Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

yellow@ndblue

Leeuwarder PvdA verkeert nog in dromenland

De Leeuwarder afdeling van de PvdA verkeert nog in dromenland. Tot aan de pauze van de ledenvergadering die vanmorgen in De Bres werd gehouden (na de pauze vergaderde men besloten) wees weinig op een partij in verval. Met optimisme worden de lokale verkiezingen in november tegemoet gezien. Dat optimisme wordt veroorzaakt door het niet meedoen van concurrerende partijen zoals SP en PVV, de onsamenhangende Leeuwarder oppositie in de gemeenteraad en de aanstaande presentatie van de plannen voor het nieuwe stadion voor Cambuur.

Die presentatie mag van wethouder Henk Deinum nog wel even duren ('Het schuift mooi op naar de verkiezingen', zo zei hij), maar is nu toch echt aanstaande. Deinum vertelde zijn veertig partijgenoten dat hij zo'n tien keer per dag wordt aangesproken met de vraag: Wanneer worden de plannen bekendgemaakt? Volgens Deinum haakt het nog op enkele 'formaliteiten', waaronder, zoals Deinum zei, de Belastingdienst. Met de Belastingdienst wordt nog overlegd hoe een en ander in de boeken te verantwoorden. Een lid nam hierbij het woord 'truc' in de mond. Over de tegenstanders van het verplaatsen van het stadion werd met geen woord gerept. En dat terwijl supporters en ondernemers (brief van stadsmanager Hayo Galema) zich gekeerd hebben tegen de verhuizing. Tijdens het ondernemersevenement Toon van de Stad waarschuwde Kor van der Meulen (oud-voorzitter VVD Leeuwarden) voor een nieuwe aanslag op de Leeuwarder binnenstad.

Maar Deinum is er helemaal klaar voor. Hij popelt. 'Dit wordt een investering in het gebied van 200 miljoen euro. De persberichten liggen al klaar. De raad is uitvoerig geïnformeerd. Ik sta te popelen om de plannen bekend te maken.' Ter verduidelijking verklaarde de wethouder dat het bij de hoogte van de investering vooral gaat om het aanboren van een warmwaterbron bij het WTC-complex. De investering in het stadion bedraagt 60 miljoen euro. Het geheel levert extra werk op voor 250 mensen, aldus Deinum die hiermee een deel van zijn beloofde 1000-banenplan (verkiezingsbelofte) hoopt te realiseren.

Opnieuw poneerde Deinum dat 'de werkgelegenheid groeit', zonder hierbij de cijfers te leveren. 'Het Klantencontactcentrum voor de verzekeringsmaatschappijen heeft gekozen voor Leeuwarden in plaats van Amsterdam.' Ook noemde Deinum werkgelegenheid bij Weidelco en Vion, slachterijen waarvan bekend is dat zij in grote getale aan ingehuurde Oost-Europese werknemers werk verschaffen. De Leeuwarder Rekenkamer is momenteel aan het werk om de juistheid van Deinums beweringen (de werkgelegenheid groeit) met feiten te onderbouwen. Vanuit de leden had Deinum voor de pauze weinig kritiek te duchten. Desgevraagd verklaarde Deinum dat de commerciële invulling die het stadion in de benen moet houden vooral gerealiseerd wordt door het verschuiven van ondernemingen binnen de gemeentegrenzen. Zoals bekend worden alle Nederlandse stadions met kunst en vliegwerk in de lucht gehouden. Geen enkel stadion rendeert. Deinum is overigens beschikbaar voor een nieuwe periode als wethouder.

Raadslid Klaas Zwart mocht het optimisme verder aanjagen door de successen van de partij te benoemen. Zwart repte over de gezonde financiële positie van de gemeente, de sociale reserves die op niveau zijn, het fysieke domein (Stationskwartier), aanpak Vlietsterbrug/Hoeksterend en omgeving en de cultuureducatie die 'honderd procent dekkend is.' Raadslid Richard Hoekstra vulde het rijtje aan door op te merken dat het basisinkomen binnenkort weer op de agenda staat, een plan dat nog niet zo lang geleden werd afgeserveerd door.....jawel: de PvdA. De invloed van het kersverse collegelid Nicolai (PAL/GroenLinks) zal hierbij van invloed zijn geweest. Wethouder Ekhart droeg bij in deze succesreeks door te verklaren dat de wijkteams met een 7,9 waren beloond 'door een onderzoeksbureau, niet afkomstig van de gemeente!'.

Het kon niet op met de goede plannen voor de gemeenschap. Wethouder Sjoerd Feitsma roemde de organisatie van Culturele Hoofdstad nog maar eens. Alles staat in de startblokken, nog even geduld en we worden allemaal rijk en gelukkig, ook in de jaren na het jubeljaar. Feitsma (wethouder van cultuur en financiën) sloot zich bij voornoemde bestuurders aan en noemde de jaarrekening 'gezond'. Hij rekende nog op vrije ruimte bij de aanstaande begroting en ook de buffer was op orde.

Wat gaat er niet goed in de gemeente? Daar kwam de gewone man in beeld. Lutz Jacobi (de nieuwe lijsttrekker?) vroeg naar het Ombudsteam van de afdeling. Greetje Haringsma vertelde haar dat er hierover zorgen zijn. De contactpersonen bij de gemeente blijken regelmatig onvindbaar. 'Het lijkt of niemand hiervoor verantwoordelijk is.' Peter de Haan wilde voortaan graag inhoudelijke vergaderingen. 'Vergaderingen waarvoor ik mijn bed uit kom'. Harry Stinis liet hem weten welkom te zijn bij de senioren van de PvdA. Die houden iedere veertien dagen inhoudelijke vergaderingen die om twee uur 's middags beginnen. 'Dan hoef je ook niet zo vroeg je bed uit', aldus Stinis.

Een partijlid uit het voormalige Boarnsterhim bracht de weg van Leeuwarden naar Sneek ter sprake. Hij vond dat de verkeersveiligheid van deze weg gediend is met de sloop van het buurtschap Tsjienzerbuorren (bij de Blauwe Tent). De bewoners zouden uitgekocht moeten worden. Een lid van de voormalige afdeling Leeuwarderadeel (na 1 januari bij Leeuwarden) vertelde over bouwplannen in Stiens. De voormalige spoorloods staat op de nominatie om te worden verbouwd tot zorgaccommodatie. Ook worden hierbij 58 woningen ontwikkeld.

Over zorg gesproken. De ziekenboeg van de afdeling is momenteel rijkelijk gevuld. Voorzitter Rolie Groninger is afgetreden om gezondheidsredenen. Ook zijn plaatsvervanger Jannie Orth is inmiddels vertrokken. Fractievoorzitter Tamara Bok ligt ziek te bed in Groningen. 'Ze werd donderdag van Terschelling geplukt en is met spoed overgebracht naar Groningen.' Bok lijdt aan reuma. Ook met het alom aanwezige raadslid/campagnevoerder/facebooker Hein de Haan gaat het niet crescendo. De Haan is overspannen en zit thuis. Eerder was hij binnen de fractie stevig aangepakt op zijn beleid. Papa De Haan: 'Hij moet het rustiger aan doen. Misschien moet hij wel op zoek naar een andere baan.'

Gijs Jacobse (Gemeentebelangen Leeuwarden) via de telefoon: 'Het is niet waar dat de raad is bijgepraat over het stadion Cambuur. Er moeten nog veel keuzes worden gemaakt. Wij zijn positief over het voortbestaan van Cambuur. Ze zitten nu niet direct op de meest gelukkige locatie. Maar ik moet eerst een voorstel zien. Dat Deinum schermt met 250 nieuwe banen zegt mij helemaal niks. Dat is een praatje voor de bühne. Dat is maar net: wat tel je mee? Over wat we aan banen verliezen, hoor ik niks.' Over de regeling met de Belastingdienst zegt Jacobse: 'De belastinginspecteur is in ons land autonoom. Een beslissing kan in het ene district anders uitvallen dan in het andere. Het is aan Cambuur met welk plan ze naar het college komen. Het is niet aan ons om er nu iets van te zeggen. Eerst moeten we het voorstel van het college zien.'

Bron: Knip/Plak  :insane
http://www.liwwadders.nl

rvw

Dit is toch ook weer oud nieuws.wanneer wordt het nu concreet!!!!!!!!

weestwel

Ik hoor en lees het alweer. Er staan zeker weer (gemeenteraad)verkiezingen voor de deur. Het zieltjes winnen is weer begonnen.

Scc4-ever

T duurt maar en t duurt maar. T stadion had er al kunnen staan. Want t speelt al jaren eigenlijk. Gemeente wordt wakker en maak t nu eindelijk is concreet!

Cor

Die Hayo Galema is een sukkel. Het enige wat de middenstand in het centrum kan bedenken is ruimere openingstijden. Een koopavond die al jaren niks meer te bieden heeft, iedere week een tegenvallende koopzondag en maandelijks een jaarmarkt... huh  8P

Dat de binnenstad leeg loopt heeft niets met een nieuw stadion te maken maar alles met een gebrek aan creativiteit van de Leeuwarder middenstand. Belachelijk hoge huurprijzen en een gebrek aan terrasruimte bij mooi weer en feestdagen maken het falen compleet.

mario

Citaat van: Cor op mei 02, 2017, 11:30:41
Die Hayo Galema is een sukkel. Het enige wat de middenstand in het centrum kan bedenken is ruimere openingstijden. Een koopavond die al jaren niks meer te bieden heeft, iedere week een tegenvallende koopzondag en maandelijks een jaarmarkt... huh  8P

Dat de binnenstad leeg loopt heeft niets met een nieuw stadion te maken maar alles met een gebrek aan creativiteit van de Leeuwarder middenstand. Belachelijk hoge huurprijzen en een gebrek aan terrasruimte bij mooi weer en feestdagen maken het falen compleet.
_O_

Bubba

Zou er deze maand dan eindelijk eens nieuws komen? :)
Noord, zuid, oost, west, ik fien ut allemaal wel best.

Vlampiep

Citaat van: Cor op mei 02, 2017, 11:30:41
Die Hayo Galema is een sukkel. Het enige wat de middenstand in het centrum kan bedenken is ruimere openingstijden. Een koopavond die al jaren niks meer te bieden heeft, iedere week een tegenvallende koopzondag en maandelijks een jaarmarkt... huh  8P

Dat de binnenstad leeg loopt heeft niets met een nieuw stadion te maken maar alles met een gebrek aan creativiteit van de Leeuwarder middenstand. Belachelijk hoge huurprijzen en een gebrek aan terrasruimte bij mooi weer en feestdagen maken het falen compleet.
Dou slaast de spieker op sien Cor, su ist.
Het doen en laten van de middenstand wordt bepaald door een paar concerns die niets met Leeuwarden hebben.
De rest kan zijn kop nog maar net boven water houden, zodat er geen ruimte is voor creativiteit.

Agy

#5873
Dat artikel is al van 8 april... het is daarna nog eens geplaatst op 22 april en nu dus nogmaals op 29 april... lekker actueel dat Liwwadders...  :zucht

En tja de gemeenteraad bestaat voor het grotendeel uit middenstanders dus niet zo vreemd dat ze zichzelf beschermen. Dat dit vooral vanuit een bekrompen gedachte gebeurt is omdat men zich bezig houdt met het redden van hun eigen hachje inplaats van het aantrekkelijker maken van de  binnenstad als geheel.

Vlampiep

Citaat van: Agy op mei 03, 2017, 08:56:29
Dat artikel is al van 8 april... het is daarna nog eens geplaatst op 22 april en nu dus nogmaals op 29 april... lekker actueel dat Liwwadders...  :zucht

En tja de gemeenteraad bestaat voor het grotendeel uit middenstanders dus niet zo vreemd dat ze zichzelf beschermen. Dat dit vooral vanuit een bekrompen gedachte gebeurt is omdat men zich bezig houdt met het redden van hun eigen hachje inplaats van het aantrekkelijker maken van de  binnenstad als geheel.
Het is voor de zelfstandige winkeliers  in het centrum niet een kwestie van willen, maar echt overleven.
Het aantrekkelijk maken van de binnenstad lijkt mij moeilijk omdat je aan allerlei voorwaarden moet voldoen die door de  gemeente orden opgelegd. Daarnaast zijn de grote winkelketens dikwijls niet geïnteresseerd en willen nergens aan bijdragen.
In het verleden was er een zeer actieve winkeliers vereniging, maar deze is ter ziele gegaan omdat de grote ketens niet lid wilden worden, maar wel alles in de binnenstad bepalen.
Met andere woorden, het is niet terecht dat men de zelfstandige winkeliers in de binnenstad kan verwijten dat zij niet mee willen werken aan het verkrijgen van een sfeervolle binnenstad.
Zie als voorbeeld de kleine Kerkstraat, waar alles in het werk wordt gesteld om een sfeervolle stad te krijgen, maar het houdt een keer op omdat dat veel tijd en geld kost en de rest geen belangstelling toont.


Agy

Daar heb je wel gelijk in Vlampiep maar juist daar ligt een rol voor de gemeente die de grotere winkelketens uit de binnenstad had moeten weren. Veel zijn inmiddels ook al weer vertrokken maar veelal panden achterlatend die dermate verbouwd zijn zodat deze niet meer geschikt (veel te groot en veel te duur) zijn voor kleinere ondernemingen en qua uitstraling niets toevoegen aan een gezellige winkelstraatsfeer. Ook het parkeren is natuurlijk een ramp want in 1 van de 2 parkeerkelders ben je op een middagje zo een 8 euro verder terwijl bij bijvoorbeeld de Centrale je gratis mag parkeren. Als de gemeente nu eens investeert in lage parkeerkosten en zoals Cor al schreef verlaging van huurprijzen en het gebrek aan terrasruimte, dan zou dat een aardige stimulans zijn. Maar helaas leid men aan bekrompen tunnelvisie.


poelie-lwd

Veel panden in de binnenstad zijn toch in handen van (particuliere) ondernemingen en of vastgoedjongens? Wat zou de gemeente daar nou aan kunnen veranderen? Meer terrasruimte, gratis parkeren en verruiming van de openingstijden even buiten beschouwing latend. Als je kijkt en hoort wat men durft te vragen voor de huur van een modaal winkelpandje dan vind ik het niet gek dat de halve stad leeg staat  :|
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Agy

Citaat van: poelie-lwd op mei 03, 2017, 12:05:16
Veel panden in de binnenstad zijn toch in handen van (particuliere) ondernemingen en of vastgoedjongens? Wat zou de gemeente daar nou aan kunnen veranderen? Meer terrasruimte, gratis parkeren en verruiming van de openingstijden even buiten beschouwing latend. Als je kijkt en hoort wat men durft te vragen voor de huur van een modaal winkelpandje dan vind ik het niet gek dat de halve stad leeg staat  :|

Heb je gelijk in maar zo kan het ook niet verder toch..!? Je kunt denken aan huursubsidie voor de kleinere ondernemers maar dan spek je juist die pandeneigenaren. Denk dat het beter is om de veelal historische panden terug te kopen en dan weer voor fatsoenlijke prijzen te verhuren. Als je met enkelen begint concurreer je de duurdere panden zo ie zo uit de markt. Die zullen dan ook omlaag moeten met de prijzen of uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen en ook gaan verkopen.

poelie-lwd

Citaat van: Agy op mei 03, 2017, 12:21:20
Heb je gelijk in maar zo kan het ook niet verder toch..!? Je kunt denken aan huursubsidie voor de kleinere ondernemers maar dan spek je juist die pandeneigenaren. Denk dat het beter is om de veelal historische panden terug te kopen en dan weer voor fatsoenlijke prijzen te verhuren. Als je met enkelen begint concurreer je de duurdere panden zo ie zo uit de markt. Die zullen dan ook omlaag moeten met de prijzen of uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen en ook gaan verkopen.

Helemaal eens Agy maar dan zal inderdaad eerst de knop bij de gemeente om moeten en zullen de al zittende ondernemers een stuk creatiever en vernieuwend te werk moeten gaan zoals Cor ook terecht al aangaf.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

piene hassus

Even wat anders. In de Volkskrant van afgelopen dinsdag stond een artikel wat voor mij iets herkenbaars heeft. Feyenoord wil ook een nieuw stadion bouwen op de Maasvlakte. Cambuur wil ook een nieuw stadion elders. Het stadion van Feyenoord moet 456 miljoen euro kosten, dat van Cambuur beduidend minder. Feyenoord rekent op 63 duizend supporters. Cambuur op minder dan een  kwart daarvan. Gerelateerd aan de prijs van het Feyenoord stadion zou het Cambuurstadion 100 miljoen kunnen kosten. Ook hier zit Cambuur beduidend onder. Wat opvallend is is dat het gemeentebestuur van Rotterdam 135 miljoen wil bijdragen! Omdat het het gebiedsontwikkeling bevordert. Als Feyenoord het gemeentebestuur zo ver kan krijgen moet het Cambuur toch ook kunnen lukken? Bij de nieuwe locatie voor het Cambuurstadion moet het gebied toch ook  nodig ontwikkeld worden? Echter de grote supportersclub van Feyenoord heeft het plan geweigerd. Men heeft twijfels over de financiële kant van de zaak. Gevreesd wordt dat het peperdure stadion Feyenoord de das om kan doen. Desondanks lijken coalitiepartijen CDA en Leefbaar Rotterdam snel voor het Maasstadion te willen stemmen en dat D66, net als eerder, om financiële redenen om Feyenoord voor een bankroet te weerhouden, tegen het eigen college te stemmen.
Mijn punt is dat het gemeentebestuur van Rotterdam genegen is bij te dragen aan de realisatie van het Maasstadion. De bedragen voor Feyenoord zijn beduidend hoger dan voor Cambuur het geval is. Misschien is dit een opening voor het gemeentebestuur van Leeuwarden om ook bij te dragen aan de realisatie van een nieuw Cambuurstadion