Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Henk de Jong

Gestart door Vlampiep, november 10, 2015, 16:20:52

Vorige topic - Volgende topic

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op november 09, 2020, 22:04:21
Ik vind Jonk een prima kandidaat voor FCU :devil
Ja jonk is echt toe aan een volgende stap, en anders steijn wel
Henk, held, bedankt

denistel

Citaat van: rudie op november 09, 2020, 19:36:03
Ik meen te begrijpen dat het naar aanleiding van een uitspraak van Pierre van Hooijdonk is, dus ze toveren het niet uit het niets.

die vent is wel zo,n blaasbalg die snapt nou werkelijk niets van voetbal

herr kunkel

Citaat van: Lore op november 09, 2020, 19:02:20
Dat valt mij ook op. Foeke wordt gevraagd of het zou kunnen en ze bespreken het uitgebreid op hun kanaal, elders hoor je niets! Beetje bijzonder dit!

Inderdaad. Losse flodders van zeer bedenkelijk niveau. 'Als Abe uit zijn houten jas kruipt, dan wordt DKV kampioen'... zelfde categorie geneuzel.

Grijskijkert

Henk de Jong maakt de balans op bij Cambuur: 'Ik voel dat we de top naderen'

Het eerste kwart van het seizoen van Cambuur zit erop. Aan de vooravond van de topper tegen koploper Almere City maakt trainer Henk de Jong (56) aan de hand van een aantal stellingen de balans op na een bewogen periode.

Cambuur pakte de eerste periode en staat nu tweede. Daarmee staat de ploeg waar ie hoort te staan op dit moment.

,,Dat vind ik wel. We hebben ook een paar punten weggegeven, maar dat was op het moment dat we nog in de rouwfase zaten. Het was allemaal onbewust wat rustiger.''
,,Nu merk ik dat we naar de scherpte groeien die we horen te hebben. Aan de manier waarop we spelen, aan hoe we trainen, aan de scherpte in besprekingen en nabesprekingen. De spelers zijn direct, zonder elkaar te beschadigen. Daaraan voel ik dat we de top naderen. En dan nog kun je een keer van Jong Ajax verliezen.''

Spelen zonder publiek geeft minder sfeer, maar ook minder druk.

,,De druk is voor mij hetzelfde, want die leg ik mezelf toch wel op. Ik vind het publiek heerlijk. Dat had ons juist geholpen in het laatste kwartier tegen Jong Ajax. Ik mis het publiek. Of supporters nou voor de televisie of in het stadion zitten, het moet goed zijn wat we laten zien. Dus ik voel niet minder druk als het stadion leeg is.''

,,De ploeg ook niet. Toen de jongens hier kwamen, heb ik ze allemaal verteld dat de druk van het Cambuur-publiek heerlijk is. Het is een steun. Je hoeft maar een ding te doen en dat is keihard werken. Ik mis ze echt. Hopelijk mogen er in januari weer supporters naar binnen. Ik hoorde het net en dat is mooi nieuws.''

,,Ik wil niet zeggen dat we de wedstrijd tegen Jong Ajax met publiek hadden gewonnen, want ik vond Jong Ajax echt heel goed. Zij bleven voetballen en dat kunnen de meeste ploegen niet tegen ons. Maar dan hadden we wel de steun gehad en ik denk dat we dan de 2-1 of 2-2 over de streep hadden getrokken.''

Het doet me pijn om een club als ADO Den Haag te zien worstelen in de eredivisie, want daar hadden wij moeten staan.

,,Daar ben ik totaal niet mee bezig. Het is afgesloten, klaar. Ik denk wel dat wij met de onderste zes in de eredivisie mee hadden kunnen doen. Daar horen we wel tussen. Maar dat boek is gesloten.''

NAC-uit was onze beste wedstrijd van het seizoen.

,,De zestig minuten tegen Ajax waren ook heel goed. Vooral in het druk zetten. Tegen NAC speelden we tegen een door corona geteisterd elftal. Dat was wel een heel overtuigende wedstrijd. Maar die zestig minuten tegen Ajax waren echt top. We hadden wel veertig goede beelden om terug te kijken, maar we hadden er ook wel tachtig kunnen laten zien.''

,,Als je naar de data van de jongens zelf kijkt, zie je dat ze weer heel hoog in de sprintmeters en afgelegde meters zitten. Daarin groeien we weer naar vorig seizoen toe. Nu wordt het zaak dat we dat negentig minuten gaan volhouden.''

De coronapandemie heeft ontegenzeggelijk ook zijn invloed op voetbal en Henk de Jong persoonlijk. Gisteren nog. De Jong stond op met keelpijn en was verkouden. Na een negatieve sneltest mocht hij toch op de club komen. Een paar stellingen over corona mogen derhalve niet ontbreken.

Ik ben bang (geweest) om corona te krijgen.

,,Voor mezelf ben ik niet bang. Wel voor mijn omgeving, mijn ouders, schoonouders en kinderen. Mijn ouders zijn bijna 80. Daar ben ik in het begin wel bang voor geweest. Als ik het krijg dan is het zo. Maar ik heb het liever niet, want ook op onze leeftijd kun je goed ziek worden.''

,,Vanochtend stond ik te trappelen om met de jongens aan de slag te gaan, maar ik mocht niet. Toen heb ik Ard (algemeen directeur Ard de Graaf, red.) gebeld. Die zei dat ik Peter Drijver (teammanager, red.) moest bellen, want zijn kameraad heeft een commerciële teststraat. Een kwartier later kon ik erheen voor een snel-test en tien minuten later wist ik dat ik het niet had. Toen mocht ik het veld weer op. Net een klein kind, zo blij.''

,,Er is ook sprake van gewenning. Met Cambuur kunnen we er nu beter meegaan. De eerste keer dat wij corona in de ploeg hadden, bij de oefenwedstrijd tegen Volendam, waren we allemaal in de war. Het was helemaal niks (Cambuur verloor kansloos met 0-4, red.). Dat hebben we ondertussen wel geleerd.''

Door corona vreet dit seizoen meer energie dan ooit tevoren.

,,Zeker in het begin. Wat gaat er gebeuren? Gaat de competitie door? Kan de club overleven? Het is wel je bestaansrecht, je werk. Daar heb ik wel over ingezeten. Het vergt een hoop energie. Maar ik heb er geen stress van. Onze directie loodst ons er echt goed doorheen. Ard de Graaf en Gerald van den Belt raken niet in de war. Dat zijn mannen waar Cambuur zuinig op moet zijn.''

Het moeilijkste van corona is dat ik niet aan mensen mag zitten.

De Jong knikt lachend. ,,Ik ben altijd toegankelijk, laat iedereen ook graag voelen dat ze er bij horen. Ook mensen met beperkingen of ouderen met problemen mag ik graag even een hand geven. Dat kan nu niet en dat vind ik lastig.''

,,Als we nu thuis komen na een wedstrijd en supporters staan ons op te wachten, moet ik afstand houden en een mondkapje op. Normaal sta ik er even tussen. Het is een onpersoonlijke tijd. Het is ook rustiger voor me. Normaal komen altijd veel mensen naar me toe, maar het is allemaal wat afstandelijker. Dit is niet hoe ik ben.''

Pierre van Hooijdonk zei zondag op televisie dat Henk de Jong een geschikte trainer voor FC Utrecht zou zijn. Hij heeft er kijk op, want Henk de Jong is de ideale trainer voor de club uit de Domstad.

,,Een mooi compliment. Pascal Bosschaart en Foeke Booy zeiden het ook. Dat heeft te maken met hoe je met volksclubs omgaat en hoe je speelt.''

Net op dat moment komt Bosschaart, oud-speler van FC Utrecht, binnen. Hij hoort het gespreksonderwerp en wil graag even wat zeggen. ,,Het probleem is dat zulke clubs altijd een trainer van naam willen. Daar moeten ze van afstappen. Er zijn veel meer trainers die goed presteren. Wie heeft het de afgelopen jaren nou beter gedaan dan Henk? Voordat Dick Advocaat bij Feyenoord kwam, heb ik Henk zijn naam ook genoemd.''

De Jong: ,,Ik ben er trots op dat zulke jongens dat over me zeggen, maar misschien ben ik wel een te gewone jongen voor een dergelijke club. Nee, een sollicitatiebrief is de deur niet uitgegaan. Ik ben hartstikke gelukkig in Leeuwarden en we zijn hier nog niet klaar.''

Tot slot eentje over de toekomst. Jouw assistent Martijn Barto wordt ooit hoofdtrainer van Cambuur.

,,Dat zou zomaar kunnen. En dan moet hij een type Henk de Jong naast zich hebben. Net zoals ik types als Barto naast me nodig heb, omdat ze heel punctueel en gestructureerd zijn.''

Bron:LC
IN HENK WE TRUST!!!

Treb

Publiek in januari? Heb ik iets gemist?

Galdiano

Citaat van: Treb op november 14, 2020, 20:07:36
Publiek in januari? Heb ik iets gemist?

Google?

"proef publiek voetbal"?
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Treb

Citaat van: Galdiano op november 14, 2020, 20:28:30
Google?

"proef publiek voetbal"?

Een test bij 3 clubs ofzo ja. Dat gaat vast weer maanden duren zo'n onderzoek.

Galdiano

Citaat van: Treb op november 14, 2020, 21:51:00
Een test bij 3 clubs ofzo ja. Dat gaat vast weer maanden duren zo'n onderzoek.

Zitten wel in de regio met de minste besmettingen.  ;) Elke wedstrijd is weer één.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

denistel

Citaat van: Galdiano op november 14, 2020, 22:27:50
Zitten wel in de regio met de minste besmettingen.  ;) Elke wedstrijd is weer één.

niet met allerlei regels dan sla ik mooi over

De Gast

Idem. Ga me niet laten testen voordat ik naar een voetbalstadion kan op minder dan anderhalve meter. Flauwekul. Begin nou gewoon weer eens met publiek op 1,5 meter.. wat zijn dit nou voor idiote proeven.

mugel

Half januari proeven met publiek in stadions, bevestigd door staatssecretaris Mona Keijzer.
8 januari Cambuur-Volendam. Ik zie een link..

Bankzitter

Hoezo proeven? We hebben zonder problemen wedstrijden met publiek gespeeld.
Of gaan ze kijken hoe ze nog meer supporters binnen kunnen krijgen?

Tanjajeah

Het is ontzettend knap wat Henk en zijn staf presteren. Al bijna anderhalf seizoen prachtig voetbal, ongekend veel goals en goede resultaten. Alle spelers zijn beter geworden onder hem, met recentelijk als voorbeelden daarvan Paulissen en Korte. Het is écht te hopen dat hij de komende jaren niet wordt weggekaapt door een eredivisieclub. Ik hoop dat Utrecht het heel goed gaat doen onder Hake, zodat die club in ieder geval niet aan hem gaat trekken. Want wie zou Henk moeten vervangen?

Collingwood

Daarbij heeft hij het in zijn eerste periode hier ook fantastisch gedaan en bij De Graafschap over het algemeen ook prima. Stiekem is Henk (samen met Sandor) gewoon een heel goede trainer. Het grote publiek valt soms over zijn neiging tot overacting en dan komt daar de focus op te liggen. Maar eigenlijk is dat natuurlijk helemaal niet relevant. Mensen moeten gewoon kijken naar zijn prestaties en vooral hoe hij zijn teams laat spelen. Dat is gewoon heel erg knap en eigenlijk vrijwel uniek. Bij andere 1e divisie clubs zie ik het zeker bijna nooit op deze manier.
Kalmte alleen kan u redden.

denistel

zoals wij de nu 40 wedstrijden spelen heb ik idd ook nog nooit gezien in
de kkd uiteraard gaan we ook wel eens kopje onder maar dat neem je
toch makkelijker als de rest van de wedstrijden met goed voetbal veel
goals enthousiasme worden gewonnen. hulde voor de staf en het team.