Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

vialli

#5235
'Bouw warmtenetten in Friesland'

IRENE OVERDUIN

LEEUWARDEN Warmtenetten in de grotere Friese steden kunnen Friesland helpen bij een succesvolle transitie naar een duurzame energievoorziening.

,,Ik denk dat er in de toekomst ruimte is voor vier of vijf warmtenetten in Friesland'', zei Folkert Linnemans gisteren tijdens een lunchlezing op NHL Hogeschool. Linnemans is manager innovatie en duurzaamheid bij Bouwgroep DijkstraDraisma in Dokkum en Bolsward. Dit bedrijf wil in 2018 beginnen met de winning van aardwarmte.

Gemeenten en provincie staan volgens Linnemans aan de vooravond van een systeemkeuze. Een nieuwe mix van duurzame bronnen moet fossiele bronnen zoals olie en aardgas vervangen. Dat is zeker in Friesland prima te doen, betoogde Linnemans. Onder grote delen van de provincie liggen warmtehoudende lagen op niet al te grote diepte.

Achter het WTC in Leeuwarden, op het terrein van de voormalige vuurwerkfabriek Schuurmans, hoopt DijkstraDraisma over uiterlijk twee jaar een eerste put te laten slaan van 2,7 kilometer diep. Het bouwbedrijf kocht het terrein onlangs.

Beoogde afnemers van de gewonnen warmte zijn partijen rond het Tesselschadestraatgebied zoals het WTC Hotel, de Friesland Zorgverzekeraar en de Elfstedenhal.

Het is een eerste stap naar iets wat veel groter kan zijn. Linnemans schetste een beeld van een buizenstelsel dat gevoed wordt door verschillende warmtebronnen. Aardwarmte, maar ook warmte uit vergisters, biogas, zonneboilers en houtverbrandingsinstallaties. ,,Met meerdere bronnen kun je het het spel van vraag en aanbod beter spelen.''

Er zijn grote fluctuaties gedurende de dag en de seizoenen.

De geothermische warmte wordt vervoerd via water, maar zou ook omgezet kunnen worden in elektriciteit.

In Harlingen draait momenteel een proefinstallatie die dat presteert.

De resultaten zijn volgens Linnemans veelbelovend. Dijkstra- Draisma wil er binnen een half jaar de markt mee op.

Aardwarmteputten zijn niet goedkoop. Alleen al het slaan van een put kost 15 tot 20 miljoen euro.

Voor uitrol is het dubbele nodig. Ze kunnen financieel alleen uit in gebieden met veel vraag. In Friesland acht Linnemans industrie- en kantoorrijke gebieden als Leeuwarden, Drachten, Heerenveen en Sneek kansrijk. ,,En bijvoorbeeld het kassengebied bij Sexbierum.''

Hij zou het logisch vinden wanneer overheden investeren in de warmtenetten. ,,Ze zijn te beschouwen als nutsvoorzieningen, net riolering, het elektriciteitsnet en de waterleiding.''

In Leeuwarden werkt ook FrieslandCampina aan een aardwarmteput. .


Waarom komt het nieuwe Cambuurstadion hier niet in voor? VREEMD!!!



Vlampiep

Citaat van: vialli op oktober 14, 2016, 17:20:18
'Bouw warmtenetten in Friesland'
Waarom komt het nieuwe Cambuurstadion hier niet in voor? VREEMD!!!
Zo vreemd lijk het mij niet.
Het wachten is op Vd Belt, want de onderhandelingen tussen de club en gemeente liggen volledig "op zijn reet".
Cambuur is voor de politiek en bedrijfsleven niet meer hot en kunnen niet meer mee liften op het succes.

John Hiatt

Citaat van: Vlampiep op oktober 14, 2016, 17:53:29
Zo vreemd lijk het mij niet.
Het wachten is op Vd Belt, want de onderhandelingen tussen de club en gemeente liggen volledig "op zijn reet".
Cambuur is voor de politiek en bedrijfsleven niet meer hot en kunnen niet meer mee liften op het succes.

De onderhandelingen tussen gemeente en club liggen op de reet? Graag iets meer info!

Cor

Citaat van: John Hiatt op oktober 14, 2016, 18:30:53
De onderhandelingen tussen gemeente en club liggen op de reet? Graag iets meer info!

Zal wel weer een aanname zijn.

Bankzitter

Besluiten nemen op basis van een reeks slechte wedstrijden is geen beleid (net als opportunisme als er even wordt gepiekt).
Het is voetbal , je ziet bij Feijenoord hoe dicht een bizar slechte reeks en een goede reeks bij elkaar kunnen liggen.

John Hiatt

Volgens een bericht op Facebook frustreert de gemeente de bouw van het stadion opnieuw. Als ik het goed begrijp heeft de gemeente in juli gezegd dat er rond deze tijd een besluit zou vallen door de gemeenteraad. Maar dat gaat dus niet gebeuren, voorlopig gebeurt er niks. Deze gemeente wil dus niet! Bedankt PvdA, bedankt CDA! Wel geld voor ch2018, niks willen doen voor Cambuur.

maikcambuur

Citaat van: John Hiatt op november 01, 2016, 14:36:15
Volgens een bericht op Facebook frustreert de gemeente de bouw van het stadion opnieuw. Als ik het goed begrijp heeft de gemeente in juli gezegd dat er rond deze tijd een besluit zou vallen door de gemeenteraad. Maar dat gaat dus niet gebeuren, voorlopig gebeurt er niks. Deze gemeente wil dus niet! Bedankt PvdA, bedankt CDA! Wel geld voor ch2018, niks willen doen voor Cambuur.

Dat terwijl ik me kan herrineren dat PvdA stemmers paaide met het feit dat ze voor een nieuw cambuurstadion waren. Voor de gemeenteraad destijds. Altijd hetzelfde liedje.

Spine

Citaat van: John Hiatt op november 01, 2016, 14:36:15
Volgens een bericht op Facebook frustreert de gemeente de bouw van het stadion opnieuw. Als ik het goed begrijp heeft de gemeente in juli gezegd dat er rond deze tijd een besluit zou vallen door de gemeenteraad. Maar dat gaat dus niet gebeuren, voorlopig gebeurt er niks. Deze gemeente wil dus niet! Bedankt PvdA, bedankt CDA! Wel geld voor ch2018, niks willen doen voor Cambuur.
En als het op Facebook staat is het waar uiteraard!

justremco

1 grote poppenkast die Leeuwarder politiek

moodygrunn

Citaat van: John Hiatt op november 01, 2016, 14:36:15
Volgens een bericht op Facebook frustreert de gemeente de bouw van het stadion opnieuw. Als ik het goed begrijp heeft de gemeente in juli gezegd dat er rond deze tijd een besluit zou vallen door de gemeenteraad. Maar dat gaat dus niet gebeuren, voorlopig gebeurt er niks. Deze gemeente wil dus niet! Bedankt PvdA, bedankt CDA! Wel geld voor ch2018, niks willen doen voor Cambuur.

Er staat zoveel op internet. Is dit afkomstig van iemand die dicht bij het vuur zit?
In Henk en Sandor we trust

John Hiatt

Citaat van: Spine op november 01, 2016, 15:11:22
En als het op Facebook staat is het waar uiteraard!

Nee normaal gesproken hoeft het dan niet waar te zijn. Maar dit bericht wordt ondersteund met fotootjes van afspraken. Daarom denk ik dat dit bericht wel klopt.

Dokkumer

Citaat van: John Hiatt op november 01, 2016, 15:50:22
Nee normaal gesproken hoeft het dan niet waar te zijn. Maar dit bericht wordt ondersteund met fotootjes van afspraken. Daarom denk ik dat dit bericht wel klopt.
Niet iedereen heeft dezelfde connecties op Facebook, dus waarom niet even een screenshotje (eventuele namen even blurren) of de foto's via een imagehost hier posten?

Zag overigens de foto's op Facebook in een flits voorbij komen, moet er straks nog even goed naar kijken. Wat ik gezien heb is naar mijn mening zorgwekkend genoeg om aan de medesupporters te laten zien.

weestwel

Vast een complot van de Russen.

Spine

Citaat van: John Hiatt op november 01, 2016, 15:50:22
Nee normaal gesproken hoeft het dan niet waar te zijn. Maar dit bericht wordt ondersteund met fotootjes van afspraken. Daarom denk ik dat dit bericht wel klopt.
Wat ik zie staan is:
Oktober 2016: College vergadering.
Oktober/begin november: Forum gemeenteraad, debat en besluitvorming.

Wat de onderwerpen zijn wordt niet vermeld, nog dat het wel/niet over Cambuur gaat.

John Hiatt

Citaat van: Spine op november 01, 2016, 17:06:06
Wat ik zie staan is:
Oktober 2016: College vergadering.
Oktober/begin november: Forum gemeenteraad, debat en besluitvorming.

Wat de onderwerpen zijn wordt niet vermeld, nog dat het wel/niet over Cambuur gaat.

Geloof mij maar Spine, weet dat dat lastig voor je is!  :devil
Dit slaat wel degelijk op Cambuur!