Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

vialli

Twijfel aan tweede megabios

ASING WALTHAUS

LEEUWARDEN Friese bioscopen vrezen voor hun ondergang, als er een tweede grote concurrent in Leeuwarden komt. Maar er is twijfel of die er wel komt.

Hessel Meijer, projectontwikkelaar van het plan voor een nieuw Cambuurstadion met winkels en vermaakscentra eromheen, vertelde gisteren in deze krant dat een grote bioscoop van de JT-keten daar een belangrijk onderdeel van is. Ook al komt er al zo'n grote bioscoop in de binnenstad, van concurrent Pathé.

,,Ik kan me dat niet voorstellen", zegt directeur Lauge Nielsen van Pathé Nederland. Voor twee van zulke bioscopen is er in Friesland geen ruimte, stelt hij. Hij veronderstelt dat de projectontwikkelaar het enkel zegt, om andere investeerders over te halen. ,,Dat zie je vaker bij projectontwikkelaars", weet Nielsen. JT Bioscopen reageert niet op vragen om bevestiging.

,,Dit hangt volkomen in de lucht", zegt Pieter Tuinman van Loren Holding, waarin de twee bioscopen van Leeuwarden zijn ondergebracht. Het ergert hem, dat die bioscopen niet betrokken werden bij de plannen voor het Cambuurstadion: ,,De gemeente trad tegenover ons buitengewoon gereserveerd op en liet het over aan de projectontwikkelaar."

Die deed vaker zaken met JT.

Loren Holding kondigde eerder al aan het Patheplan te zullen aanvechten.

,,De strijd tegen Pathé en de gemeente gaat nu beginnen", zegt Tuinman. ,,Die gaat gestreden wor

'2016 wordt het jaar van de strijd'

den op meerdere fronten." Het begint met het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning, ,,maar er zijn ook nog andere dingen". Als JT werkelijk naar Leeuwarden wil komen, dan komt er volgens hem ook zoiets tussen Pathe en de concurrent.

,,2016 wordt het jaar van de strijd."

Daar zitten de bestaande Friese bioscopen (Leeuwarden, Sneek, Drachten, Heerenveen) niet op te wachten. Die zijn verenigd in stichting Cine Frisium. Woordvoerder Sander Hakbijl twijfelt aan de komst van twee grote bioscopen, maar vindt ook dat provincie en gemeente er een stokje voor moeten steken dat de bestaande Friese bioscopen het onderspit delven in een ,,gevecht vantwee buitenlandse bioscoopconcerns".

,,Daar krijgen wij last van."

De bioscopen onderstreepten dat gevaar in een brandbrief in oktober, die ze aan alle raadsleden stuurden van gemeentenwaar bioscopen zijn.

Ze wijzen erop dat de bestaande bioscopen voorzien in de behoefte (volgens de brief komen er in totaal 650.000 bezoekers per jaar) en ze voor werkgelegenheid zorgen. Bij de grote ketens is veel geautomatiseerd, bij de Leeuwarder bioscopen Cinema en Tivoli werken 35 man.

,,Concurrentie snap ik", zegt de Leeuwarder bioscoopbaas Jos Osinga.

,,Maar ik snap het niet meer,wanneer de gemeente je concurrent wordt." Daarmee doelt ze erop, dat de gemeente de komst van Pathé heeft gefaciliteerd, door de parkeerplaatsen te laten vervallen op het terrein waar de bioscoop komt en het bouwrijp maken van de grond.

Ze heeft het gevoel dat de bestaande bioscopen ,,een beetje worden weggepest".

,,Dat is een breed gehoord verhaal", reageertwethouderHenk Deinum.

Hij stelt dat de gemeente juist helemaal niet aan concurrentie doet en altijd probeert ,,voor iedereen een gelijk speelveld te houden".

Ook de bestaande bioscopen hebben de kans gehad om naar het gebiedje naast de Harmonie te verhuizen, stelt hij. ,,We trekken geen enkele partij op wat voor manier dan ook maar voor."

Fotobijschrift: Schets van de Leeuwarder Pathebioscoop.


Lore

Spelletjes, spelletjes! En wij kunnen alleen maar afwachten!

Destroyer

Conclusie tot nu toe: Leeuwarder bioscopen hebben hun kans niet gepakt waardoor de Cambuur plannen in gevaar komen. Hoe achterlijk is deze gemeente om dan de pathe juist in de binnenstad te laten bouwen?   Dit had ook bij een nieuw stadion gekund! Net als in Rotterdam vlak bij de kuip waar ook pathé bioscopen gevestigd zijn. Linkse bende is het hier in de stad.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Dokkumer

Politiek Leeuwarden wordt bepaald door de kleine ondernemers uit de binnenstad en haar vriendjes.

Destroyer

Citaat van: Dokkumer op januari 06, 2016, 09:46:11
Politiek Leeuwarden wordt bepaald door de kleine ondernemers uit de binnenstad en haar vriendjes.

Ja en die kleine ondernemers zien altijd in concurrentie in plaats van verrijking.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

NRG

Citaat van: Dokkumer op januari 06, 2016, 09:46:11
Politiek Leeuwarden wordt bepaald door de kleine ondernemers uit de binnenstad en haar vriendjes.

Wat een onzin!!

John Hiatt

Het college en de raad van Leeuwarden hebben zelf ingestemd met de mogelijkheid voor een bioscoop bij het WTC. Als ze hier op terug gaan komen, is dat zeer ongeloofwaardig, al hoef je in Leeuwarden nergens verbaasd over te zijn.

zeewolde

Citaat van: John Hiatt op januari 06, 2016, 11:31:55
Het college en de raad van Leeuwarden hebben zelf ingestemd met de mogelijkheid voor een bioscoop bij het WTC. Als ze hier op terug gaan komen, is dat zeer ongeloofwaardig, al hoef je in Leeuwarden nergens verbaasd over te zijn.
maar kunnen de bioscopen uit de binnenstad dit proces tegenhouden/vertragen?

Dokkumer

Citaat van: NRG op januari 06, 2016, 11:01:36
Wat een onzin!!
Waarom? In de loop der jaren zijn er heel veel ondernemers geweest (en nog steeds) die in de Leeuwarder politieke partijen zitten. Een aantal van hen zaten/zitten in de gemeenteraad en die proberen altijd eerst voor eigen parochie te preken. Iets wat ik persoonlijk ook nog wel enigszins kan begrijpen, maar er zeker niet blij mee ben.

Mag ik nu de argumenten van jouw kant?

Dokkumer

Citaat van: zeewolde op januari 06, 2016, 11:37:00
maar kunnen de bioscopen uit de binnenstad dit proces tegenhouden/vertragen?
Ja natuurlijk kunnen ze dit. Met een beetje handigheid (wat ik wel verwacht) kan dit zelfs 6 tot 8 jaar duren met alle bezwaarprocedures.

twingo

Het nieuwe stadion wordt zo langzamerhand een luchtkasteel.Twee megabioscopen plus daarbij nog de Tivoli en de Leeuwarders bios kan natuurlijk niet .De hele financiering is los zand want grootschalige winkels mogen er ook niet komen.Het zou het verstandig zijn om gewoon op het Cambuurplein te bouwen daar zijn winkels en maak een deal met Leyten voor woningbouw bij het WTC kan het door bezwaren van bedrijven nog jaren duren voor er überhaupt gebouwd mag worden.

Galdiano

Die Pieter Tuinman moet maar snel zijn mondje houden!  :R
Hij had eerder moeten investeren! En is nu te laat. Wat een jankbek!
Hij kan procederen wat die wil maar zal het toch gaan verliezen!
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

NRG

Citaat van: NRG op januari 06, 2016, 11:01:36
Wat een onzin!!

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat de gemeente Leeuwarden niet of nauwelijks luistert naar de kleinere binnenstad ondernemers. Ze trekken gewoon hun eigen plan. Misschien dat de grote jongens nog  wel wat invloed kunnen uitoefenen..

Lore

Citaat van: twingo op januari 06, 2016, 11:56:02
Het nieuwe stadion wordt zo langzamerhand een luchtkasteel.Twee megabioscopen plus daarbij nog de Tivoli en de Leeuwarders bios kan natuurlijk niet .De hele financiering is los zand want grootschalige winkels mogen er ook niet komen.Het zou het verstandig zijn om gewoon op het Cambuurplein te bouwen daar zijn winkels en maak een deal met Leyten voor woningbouw bij het WTC kan het door bezwaren van bedrijven nog jaren duren voor er überhaupt gebouwd mag worden.

Kan jij mij het businessplan ook even mailen?

moodygrunn

Citaat van: Dokkumer op januari 06, 2016, 11:39:09
Ja natuurlijk kunnen ze dit. Met een beetje handigheid (wat ik wel verwacht) kan dit zelfs 6 tot 8 jaar duren met alle bezwaarprocedures.

Dat lijkt me wat veel, hou het eerst maar op een jaar, anderhalf max

http://www.ro-web.nl/2010/01/termijnen-bestemmingsplan-procedure/
In Henk en Sandor we trust