Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

sunderland

Citaat van: Geelblauwstiens op februari 14, 2024, 07:35:48
Ik meende ivm spandoekophang-optie.
en tegen aan leunen. Moet ook wat op kunnen vangen anders flikker je er overheen

nee,wel?

Citaat van: sunderland op februari 14, 2024, 11:28:05
en tegen aan leunen. Moet ook wat op kunnen vangen anders flikker je er overheen

en ast er over heen flikkerst hest un stadion verbod :y 8P

Grijskijkert

Raad Leeuwarden
@RaadLeeuwarden
De raadsavond begint om 19.00 uur. Een programma met info over diverse onderwerpen. Waaronder een verzoek voor een lening voor Cambuur. Krijgt de raad voldoende input om een besluit te kunnen nemen? Volg het live via de stream https://leeuwarden.bestuurlijkeinformatie.nl
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Ze moeten het wel doen  :y

Grijskijkert

Lening van zes miljoen euro nodig voor Cambuurstadion. 'Kunnen we als raad nog 'nee' zeggen?'

Patrick van 't Haar ? Vandaag, 11:45 ? Leeuwarden

Krijgt SC Cambuur een extra lening van zes miljoen van de gemeente voor de afbouw van het nieuwe stadion? De komende weken buigt de raad zich over de vraag van Cambuur en wordt duidelijk of en wanneer het stadion wordt opgeleverd.

Ruim 21 miljoen euro: dat is het bedrag dat Cambuur nodig heeft om het stadion helemaal af te bouwen. Oorspronkelijk zou er zo?n zes miljoen nodig zijn om het stadion speelklaar te maken. Maar afgelopen najaar liet de club weten dat dit geen haalbaar scenario is. Het stadion moet in een keer afgemaakt worden.

Van de 21 miljoen heeft de club ruim zeven miljoen opgehaald. Van de gemeente wordt nu een lening gevraag van zes miljoen en het is aan de club zelf om nog eens een kleine acht miljoen te vinden. Het college van burgemeester en wethouders is, onder voorwaarden, akkoord. Maar uiteindelijk heeft de gemeenteraad het laatste woord.

Wat het extra lastig maakt voor de gemeenteraad: de gemeente heeft vergevorderde plannen voor woningbouw op de plek van het oude stadion.

Fuik

,,Dit is een fuik?, reageert Mirka Antolovic, fractievoorzitter van de PvdA. ,,Toen we in 2021 akkoord gingen met de plannen, was er vijf miljoen nodig om het stadion speelklaar op te leveren. Dat voldoet volgens Cambuur nu niet meer. Eigenlijk vroegen ze toen om een schuur, en nu om een villa. Is dit gaandeweg zo ontstaan of is het willens en wetens zo gespeeld? Wat is er gebeurd tussen de zomer van 2021 en nu? Dat is echt de hoofdvraag.?

,,Is het een misverstand, mismanagement of misleiding? Dat wil ik weten van Cambuur?, reageert Wieke Goudzwaard van het CDA. ,,Laat ik het zo zeggen: zag Cambuur dit nu helemaal niet aankomen of hebben ze bewust gewacht tot je eigenlijk niet meer terug kan? Want nu zijn we met de raad in een fuik gezwommen. Met goed management had je dit eerder kunnen zien aankomen.?

Wim Spoelman van GroenLinks vraagt zich af welke zekerheden de club de gemeente biedt dat de nieuwe lening ook daadwerkelijk wordt afgelost. ,,Als gemeente neem je wel een risicodragende rol. En de gemeente is natuurlijk geen bank.?

Spoelman kijkt daarvoor naar de vaste inkomsten van de club, zoals de tv-gelden. ,,Welk deel van die gelden is nog vrij? Of wordt al gebruikt voor het betalen van rente en aflossing van de eerdere lening aan de bouwers van het stadion? Wij willen in ieder geval voorkomen dat er in de toekomst nog eens als eerste bij de gemeente wordt aangeklopt voor financi?le steun. Het is nog geen gelopen race voor ons maar er is weinig ruimte voor keuzevrijheid in dit dossier.?

Afgang

,,Cambuur krijgt pas een lening van zes miljoen euro van de gemeente, als ze eerst zelf de nog ontbrekende kleine acht miljoen ophalen. Maar waar gaat de club dat geld zo snel vandaan halen??, aldus Otto van der Gali?n van Lijst058.

,,En ze roepen wel steeds dat het stadion per 1 augustus open gaat, maar hoe dan? Want je krijgt die lening pas als je zelf het resterende bedrag binnen hebt. En als ze dat nu al hebben, dan hadden ze dat even moeten melden. Dan zou de besluitvorming een stuk makkelijker worden. Onze steun is afhankelijk van de antwoorden vanavond. Maar tegelijkertijd zie ik niet in hoe we tegen kunnen zijn - we zijn er met zijn allen in gegaan, als we het niet doen houden we een half afgebouwd stadion over en dan ga je als stad ook af als een gieter.?

,,De VVD wil graag weten of de route van een garantstelling is onderzocht en mijn vraag is of ze akkoord gaan met de lening onder de voorwaarden van het college want dat is best nog een opsomming?, stelt Marcel Visser van de VVD. ,,Heeft de raad nog ruimte om nee te zeggen? Je zit voor een duivels dilemma, het is een fuik. Niemand wil een situatie als in Valencia waar een bijna- af stadion is maar waar in het oude gespeeld wordt. Het verzoek zet je wel met de rug tegen de muur.?
IN HENK WE TRUST!!!

NRG

Als ik dit zo weer las, blijft het nieuwe stadion toch een beetje een hoofdpijn dossier. Een weg terug lijkt er niet. Het Valencia scenario zou een nachtmerrie zijn. Zou blij zijn als de bal voor het eerst echt rolt in het nieuwe stadion.

Bankzitter

Er is weinig keus. Het ding staat er al en moet zo snel mogelijk inkomsten gaan generen. De oude moet zo snel mogelijk afgebroken worden om de grond te benutten en geld te verdienen aan die grond.

Uitstel betekent alleen maar dat de kosten hoger worden en de inkomsten later binnen komen.
We zijn wel voorbij het point of no return.

zeewolde

Leest John Hiatt hier nog mee op het forum?
Misschien kan hij het hier wat duidelijker uitleggen?

Grijskijkert

#10373
Citaat van: NRG op februari 28, 2024, 16:32:02
Als ik dit zo weer las, blijft het nieuwe stadion toch een beetje een hoofdpijn dossier. Een weg terug lijkt er niet. Het Valencia scenario zou een nachtmerrie zijn. Zou blij zijn als de bal voor het eerst echt rolt in het nieuwe stadion.
Dan heb je ook gelezen dat Ard de Graaf of v/d Belt niet aan het woord zijn geweest of hebben willen spreken met die journalist(die gespecialiseerd is in woorden verdraaien of aan dikken van uitspraken). En natuurlijk is er geen weg meer terug, alleen erg jammer dat de politiek zo wantrouwend is naar de club leiding en is nergens voor nodig alles is te controleren wat ze verklaren(hogere kosten m.b.t. o.a. personeel/bouwmaterialen)als ze hun werk doen door het controleren, dan hoeven ze niet via een krant te roeptoeteren. Lijkt mij dat de politiek makkelijk wil scoren over de rug van de club, inclusief Otto v/d Galien van het 058 partijtje en Cambuur-supporter  :zucht
IN HENK WE TRUST!!!

Grijskijkert

Citaat van: zeewolde op februari 28, 2024, 18:16:50
Leest John Hiatt hier nog mee op het forum?
Misschien kan hij het hier wat duidelijker uitleggen?
Die doet rustig mee met de gevestigde orde...
IN HENK WE TRUST!!!

Eewal

Er zijn een paar gulle mensen opgestaan als ik de verhalen nu lees. En Kooi stadion moeten we maar aan wennen, deze vent heeft het goed met ons voor...

Bankzitter


Noordcambuur

Citaat van: Eewal op februari 28, 2024, 20:55:34
Er zijn een paar gulle mensen opgestaan als ik de verhalen nu lees. En Kooi stadion moeten we maar aan wennen, deze vent heeft het goed met ons voor...
heeft NEC suikeroom ons wat geld gegeven.

michello

Citaat van: Eewal op februari 28, 2024, 20:55:34
Er zijn een paar gulle mensen opgestaan als ik de verhalen nu lees. En Kooi stadion moeten we maar aan wennen, deze vent heeft het goed met ons voor...

Kan maar zo dat hij die verstrekker is van die lening.

Bernardo

Citaat van: Bankzitter op februari 28, 2024, 21:14:37
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16316334/cambuur-heeft-financien-rond-voor-nieuw-stadion-hier-is-heel-hard-aan-gewerkt

Complex verhaal, maar het lijkt erop dat Cambuur 7,75 miljoen bij elkaar heeft gesprokkeld.

Benieuwd hoe we er over 5/10 jaar voorstaan met al die leningen.