Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

veteraan

Crone maakt deel uit van B&W kan geen bemiddeling doen bij zijn eigen college.
Er speelt meer dan de abrupte opzegging van FP, je moet om het plan te redden nu alle losse eindjes oplossen. Dat aandelenverhaal lukt nu echt ook niet.
Slimheid & Tact ! (Bedrijfsleven)

mario

Citaat van: veteraan op oktober 23, 2018, 10:49:52
Crone maakt deel uit van B&W kan geen bemiddeling doen bij zijn eigen college.
Er speelt meer dan de abrupte opzegging van FP, je moet om het plan te redden nu alle losse eindjes oplossen. Dat aandelenverhaal lukt nu echt ook niet.
Slimheid & Tact ! (Bedrijfsleven)
En wie zou dit moeten doen?

Agy

#7712
Projectontwikkelaar Cambuurstadion: 'als dit project mislukt moet iedereen zich schamen'
LC 1 uur geleden   Maarten Pennewaard en Willem Bosma   Friesland

Projectontwikkelaar Wyckerveste zegt een contract te hebben met ROC Friese Poort over het nieuwe stadion van SC Cambuur 'met een fikse boeteclausule'.

De projectontwikkelaar uit Kerkrade garandeert in die overeenkomst dat het stadionproject medio 2021 gereed is. Haalt Wyckerveste die deadline niet, dan krijgt de mbo-school een flinke schadevergoeding. ,,Voldoende om tijdelijke huur elders van te betalen'', zegt directeur Hessel Meijer van Wyckerveste.

Schakel ontbreekt
Maar Friese Poort vindt dat er een schakel ontbreekt: een overeenkomst met de gemeente Leeuwarden, dat deze de huur betaalt van tijdelijke onderkomens voor enkele opleidingen tussen juli 2019 en juli 2021.

Vorige week ontkenden de betrokken wethouders Henk Deinum en Friso Douwstra hierover de beloften te hebben gedaan, die Friese Poort-directeur Remco Meijerink zich uit het overleg van kort voor de zomervakantie zegt te herinneren. Het ROC heeft het vertrouwen in de wethouders opgezegd. De school voelt zich 'juridisch en moreel' vrij om te kijken naar alternatieve huisvesting voor een aantal opleidingen.

Een mogelijkheid zou het voormalige Aegonkantoor bij het NS-station zijn. Het gebouw is in handen van projectontwikkelaar Jan Leyten, tevens eigenaar het huidige Cambuurstadion. In het pand komen ook appartementen voor studenten.

Grote woorden
Terwijl Friese Poort en gemeente grote woorden gebruikten in hun geschil, bedient projectontwikkelaar Meijer zich van geserreerd commentaar. ,,Het is in ieders belang dat het nieuwe stadion van SC Cambuur er komt en dat het WTC-gebied wordt ontwikkeld. Als ik hoor om welk bedrag dit conflict gaat, dan zeg ik: dat is het nooit waard dat het plan niet doorgaat.''

Dat er wordt getwijfeld aan persoonlijke integriteit maakt de zaak wel ingewikkelder, oordeelt Meijer. Friese Poort is een belangrijke speler in het plan. De school wilde voor een periode van vijftien jaar 7500 vierkante meter oppervlakte huren. De huurprijs zou jaarlijks tussen de 750.000 en 1 miljoen euro bedragen. Met zo'n vaste huurder zouden ook andere partijen meer vertrouwen krijgen in het project, dat financieel zeer complex is.

Maar de school wil vanaf augustus 2019 al enkele opleidingen verhuizen uit het pand Wilaarderburen. Daarvoor is 3000 tot 4000 vierkante meter nodig, met een geschatte kostenpost van tussen de 150.000 en 200.000 per jaar. In ieder geval voor twee jaar, maar bij vertraging van het project langer.

Conflict
Het conflict met de gemeente gaat nu over de huur van medio 2019 tot medio 2021. Meijer zegt in juli, toen Friese Poort zich ook dreigde terug te trekken, heldere afspraken te hebben gemaakt. ,,Wij geloven dat 2021 haalbaar is, Friese Poort niet. Dan moet je ook een grote jongen zijn en zeggen: als het niet lukt, dan betalen wij jullie een boete. Dat is een substantieel bedrag, waar je volgens mij eventueel tijdelijke huur na juli 2021 van kunt betalen.''

Volgens de projectontwikkelaar is het nu zaak dat gemeente en Friese Poort weer met elkaar door één deur kunnen. ,,Want als dit project mislukt zou iedereen zich moeten schamen. Wij laten de partijen nu eerst praten, en daarna komen ze waarschijnlijk wel bij ons uit. Dan gaan wij creatief kijken naar de businesscase. Ik geloof dat er ruimte is om een oplossing te vinden. Zo hoop ik – en denk ik – dat het zal gaan.''

Voor de gemeente is het deze week herfstreces, maar de wethouders Deinum en Douwstra zijn druk in gesprek met de bij WTC-Cambuur betrokken partijen om een uitweg uit de crisis te vinden. Ambtelijk is er een feitenrelaas in de maak, dat de gemeenteraad gerust moet stellen over de manier waarop de beide bestuurders zich van hun taak hebben gekweten.

Agy

Ultieme poging plan Cambuurstadion te redden
LC 1 uur geleden   Maarten Pennewaard   Friesland

De gemeente Leeuwarden voert in absolute stilte intensief overleg om de plannen voor het nieuwe Cambuurstadion vlot te trekken.

Directeur Hessel Meijer van projectontwikkelaar Wyckerveste gaat ervan uit dat de strijdende partijen elkaar toch weer zullen vinden. Hij is bereid 'creatief' naar mogelijkheden te kijken om de boel vlot te trekken.

De plotse terugtrekking van ROC Friese Poort veroorzaakte vorige week grote commotie. Hiermee wankelt het hele plan. Topman Remco Meijerink zegde briesend het vertrouwen op in de gemeente, omdat die volgens hem terugkwam op gedane toezeggingen. De verantwoordelijk wethouders Henk Deinum en Friso Douwstra ontkennen dit.

,,In zo'n dispuut kun je het beter een paar dagen laten rusten'', zegt Meijer. ,,Dan kom je vanzelf tot de conclusie: jeetje, dit mogen we niet laten gebeuren. Dan ga je weer om tafel zitten. Als dit project mislukt, moet iedereen zich schamen.''

speculeter

Nieuwe hoop.
Alles zal goedkomen?

mario

Citaat van: Agy op oktober 25, 2018, 08:14:58
Projectontwikkelaar Cambuurstadion: 'als dit project mislukt moet iedereen zich schamen'

Agy

Citaat van: Agy op oktober 25, 2018, 08:14:58
Ambtelijk is er een feitenrelaas in de maak, dat de gemeenteraad gerust moet stellen over de manier waarop de beide bestuurders zich van hun taak hebben gekweten.

Hier heb ik dan weer een slecht gevoel bij..  :|

veteraan

Als de schuldvraag belangrijker is dan de oplossing, heb ik ook niet veel hoop.
Het vrijmoedige oordeel van de projectontwikkelaar zegt ook wel iets.
In zulke tijden zou je een bestuur wensen en iemand die communiceert !

Agy

Citaat van: veteraan op oktober 25, 2018, 10:00:35
Als de schuldvraag belangrijker is dan de oplossing, heb ik ook niet veel hoop.

Ja dat dus....

Vlampiep

Citaat van: veteraan op oktober 25, 2018, 10:00:35
Als de schuldvraag belangrijker is dan de oplossing, heb ik ook niet veel hoop.
Het vrijmoedige oordeel van de projectontwikkelaar zegt ook wel iets.
In zulke tijden zou je een bestuur wensen en iemand die communiceert !
Dit college lijkt mij niet over de vaardigheden te beschikken de impasse vlot te trekken.
Het enige wat Deinum boeit is de schuld zoeken bij een andere partij. En het ontbreekt hem aan zelfreflectie om te beamen dat er gedurende het proces verzuimd is belangrijke afspraken vast te leggen waardoor deze situatie is ontstaan.
Ik su zegge, fut met die vent en niet wachte tot januari.


veteraan

Als één man een stadion kan tegenhouden, wat zegt dat over de anderen ?

veteraan

Wat Leeuwarden opbreekt bij veel grote projecten is de geringe steun van de provincie !
Zowel bij Blokhuispoort, Universiteit als WTC ontwikkeling is de Provincie afwachtend en gereserveerd. Een politieke partij die het belang van de hoofdstad wil bethartigen kan volgend jaar voor een enorme verrassing zorgen !

veteraan

Gerucht : Maandag komt naar buiten dat er toch een begaanbaar pad is voor de ontwikkeling van het Woanskip !

Delfzijl/Cambuur

Citaat van: veteraan op oktober 26, 2018, 10:50:40
Gerucht : Maandag komt naar buiten dat er toch een begaanbaar pad is voor de ontwikkeling van het Woanskip !

Wat hoop ik dat het waar is..... we kunnen echt niet zonder een beter stadion in de toekomst

okkele

Citaat van: veteraan op oktober 25, 2018, 10:00:35
Als de schuldvraag belangrijker is dan de oplossing, heb ik ook niet veel hoop.
Het vrijmoedige oordeel van de projectontwikkelaar zegt ook wel iets.
In zulke tijden zou je een bestuur wensen en iemand die communiceert !
was dat niet de hoofd-reden dat vd belt terugkeerde?
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.