Zeker, het gaat uitstekend met me, dus we gaan door. Na dit seizoen loopt mijn contract af, dat komt vanzelf ter sprake. Als Cambuur wil dat ik langer blijf, dan staan ze op ??n, want ze hebben me doorbetaald toen ik ziek was.?
IN HENK WE TRUST!!!

KernvanCambuur