Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Bankzitter

Niet als steun voor Cambuur, maar wie weet voor bedrijven die geraakt zijn door Corona?
Ik roep maar wat hoor  :?

oost

Citaat van: PePe op november 26, 2020, 10:07:01
Europese miljoenen naar de noordelijke provincies!! Het zou geweldig zijn als de provincie Fryslân daar iets van aan het Cambuurstadion project kan besteden,  om het alsnog te kunnen realiseren.

Dat doen ze alleen bij de boeren helaas  :R

Cor

Citaat van: oost op november 26, 2020, 12:44:38
Dat doen ze alleen bij de boeren helaas  :R

Volens mij betalen de boeren de hoofdprijs voor hun stal, dus wat heeft de provincie daar verkeerd gedaan? Daar gaat echt geen Europees geld naartoe

oost

De provincie heeft miljoenen meebetaalt aan die stal.

Noordcambuur

Citaat van: PePe op november 26, 2020, 10:07:01
Europese miljoenen naar de noordelijke provincies!! Het zou geweldig zijn als de provincie Fryslân daar iets van aan het Cambuurstadion project kan besteden,  om het alsnog te kunnen realiseren.
dat geld gaan ze liever in dat gat daar dkv eerder op. :_schater

el haj

Dit geld komt uit een fonds bedoeld ter compensatie voor gebieden die (sterk) afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen; in dit geval aardgas. De investeringen die je hier in het Noorden van mag verwachten zullen ongetwijfeld in vernieuwbare energie en duurzaamheid zijn. Waterstof, windturbines en dat soort spul. Voor zover ik begrijp was het altijd al de bedoeling om het nieuwe stadion klimaatneutraal te maken dus het is niet totáál onmogelijk dat Cambuur hier baat bij kan hebben maar het lijkt me wel erg optimistisch.  :P

YellowBlue

Citaat van: oost op november 26, 2020, 17:13:07
De provincie heeft miljoenen meebetaalt aan die stal.
Rond de 14 miljoen als ik het me goed herinner, maar dat mocht toen nog.

rvw

Friesland neemt risico met subsidie sport
2 minuten leestijd
HEERENVEEN (ANP) - Het ambitieuze en risicovolle project Sportstad Heerenveen, dat in totaal 111 miljoen euro kost, gaat door.

Provinciale Staten van de provincie Friesland zijn gistermiddag met een kleine meerderheid akkoord gegaan met een bijdrage van 19 miljoen euro. Daarmee is het volgens H. ter Meulen van de gemeente Heerenveen na vier jaar onderhandelen bijna zeker dat het project doorgaat.

Sportstad Heerenveen moet een groot sportcentrum worden met een zwembad, sporthallen, een school en een gezondheidsboulevard. Daarnaast moet het Abe Lenstra Stadion worden uitgebreid. Gemeentewoordvoerder H. ter Meulen geeft toe dat er financiële risico's aan het project zitten. Zo kan de eredivisieclub SC Heerenveen bijvoorbeeld failliet gaan. "De risico's zijn echter te overzien", aldus Ter Meulen.

De gemeenteraad van Heerenveen stemde dinsdagavond al in met een garantstelling die nodig is om een lening van 25 miljoen euro van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) te realiseren. Eerder was ook bekend dat de gemeente Heerenveen een bijdrage levert van 21 miljoen euro. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) betaalt 8 miljoen euro voor het omvangrijke project. De overige bedragen worden geleverd door de deelnemende partijen zoals SC Heerenveen, het Friesland College en De Friesland Zorgverzekeraar.

Volgens Ter Meulen hoeven er nu alleen nog een paar kleine gaten gedicht te worden. Zo moet het ministerie van Economische Zaken nog subsidie geven voor Sportstad Heerenveen. Daarnaast moet de Europese Commissie toestemming geven aan gemeente en provincie om in het project te investeren

rvw

Dit is een bericht uit 2002

Bankzitter

Lekker actueel. :zweep

Maar 111 miljoen, pfff.
En dan zitten we hier over 3 miljoen te steggelen.

PePe

Zou vd Belt volgende week nieuws hebben over het nieuwe stadion, op de nieuwjaars toespraak?

Lore

Citaat van: PePe op december 28, 2020, 14:27:30
Zou vd Belt volgende week nieuws hebben over het nieuwe stadion, op de nieuwjaars toespraak?

Denk het niet. Zou vast wel uitgelekt zijn

Bernardo

Dijkstra Draisma houdt vertrouwen in goede afloop voor Cambuurstadion

Het jaar 2021 wordt een belangrijk jaar voor het nieuwe stadion van SC Cambuur. In 2020 begon na de bouwvak de ontwikkeling van het stadion, maar in november kwam de zoveelste tegenvaller: ontwikkelaar Wyckerveste trok zich terug. "We moeten de situatie nu opnieuw bekijken, of we de bestaande business case op een andere manier door kunnen zetten", zegt Biense Dijkstra van bouwbedrijf Dijkstra Draisma, een van de partijen in het hele plan.

Het was een vervelende mededeling, zegt Dijkstra over de boodschap dat Wyckerveste de business case niet meer zag zitten. "Het is een heel lastig proces. We zitten er al zeven jaar in. En ik kan er ook niet alles over kwijt, want het is een te gevoelig dossier."

De bouw van het stadion wordt dus weer uitgesteld, maar een deel van de ontwikkeling van het Leeuwarder WTC-gebied gaat wel door. "Wij hebben de ontwikkeling van de Snekertrekweg en de supermarkten naar ons toe getrokken", vertelt Dijkstra. "Dat hebben we zelf ontwikkeld en er gaat ook nog steeds een substantiële bijdrage naar SC Cambuur, dat gaat om miljoenen."

Biense Dijkstra over hoe het komt in 2021 met de bouw
         
Op een gegeven moment trok Wyckerveste ook Van Wijnen in het project, een concurrent van Dijkstra Draisma. "Dat paste wel bij het karakter zoals we dat hadden meegemaakt", omschrijft Dijkstra het cryptisch. "Er zijn andere afspraken gemaakt. Maar we hebben maar één belang, het stadion moet er komen. Wij gaan daar ook niet dwars voor liggen, want als hiermee de missie kan worden volbracht, dan moet het maar zo. Het zou voor ons zelf wel jammer zijn, na elf jaar als sponsor."

Elkaar niet in de steek laten

Ondanks tegenvaller na tegenvaller houdt Dijkstra vertrouwen in een goede afloop. "De kans is aanmerkelijk dat het stadion er komt. Als Cambuur ons niet in de steek laat, laten wij Cambuur ook niet in de steek."

gobo

Nieuw Cambuurstadion: gesprekken gaan door tot 1 februari
Patrick van 't Haar • Vandaag, 05:50 • Friesland

Tekening voor het nieuwe Cambuurstadion Stadionplein Leeuwarden. BRON WIDDERSHOVEN ARCHITECTEN

De gesprekken over het nieuwe Cambuurstadion duren nog zeker tot 1 februari. Pas dan wordt duidelijk of het stadion alsnog gebouwd kan worden.

In november trok projectontwikkelaar Wyckerveste zich terug uit het stadionproject. Volgens het Limburgse bedrijf was de businesscase niet haalbaar. Het lukte Wyckerveste niet voldoende ruimtes in en rond het stadion in Leeuwarden te verhuren. En ook met ROC Friese Poort, dat voor vijftien jaar 7500 vierkante meter ruimte zou huren, kwam het uiteindelijk niet tot een contract. Volgens Hessel Meijer van Wyckerveste sloeg dat een gat van ruim 13 miljoen euro in de begroting voor het stadion. De bouwkosten bedragen zo'n 44 miljoen euro.


Van Wijnen
,,De gesprekken tussen de betrokken partijen lopen, we zijn er heel druk mee bezig", zegt Roelof Faber van Van Wijnen Noord. Van Wijnen gaf in november aan eventueel wel de rol van Wyckerveste als ontwikkelaar over te willen nemen. Behalve Van Wijnen zijn ook Dijkstra Draisma, de gemeente, het WTC en SC Cambuur betrokken bij het onderzoek en de gesprekken over het stadion dat bij het WTC moet verrijzen. Ook Dijkstra Draisma gaf in november aan eventueel wel als projectontwikkelaar bij het stadion betrokken te willen worden. Het was de verwachting dat Dijkstra Draisma – de hoofdsponsor van Cambuur – het stadion zou gaan bouwen.

Vorig jaar koos Wyckerveste echter verrassend voor Van Wijnen als bouwer. ,,Tot 1 februari, zo hebben we afgesproken, verdiepen wij ons in de businesscase en voeren we gesprekken", aldus Faber. ,,Vragen die spelen zijn onder meer welke afspraken er allemaal liggen. En hoe zag de Stadion Ontwikkeling Cambuur er precies uit?", vervolgt Faber.

Drie miljoen
De Stadion Ontwikkel Combinatie is het vehikel waarmee Wyckerveste en bouwbedrijf Dijkstra Draisma probeerden de businesscase rond te krijgen en het stadion te realiseren. Wyckerveste bezit negentig procent van de aandelen, Dijkstra Draisma tien procent.

Op 19 november werd bekend dat Wyckerveste er geen brood meer inzag. Nadien gaf de projectontwikkelaar aan wel geld te willen zien voor de plannen, als die alsnog door zouden gaan. Drie miljoen euro, dat zouden die plannen waard zijn, berekende Hessel Meijer op 24 november vorig jaar in de Leeuwarder Courant.


,,Ook met Wyckerveste zijn we in gesprek", zegt Faber. ,,En die gesprekken hebben een positieve insteek."

Grondposities
Eind november werd duidelijk welke partijen er allemaal grondposities hebben in het WTC-gebied. Grond die nodig is om het stadion te realiseren. Zo heeft Wyckerveste een optie tot koop op de gronden waar vroeger Schuurmans Vuurwerk stond. Een zogenaamde huur-koopoptie die loopt tot 31 december van dit jaar.

Zolang Wyckerveste de huur voor die grond betaalt, behoudt de projectontwikkelaar het eerste recht tot koop. Op het betreffende stuk grond is het stadion gepland.
As de slager spreekt, mut de wurst um stilhouwe....

Viper

Ervan uitgaande dat die enorme krater van 13 miljoen euro in de begroting een eerlijke en realistische weergave is, hoe kan dit probleem zich pas in dit stadium openbaren? Dan is het project van meet af aan gewoon niet heel vruchtbaar geweest. De nieuwe projectontwikkelaar moet nu eigenlijk heel creatief zijn en/of met een flinterdunne business case op de proppen komen. Of bekijk ik dit te negatief?