Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Geelblauwstiens

Citaat van: speculeter op oktober 22, 2018, 09:18:53
Voorop de krant grote kop: ruzie cambuur escaleert
Strekking van hele verhaal is dat de wethouders zeggen zich de gemaakte afspraken niet te herinneren terwijl die mondeling wel zijn gemaakt.
De huur waar het om gaat betreft 2ton per jaar.
Op een project van 70 miljoen.
Man o man wat een gemeente
Zeer tendentieus stuk met allemaal insiders en schimmige bronnen

Yellow Army

Citaat van: Geelblauwstiens op oktober 22, 2018, 09:38:02
Zeer tendentieus stuk met allemaal insiders en schimmige bronnen

Het artikel komt uit de LC dus?
Area 58

moodygrunn

https://www.lc.nl/friesland/Waarom-stapte-Friese-Poort-uit-overleg-nieuw-Cambuurstadion-Een-reconstructie-23701191.html?utm_medium=article_sharing&utm_source=twitter

Waarom stapte Friese Poort uit overleg nieuw Cambuurstadion? Een reconstructie

Een fundamentele botsing van speelstijlen heeft ROC Friese Poort ertoe gebracht uit het project te stappen voor het nieuwe stadion van SC Cambuur.

Als de hoofdrolspelers in het huidige conflict voetballers zouden zijn geweest, dan stonden Luis Suarez, Klaas-Jan Huntelaar en Luuk de Jong tot afgelopen woensdag nog samen in de spits.

Henk Deinum (wethouder in Leeuwarden, PvdA) als Suarez: gepokt, gemazeld en zeker ook niet te beroerd om af en toe over grenzen heen te gaan om het doel te bereiken. Friso Douwstra (wethouder, CDA) speelt als Luuk de Jong: vaak onopvallend en dan plots scorend, maar ook verongelijkt als het tegenzit. En Remco Meijerink (topman ROC Friese Poort) moet Huntelaar zijn: nuchter-Twents, recht op het doel af en zonder al te veel gevoel voor politiek-strategisch 'geklets'.

De aanvalsstrategie op het Leeuwarder stadhuis is anders dan die in de bestuurskamer van Friese Poort. De verantwoordelijke wethouders Deinum en Douwstra hebben zich ernstig verkeken op de rechtlijnigheid van Meijerink, topman van Friese Poort.
Wedstrijd al in de blessuretijd

Het proces om in Leeuwarden een nieuw stadion voor SC Cambuur mogelijk te maken en het gebied rond het WTC een flinke impuls te geven, is een loodzware wedstrijd die al in de blessuretijd zit. Dat één van de spelers nu zelf het veld verlaat, maakt duidelijk dat de sfeer in de kleedkamer volkomen is verziekt.
Friese Poort stapt uit nieuw Cambuurstadion: 'Gemeente komt afspraken niet na'
Lees verder

Hoe boos Meijerink vorige week is geworden op zijn medespitsen blijkt uit het persbericht dat zijn ROC Friese Poort vrijdag rondstuurde. Vol zware verwijten aan Leeuwarden over het 'niet nakomen' of zelfs 'ontkennen van' gemaakte afspraken, beschadigd en verdwenen vertrouwen.

Met als kern: ,,Afgelopen woensdag gaven de betrokken wethouders aan geen zorg te willen dragen voor de kosten voor vervangende huisvesting. En beweerden tot onze verbijstering zelfs die afspraak niet gemaakt te hebben. ROC Friese Poort hecht aan betrouwbaarheid en waardenvast handelen van bestuur.''
Friese Poort wil een centrale locatie

Friese Poort zoekt al geruime tijd huisvesting voor opleidingen die nu nog gevestigd zijn in het pand Wilaarderburen in Leeuwarden. Het gaat met name om commerciële mbo-opleidingen, die volgens de school dringend 'naar buiten' moeten: midden in de samenleving, direct in contact met het bedrijfsleven en niet in een afgelegen, deels verouderd schoolgebouw.

Toen de plannen voor het nieuwe Cambuurstadion concreet werden, leek dat een gouden combinatie: Friese Poort als belangrijke huurder van 7500 vierkante meter en daarmee een solide bron van inkomsten voor de projectontwikkelaar. En honderden studenten die direct in een commerciële omgeving zitten, met allerlei kansen voor projecten en stages.

Het plan is mooi, maar de weg ernaartoe is weerbarstig en vol hobbels, met vertraging tot gevolg. Voor Friese Poort is tijd belangrijk: als de school zelf op zoek was gegaan naar nieuwe huisvesting, had dat in 2019 gereed kunnen zijn.

In het stadion zou dat 2020 worden. Maar toen voor de zomer bleek dat de plannen meer vertraging opliepen, accepteerde Meijerink uitstel tot juli 2021. Dat laatste gebeurde na 'keihard onderhandelen' met de gemeente, in juli.
Scholengemeenschap zeker: deadline is niet realistisch

Hoewel Friese Poort financieel meer dan gezond is, bedong Meijerink dat de gemeente zou opdraaien voor de kosten van de tijdelijke huisvesting: bij wijze van compensatie voor de vertraging tot 2021 en om het risico weg te nemen dat de opleidingen bij verder uitstel nog langer zonder goed onderdak zouden zitten. En de school is er, op basis van een second opinion, van overtuigd dat de geschetste deadline van 2021 niet haalbaar is.

Nauw betrokkenen aan de kant van Friese Poort weten het heel zeker: Deinum en Douwstra gingen in juli akkoord met de betaling van de huur. Handen werden geschud, waarna iedereen op vakantie kon.

Burgemeester en wethouders zeggen nu dat die afspraak niet is gemaakt. ,,Wij ontkennen ten stelligste dat door ons is toegezegd dat de gemeente huurkosten zal vergoeden'', staat er in de brief die vrijdag op de persconferentie van de gemeente werd verspreid: geadresseerd aan Meijerink, maar later verstuurd.
Een afspraak in vertrouwen

Volgens betrokkenen proberen de wethouders hiermee hun politieke huid te redden. Ze hebben gezegd: akkoord, maar met het verhaal van de huur kunnen we niet naar de raad. Die zou niet accepteren dat de gemeente betaalt voor de tijdelijke klaslokalen. Dus moest het ergens in de business-case van het stadion worden verwerkt. Dat lijkt geen groot probleem, want de tijdelijke huur zou een bedrag vergen van circa 200.000 euro per jaar, terwijl het hele Cambuur-project een slordige 70 miljoen kost.

Notulen van de bijeenkomsten, waarin over de huurvergoeding werd gesproken, zijn er niet. Logisch, aldus ingewijden: ,,Dat zou het politieke einde betekenen van de wethouders.'' Het was een afspraak in de sfeer van: een man een man, een woord een woord. Er is wel schriftelijk over gecommuniceerd tussen gemeente en Friese Poort.

Vorige week weigerden de wethouders om afspraken over de rekening alsnog op papier te zetten, zoals Meijerink verlangde. Woensdag barstte de bom in een overleg. Friese Poort wilde een garantie. Maar Deinum en Douwstra zeiden zich niets van een afspraak te kunnen herinneren. Op Douwstra's vraag of Meijerink zijn integriteit in twijfel trok, was het antwoord: ja. De CDA'er is volgens insiders boos vertrokken.
Verse spitsen veld in

De raad van toezicht van Friese Poort nam woensdagavond samen met het college van bestuur unaniem het besluit ermee te kappen. Het vertrouwen was zoek. Een zowel onthutste als woedende Meijerink belde de makelaar voor een alternatief: het voormalige Aegongebouw bij het station.

Had de gemeente nu maar gezegd: Huntelaar, we hebben een probleem want we krijgen deze afspraak politiek niet rond, dan was er weinig aan de hand geweest. Zelfs over het geld was te spreken. Volgens nauw betrokkenen is het breekpunt geweest dat de wethouders glashard zeiden: deze afspraak hebben we nooit gemaakt.

Kan Friese Poort nog terug aan tafel? Deinum meent nog steeds van wel. ,,Je komt elkaar in Leeuwarden toch altijd weer tegen.'' Meijerink zou een gesprek ook niet helemaal uitsluiten. Maar dan moet de coach van Leeuwarden, burgemeester Ferd Crone, om te beginnen erkennen dat er grote fouten zijn gemaakt. En in plaats van Suarez en De Jong zouden wat Huntelaar betreft twee andere, verse spitsen het veld in moeten worden gestuurd.

(Deze reconstructie kwam tot stand op basis van gesprekken met nauw betrokkenen bij de kwestie.)
College komt op 29 oktober met feitenrelaas

Het college van burgemeester en wethouders van Leeuwarden komt op maandag 29 oktober met een tijdlijn en feitenrelaas over de contacten met ROC Friese Poort. Die toezegging deden de wethouders Friso Douwstra en Henk Deinum vrijdag tijdens een vertrouwelijke bijeenkomst met de fractievoorzitters.

Balen, overrompeld, onthutst – woorden die verschillende raadsleden gebruiken om hun gevoel onder woorden te brengen nu Friese Poort zich heeft teruggetrokken uit het Cambuur/WTC project. ,,Het is onbegrijpelijk dat twee partijen zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Wat is er woensdag gebeurd, dat Friese Poort zulke harde woorden gebruikt? Daar hebben wij nog geen antwoord op", reageert Harry Bevers van de VVD.

Jan-Willem Tuininga van de FNP woonde de vertrouwelijke bijeenkomst van vrijdagmiddag niet bij. Uit principe, aldus Tuininga, omdat de gemeenteraad te vaak vertrouwelijk wordt geïnformeerd door het college. Hij trekt één lijn met andere projecten, zoals de Blokhuispoort, de tekorten bij Neushoorn, een misverstand rondom de financiering tussen gemeente en dbieb. ,,It wurdt gewoan dat alles mislearret. Dit is net mear te leauwen."

Sytse Brouwer van het CDA constateert dat er twee verhalen bestaan: dat van het college en dat van de Friese Poort.

,,Of der is in ferskil fan ynterpretaasje of ien fan beide partijen sprekt net de wierheid. Ik fertrou fansels it kolleezje, seker wethâlder Friso Douwstra." Douwstra is wethouder van Brouwers eigen partij, het CDA.

Juist daarom verbaast het Brouwer dat Friese Poort vrijdag met zo'n harde reactie kwam waarin het vertrouwen in het college feitelijk werd opgezegd door het ROC. ,,Mar pas op 29 oktober kin ik dêr mear oer sizze as it feitenrelaas fan it kolleezje der leit."

Het lastige voor de raad, zo erkennen de geïnterviewde volksvertegenwoordigers, is dat er geen notulen zijn van de besprekingen met Friese Poort op 19 en 20 juli. Volgens Sytse Brouwers was het achteraf handig geweest als die wel gemaakt waren.

Hein de Haan, woordvoerder van de PvdA op dit dossier, wil nu niet reageren omdat hij de beoogd opvolger is van wethouder Henk Deinum.

https://www.lc.nl/friesland/Waarom-stapte-Friese-Poort-uit-overleg-nieuw-Cambuurstadion-Een-reconstructie-23701191.html?utm_medium=article_sharing&utm_source=twitter
In Henk en Sandor we trust

Vlampiep

Het blijft onthutsend te lezen dat er geen notulen zijn gemaakt van deze toch niet onbelangrijke besprekingen tussen FP en gemeente.
De onnozelheid en amateurisme ten top, dit kan en mag niet als het om zo veel geld gaat en waar de belangen niet altijd met elkaar stroken.

Geelblauwstiens

Citaat van: Vlampiep op oktober 22, 2018, 14:32:59
Het blijft onthutsend te lezen dat er geen notulen zijn gemaakt van deze toch niet onbelangrijke besprekingen tussen FP en gemeente.
De onnozelheid en amateurisme ten top, dit kan en mag niet als het om zo veel geld gaat en waar de belangen niet altijd met elkaar stroken.
Geldt voor alle aangeschoven partijen toch

veteraan

Spijt me, dit soort verhalen kan niemand wat mee !
Journalistieke onzin, Huntelaar, instortende tribunes, wat is dit voor puberpraat.

Er staat een project van zo'n 80 miljoen op springen.
Een bvo die straks zonder stadion zit
8 ondernemingen en instellingen die al enige jaren bezig zijn !

WAT IS DIT VOOR AMATEURISME  !

Geelblauwstiens

Citaat van: veteraan op oktober 22, 2018, 22:37:43
Spijt me, dit soort verhalen kan niemand wat mee !
Journalistieke onzin, Huntelaar, instortende tribunes, wat is dit voor puberpraat.

Er staat een project van zo'n 80 miljoen op springen.
Een bvo die straks zonder stadion zit
8 ondernemingen en instellingen die al enige jaren bezig zijn !

WAT IS DIT VOOR AMATEURISME  !
Hest gelyk. Het gaat nergens over. Journalistieke waanzin. Maar de hoofdrolspelers doen nu of ze een spelletje mens erger je niet spelen, op verlies staan, en vervolgens t bord omgooien.....

Cor

De hoofdrolspelers hebben allemaal hun eigen belangen. En Cambuur heeft de pech dat het mee doet in dit prestige project.

mario

Gebeurd er nog iets of overheerst er berusting dat dit project mislukt is?

hobbes

Citaat van: mario op oktober 23, 2018, 09:15:44
Gebeurd er nog iets of overheerst er berusting dat dit project mislukt is?

Wat had je in gedachten, de Friese poort boycotten?

mario

Citaat van: hobbes op oktober 23, 2018, 09:57:54
Wat had je in gedachten, de Friese poort boycotten?
Eh, zal ik het even duidelijker maken. Is men achter de schermen nog bezig heea te redden of geloven de partners er niet meer in en trekt men de stekker eruit.

speculeter

Maandag geeft gemeente meer inzicht in eea.
Ik denk dat er iemand moet komen om te bemiddelen
Crone?

hobbes

Citaat van: mario op oktober 23, 2018, 10:01:53
Eh, zal ik het even duidelijker maken. Is men achter de schermen nog bezig heea te redden of geloven de partners er niet meer in en trekt men de stekker eruit.

Ah, ik dacht dat je een oproep naar de supporters deed. Ik ben bang dat we weinig invloed kunnen uitoefenen op het geheel. (wat voor heel cambuur geldt denk ik, je bent overgeleverd aan de fp en de gemeente)

veteraan

Met alle respect maar Crone kan dit niet vlot trekken !
Het zou goed zijn als de club initiatief neemt nu
(de sponsor van Utrecht is een oude Leeuwarder misschien wil die bemiddelen)

mario

Citaat van: veteraan op oktober 23, 2018, 10:33:26
Met alle respect maar Crone kan dit niet vlot trekken !
Het zou goed zijn als de club initiatief neemt nu
(de sponsor van Utrecht is een oude Leeuwarder misschien wil die bemiddelen)
Ik denk wel dat Crone het nodige hierin kan betekenen. Het aanbieden van onderwijs in Leeuwarden zal nooit zonder politiek kunnen. Zoals men wel terecht opmerkt. We komen elkaar overal tegen. Ik geloof wel dat de Friese poort gevoelig zal zijn voor de burgemeester van de gemeente waar hun grootste doelgroep vandaan komt.