Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Nieuw/Verbouw stadion

Gestart door mario, januari 17, 2013, 15:54:58

Vorige topic - Volgende topic

Harry L.

Citaat van: papier op juli 31, 2015, 20:21:32
Klopt ook maar dat kan natuurlijk gewoon aan het Cambuurplein _O_

Iedereen zou dat toejuichen, helaas weten we inmiddels meer en zal dat niet gebeuren.
Wordt wel weer eens tijd voor een update, het is weer angstvallig stil... :O

Lore

Citaat van: Harry L. op juli 31, 2015, 20:44:33
Iedereen zou dat toejuichen, helaas weten we inmiddels meer en zal dat niet gebeuren.
Wordt wel weer eens tijd voor een update, het is weer angstvallig stil... :O

Wat is er ookalweer gezegd wanneer er weer nieuws zou volgen?

zeewolde

Citaat van: Lore op juli 31, 2015, 20:53:28
Wat is er ookalweer gezegd wanneer er weer nieuws zou volgen?
eind van het jaar en dat zeggen ze dan in januari weer

Lore

Citaat van: zeewolde op juli 31, 2015, 20:57:26
eind van het jaar en dat zeggen ze dan in januari weer

:_schater precies, dus half 2016 horen we weer wat. Zou mij niets verbazen als ze communiceren dat het nieuwe stadion gereed is als wij er al een seizoen in spelen

DK

http://www.cambuurfront.nl/nieuws/15382/smid-de-kloof-tussen-ons-en-heracles-neemt-toe-.html

gemeente hier houdt vol dat ze niet mogen meebetalen vanwege europese regels..  hoe zit dat in almelo dan??  :?

Dokkumer

#4115
Edit:
Het is al een oud artikel (2010) en ik weet niet of de regelgeving hieromtrent ook is veranderd, maar dit is interessant:

CiteerIn 2003 heeft KPMG onderzoek gedaan naar de bedragen die gemoeid waren met deze vormen van steun in de periode 1993-2003. In totaal was er ruim € 306.300.000 aan steun verleend. Alle gemeenten, op Eindhoven na, hadden financiële steun verleend. Nederland is voor dit handelen op de vingers getikt door de Europese Commissie. De Commissie heeft in de brief aan de Nederlandse regering kenbaar gemaakt dat dergelijke steun, zonder melding, onrechtmatig is en zij dreigde met sancties.

De Commissie gaf twee vormen van steun die wel zijn toegestaan:

    1) Financiële steun ten behoeve van een voetbalstadion onder bepaalde voorwaarden;
    2) Financiële steun ten behoeve van schoolonderwijs aan jongeren gecombineerd met sporttraining.

De eerste vorm is steun aan een stadion. Dit komt in de praktijk veel voor. De Commissie heeft daar een aantal voorwaarden aan verbonden.

    - Het stadion dient een multifunctioneel karakter te hebben. Denk daarbij aan het Gelredome, stadion van Vitesse. Het stadion wordt ook gebruikt voor concerten, tenniswedstrijden, beurzen etc.
    - Ingeval van verhuur (club huurt het stadion van de gemeente) dient aan elke gebruiker een gepaste vergoeding gevraagd te worden. Recentelijk ging RKC Waalwijk hier de fout in. Zij hadden een huurachterstand van enkele miljoenen euro's. Vervolgens heeft de hoofdsponsor de helft betaald onder de voorwaarde dat de gemeente de andere helft kwijtscheld. Dit is gebeurd en daarmee is RKC (voorlopig) gered.

De tweede vorm is steun ten behoeve van de opleiding van jongeren. Deze vormt van steun ziet dan met name op steun aan schoolonderwijs. Dat schoolonderwijs wordt gekoppeld aan sporttraining voor jongeren. Deze nuance is essentieel. Veel clubs hebben een jeugdopleiding die losstaat van de schoolopleiding. Volgens de Commissie is de steun alleen geoorloofd indien deze hoofdzakelijk gericht is op schoolonderwijs voor jongeren.

Naast deze twee vormen zijn er nog een drietal mogelijkheden voor gemeenten om een club te ondersteunen. De eerste betreft zogenaamde "de-minimis" steun. Dit is financiële steun, gemaximeerd tot een bedrag van € 100.000 over minimaal drie jaar. Het bedrag dat een gemeente jaarlijks mag "sponsoren" is dus erg laag en vult nooit de gaten in een begroting. De tweede mogelijkheid betreft sponsoring in verband met regio/citymarketing. Denk aan het koppelen van de naam van de gemeente aan de club. NAC heet tegenwoordig NAC BREDA. Hetzelfde geldt voor RODA JC Kerkrade, VVV-Venlo, RBC-Roosendaal. Tegen het opnemen van de naam van de gemeente staat een financiële vergoeding. De hoogte daarvan is moeilijk objectief vast te stellen. Wel vormt de naam in het geval van bijvoorbeeld VVV een vreemde combinatie. VVV staat voor Venlose Voetbal Vereniging. Met de toevoeging wordt dit Venlose Voetbal Vereniging Venlo. De laatste mogelijkheid van een gemeente bestaat uit het vergoeden van deelname van een club aan maatschappelijke projecten. Ook hier is de marktconforme hoogte van de vergoeding lastig te bepalen. In de praktijk wordt deze variant vaak gebruikt ter legitimatie van de steun.

Zoals u ziet gaan er enorme bedragen om de bedrijfssector betaald voetbal die worden betaald door de gemeente. Duidelijke regels zijn er (nog) niet. Er ligt een schone taak voor de EU alsmede voor de Nederlandse overheid om hier, zeker gezien de huidige economische situatie en de enorme salarissen die worden betaald, kritisch naar te kijken en een uniform beleid op te stellen en dit te controleren. Laat de bijeenkomst van afgelopen week de voorbode zijn van een betere toekomst voor het betaalde voetbal.

Voor het hele artikel klik HIER

666

Zo te lezen er is wel wat mogelijk om Leeuwarden (nog) meer op de kaart te zetten, maar ze moeten wel willen en durven. Ze zijn niet erg slagvaardig en Cambuur minded krijg ik het idee.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

DK

Citaat van: 666 op augustus 24, 2015, 11:16:37
Zo te lezen er is wel wat mogelijk om Leeuwarden (nog) meer op de kaart te zetten, maar ze moeten wel willen en durven. Ze zijn niet erg slagvaardig en Cambuur minded krijg ik het idee.

daar ligt het probleem inderdaad.. zoals te lezen in het stuk is er inderdaad best wel het een en ander mogelijk, maar weten ze bij de gemeente niet hoe snel ze moeten roepen: 'daar mogen we niet aan mee betalen'. We zijn nu al een aantal jaren verder en nu pas zit de gemeente in de meewerk-modus v.w.b. wijziging bestemmingsplan. Maar ik heb niet het idee dat er heel erg constructief wordt meegedacht, wat Ype min of meer ook al aangeeft in zijn commentaar.

Heeft de provincie ook niet meebetaald aan dat stadion van DKV?? die zouden ook best nog meer kunnen betekenen, alhoewel het geld nu ook wel op zal zijn, nadat ze een nieuw huisje voor hun zelf a 80 miljoen hebben neergezet.  8P


Zwolsecambuurfan

Zonder stadion liggen we er snel uit. Jammer, want ik denk dat Cambuur geen nieuw stadion zal krijgen als het in de bier competitie speelt. Misschien wel te dele nieuw, maar nooit zo mooi of groot als oorspronkelijke plannen. Ik denk dat er gewoon verbouwd moet worden op huidige plaats!

Vlampiep

Cambuur hoeft geen verwachtingen te hebben dat de gemeente Leeuwarden of provincie Friesland enige financiële steun zal gaan geven in de bouw van een nieuw stadion.
De gemeente is bijna failliet na CH 2018, dit vanwege vermeend binnen halen van vele miljoenen van het bedrijfsleven. Nog geen euro binnen gehaald.
De provincie heeft totaal geen belang bij Cambuur. DKV straalt alles wat maar fries is of kan zijn uit en hiermee behaalt de provincie hun belang, wat overigens vele miljoenen heeft gekost.
Nee Cambuur zal met een aantal groten uit het bedrijfsleven zich moeten gaan richten op een herbouw / renovatie van het huidige stadion, gelijk aan Heracles.
Nieuwbouw bij het FEC is in mijn optie kansloos want alle procedures en tegenwerkingen kunnen jaren de bouw gaan frustreren.

de Kale

Citaat van: Vlampiep op augustus 24, 2015, 16:58:00
Cambuur hoeft geen verwachtingen te hebben dat de gemeente Leeuwarden of provincie Friesland enige financiële steun zal gaan geven in de bouw van een nieuw stadion.
De gemeente is bijna failliet na CH 2018, dit vanwege vermeend binnen halen van vele miljoenen van het bedrijfsleven. Nog geen euro binnen gehaald.
De provincie heeft totaal geen belang bij Cambuur. DKV straalt alles wat maar fries is of kan zijn uit en hiermee behaalt de provincie hun belang, wat overigens vele miljoenen heeft gekost.
Nee Cambuur zal met een aantal groten uit het bedrijfsleven zich moeten gaan richten op een herbouw / renovatie van het huidige stadion, gelijk aan Heracles.
Nieuwbouw bij het FEC is in mijn optie kansloos want alle procedures en tegenwerkingen kunnen jaren de bouw gaan frustreren.

Wat is dit allemaal voor gespeculeer? Blijkbaar ben je goed op de hoogte, onderbouw je verhaaltje eens met wat feiten. En anders lul je maar wat.

Marc S

Citaat van: DK op augustus 24, 2015, 11:26:01
daar ligt het probleem inderdaad.. zoals te lezen in het stuk is er inderdaad best wel het een en ander mogelijk, maar weten ze bij de gemeente niet hoe snel ze moeten roepen: 'daar mogen we niet aan mee betalen'. We zijn nu al een aantal jaren verder en nu pas zit de gemeente in de meewerk-modus v.w.b. wijziging bestemmingsplan. Maar ik heb niet het idee dat er heel erg constructief wordt meegedacht, wat Ype min of meer ook al aangeeft in zijn commentaar.

Heeft de provincie ook niet meebetaald aan dat stadion van DKV?? die zouden ook best nog meer kunnen betekenen, alhoewel het geld nu ook wel op zal zijn, nadat ze een nieuw huisje voor hun zelf a 80 miljoen hebben neergezet.  8P

Het is eerder dat het tegenwoordig verboden is om staatssteun aan voetbal clubs te geven. Dit betekend dus ook dat clubs geen overheidssteun meer mogen hebben voor een eventueel nieuw stadion.

R-member

Hoe zit het eigenlijk met die stadioncomissie van supporters?
Ik weet dat ze op "schoolreisje" naar Kerkrade zijn gegaan.
Maat nadien niets meer gehoord.
No Guts, No Glory!

Stand Up For The Culture!!

Montana

Is zaterdag as. Verder nog weinig te melden

Cambuur LWD

Citaat van: Montana op augustus 26, 2015, 17:11:17
Is zaterdag as. Verder nog weinig te melden

Hoe was het in Kerkrade? Even een paar vragen :) Wat is de gemiddelde mening van de adviesgroep hoe het nieuwe stadion eruit moet zien? Hebben er al bedrijven zich aangediend om zich te vestigen bij het Cambuurstadion? Hoe gaat het traject met de adviesgroep lopen? Of nog wat andere interessante dingen gehoord en/of besproken?   |:)