Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Beker

Gestart door John Hiatt, juli 01, 2015, 19:21:35

Vorige topic - Volgende topic

Bankzitter

Bakker, Schilder, Barto en vd Streek zijn ervaren nuchtere gasten met een goede traptechniek. Allemaal logische keuzes. Krul heeft gewoon al veel vaker in zo'n situatie gestaan.

We moeten promoveren en doorgroeien willen we vaker stunten tegen de gevestige clubs.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Helemaal mee eens. Tuurlijk kun je penalties trainen. De spanning kun je niet trainen maar de vaardigheid wel. Puur amateurisme uit de voetbalwereld. Als we een competitie zouden hebben waar je na elke wedstrijd een strafschoppen serie hebt waar je een extra punt kunt verdienen zou elke club er op trainen en zouden binnen een paar maanden pure specialisten zijn. Pure onzin  dat het niet trainbaar is, nu wordt het niet getraind omdat het te weinig oplevert. Maar voor ons een grote gemiste kans
Henk, held, bedankt

Collingwood

Lijkt me gewoon trainbaar inderdaad. Gewoon om een vaste trap te ontwikkelen. Inderdaad kun je de atmosfeer niet nabootsen, maar een positiespel op de training is toch ook niet vergelijkbaar met het spelen van een wedstrijd in een vol stadion?
Kalmte alleen kan u redden.

Vlampiep

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op maart 04, 2017, 11:13:54
Helemaal mee eens. Tuurlijk kun je penalties trainen. De spanning kun je niet trainen maar de vaardigheid wel. Puur amateurisme uit de voetbalwereld. Als we een competitie zouden hebben waar je na elke wedstrijd een strafschoppen serie hebt waar je een extra punt kunt verdienen zou elke club er op trainen en zouden binnen een paar maanden pure specialisten zijn. Pure onzin  dat het niet trainbaar is, nu wordt het niet getraind omdat het te weinig oplevert. Maar voor ons een grote gemiste kans
Er wordt echt wel tijdens de trainingen aandacht besteed aan traptechniek en het nemen van strafschoppen. Maar er wordt niet specifiek op getraind en is ook niet zinvol.
Spelers die van zichzelf weten dat het nemen van strafschoppen niet hun specialiteit is, oefenen dit toch wel tijdens voor of na de training en dat gebeurd ook bij ons voldoende.
Je wilt toch niet beweren dat Schilder en Barto  nooit op strafschoppen oefenen, maar deze geven zelf al aan dat zij hierin geen specialisten zijn, maar nemen wel hun verantwoording om ze te nemen.
De druk die op dat moment op de speler staat vanwege de grote belangen en de vermoeidheid en de kolkende entourage is niet na te bootsen en doet veel met sommige spelers. De enige die hier absoluut geen last van heeft is Bakker.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Exact. Er zijn ook onderzoeken naar gedaan. Volgens mij is en bal hoog in de hoek onhoudbaar. Dat is trainbaar op nauwkeurigheid en vastheid. En dat train je natuurlijk niet door elke training drie penalties te nemen.  Dat moet je serieus Aanpakken
Henk, held, bedankt

CamLeeuw

Penalty's nemen is trainbaar, behalve de spanning op dat moment.
Voor Cambuur gaan wij als supporters door het vuur!

Kuzmanovic-Apeldoorn

Bakker is het voorbeeld van trainbaarheid. En het heeft niets te maken met traptechniek. Het is een specifieke vaardigheid. Strafworpen bij handbal, basketbal korfbal. De service bij tennis tafeltennis volleybal. Alle.aal trainbaar zaken. En een goed getrainde vaardigheid is stabieler en robuuster onder vermoeidheid en spanning, daar draait training geven juist om.
Henk, held, bedankt

Collingwood

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op maart 04, 2017, 11:35:27
Bakker is het voorbeeld van trainbaarheid. En het heeft niets te maken met traptechniek. Het is een specifieke vaardigheid. Strafworpen bij handbal, basketbal korfbal. De service bij tennis tafeltennis volleybal. Alle.aal trainbaar zaken. En een goed getrainde vaardigheid is stabieler en robuuster onder vermoeidheid en spanning, daar draait training geven juist om.

Juist!
Kalmte alleen kan u redden.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Spanning is misschien moelijk na te bootsen maar vermoeidheid heel gemakkelijk. En vermoeidheid heeft ongeveer dezelfde uitwerking: vermindering van de motorische controle en coordinatie.  Dit wordt in andere sporten juist vaak toegepast. Eerst heel vermoeid maken  en dan kijken  wat van de vaardigheid overblijft. Er zijn in de sport nog veel meer methodieken om dit te trainen.
Henk, held, bedankt

Agy

#1674
Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op maart 04, 2017, 11:35:27
Bakker is het voorbeeld van trainbaarheid...

Dat is dus niet zo.. zeg overigens niet dat het niet trainbaar is maar Bakker is daar zeker geen voorbeeld van. Het gaat uiteindelijk om je zenuwen in bedwang houden en Sandor vd Heide noemde Bakker niet voor niets het Ijskonijn. Bakker is een voorbeeld van een zeldzame speler die totaal geen last heeft van strafschopzenuwen. Terugkomend op de trainbaarheid... ik denk dat het vijftal die de strafschoppen namen er op de training zelden eentje missen.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Agy op maart 04, 2017, 12:01:33
Dat is dus niet zo.. zeg overigens niet dat het niet trainbaar is maar Bakker is daar zeker geen voorbeeld van. Het gaat uiteindelijk om je zenuwen in bedwang houden en Sandor vd Heide noemde Bakker niet voor niets het Ijskonijn. Bakker is een voorbeeld van een zeldzame speler die totaal geen last heeft van strafschopzenuwen. Terugkomend op de trainbaarheid... ik denk dat het vijftal die de strafschoppen namen er op de training zelden eentje missen.
Als ik het goed heb gebruikt bakker de rem in zijn aanloop als moment te om te kijken wat de keeper doet. Dit is een heel duidelijke strategie die je kunt trainen. Dit staat los van  het feit of hij dat heeft gedaan. Bepaalde typen mensen kunnen heel goed op het laatste moment een beslissing nemen zoals bakker, anderen kunnen dat niet. Voor de anderen is de kwaliteit van de plaatsing van belang. Het gaat er niet om of ze geen penalty missen.  Het gaat er om dat ze met een grote precisie de bal in de bovenhoek leggen. Dat kun je heel goed trainer. Maar zoals ik al zei een strafschop komt te weinig voor om het belangrijk te vinden. En het voetbal is ongelofelijk conservatief. Ook de corner is heel goed trainbaar. En we weten allen maar al te goed wat er bij ons van terecht komt.
Henk, held, bedankt

Agy

Natuurlijk moet je een strategie hebben en dit trainen maar de uiteindelijke uitvoering daarvan hangt af van je zenuwen of in elk geval het in bedwang houden daarvan. Dit laatste kun je niet trainen.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Agy op maart 04, 2017, 12:19:16
Natuurlijk moet je een strategie hebben en dit trainen maar de uiteindelijke uitvoering daarvan hangt af van je zenuwen of in elk geval het in bedwang houden daarvan. Dit laatste kun je niet trainen.

Daar ben ik het helemaal mee eens.  In de sport wordt gewerkt met action type.  Dit gaat over voorkeuren van mensen. Je hebt dus laat beslissers en mensen die alles willen plannen. De eerste zijn de bakkers de tweede hebben een andere strategie nodig. Het grote problemen is dat wij nu al met meer diepgang over de strafschoppen praten dan bij voetbalclubs. En dat is amateurisme. Hoeveel punten te  had PSV niet kunnen hebben met een zekere specialist?
Henk, held, bedankt

Agy


sunderland

Citaat van: Agy op maart 04, 2017, 12:01:33
Dat is dus niet zo.. zeg overigens niet dat het niet trainbaar is maar Bakker is daar zeker geen voorbeeld van. Het gaat uiteindelijk om je zenuwen in bedwang houden en Sandor vd Heide noemde Bakker niet voor niets het Ijskonijn. Bakker is een voorbeeld van een zeldzame speler die totaal geen last heeft van strafschopzenuwen. Terugkomend op de trainbaarheid... ik denk dat het vijftal die de strafschoppen namen er op de training zelden eentje missen.
dat ijskonijn geval is ook zijn grote nadeel.Met meer bravoure had hij subtop kunnen spelen misschien