Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Geelblauwstiens

Citaat van: moodygrunn op december 02, 2016, 18:21:50
Het grootste probleem van het terugkopen van de Leyten-grond is volgens mij dat tegenover die investering geen enkele vorm van rendement staat. Je betaalt tussen de 7-10 miljoen en dan heb je nog niks, alleen een verhoging van de maandelijkse lasten. Omdat het een voetbalclub betreft moet je die hypotheek (er vanuit gaande dat we die krijgen) in 10 jaar aflossen. Dat kost je dus tussen de 700.000 en 1.000.000 euro per jaar extra.

Dan moet je er ook nog twee tribunes (bv Oost en Zuid) nieuw bouwen, waar naast een capaciteitsuitbreiding ook nog skyboxen en andere commerciële faciliteiten wil bieden, anders heeft het geen zin (in financieel opzicht). Met een beetje pech heb je daar zoveel ruimte voor nodig dat je ook de velden van VV Leeuwarden erbij moet kopen.  Eagles hebben een lening afgesloten bij de gemeente twv 6 miljoen. Totale lasten komen dus waarschijnlijk op de huidige locatie minimaal rond de 13-16 miljoen. Daarmee worden de jaarlijkse lasten voor de club minimaal 1,5 miljoen (als de club het allemaal alleen moet ophoesten). Dan ben je qua investeringen al op de helft van een nieuw stadion, zo niet verder.

Ik meen gelezen te hebben dat men in het nieuwe stadion geen eigenaar wil worden, maar dat een vergelijkbare constructie wordt ontworpen als bij FC Groningen. Destijds is er een BV opgericht met o.a. projectontwikkelaars, bouwbedrijven, investeerders en de gemeente. Grootste voordeel hiervan is dat de financiële verplichtingen en risico's niet bij de club komen te liggen, maar binnnen die BV.

Na afronding van de bouw is iedere participant behalve de gemeente uit de BV gestapt. Hierdoor is de gemeente effectief eigenaar geworden van het stadion. Ik zeg niet dat zo'n constructie niet mogelijk is bij verbouwing van het huidige complex, maar omdat de gemeente het heeft over integrale gebiedsontwikkeling rond het WTC denk ik dat er zo'n soort constructie bedacht wordt om toch te kunnen verantwoorden aan de kiezers dat de gemeente überhaupt participeert in dit project.
Helder verhaal man. Rationeel. Emotie kan wel tijdens de wedstrijden!

brambo3004

Citaat van: moodygrunn op december 02, 2016, 18:21:50
Ik zeg niet dat zo'n constructie niet mogelijk is bij verbouwing van het huidige complex, maar omdat de gemeente het heeft over integrale gebiedsontwikkeling rond het WTC denk ik dat er zo'n soort constructie bedacht wordt om toch te kunnen verantwoorden aan de kiezers dat de gemeente überhaupt participeert in dit project.

Bedankt voor je uitleg. Uit het hier gekopieerde deel van het citaat betekent dus dat het de gemeente is die niet wil. Want als ze wel op het Cambuurplein zouden willen blijven, is een Groningen-achtige constructie ook mogelijk bij verbouw, niet alleen bij nieuwbouw.

Citaat van: moodygrunn op december 02, 2016, 18:21:50
Dan ben je qua investeringen al op de helft van een nieuw stadion, zo niet verder.

Dat is de negatieve uitleg. Je kunt ook zeggen dat een nieuw stadion dus ong. twee keer zoveel kost als verbouw.




Vlampiep

Goed verwoord Moodygrunn.
Maar de partij in deze, de gemeente heeft verborgen agenda's waar hun belang ligt.
Wat helder lijkt, is dat het college onder geen beding op de huidige plaats een nieuw stadion wil.
Het grootste belang wat mij betreft is het belang van Cambuur.
De gene die dit zal bewaken is Vd Belt en heb dan ook in hem het grootste vertrouwen dat als hij een keuze ondersteunt, deze in het belang van de club zal zijn.



hobbes

Citaat van: Vlampiep op december 02, 2016, 17:36:16
Het is in de afgelopen jaren gebleken dat grote sponsoren niet geïnteresseerd zijn in onze mooie club.
Waarom zouden deze nu wel geïnteresseerd zijn als Cambuur in een nieuw stadion gaat spelen.
Alles is gebaseerd op verwachtingen, maar niet op realiteit.

Het gaat ook niet om sponsoren maar huurders van de commerciële ruimte die het stadion rendabel maken. De genoemd bioscoop, bouwmarkt etc etc

moodygrunn

Citaat van: brambo3004 op december 02, 2016, 18:43:23
Bedankt voor je uitleg. Uit het hier gekopieerde deel van het citaat betekent dus dat het de gemeente is die niet wil. Want als ze wel op het Cambuurplein zouden willen blijven, is een Groningen-achtige constructie ook mogelijk bij verbouw, niet alleen bij nieuwbouw.

Dat is de negatieve uitleg. Je kunt ook zeggen dat een nieuw stadion dus ong. twee keer zoveel kost als verbouw.
Dat klopt, maar in de ene situatie (verbouw) is Cambuur de partij die alle risico op zich neemt, bij nieuwbouw zou dat met zo'n Groningen-constructie niet zo zijn. De Groningen-constructie op de huidige lokatie is misschien ook wel mogelijk, maar minder goed uit te voeren omdat de partij die de grond inbrengt (de gemeente) daar niks in te brengen heeft omdat Leyten die grond in bezit heeft.
In Henk en Sandor we trust

brambo3004

Citaat van: moodygrunn op december 02, 2016, 18:59:50
Dat klopt, maar in de ene situatie (verbouw) is Cambuur de partij die alle risico op zich neemt, bij nieuwbouw zou dat met zo'n Groningen-constructie niet zo zijn. De Groningen-constructie op de huidige lokatie is misschien ook wel mogelijk, maar minder goed uit te voeren omdat de partij die de grond inbrengt (de gemeente) daar niks in te brengen heeft omdat Leyten die grond in bezit heeft.

En de gemeente kan niet eerst die grond kopen van Leyten? De gemeente Eindhoven heeft de grond onder het PSV-stadion ook gekocht. In dat geval van de club zelf en niet van een externe partij, maar waarom zou dat in de Cambuur-situatie niet kunnen?

moodygrunn

Citaat van: brambo3004 op december 02, 2016, 19:07:04
En de gemeente kan niet eerst die grond kopen van Leyten? De gemeente Eindhoven heeft de grond onder het PSV-stadion ook gekocht. In dat geval van de club zelf en niet van een externe partij, maar waarom zou dat in de Cambuur-situatie niet kunnen?

Grond kopen van Leyten vs grond inbrengen die je al in bezit hebt (of in een vroeg stadium aangekocht)? Vorig jaar mochten de andere 3 locaties ook niet bekend worden.  Denk dat de vragen omtrent een verhuizing naar het WTC ipv hier blijven beantwoord kunnen worden met: Geld.
Qua emotie/sentiment ben ik het ook volledig met je eens, begrijp me goed. Ik vind de mooiste locatie op de huidige plek. Maar als je twee/drie alternatieven hebt, dan zou ik denk ik ook het economisch voordeligste alternatief kiezen....
In Henk en Sandor we trust


John Hiatt

Gemeente wil niet, dus komt er geen nieuw stadion. Het is mij wel duidelijk inmiddels.

The Invisible Man

Gemeente wil niet met Ype in zee, die vinden hem een luchtfietser. Zou hij mooi bij het pluche clubje passen.

vialli

Het is wel duidelijk, de GEMEENTE LEEUWARDEN zal alles uit de kast halen om een nieuw stadion te voorkomen. We zullen straks naar DKV moeten voor eredivisievoetbal.
Maar ja, dat is ook logisch want als ze het in Leeuwarden voorelkaar krijgen kunnen ze
30 km, verderop de tent wel sluiten EN DAT WILLEN ZE NIET dat stelletje HUICHELAARS.

AL

Stadion is einde oefening maar dat wisten we toch al lang?

Vlampiep

Er worden iedere keer nieuwe argumenten door de gemeente genoemd om de bouw van een nieuw stadion te frustreren.
Nu ondanks dat de gemeente op,de huidige locatie geen nieuwbouw wil, wordt er een plan gevraagd voor nieuwbouw op de huidige locatie.
Nee, tijdens de zitting van dit College kunnen we een nieuw stadion wel vergeten.

Lore

Hmmm, klinkt het zo onredelijk dan wat de gemeente vraagt? Voor het nieuwe stadion is het wtc nodig, de gemeente heeft nog een issue met het wtc en wil dit eerst oplossen en dan verder met Cambuur.

Dokkumer

Maar waarom komt dit issue nu pas aan de orde en niet veel eerder? Of zitten er meer van deze addertjes onder het gras in het gemeentehuis?