Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Viper

CiteerOm de gebiedsontwikkeling te kunnen faciliteren heeft de gemeente met
Stadionontwikkeling Cambuur BV (SOC) in juni 2019 een zogenaamde anterieure
overeenkomst afgesloten. Dit is de Exploitatie- en Koopovereenkomst (EKO). In
een dergelijke overeenkomst worden afspraken vastgelegd over onder meer het
scheppen van het benodigde planologisch kader en over kostenverhaal van door
de gemeente gemaakte kosten voor het vervullen van de publiekrechtelijke,
faciliterende rol. Dit vloeit voort uit de Wet ruimtelijke ordening.

In de EKO zijn over en weer rechten en verplichtingen tussen gemeente en
ontwikkelaar vastgelegd en die moeten worden nagekomen teneinde de beoogde
gebiedsontwikkeling tot een succes te kunnen maken. De ontwikkelaar heeft nu
ondubbelzinnig aangegeven om niet meer aan zijn verplichtingen uit de EKO te
zullen voldoen. Dat geeft de gemeente de mogelijkheid om de EKO te ontbinden
en aanvullende acties in gang te zetten zoals het vorderen van
schadevergoeding.

Dat laatste klinkt enigszins hoopvol met het oog op de juridische stappen die hoe dan ook genomen zullen worden. Maar als ik de documenten zo vluchtig lees kom ik wel tot de conclusie dat het een dikke puinhoop is (geworden). Ik ben bang dat dit ongewenste lange procedures worden. Hopelijk heeft dit relatief weinig effect de eventuele voortzetting van de plannen.

Agy

LC.

Wyckerveste wil 3 miljoen euro voor de plannen voor het nieuwe Cambuurstadion als er een nieuwe projectontwikkelaar komt. ... Volgens Wyckerveste sloeg het afhaken een gat van 13,3 miljoen euro in de totale begroting van 44 miljoen euro voor het nieuwe stadion. Deze lezing wordt overigens door de Friese Poort bestreden.

Galdiano

Citaat van: Agy op november 24, 2020, 22:24:04
LC.

Wyckerveste wil 3 miljoen euro voor de plannen voor het nieuwe Cambuurstadion als er een nieuwe projectontwikkelaar komt. ... Volgens Wyckerveste sloeg het afhaken een gat van 13,3 miljoen euro in de totale begroting van 44 miljoen euro voor het nieuwe stadion. Deze lezing wordt overigens door de Friese Poort bestreden.

Die 3 miljoen gaat er wel komen, er zijn een aantal partijen zo afhankelijk van dit gehele project. Ik verwacht voor het einde van het jaar hier al uitsluitsel over.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Agy

Lijkt idd niet onoverkomelijk, als dit het is.

Noordcambuur

Wat gaat er nu gebeuren zijn er al verdere plannen.

Stiens

De bouw van het nieuwe Cambuurstadion is voorlopig van de baan, nu Wyckerveste zich heeft teruggetrokken. De ontwikkelaar zou de business case voor de bouw van het nieuwe stadion niet rond kunnen krijgen. De Haan hoopt nog op een doorstart: "Daar zetten we op in. Wyckerveste krijgt het niet rond, dat betekend dat wij met andere partijen verder moeten."

Wyckerveste zegt juist dat de gemeente te laat is met het opzeggen van de overeenkomst en wil juist kosten verhalen op Leeuwarden. De ontwikkelaar zegt dat Friese Poort, dat ook in het project zit, zich niet aan de afspraken houdt. Daardoor heeft Wyckerveste een gat van 13,3 miljoen euro in de begroting. "Niemand zit te wachten op lange procedures", zegt De Haan. "Als we er niet uitkomen, dan gebeurt dat wel, maar we willen dat voorkomen."

Over een doorstart kan De Haan nu nog niet veel zeggen. "We gaan er deze week mee aan de slag. We moeten kijken wat er mogelijk is, daar hebben we tijd voor nodig." Wyckerveste schrijft dat ze medewerking verlenen als een andere partij de ontwikkeling over wil nemen.



Hopen dat ze er uit komen zonder lange procedures inderdaad en dat er een vlotte doorstart komt..

speculeter

Als ik voor mezelf kijk had ik er vorige week even een slecht gevoel bij toen de eerste berichten over stoppen nieuw stadion binnenkwamen.
Met deze huidige berichten ben ik wel weer hoopvol.
Er staat zoveel op het spel ook qua werkgelegenheid dan moet een bedrag van circa 3 miljoen links of rechtsom wel te doen zijn.

Agy

#8587
FD Vandaag...


De weg ligt vrij voor het afmaken van het nieuwe Cambuurstadion

Het college van burgemeester en wethouders van Leeuwarden heeft de overeenkomst met projectontwikkelaar Stadionontwikkeling Cambuur (SOC) ontbonden. Hiermee ligt de weg vrij voor nieuwe ontwikkelaars om het plan voor het nieuwe stadion bij WTC Expo vlot te trekken.

Geert Veldstra Geplaatst: 25 november 2020 om 11:00

100%
De SOC, met daarin als belangrijkste partij Wyckerveste, maakte vorige week bekend zich terug te trekken als ontwikkelaar van het nieuwe stadion omdat de businesscase niet rond kwam. Het project zou financieel niet meer uit kunnen omdat de SOC het met bepaalde huurders niet eens kon worden over de huurprijs.

Om weer verder te kunnen met het project moet de zogenoemde Exploitatie Koopovereenkomst (EKO) worden ontbonden. Hierin zijn de wederzijdse rechten en plichten opgenomen. B en W hebben de EKO gisteren ontbonden. De SOC vindt echter dat dit niet kan omdat de tijd waarin de gemeente het recht had om dit te doen al zou zijn verstreken. Volgens B en W heeft de gemeente dit recht nog wel omdat de SOC nog geen aanvraag voor een omgevingsvergunning heeft ingediend.

Financiële schade
De gemeente onderzoekt daarnaast hoe groot de financiële schade is die het terugtreden van de SOC met zich meebrengt en overweegt schadeclaims in te dienen. De gemeente heeft al 4,5 miljoen euro aan het plan uitgegeven. Een deel hiervan wordt wellicht op de SOC verhaald, maar hoe veel dit is, is nog niet bekend. ,,We gaan het uitzoeken", zegt wethouder Hein de Haan. ,,We gaan de komende weken met de ontwikkelaar in gesprek en proberen er zoveel mogelijk samen uit de komen. Het is onze inzet om een rechtszaak te voorkomen want dat is voor niemand interessant."

Herontwikkelen
De ontwikkeling van de supermarkten bij het terrein en het winkelcentrum aan de Snekertrekweg waar op termijn woningen worden gebouwd gaat door. De gemeente gaat daarnaast ook door met de planvorming voor de ontwikkeling van het gebied aan het Cambuurplein waar het huidige stadion staat. Het is de bedoeling dat hier ook woningen worden gebouwd. ,,We vinden het zonde om de planvorming te stoppen, maar deze ontwikkeling hangt wel samen met de komst van een nieuw stadion. Als dat niet doorgaat kunnen we dit gebied ook niet herontwikkelen."

Bouwbedrijven Van Wijnen en Dijkstra Draisma die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het stadiongebied gaven vorige week al aan open te staan voor een rol als nieuwe ontwikkelaar van het nieuwe stadion. Hier zijn nog gesprekken over gaande.


https://frieschdagblad.nl/2020/11/25/de-weg-ligt-vrij-voor-het-afmaken-van-het-nieuwe-cambuurstadion

Agy

Citaat van: Agy op november 24, 2020, 22:24:04
LC.

Wyckerveste wil 3 miljoen euro voor de plannen voor het nieuwe Cambuurstadion als er een nieuwe projectontwikkelaar komt. ... Volgens Wyckerveste sloeg het afhaken een gat van 13,3 miljoen euro in de totale begroting van 44 miljoen euro voor het nieuwe stadion. Deze lezing wordt overigens door de Friese Poort bestreden.

Aanvullend...


Wyckerveste wil 3 miljoen euro

De projectontwikkelaar Wyckerveste wil 3 miljoen euro voor gemaakte kosten als er een nieuwe projectontwikkelaar komt. Dat schrijft de ontwikkelaar in een brief aan de gemeente.
Daarbij gaat het onder andere om de plannen die Wyckerveste heeft gemaakt en de huidige meerwaarde van de gronden in het plangebied. Wyckerveste noemt ook een aantal documenten die een waarde vertegenwoordigen, zoals een bestemmingsplan, subsidiebeschikking en samenwerkingsovereenkomst.
Wyckerveste meent dat een eventuele nieuwe ontwikkelaar snel aan de slag kan met de door hen gemaakte plannen en voorbereiding. Dijkstra Draisma en Van Wijnen onderzoeken momenteel de mogelijkheid om die rol op zich te nemen.


Bron: Leeuwarder Courant

speculeter

Redenatie ene krant is heel anders dan andere krant...

Lore

Citaat van: Agy op november 25, 2020, 11:49:30
Aanvullend...


Wyckerveste wil 3 miljoen euro

De projectontwikkelaar Wyckerveste wil 3 miljoen euro voor gemaakte kosten als er een nieuwe projectontwikkelaar komt. Dat schrijft de ontwikkelaar in een brief aan de gemeente.
Daarbij gaat het onder andere om de plannen die Wyckerveste heeft gemaakt en de huidige meerwaarde van de gronden in het plangebied. Wyckerveste noemt ook een aantal documenten die een waarde vertegenwoordigen, zoals een bestemmingsplan, subsidiebeschikking en samenwerkingsovereenkomst.
Wyckerveste meent dat een eventuele nieuwe ontwikkelaar snel aan de slag kan met de door hen gemaakte plannen en voorbereiding. Dijkstra Draisma en Van Wijnen onderzoeken momenteel de mogelijkheid om die rol op zich te nemen.


Bron: Leeuwarder Courant

Dus WV heeft drie punten om de drie miljoen te onderbouwen:


  • De plannen die WV heeft gemaakt
  • De meerwaarde van de gronden
  • De aangevraagde en goedgekeurde documenten

Kortom ze willen geld verdienen aan de vertraging die zij nu veroorzaken. Ik snap echt wel dat zij de plannen niet zomaar zonder compensatie overhandigen, maar nu lijkt het alsof zij gewoon geld willen verdienen aan het veroorzaken van een probleem.

Ik neem aan dat dit de eerste onderhandeling is, want ik vind het niet sterk. Daarnaast kunnen zij wel vinden dat de grond meer waard is geworden, maar als zij geen andere bestemmingsvergunning krijgen, dan mogen zij alleen een stadion bouwen op die plek en is dus de feitelijke waarde 0 euro.

Naastismis

Dus kort samengevat. V.Wijnen en Dijkstra-Draisma als die de volgende projectontwikkelaar worden. Moeten ze 16,3 miljoen ergens proberen weg te halen? 13,3 sowieso om de bouw financieel rond te maken en 3 miljoen om de grond te kopen van WV?

Agy

#8592
Citaat van: Naastismis op november 25, 2020, 16:16:04
Dus kort samengevat. V.Wijnen en Dijkstra-Draisma als die de volgende projectontwikkelaar worden. Moeten ze 16,3 miljoen ergens proberen weg te halen? 13,3 sowieso om de bouw financieel rond te maken en 3 miljoen om de grond te kopen van WV?

Die 13,3 moet uit de businesscase komen en is veel lager omdat bij dit bedrag er vanuit is gegaan dat de ROC (misschien zelfs meerdere potentiele huurders) niet mee doet. Met de ROC zal het gaan om 2 a 3 miljoen over meerdere jaren en daar heb ik met een regionale projectontwikkelaar wel vertrouwen in. Verder heeft Wyckerveste natuurlijk geen recht op 3 miljoen, het enige waar ze aanspraak op kunnen maken is de (eventuele marktconforme) meerwaarde van de grond. Dus zie wel mogelijkheden mits het allemaal niet te lang gaat duren. Maar dat geeft de Haan eigenlijk ook al aan.

PePe

Europese miljoenen naar de noordelijke provincies!! Het zou geweldig zijn als de provincie Fryslân daar iets van aan het Cambuurstadion project kan besteden,  om het alsnog te kunnen realiseren.

roepieh

Citaat van: PePe op november 26, 2020, 10:07:01
Europese miljoenen naar de noordelijke provincies!! Het zou geweldig zijn als de provincie Fryslân daar iets van aan het Cambuurstadion project kan besteden,  om het alsnog te kunnen realiseren.

gaat nooit gebeuren