Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

AL

Gewoon een absolute held maar dat wisten we al.
Van kansloos naar gewoon weer kandidaat voor promotie in paar weken tijd.

wiekie1969

Geluk aan sien reet hangen.  _O_ _O_ _O_

Bens

Henk de Jong is een tovenaar, onder Ultee was het niks en nu gaat het tot nu prima.

PePe

At su nou direct naar ons luistere hadden, dan hadden we nou boven aan staan, al tig punten los van de rest!!

sunderland

Hij geeft steeds aan dat ie graag wat langer wil trainen met de spelers omdat ie dan meer wedstrijd dingen kan trainen. Nu is het steeds maximaal 3 dagen. Dit is ook wat Sandor aangaf met wat ie bedoelde eigenlijk zit Henk in de voorbereiding.

poelie-lwd

Citaat van: sunderland op november 12, 2023, 16:31:48
Henk for president. Wist het al en hij flikt het weer  |:)

Must dit topic voor de aardigheid even een stukje teruglezen en als toetje het topic van de dokter... :_schater :_schater :_schater :_schater :_schater
Iedereen heeft recht op mijn mening.

sunderland

Citaat van: poelie-lwd op november 13, 2023, 12:03:03
Must dit topic voor de aardigheid even een stukje teruglezen en als toetje het topic van de dokter... :_schater :_schater :_schater :_schater :_schater
:_schater :_schater

Grijskijkert

Maar weer even een Cambuur stuk achter een betaalmuur weggehaald.. |:)

HENK DE JONG KRIJGT SC CAMBUUR WEER AAN HET VOETBALLEN. WAT IS ZIJN GEHEIME FORMULE? 'SPELERS GAAN ALS DE BRANDWEER'
Marissa de Jong ? Vandaag, 11:32 ? Sport

Waar Henk de Jong komt, gebeurt iets. Bij SC Cambuur heeft hij het vuur weer doen ontbranden. Wat is de Henk de Jong-formule? Drie mensen die nauw met hem samenwerkten aan het woord.

Een team zonder vertrouwen dat van spanning bijna niet meer weet hoe het moet voetballen, naar subtopper in een paar weken tijd. Over de terugkeer van Henk de Jong als trainer bij SC Cambuur valt veel te zeggen. Maar zeker is dat hij het vuurtje weer heeft aangewakkerd. De weg naar boven is ingezet en Cambuur inmiddels vier wedstrijden ongeslagen is in de eerste divisie.

De Jong weet: alles wat je aandacht geeft, groeit. Beter verdedigen om tegendoelpunten te voorkomen? Nee, beter voetballen om de tegenstander minder kansen te geven. Een stoorzender, zoals Silvester van der Water? Niet te veel aandacht aan schenken en door. Vooral bij Cambuur weet De Jong als geen ander aan welke touwtjes hij moet trekken om voor elkaar te krijgen wat hij wil. Hij kent de club door en door.

Oud-speler, assistent en leermeester vertellen

Oud-doelman Leonard Nienhuis, ex-assistent-trainer Pascal Bosschaart en leermeester Foppe de Haan laten hun licht schijnen over de ?Henk de Jong-formule?. Waarom krijgt juist hij SC Cambuur weer aan het voetballen?

Wat is goed trainerschap eigenlijk? ?Ferst?n fan fuotbal, ferst?n fan minsken, in goeie trainingsmeganyk hawwe en goed kommunisearje mei de spilers, de st?f en de direksje?, zegt Foppe de Haan. Zo simpel is het volgens de oud-trainer van SC Heerenveen. ?Dat betsjut somtiden ek in skop ?nder de kont. Moatst spilers beskermje en as it min giet de paraplu opstekke.?

De Haan maakte De Jong al mee toen hij docent was op het Cios en later haalde hij hem als assistent bij SC Heerenveen. ?Doe siet er net yn syn b?ste perioade?, weet De Haan nog. ?Mar geandewei hat er sels ?tf?n wat foar him wurket en dat hat er himsels eigen makke.?

Een anekdote schiet De Haan te binnen. ?Henk helle hieltyd de talittingstest foar de kursus trainer betelle fuotbal net. Doe hat er my opbelle, oft ik ris mei him prate woe. Doe haw ik him yn in j?ntsje klearstoomd en hat er it mei ferve helle.?

Als hij De Jong in een paar woorden moet omschrijven, gaat hij voor ?korrekt en earlik?. ?Kommunikaasje is miskien wol de kaai foar in goeie trainer?, vertelt De Haan. ?Witte watst wolst en d?r konsekwint yn w?ze. Yn ?e psychology neame se dat: eigenerskip. Hy is wa ?t er is en d?ryn is er allesbehalve wikselfallich.?

Een tactisch meesterbrein hoef je daarvoor zeker niet te zijn, denkt De Haan. ?Je moatte allinnich goed oanfiele w?r ?t spilers it b?ste spylje. Ynskatte wat in spiler wol en net kin. D?r is Henk goed yn, yn it lizzen fan sokke puzels.?

?Het klikte zo goed, soms heb je dat met mensen?

Wat De Haan was voor De Jong, was De Jong op zijn beurt voor Pascal Bosschaart. ?Ik werkte als assistent van Sandor van der Heide bij IJsselmeervogels. Sandor en Henk hadden veel contact en zodoende heb ik hem een paar keer ontmoet?, vertelt Bosschaart. ?Dat klikte zo goed, soms heb je dat met mensen, heel bijzonder. Toen vroeg hij me in de zomervakantie van 2019 of ik met hem wilde werken.? Bosschaart werd vervolgens assistent onder De Jong bij Cambuur.

Waarom de twee klikten? ?We zijn allebei gevoelsmensen, met het hart op de tong?, aldus Bosschaart. Hij merkt dat hij nu, als assistent-trainer bij FC Dordrecht, zaken die hij van De Jong heeft overgenomen in de praktijk brengt. ?Het gewoon zeggen hoe het is. Je moet naar spelers eerlijk zijn en soms moet je keuzes maken die niet leuk zijn. Kijk maar naar Silvester van der Water, daarin heeft hij ook een knoop doorgehakt.?

Hoe kan het dat De Jong deze spelersgroep weer aan het voetballen heeft gekregen? ?Het is ongrijpbaar, maar het werkt?, stelt Bosschaart. ?Deze groep had gewoon een motivator en een enthousiasteling nodig, iemand die ze weer liet zien dat ze goed kunnen voetballen. Dat moet goed zitten, het gevoel. Als dat niet goed zit, dan kun je ook niet presteren.?

?Je moet mensen op de juiste manier benaderen en vertrouwen geven?, zegt Bosschaart. ?Dat voelt hij heel erg goed aan, in het negatieve en positieve. Daar windt hij geen doekjes om.?

De parallellen met het seizoen 2012-2013

De parallellen met het seizoen 2012-2013 zijn niet van de lucht: Cambuur boekte wisselvallige resultaten, trainer Alfons Arts werd ontslagen en assistenten De Jong en Jan Bruin kwamen aan het roer te staan, geassisteerd door Sandor van der Heide. Voor Leonard Nienhuis pakte dat geweldig uit: al in de eerste wedstrijd onder hun bewind, tegen Almere City, voerden de nieuwe bevelhebbers een keeperswissel door. Nienhuis kwam onder de lat.

Alsof dat schokeffect nog niet groot genoeg was, haalde De Jong - op aanraden van Van der Heide - in de rust aanvoerder Yuri Rose van het veld. ?We stonden 2-0 achter?, herinnert Nienhuis zich. ?Dat is ook typisch Henk. Het maakt hem dan niet uit wie je bent. Hij weet precies wanneer hij de boel wat moet ontregelen.?

?Met Henk gebeurt er dan ook zeker wat?

Toen Arts werd ontslagen wist De Jong dat er iets moest gebeuren. ?En met Henk gebeurt er dan ook zeker wat?, vertelt Nienhuis. ?Hij ontziet niemand, maar zijn kracht is vervolgens wel dat hij later aan iedereen precies uitlegt waarom hij iets deed. Daar hebben mensen dan ook wel weer respect voor.?

De kracht van De Jong, aldus de oud-doelman: het smeden van een team. ?Van een elftal losse flodders maakt hij een hecht team?, zegt Nienhuis, die bij de amateurs van VV Aduard nu als veldspeler zijn minuten maakt. ?Als een team in de put zit, dan is Henk de aangewezen persoon om ze uit die put te krijgen. Hij betrekt iedereen erbij, ook de jongens die niet spelen. Zo krijgt iedereen het gevoel: we doen het met zijn allen.?

Wat in iedere wedstrijdbespreking of training dan ook terugkwam, was: ?Het met zijn allen ervoor willen gaan.? Wat De Jong daarin anders deed dan andere trainers, was volgens Nienhuis dat hij de gehele club erbij betrok. ?Het is niet alleen de spelersgroep, hij neemt de hele club mee in zijn verhaal en zijn enthousiasme. Dat zie je nu ook weer: de club bloeit op en de spelers gaan als de brandweer. Dan flikt hij zijn kunstje toch weer.?
IN HENK WE TRUST!!!

sunderland

Vind die lui van Lc waardeloos. Bij de podcast zat die de Vries. De vraag of je kon zien dat voetbal was veranderd en veel beter was geworden dat konden ze nog niet zien. Flikker dan op naar Dkv, lijkt de dkv se krant wel. Kijk je dan of niet of met de ogen dicht( de gene die altijd Dkv verslaat weet et meeste van Cambuur valt mij op)( Arjen) . Vind overigens omrop Fryslan wel top met Cambuur. Dit stuk hierboven is wel oke .

Vlampiep

Net wat Henk altijd zegt: tis gewoan net normaal wat wie meinoarn dogge _O_ _O_ _O_

KlinkHamer

Citaat van: sunderland op november 15, 2023, 14:58:45
Vind die lui van Lc waardeloos. Bij de podcast zat die de Vries. De vraag of je kon zien dat voetbal was veranderd en veel beter was geworden dat konden ze nog niet zien. Flikker dan op naar Dkv, lijkt de dkv se krant wel. Kijk je dan of niet of met de ogen dicht( de gene die altijd Dkv verslaat weet et meeste van Cambuur valt mij op)( Arjen) . Vind overigens omrop Fryslan wel top met Cambuur. Dit stuk hierboven is wel oke .
Zij doet het best aardig ook met het Hertenkamp.
Ja die Roelof de Vries niet normaal, wat een vervelend stuk vreten.
Als je die kop ziet denk ik, een fiene, achter de ellebogen.
Beste om maar niet serieus te nemen.

sunderland

Citaat van: KlinkHamer op november 15, 2023, 17:05:55
Roelof de vries is vroeger altied pesten. Dat zei ik laatst tegen een medewerker van omrop Fryslan. :devil

Andy King

Ik vind Hertenkamp met Marissa de Jong helemaal niks. Slecht voorbereid en duidelijk dat zij gewoon geen verstand heeft van voetbal. Als journalist moet je toch verder komen dan wat supporter-achtige opmerkingen. Ren? vd Weij gaat ook vaak gewoon niet in op haar opmerkingen/vragen. Gelukkig kan Ren? zelf wel zinnig over het spelletje en Cambuur praten.

En Roelof de Vries vind ik een eng mannetje. Absoluut niet objectief en een duidelijke Heerenveen-supporter. Journalist-onwaardig. Klopt het dat hij Cambuur-Roda gaat doen? Brrr?.

Grijskijkert

Citaat van: Andy King op november 15, 2023, 17:39:23
Ik vind Hertenkamp met Marissa de Jong helemaal niks. Slecht voorbereid en duidelijk dat zij gewoon geen verstand heeft van voetbal. Als journalist moet je toch verder komen dan wat supporter-achtige opmerkingen. Ren? vd Weij gaat ook vaak gewoon niet in op haar opmerkingen/vragen. Gelukkig kan Ren? zelf wel zinnig over het spelletje en Cambuur praten.

En dikke Roelof de Vries vind ik een eng mannetje. Absoluut niet objectief en een duidelijke Heerenveen-supporter. Journalist-onwaardig. Het klopt dat hij Cambuur-Roda gaat doen! Brrr?.
Dit kan met haar DKV-achtergrond(sk-houder) te maken hebben, ze kan niet veel, maar man wat mis ik Gerard Bos...
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Roelof de Vries is een eng mannetje hij maakt Cambuur Leeuwarden zwart maar hij voelt ook dat Cambuur Leeuwarden volgend seizoen in het nieuwe stadion komt dat er dichter bij dat dorpsclubje komt.