Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Zomaariemand

Omdat jij dat denkt/zegt dan moet ik het daar mee eens zijn?
Ik vind Smand niet onder doen voor de trage McIntosh en de onzekere Tol.

In jouw optiek moeten ze beter worden op de bank, daar wordt op hoger niveau behoorlijk anders over gedacht.

Hetzelfde geldt voor Boere, KKD niveau, Smit zal niet minder zijn.

Maar ga lekker door met jouw namen, ik heb mijn voorkeuren

okkele

Citaat van: Westerpark op september 19, 2022, 12:23:04
Waar dat?
in het cambuurstadion, of het de kantine of de kleedkamer was ben ik even kwijt.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

okkele

Citaat van: Treb op september 19, 2022, 14:09:11
Iedereen en alles is tegen ons.

Asjeblieft zeg  :_schater
jij hebt wat geschiedenis gemist geloof ik.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

De Gast

Henk heeft een goed verhaal. Zo zonde dat zijn eigen spelers het continu verknallen. En dan met name die onzinnige rode kaarten. Wat moet je dan als trainer..

J.v.G.

Henk de Jong maakt zich na matige competitiestart nog geen zorgen, maar bij een kleine club ligt de alarmknop altijd binnen handbereik
Het zat SC Cambuur bepaald niet mee in de eerste zeven wedstrijden van het seizoen. ,,We hebben de wind even tegen??, erkent trainer Henk de Jong. Zorgen maakt hij zich niet, ,,maar we moeten wel slimmer en minder wild en geforceerd voetballen.??

Johan Stobbe ? Vandaag, 07:15 ? Sport

Nee, Cambuur heeft in het eerste stukje van het seizoen bepaald niet de wind in de zeilen gehad. Wie een terneergeslagen hoofdtrainer verwacht, komt echter bedrogen uit. Henk de Jong bruist van de energie. Hij is deze ochtend net terug van een reis naar Zuid-Spanje om te kijken waar zijn ploeg in december het trainingskamp opslaat.

Met slechts 4 punten en slechts 5 goals bivakkeert Cambuur, dat vanavond in eigen stadion PSV ontvangt, slechts op de zeventiende plaats. Precies daar waar de club volgens de begroting zou horen, zegt De Jong. ,,Als dat zo doorgaat, wordt het wel gevaarlijk, maar ik vind dat wij een te goede selectie hebben om te degraderen.??

Het gevoel waarmee hij door het stadion loopt, is door die wetenschap heel anders dan aan het begin van het degradatieseizoen 2015-2016. ,,Toen raakten we heel laat Eti?nne Reijnen kwijt en wist ik wel dat het heel moeilijk zou worden??, zegt de trainer.

Natuurlijk is het een moeilijke opdracht die Cambuur na het beste seizoen ooit in de clubgeschiedenis te wachten staat. De druk staat er na de matige start meteen vol op.

?We krijgen het voor elkaar?
Iedereen weet dat de club met het oog op het nieuwe stadion dat volgend seizoen wordt betrokken maar een ding hoeft te doen: handhaven. ,,Ik vind het wel mooi dat we moeten knokken.?? Even is De Jong stil. ,,We krijgen het wel voor elkaar.??

Na drie prachtige seizoenen gaat het de afgelopen twee maanden wat moeizamer. En eigenlijk geldt dat voor het hele kalenderjaar. De reden voor het eerste tegenvallende halfjaar van 2022 is aanwijsbaar. Henk de Jong, het boegbeeld van de club, viel tijdelijk weg door de cyste in zijn hoofd.

Pascal Bosschaart en Martijn Barto en later Dennis Haar namen de scepter over en behielden Cambuur voor de eredivisie. ,,Zij hebben de club draaiende gehouden, complimenten daarvoor.?? Het gemis van de hoofdtrainer was echter voelbaar.

Zijn terugkeer ? De Jong voelt zich topfit ? heeft niet meteen de wind in de zeilen teruggebracht. ,,We hebben wat tegenwind??, erkent hij. Paniek is er echter niet. ,,Maar bij een kleine club als Cambuur moet je in zo?n situatie altijd de alarmknop bij de hand houden.?? Hem indrukken doet De Jong nog niet.

Onnodige rode kaarten
Een paar woorden keren in het gesprek telkens terug als De Jong de eerste zeven wedstrijden onder de loep neemt. Te wild, slimmer zijn en te geforceerd. Dat laatste leverde al drie spelers rood op. ,,Onnodig??, zegt De Jong.

Dat kost punten. ,,AZ hadden we op de rug liggen, we moesten alleen nog de trekker overhalen.?? De rode kaart van Jamie Jacobs luidde uiteindelijk de nederlaag in. ,,RKC hadden we met tien tegen elf ook kunnen winnen.?? Met negen tegen elf was zijn ploeg uiteindelijk kansloos.

Het inpassen van nieuwe jongens vergt ook meer tijd dan verwacht. Ze moeten wennen. Topaankoop Silvester van der Water heeft bijvoorbeeld nog niet kunnen overtuigen. ,,Die is een tijd geblesseerd geweest en probeert te geforceerd terug te komen. Hij wil het hele team meteen dragen. Maar die moet rustig blijven, want straks kan hij beslissend voor ons zijn.??

Slimmer worden
Bij de woorden slimmer zijn, wijst De Jong op de overtreding op Mees Hoedemakers vlak voor de pauze tegen FC Utrecht. Taylor Booth solliciteerde nadrukkelijk naar zijn tweede gele kaart. ,,Mees gaat zitten, trekt zijn sokken omhoog en de scheids houdt de kaarten op zak. Anderen blijven liggen en dan komt die tweede kaart er wel.?? Daar moet hij slimmer in worden.

En te wild? ,,Sommige spelers zijn te druistig, willen zich te graag bewijzen.?? De rode kaarten van Hoedemakers en Alex Bangura tegen RKC zijn goede voorbeelden. ,,Terechte kaarten??, vindt De Jong. Wel onnodig en de oorzaak van de dikke nederlaag.

Zelf werd De Jong ook weggestuurd na een krachtterm. Op de weg terug vanuit Waalwijk kreeg hij een appje van Foppe de Haan. ?Henk, ik heb ook een keer lul gezegd?. ,,Dat kostte Foppe 700 euro boete, mij een wedstrijd.?? De Jong zit tegen PSV niet op de bank.

Het bewuste woord had De Jong niet moeten gebruiken, erkent hij. ,,Ik ben niet trots op de rode kaart.?? De Jong was boos op arbiter Sander van der Eijk, die naar de kant werd geroepen door Bas Nijhuis en toen alsnog een strafschop gaf vanwege aangeschoten hands. Van heel dichtbij werd Jamie Jacobs vol tegen de hand geschoten.

E?n lijn trekken
Nijhuis had als VAR nooit mogen ingrijpen, vindt De Jong. ,,Eigenlijk heb ik het tegen de verkeerde gezegd.?? Niet Van der Eijk, maar Nijhuis ging de fout in. Voor de camera?s van ESPN voorspelde hij al dat Nijhuis zich niet zomaar naar de kant laat roepen. Hij zou met argusogen diens verrichtingen volgen tijdens AZ-Ajax.

De Jong zal niet ontgaan zijn dat Tijjani Reijnders een dag later ontsnapte aan rood na een tackle achterop het been van Brian Brobbey. Nijhuis ging niet eens naar de kant. Voor soortgelijke acties kregen Hoedemakers en Bangura een dag eerder terecht een rode kaart.

De Jong had zich inderdaad verbaasd. ,,Binnen 18 uur kwamen mijn woorden precies uit. Echt, Bas Nijhuis is een leuke vent en een topscheidsrechter, maar hij moet ??n lijn trekken. Door zo te fluiten be?nvloedt hij de competitie.??

?Stoppen met dingen kapotmaken?
Henk de Jong heeft de sympathie voor SC Cambuur de voorbije jaren zien groeien. ,,We kunnen in Nederland een nog mooiere club worden en dat mag niet veranderen door wangedrag van onze supporters??, zegt hij. ,,Het kan zomaar omslaan.??

De Jong is wijs met de supporters, die vooral thuis van enorme waarde zijn. Tegelijk is hij ook kritisch. Door verschillende incidenten heeft zijn club boetes gekregen en daar baalt De Jong van. ,,We hebben dat geld helemaal niet. Ophouden! Een cultclub word je door goed gedrag, er moet onderlinge controle zijn. Ik wil niet dat we een vernielclub met een zwart randje worden.??

Dat volgende week voor het uitduel tegen Go Ahead niet alle kaarten kunnen worden verkocht, doet De Jong pijn. Door vernielingen wordt het steeds lastiger voor de club om bussen te regelen. ,,Die incidenten moeten eruit. Stoppen met dingen kapotmaken!??

Geluk moet eens komen                                                                                    
Het is echter niet de reden dat Cambuur staat waar het staat. ,,Dat ligt puur aan onszelf. Wel heb ik liever dat we te geforceerd zijn dan te sloom. Dat eerste is bij te sturen.?? De Jong en zijn staf zijn er druk mee bezig. ,,Dat krijgen we voor elkaar. Daar heb ik geen zorgen over. Het geluk moet ook eens komen.??

De Jong legt zijn ploeg vervolgens even langs de meetlat. Zijn selectie stemt hem tevreden. Er is genoeg fris bloed, maar er hadden nog wel een paar spelers meer verhuurd mogen worden. Met het teamgevoel zit het volgens De Jong wel goed. ,,Ze eten samen, kijken samen voetbal.??

Hoe zit het met de linies? Doelman Joao Virginia deed in de eerste wedstrijden op twee manieren van zich spreken. Fraaie reddingen en cruciale foutjes wisselden elkaar af. ,,Marco Bizot begon hier ook wat aarzelend en speelde later in Oranje. Joao kan echt een grote keeper worden. Alleen heb je hier niet de tijd, hij moet er snel staan.??

De achterste linie stond tot de laatste weken prima. Doelpunten uit standaardsituaties kreeg Cambuur in de eerste vier wedstrijden niet tegen. Dat was vorig seizoen wel anders. Alleen liep de teller door de ruime nederlagen bij Ajax (4-0) en RKC (5-1) snel op.

Pech speelt in de achterhoede ook een rol. ,,Het is natuurlijk zonde dat Leon Bergsma na twee blessurevrije jaren bij ons ineens wel geblesseerd raakt. Hij is een belangrijke schakel, hoewel ik vind dat Floris Smand zich ook uitstekend ontwikkeld. Die kan echter nog niet het team aansturen.??

Wennen aan speelstijl
Alex Bangura heeft nog niet de vorm van vorig seizoen. ,,Die is te wild op zoek naar de assist.?? Te geforceerd is ook Mees Hoedemakers op het middenveld nog. ,,Die heeft terugslag gehad nadat hij niet naar FC Utrecht ging, maar komt er aan.?? En Robin Maulun is weer fit. ,,Een bepalende speler. Die kan kansen cre?ren en doelpunten maken.??

En dan voorin. Vijf doelpuntjes, enkel gescoord door middenvelders is tot dusverre de schamele oogst, terwijl Cambuur vorig jaar zesde stond op de lijst van meest productieve ploegen.

De nieuwe buitenspelers Van der Water, Remco Balk en Felix Mambimbi moeten nog wennen aan de speelstijl van de Leeuwarders. Spits Roberts Uldrikis staat nog op nul. ,,Te sociaal??, zegt De Jong over de Let. ,,Als ie een kans krijgt, moet hij schieten.??

De andere spits Tom Boere was een paar weken niet volledig fit, maar de oorzaak werd niet gevonden. Boere wordt langzamerhand weer zichzelf. ,,Die raakt weer op krachten gelukkig.??

De Jong ziet het ook bij andere spelers gebeuren. Het geeft hem vertrouwen voor het vervolg van de competitie. ,,We moeten zien dat we de wind weer wat gunstiger in de zeilen krijgen.??

Trainert!

Chemie is er niet. En inzicht in aankoopbeleid met foeke ook niet. In april veilig en niet een normale voorhoede kunnnen opstellen. Schande

Noordcambuur

Het begon al met de opstelling  :_schater

PePe

De resultaten zijn erg wiselend, hierdoor is het erg moeilijk om een goede opstelling te maken.

denistel

Citaat van: PePe op oktober 15, 2022, 23:42:26
De resultaten zijn erg wiselend, hierdoor is het erg moeilijk om een goede opstelling te maken.

2 de 0 achter elkaar laat je toch staan is mijn mening.niet een speler die vandaag nogmaal
nivo haalde onbegrijpelijk

Bernardo

Bangura was echt matig, zowel aan de bal als verdedigend. Had het gewoon lekker laaten staan zoals de afgelopen 2 wedstrijden.

En neem Uldrikis die aanvoerdersband maar af. Ook al kan ie er wel mee omgaan, zijn wedstrijd van vandaag aanvoerder onwaardig.

Destroyer

Henk maakt zich nog geen zorgen, maar ik wel. De opstellingen dit seizoen doen me denken aan de molen van bingo. Het is maar net de vraag welke speler er uit rolt. De resultaten lijken wel op een jojo met een enorm lang koord.

Dit kan toch niet langer door gaan man. Hou eens een vaste opstelling als basis. Zelfs de spelers zullen wel gek worden. Hou op met die aai over de bol mentaliteit, watjes worden het zo allemaal. Morgen maar weer lekker trainen.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Destroyer op oktober 16, 2022, 07:55:28
Henk maakt zich nog geen zorgen

De Jong: "Na wat ik vanavond gezien heb, maak ik me wel zorgen"
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

PePe

Het staat allemaal gelukkig nog dicht bij elkaar. Maar het moet beter, wil je niet in de problemen komen.

Naastismis

Citaat van: PePe op oktober 16, 2022, 10:28:03
Het staat allemaal gelukkig nog dicht bij elkaar. Maar het moet beter, wil je niet in de problemen komen.

Ondanks het nieuwe stadion, kom je niet makkelijk weer terug in de eredivisie mocht je degraderen, Een stuk of 8 'grote' clubs in de KKD. Ga er maar aan staan.