Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

rvw

Weet iemand hoe het er nu voor staat met de gang van zaken????


hobbes


LWD vak 7

Dat heeft te maken met de mogelijkheid om daar een supermarkt neer te zetten die qua oppervlak net zo groot gaat worden als de Lidl in Techum.

Cambuurgek

Citaat van: hobbes op november 28, 2018, 14:57:42
Ik vraag me nog steeds af waarom je als supermarkt op de centrale zou willen zitten. Die is soms compleet onbereikbaar.

De gemeente heeft de Centrale veel te groot laten worden op die plek. Ze waren waarschijnlijk in crisistijd blij met iedere winkel.

De Centrale staat op een plek wat de hele doorstoom van het verkeer aan die kant van de stad compleet vastloopt. Drama in de spits of weekenden. Zoiets hoort aan de rand van de stad.

De keuzes die toen gemaakt zijn waren korte termijn beslissingen en nu zit je met de problemen.

mario


Agy

#7776
Citaat van: mario op november 28, 2018, 19:04:49
Gemeente: uitstel besluitvorming Cambuurstadion Leeuwarden https://www.lc.nl/friesland/Gemeente-uitstel-besluitvorming-Cambuurstadion-Leeuwarden-23879562.html

Ondanks dat het LC er weer de negatieve nadruk op weet te leggen zegt dit mij vooral dat ze achter de schermen druk bezig zijn. En dat het de goede kant opgaat.



Van OF...
De vraag is wat er allemaal nog moet gebeuren, voordat de eerste paal de grond in kan. Wij zetten het op een rijtje.

Leeuwarder gemeenteraad
Als eerste moet de Leeuwarder gemeenteraad besluiten nemen over een aantal belangrijke zaken. Het gaat dan over bijvoorbeeld een stedenbouwkundig plan en een verandering van een bestemmingsplan. Op dit moment staat dat nog niet op de agenda van de Leeuwarder raad, maar de insteek is om dat zo snel mogelijk te doen. Het wachten daarvoor is op bovenstaande overeenkomsten en verklaringen.

Wat nog een struikelblok kan zijn, is de verdeling van de winkels in Leeuwarden. Met de winkels die in het nieuwe stadion komen, ontstaat een nieuw groot winkelgebied in Leeuwarden. Er zijn met de binnenstad en De Centrale ook al twee grote centra. Het moet elkaar niet in de weg zitten en daar zal de politiek dan ook rekening mee moeten houden.

Provincie
De provincie Fryslân zal mogelijk een financiële bijdrage van vijf miljoen euro leveren aan de ontwikkeling van het WTC-gebied. Daarvoor zal de gemeente Leeuwarden stukken aan moeten leveren aan de provincie, zodat er in Provinciale Staten over gestemd kan worden. De provincie is in afwachting van de informatie die ze nodig hebben.

Daarna kan het op de agenda worden gezet van de provinciale politiek. Belangrijk is wel dat het niet lang meer moet duren, omdat er in maart 2019 provinciale verkiezingen zijn. Tegelijkertijd vraagt ook de provincie om extra aandacht voor de verscheidene winkelgebieden in Leeuwarden. Ook hier is de oproep: het moet elkaar niet in de weg zitten.

Omwonenden
De omwonenden van het WTC-gebied zullen binnenkort worden bijgepraat op een informatiebijeenkomst. Voor hen verandert er wel wat. Het wordt wat betreft het verkeer wat drukker, als de plannen doorgaan. Bovendien komt er meer lawaai, helemaal op de dagen dat SC Cambuur thuis speelt. Hoe worden die zaken opgelost? Komt er een geluidswal? Daarover zal de gemeente met de omwonenden in gesprek moeten.

Bezwaarprocedures
In de planning voor dit project is een aardige termijn ingebouwd voor mogelijke bezwaarprocedures. Die kunnen worden ingediend, bijvoorbeeld vanwege bovenstaande geluids- of verkeersoverlast. Het is natuurlijk nog de vraag of en hoeveel bezwaren er zullen zijn.

Cambuur
De bespeler van het nieuwe stadion zal zelf ook een financiële bijdrage moeten leveren. Cambuur moet zes miljoen euro bijdragen. "Dat moet lukken", zo denkt Cambuur-directeur Gerald van den Belt. "In verhouding tot de gehele investering in het gebied, is zes miljoen euro een heel klein bedrag."

Een deel van die zes miljoen euro zal via een lening bij de bank worden gefinancierd, een ander deel wil de club binnenhalen door certificaten te verkopen. De club hoopt daarmee zo'n twee van de zes miljoen euro binnen te halen. Om de totale som te verzamelen, heeft Cambuur nog meer dan twee jaar tijd. Het hoeft pas te worden betaald, wanneer het stadion ook echt wordt opgeleverd.

Eerste paal
In het gunstigste geval gaat de eerste paal voor het nieuwe Cambuurstadion in oktober 2019 de grond in. Er is voor de bouw zo'n anderhalf jaar nodig en dus zou het stadion in mei of juni 2021 voor een groot deel klaar moeten zijn.

Als echte opleverdatum wordt gerekend op 1 juli 2021. Vanaf het seizoen 2021/2022 kan Cambuur zijn wedstrijden dan spelen in het nieuwe stadion en heeft Leeuwarden er een volledig gerenoveerd WTC-gebied bij.

Vlampiep

Citaat van: Cambuurgek op november 28, 2018, 18:04:23
De gemeente heeft de Centrale veel te groot laten worden op die plek. Ze waren waarschijnlijk in crisistijd blij met iedere winkel.

De Centrale staat op een plek wat de hele doorstoom van het verkeer aan die kant van de stad compleet vastloopt. Drama in de spits of weekenden. Zoiets hoort aan de rand van de stad.

De keuzes die toen gemaakt zijn waren korte termijn beslissingen en nu zit je met de problemen.
Het dubbele is dat de gemeente alle bezwaren die zij hadden voor een nieuw/verbouwd stadion op de huidige plaats, niet aanhalen voor het winkelcentrum De Centrale.

El Ma-kri-niii

CiteerPapieren voor bouw nieuw Cambuurstadion moeten binnen paar dagen rond zijn

Het is een kwestie van dagen voordat de overeenkomsten voor de bouw van het nieuwe Cambuurstadion zijn getekend. Dat zegt voorzitter Piet Adema van WTC Beheer in een reactie op de vraag van de gemeente waar de getekende papieren blijven.



Burgemeester en wethouders wachten nog op een koopovereenkomst van de Stadion Ontwikkeling Cambuur (SOC), het WTC en eigenaar Jan Anker. Dat blijkt uit een brief aan de gemeenteraad. Daarin staat: "Helaas hebben wij op dit moment nog niet de beschikking over alle noodzakelijke documenten" en "Er is op dit moment nog onvoldoende perspectief op de beschikbaarheid van enkele benodigde documenten".

Volgens Adema is er geen sprake van vertraging en moeten de papieren alleen nog door juristen worden bekeken op details. De gemeente is van alles op de hoogte en kan dus op korte termijn de papieren verwachten.
Dit lijkt me een storm in een glas water. Logisch dat de gemeente die papieren opvraagt, maar de LC duikt er weer gretig bovenop om een kritisch artikel te schrijven.

Agy

#7779
Citaat van: El Ma-kri-niii op november 29, 2018, 09:56:28
Dit lijkt me een storm in een glas water. Logisch dat de gemeente die papieren opvraagt, maar de LC duikt er weer gretig bovenop om een kritisch artikel te schrijven.

Dat zeker maar het is wel eens leuk om te lezen dat de gemeente voor de verandering de druk bij de andere partijen neerlegt.. opschieten Anker  :zweep

Collingwood

OF noemde het gisteren al een storm in een glas water en meldde dat de papieren er 'binnen enkele dagen' zullen zijn.
Kalmte alleen kan u redden.

PePe

#7781
Citaat van: Collingwood op november 29, 2018, 13:47:18
OF noemde het gisteren al een storm in een glas water en meldde dat de papieren er 'binnen enkele dagen' zullen zijn.


De Leeuwarder Courant weer negatief over Cambuur.

Kijk naar DKV, daar kun je nu ook hele leuke stukjes over schrijven!!

Agy

#7782
Citaat van: PePe op november 29, 2018, 16:02:41

De Leeuwarder Courant weer negatief over Cambuur.

Kijk naar DKV, daar kun je nu ook hele leuke stukjes te schrijven!!

Dat doen ze ook hoor... gisteren aflevering 5 en 6 over de problemen tussen DKV en hoofdsponsor... het is gewoon een pulp boulevardblad geworden.
Als er maar ergens stront is dan staat het in de LC.

Een beetje fatsoenlijke achtergrondverhaal, wat vroeger hun kracht was, doen ze niet meer aan.

Naastismis

Wat moet je met een nieuw stadion,wanneer het gewoon  bagger is op het veld en daarom supporters afhaken dan zit je  straks met 5000 man in een nieuw stadion,geweldig!!!

Vlampiep

Citaat van: Naastismis op november 30, 2018, 23:16:23
Wat moet je met een nieuw stadion,wanneer het gewoon  bagger is op het veld en daarom supporters afhaken dan zit je  straks met 5000 man in een nieuw stadion,geweldig!!!
We zullen nog 3 tot 4 jaar in deze sportieve teloorgang moeten verkeren.
Je bent nog vrij optimistisch met je 5000 bezoekers, want ik denk dat de helft overblijft en zich heeft afgekeerd van de club.