Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

oostside

[Afzeik modus aan]

Ach Deinum regelt al zijn zaken eerst in de basis in achterkamertjes met zakenvrienden en roggelt het daarna wel met mooie politieke woorden in het stadhuis met ons geld. Alleen de laatste jaren is hij wat slordig geworden of minder scherp en komt zijn handel en wandel wat meer aan het licht.... De bieb... Neushoorn.... Cambuur Stadion...

Ik heb mijn bedenkingen bij de wijze waarop de Friesche Poort nu de knuppel in het hoenderhok heeft gegooid, maar ik kan me ook voorstellen dat ze Deinum met z'n (te) mooie woorden even zat waren.

Ik zou die 20 miljoen van het rijk maar in een fonds storten aangezien er vast nog veel meer geld naar "zijn" projecten moeten de komende jaren.

[Afzeik modus uit]

Ik wil hierbij Deinum bedanken voor zijn inzet de afgelopen 10 jaar maar des te eerder hij nu stopt des te beter. De partijen kunnen toch beter onderhandelen met een nieuwe wethouder dan met iemand die bijna stopt?

Stiens

Leeuwarden: vandaag mededeling over nieuw Cambuurstadion

In de loop van de dag komt de gemeente Leeuwarden hoogstwaarschijnlijk met een mededeling over het nieuwe Cambuurstadion.
Dat bevestigen meerdere bronnen aan de LC.

De bouw van een nieuw stadion bij het WTC is sinds twee weken onzeker omdat ROC Friese Poort zich op 19 oktober terugtrok als huurder van ruimte in het te bouwen stadion.

Het ROC gaf toen aan geen vertrouwen meer te hebben in de gemeente omdat toezeggingen over de kosten van tijdelijke huur niet zouden zijn nagekomen door de wethouders Deinum en Douwstra.

Nader tot elkaar
Deze week lijken beide partijen weer enigszins nader tot elkaar te zijn gekomen: afgelopen maandag heeft er bestuurlijk overleg plaats gevonden. Ook gisteravond is er op het stadhuis over het stadion gesproken.

Bens

Zou het dan toch nog goed komen?

vialli

Citaat van: Bens op november 02, 2018, 09:57:44
Zou het dan toch nog goed komen?
Het zou wel heel dom zijn om vandaag met negatief nieuws naar buiten te komen.

speculeter

Wij zien nergens meer van op bij deze gemeente

PePe

Ik begrijp niet, dat de FP niet nog even langer in het huidige gebouw kan blijven?


Collingwood

Kalmte alleen kan u redden.

Kuzmanovic-Apeldoorn

In dat geval winnen we ook dik van ajax
Henk, held, bedankt

Agy

Cambuurstadion: de hand drukken was deze keer niet voldoende.

Na twee weken soebatten was vrijdag de kou uit de lucht: ROC Friese Poort blijft beoogd huurder in het Cambuurstadion. Het scheelde niet veel of het nieuwbouwplan had de prullenbak in gekund. Friese Poort zegt dat achteraf gezien afspraken meteen zwart op wit hadden moeten worden gezet.

Geert Veldstra Geplaatst: 05 november 2018 om 10:21 FD.

100%
De kosten voor vervangende huisvesting van twee opleidingen van ROC Friese Poort gooiden bijna roet in het eten. Volgens Friese Poort had de gemeente Leeuwarden op 20 juli beloofd deze kosten te dekken, maar kwam ze hier half oktober op terug. Friese Poort sprak van een vertrouwensbreuk en stapte uit het plan.

Het was een stap in een proces dat eerder al moeizaam verliep. In april kondigde Friese Poort al aan moeite te hebben met de vertraging rond het stadion. Aanvankelijk zou het stadion in 2020 af zijn, met 2021 als worstcasescenario. Na gedoe rond onder andere de bekostiging van parkeerplekken en het al dan niet verhuren van een deel van het nieuwe complex aan bouwmarkt Karwei, leek 2021 toen al een meer realistische deadline te worden.

Kosten gedekt
In juli wist de gemeente de mbo-instelling over de streep te trekken, door hulp te bieden bij het zoeken naar vervangende huisvesting voor twee economische opleidingen. Friese Poort wilde die graag in de binnenstad, in de buurt van ondernemers.

Volgens Friese Poort zou de gemeente ervoor zorgen dat de kosten gedekt werden. Op 19 oktober kwamen de betrokken wethouders met een andere lezing van het verhaal. ,,Wy soene sjen oft yn de businesscaseromte wie om it ROC temjitte te kommen", zei Henk Deinum toen tijdens een persconferentie. De gemeente hield een slag om de arm, terwijl Friese Poort op een garantie had gerekend.

Wy soene sjen oft yn de businesscase romte wie om it ROC temjitte te kommen
De gemeente wist Friese Poort afgelopen week wederom over de streep te trekken, door er alsnog voor te zorgen dat de kosten voor vervangende huisvesting betaald worden vanuit uit die 'businesscase'. Dat is de projectbegroting van in totaal zestig miljoen euro.

Verontschuldigd
Deinum wilde niet zeggen of er in juli nu wel of geen garantie was afgegeven rond de dekking van deze lasten. Friese Poort-bestuurder Remco Meij-erink was hier wel duidelijk over: de gemeente had zich verontschuldigd, erkende haar fout en het vertrouwen was hersteld.

De gemeente sprak eerder over een verschil van inzicht. Het was lastig om dit te bewijzen, aangezien de afspraken van 20 juli mondeling werden gedaan.

Meijerink geeft toe dat het achteraf gezien beter was geweest als de afspraken destijds op papier waren gesteld. ,,Vanwege de commotie achteraf was dit beter geweest. Maar dit zou wel een heel uitzonderlijke situatie zijn. Het komt bijna nooit voor dat dergelijke afspraken op papier worden vastgesteld. Dat gaat in vertrouwen. De afspraken waren duidelijk in juli, en zouden later op papier worden uitgewerkt. Wij hebben daar toen de handen op gedrukt."

Het komt bijna nooit voor dat dergelijke afspraken op papier worden vastgesteld. Dat gaat in vertrouwen
De kosten, zo'n drie ton per jaar, worden alsnog betaald vanuit de businesscase. Het is nog niet bekend welke gevolgen dit heeft voor het plan. ,,Ik ben in ieder geval heel blij dat het alsnog door kan gaan", zegt projectontwikkelaar Hessel Meijer van Wyckerveste. ,,Maar dit moeten we niet nog een keer hebben. Het zorgt ook voor een deuk in het vertrouwen van de andere investeerders."

DK

ben onderhand nu wel eens benieuwd naar een tijdspad...   blijft het nu weer maanden stil.. of horen we binnenkort nu eens concrete plannen wanneer de schep de grond in kan...   of gaan we op naar het volgende struikelblok..  :?

veteraan

Ja, zo is het ! Onze sterjournalisten beperken zich tot sensatie verslaggeving !
1 Zijn er nog echte belemmeringen
2 Is er een serieus architectonisch ontwerp
3 Wat is de planning en streefdatum voor opening


Vlampiep

Citaat van: DK op november 05, 2018, 16:31:49
ben onderhand nu wel eens benieuwd naar een tijdspad...   blijft het nu weer maanden stil.. of horen we binnenkort nu eens concrete plannen wanneer de schep de grond in kan...   of gaan we op naar het volgende struikelblok..  :?
Er is kortgeleden aangegeven dat de realisatie in 2021 en uiterlijk 2022 zal zijn.

DK

Citaat van: Vlampiep op november 05, 2018, 17:00:39
Er is kortgeleden aangegeven dat de realisatie in 2021 en uiterlijk 2022 zal zijn.

Ja, maar in eerdere stadia werd ook gerept over 2019/2020. En steeds lopen we weer vertraging op.. Wil men in 2021 klaar zijn moet men ook begin volgend jaar zo stadig aan beginnen met bouwen, wil het hele complex incl. leisurepark dan klaar zijn.

Galdiano

De ruzie is gesust, maar het juridisch spel rond WTC/Cambuur begint nu pas



Het WTC-gebied in beeld, met het nieuwe stadion van Cambuur. FOTO BOUWGROEP DIJKSTRA DRAISMA


Terwijl de ruzie tussen de gemeente Leeuwarden en Friese Poort nog nasuddert, breekt een nieuwe spannende fase aan: strijd om de ruimtelijke plannen.

Krijgen de binnenstad en De Centrale niet te veel concurrentie van de nieuwe winkels en de horeca bij het WTC? Hebben de aanpalende wijken er niet te veel last van? En is er wel genoeg aandacht besteed aan parkeren en verkeer?
De winkels tekenen bij het WTC-gebied, nu moeten de puntjes nog op de i
Lees verder

Die vragen zullen de gemeente en de provincie de komende tijd moeten beantwoorden. Ze dienen daarbij op eieren te lopen, want de kans is groot dat omwonenden en andere bedrijven bezwaar zullen maken en mogelijk naar de rechter stappen. Wanneer die vervolgens fouten vindt in de gemeentelijke besluiten, kan er veel vertraging ontstaan.
Nieuwe stukken openbaar

Maandag maakten burgemeester en wethouders nieuwe stukken openbaar. Hierbij ook een rapport van bureau BügelHajema, dat adviseert om geen uitgebreide – en tijdrovende – milieueffectrapportage op te stellen voor het gebied. Zoiets is soms wel nodig om de effecten op natuur en leefmilieu van grote plannen in kaart te brengen, maar nu dus niet. De adviseurs hebben een eenvoudige analyse uitgevoerd en voorzien geen ,,belangrijke nadelige milieugevolgen''.
ADVERTENTIE
Learn more

Licht en geluid

Omwonenden hebben echter al veelvuldig voor milieugevolgen gewaarschuwd, bijvoorbeeld van licht en geluid. BügelHajema erkent dat de geluidshinder voor de buurt groter zal zijn dan nu mag: ,,Tijdens wedstrijddagen kan niet worden voldaan aan de richtwaarde van 50 dB(A) en ook niet aan de hogere richtwaarde van 55 dB(A).''

,,In het kader van het geluidsonderzoek zal nog worden nagegaan wat het effect is van het plaatsen van een geluidsscherm langs de Nicolaas Beetsstraat op de plaats waar nu een hekwerk staat. Dit scherm is op grond van de uitkomsten van het onderzoek niet noodzakelijk, maar het zou de geluidsbelasting wel kunnen beperken.''
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets