Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Cambuur LWD

Citaat van: SCCornjum op maart 28, 2014, 18:20:30
Vanavond een debat.

Programma
19:45-20:00 Inloop
20:00-20:10 kort intro gespreksleider
20:10-20:30 Freek Mulder, ontwikkelingen in stadions
20:30-20:50 Rob Propsma, historie en cultuur Cambuur, relatie met de stad
20:50-21:10 Bert Popken, case FC Groningen
21:10-21:20 pauze
21:20-22:00 vragen en discussie
Adres:
Debatcentrum De Bres
Schoolstraat 4
8911 BH Leeuwarden

Zie ook pagina 93 in dit topic, voor meer informatie..

Kan iemand een (klein) verslag maken? Ben wel benieuwd :D  |:)

ForzaCambuur1

Citaat van: Eewal op maart 29, 2014, 11:57:51
Ook West en Noord zijn tegenwoordig de 'Leen Bakkers' van de voetbaltribunes hoeveel charme het stadion en de omgeving ook hebben..

Ach als je het zo bekijkt dan hebben ze in Zwolle een heel nieuw Leen Bakker stadion neergezet. Nu met de noodtribunes lijkt het nog wat op TV maar daarvoor was het echt alleen maar kaal beton. Nieuwbouw bergt ook het risico dat er iets lelijks wordt neergezet, maar hiervan zijn zowel goede als slechte voorbeelden te vinden. Inspraak van supporters zal echt een must zijn om zo'n gedrocht van een nieuw stadion te voorkomen. Een stadion moet voor de supporters zijn en niet een of ander architectonisch project.

weestwel

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op maart 29, 2014, 11:48:56
Gewoon een nieuw stadion er (een kwartslag gedraaid) naast bouwen :koffie Ruimte zat

Op zich wel een goed idee als je voor de huidige locatie kiest.

Yellow Army

'Cambuur, vernieuw je huidige stadion'

LEEUWARDEN ,,Vernieuw het Cambuurstadion op de huidige plek, want financiering op een nieuwe locatie krijg je niet rond.''

Dit adviseert concern-directeur Bert Popken van de gemeente Groningen. Hij was nauw betrokken bij de bouw van de Euroborg, het stadion van FC Groningen. Popken sprak vrijdag tijdens een discussieavond van Attiek in De Bres in Leeuwarden.
,,Ik denk dat een nieuw stadion in Leeuwarden zo'n 40 miljoen euro gaat kosten'', rekende Popken voor. Hij gaat ervan uit dat de 15.000 supportersplekken ieder 2500 euro moeten kosten ,,op basis van stadions elders in het land''. Hierbij moeten ook nog miljoenen aan ontwikkelkosten worden opgeteld.
Cambuur kan in een beter stadion heus meer geld verdienen dan nu, maar veel te weinig om een stadion van 40 miljoen te financieren, stelt Popken. ,,Tenzij zich een rijke Rus meldt, kun je beter voor de huidige locatie kiezen. Dat is niet oneerbaar. In Eindhoven is dat ook gebeurd.''
De huidige plek in Leeuwarden biedt goede kansen voor vernieuwing, vindt Popken. Hij denkt aan flinke uitbouw met commerciële ruimtes en skyboxen. Enig minpuntje bij het huidige stadion is de veiligheid: ,,Daar weet ik zo geen oplossing voor.''
FC Groningen kan niet als voorbeeld dienden. Deze club kreeg een stadion in een goede economische
tijd, toen de stad juist bezig was om een nieuw stadsdeel te ontwikkelen met kantoren, woningen en andere voorzieningen. Deze functies hielpen om het stadion te financieren.
In Leeuwarden biedt zo'n constructie onvoldoende perspectief, denkt Popken: er is te weinig behoefte
aan nieuwe kantoren en supermarkten om bijvoorbeeld een stadion achter het WTC mee te kunnen financieren, denkt hij.
Dit probleem speelt in het hele land en is mede een gevolg van de crisis. Tot 2007 bouwde de ene na
de andere club een stadion op een nieuwe locatie. Daarna is dit nauwelijks meer gebeurd, zei Freek
Mulder, die destijds afstudeerde op de ontwikkelingen in de stadionbouw.
Cambuur beschouwt zowel vernieuwing op de huidige locatie als nieuwbouw elders als serieuze opties. De club sloot samen met het gemeentebestuur een convenant om de bouwplannen samen voor te bereiden. De gemeente wordt in ieder geval niet eigenaar van het stadion, zoals in Groningen wel het geval is.
Area 58

scclwd

Citaat van: Eewal op maart 29, 2014, 11:49:14
Weet ik, maar de voorkeur van Cambuur zelf is wel duidelijk. Voor het aanboren van grote nieuwe sponsoren en structureel Eredivisie-voetbal zullen we moeten verkassen. Wat mij betreft liever gister dan morgen. Als ik verhalen lees van 'supporters' die niet meegaan naar een eventueel nieuw stadion; wat een lachertje...

Lach jij maar. Ik zie het als een ramp om afscheid te moeten nemen van Cambuur. Dat bestaat namelijk niet meer na verhuizing. Kun je de club net zo goed ook een andere naam geven. FC WTC ofzo.

Treb

Citaat van: scclwd op maart 29, 2014, 13:02:56
Lach jij maar. Ik zie het als een ramp om afscheid te moeten nemen van Cambuur. Dat bestaat namelijk niet meer na verhuizing. Kun je de club net zo goed ook een andere naam geven. FC WTC ofzo.

Klopt. Groningen was in het Oosterpark een echte volksclub. Daar is niets meer van over. Een nieuw stadion betekent; weg romantiek, welkom commercie. Allemaal leuk en aardig, een gloednieuw stadion, en misschien ook nodig, maar ik ben er ook bang voor dat de volksclub Cambuur verdwijnt met de komst van een nieuw stadion.  ;(

Zelfs hveen was in het oude stadion een echte volksclub, moet je zien wat daar van geworden is. (al is dat natuurlijk helemaal niet erg)  ;)

losang09

Over Noord staanplekken. Der is al veel over gezegd .
Dat het gebouwd is als zittribune ja klopt. Maar de tribunes in Breda-rattekuil  zijn ook gebouwd als zittribune en daar zijn ook staanplekken.   :P why not here , why not now?

losang09

Oosterpark was prachtige plek / stadion. Heb de laatste wedstrijd tegen Volendam daar nog bekeken op staantribune .
Het huidige stadion , na dat is wel bekend .
Blijf je architectuurtuur trouw , FC utrecht heeft in mijn ogen de oude galgenwaard Engels open hoeken eer aangedaan in opzichte van hoe ze het verbouwd hewwe.

SCC-J


Cambuur058

Citaat van: yellow@ndblue op maart 29, 2014, 20:54:24
Volledig Nieuwbouw!!! en het stadion draaien!! te bouwen op de velden van voetbalvereniging VV Leeuwarden kunnen we blijven voetballen in het huidige stadion en naast ons word de nieuwe tempel gebouwd!

Als ik het goed heb zijn deze velden van vv leeuwarden nog steeds sportgrond/velden dus goedkope grond
de gemeente/cambuur kan dit later omzetten als bouwgrond! om nieuwbouw te realiseren.

Eventueel parkeergelegenheid/garage onder het nieuwe stadion
Tribunes tot op het veld!! de opgangen van de tribunes van de achterkant te betreden!
Geen tweede ring!
Gewoon gras in ons nieuwe onderkomen
Op de nieuwe ontstane lange Noord tribune alleen staanplaatsen :clint

O ja het hertje staat er al zeer belangrijk ! de huidige kantine van  vv leeuwarden, die was ook al door cambuur betaald! toen ons huidige onderkomen werd verbouwd!ze hadden waarschijnlijk een vooruitziende blik  :ams |:)
?

moodygrunn

Citaat van: scclwd op maart 29, 2014, 13:02:56
Lach jij maar. Ik zie het als een ramp om afscheid te moeten nemen van Cambuur. Dat bestaat namelijk niet meer na verhuizing. Kun je de club net zo goed ook een andere naam geven. FC WTC ofzo.

Ook een verbouwing op de huidige lokatie is niet per definitie een garantie voor het behoud van de identiteit en/of sfeer. Neem als voorbeeld PSV; al 100 jaar op dezelfde lokatie en nog steeds de sfeer van een aula.
De kosten zouden m.i. leidend moeten zijn in het bepalen van de lokatie. Als dan blijkt dat een nieuwe oosttribune met bijbehorende commerciele kantoorfaciliteiten het voordeligste is, dan lijkt me dat het meest logische.
Ik denk alleen niet dat je tegen elke prijs op de huidige lokatie moet blijven en dat is wel wat ik uit een aantal van jouw bijdragen opmaak.
In Henk en Sandor we trust

papier

Citaat van: moodygrunn op maart 29, 2014, 22:13:04
Ook een verbouwing op de huidige lokatie is niet per definitie een garantie voor het behoud van de identiteit en/of sfeer. Neem als voorbeeld PSV; al 100 jaar op dezelfde lokatie en nog steeds de sfeer van een aula.
De kosten zouden m.i. leidend moeten zijn in het bepalen van de lokatie. Als dan blijkt dat een nieuwe oosttribune met bijbehorende commerciele kantoorfaciliteiten het voordeligste is, dan lijkt me dat het meest logische.
Ik denk alleen niet dat je tegen elke prijs op de huidige lokatie moet blijven en dat is wel wat ik uit een aantal van jouw bijdragen opmaak.

De verhouding tussen kosten en opbrengsten moet natuurlijk de doorslag geven maar dit moet naar mijn mening gaan over zowel materiële als immateriële kosten en opbrengsten.

In het Philips stadion heb ik nog nooit een wedstrijd bijgewoond, maar als je zegt "nog steeds" dan suggereer je dat het is gebleven zoals het was. Als wij nog 100 jaar op dezelfde locatie zitten en de huidige sfeer behouden dan teken ik daarvoor.

Westerpark

Gisteravond werd eens te meer duidelijk in wat voor lastig parket we zitten.

De Bres was goed gevuld, maar had eigenlijk nog wel meer mensen verwacht.
Het verhaal van Freek Mulder was voornamelijk achtergrond informatie over algemene ontwikkelingen in de stadionbouw. Interessant, maar niet specifiek voor de case Cambuur.
Verhaal van Rob Propsma idem dito, leuk om te horen maar voor mij niks nieuws.
Bert Popken ging met ervaring met de bouw van Euroborg in de achterzak veel meer in op de daadwerkelijke realisatie van een nieuw stadion en deed aanbevelingen. Ook het financiële aspect werd daarbij aangeboord, zoals in het LC krantenartikel wel te lezen valt.

Wat in de discussie daarna naar voren kwam, is dat de drie heren (en het publiek) het gelukkig in ieder geval over 1 ding eens zijn: de supporter staat centraal en dient betrokken te worden bij het proces.
Het wordt echt lastig om een goede beslissing te nemen voor wat betreft het stadion.
Je bent afhankelijk van toekomstige sportieve prestaties, bestuurlijk lef, financiën, houding ten opzichte van 'veiligheid'  etc.
Verbouwen op huidige plek is voor de beleving een goede zet en voor wat betreft financiën beter dan nieuwbouw. Daarentegen voor bereikbaarheid en veiligheid niet.
Nieuwbouw is precies het tegenovergestelde. En daarnaast zit je nog met het vraagstuk van de locatie.
Overigens vind ik het ontwerp en de fysieke aspecten van het stadion minstens zo belangrijk als de locatie. Iets wat gister eigenlijk nauwelijks aan bod is gekomen maar zeker aandacht verdient.

Helaas kunnen de aspecten beleving/identiteit, financiën, bereikbaarheid en veiligheid niet verenigd worden.

SCCornjum

Citaat van: Westerpark op maart 29, 2014, 22:28:12
Gisteravond werd eens te meer duidelijk in wat voor lastig parket we zitten.

Helaas kunnen de aspecten beleving/identiteit, financiën, bereikbaarheid en veiligheid niet verenigd worden.

De spijker op zijn kop.
Watching Football Is Not A Crime

papier

Citaat van: Westerpark op maart 29, 2014, 22:28:12
Gisteravond werd eens te meer duidelijk in wat voor lastig parket we zitten.

De Bres was goed gevuld, maar had eigenlijk nog wel meer mensen verwacht.
Het verhaal van Freek Mulder was voornamelijk achtergrond informatie over algemene ontwikkelingen in de stadionbouw. Interessant, maar niet specifiek voor de case Cambuur.
Verhaal van Rob Propsma idem dito, leuk om te horen maar voor mij niks nieuws.
Bert Popken ging met ervaring met de bouw van Euroborg in de achterzak veel meer in op de daadwerkelijke realisatie van een nieuw stadion en deed aanbevelingen. Ook het financiële aspect werd daarbij aangeboord, zoals in het LC krantenartikel wel te lezen valt.

Wat in de discussie daarna naar voren kwam, is dat de drie heren (en het publiek) het gelukkig in ieder geval over 1 ding eens zijn: de supporter staat centraal en dient betrokken te worden bij het proces.
Het wordt echt lastig om een goede beslissing te nemen voor wat betreft het stadion.
Je bent afhankelijk van toekomstige sportieve prestaties, bestuurlijk lef, financiën, houding ten opzichte van 'veiligheid'  etc.
Verbouwen op huidige plek is voor de beleving een goede zet en voor wat betreft financiën beter dan nieuwbouw. Daarentegen voor bereikbaarheid en veiligheid niet.
Nieuwbouw is precies het tegenovergestelde. En daarnaast zit je nog met het vraagstuk van de locatie.
Overigens vind ik het ontwerp en de fysieke aspecten van het stadion minstens zo belangrijk als de locatie. Iets wat gister eigenlijk nauwelijks aan bod is gekomen maar zeker aandacht verdient.

Helaas kunnen de aspecten beleving/identiteit, financiën, bereikbaarheid en veiligheid niet verenigd worden.

Propsma eindigde met dat er een ambitie uitgesproken moet worden, de ambitie moet naar mijn mening zijn dat je de beste samenstelling van de onderdelen die je als laatst noemt bij elkaar hebt. Het zal afhangen van de wijze waar je de criteria op meeneemt wat dan de gevolgen gaan zijn, maar dat is in principe de basis denk ikdan