Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Beker

Gestart door John Hiatt, juli 01, 2015, 19:21:35

Vorige topic - Volgende topic

Gasgeve

Peersman was gister wel ongelofelijk belangrijk achterin. En die penalty. Wat een avond, wat een club  |:) |:)

DayDreamer

Cambuur stunt in Utrecht, naar halve finale in beker

KNVB-beker

Cambuur plaatste zich woensdagavond voor de halve finale nadat de ploeg FC Utrecht uitschakelde na strafschoppen.



Een bekeravond zoals een bekeravond moet zijn, met een winnaar die tot de verbeelding spreekt. Zijnde: de underdog. Knock-outvoetbal op de Nederlandse velden is soms, best vaak, een genot en dat werd maar weer eens bewaarheid kwartfinale tussen FC Utrecht en Cambuur woensdagavond. Cambuur won, na strafschoppen. FC Utrecht geknakt na 120 minuten voetbal (2-2), en niet minder dan achttien strafschoppen die pas tegen half tien (aftrap was 18.30 uur) een beslissing brachten

Cambuur Leeuwarden, nummer negen nu in de eerste divisie, overtrof zo de prestatie die halverwege december zo'n indruk had gemaakt. Toen werd Ajax verslagen. Maar op een barre donderdagavond in december op eigen bodem een B-garnituur van Ajax verslaan is in veel opzichten nog niet zo indrukwekkend als het vellen van de gekende cupfighter FC Utrecht op volle oorlogssterkte in zijn eigen Galgenwaard te Utrecht.

De recente geschiedenis van Cambuur is er een om niet vrolijk van te worden. De geliefde trainer Henk de Jong - die in betere tijden kort na de promotie naar de eredivisie in 2014 eens zei: ,,Komt Barcelona hier, spelen we nog gelijk" - vertrok een jaar geleden toen hij de spelersgroep niet langer aan de praat kreeg. Maar directe degradatie bleek onafwendbaar, Marcel Keizer kon die val niet stoppen. Hij vertrok op zijn beurt naar Jong Ajax, Rob Maas nam het over, werd dit najaar ontslagen en nu zitten ze in Leeuwarden al een tijdje te kijken naar het duo Sipke Hulshoff-Arne Slot. Interimmers met beperkte cv's.
Wilskracht

De grootste scalp van hen tot op heden was het maandenlang ongeslagen Ajax van Peter Bosz afgelopen december, de ploeg die afgestraft werd voor een hautaine houding die zich vertaalde in het opstellen van een B-eltal. Maar nu dus FC Utrecht, wel met alle basisspelers uiteraard, op de knieën gedwongen, al was het meer geluk dan wijsheid en meer opportunisme dan plan. Maar wel: wilskracht, Kampfgeist en wat dies meer zij.

De vergelijking met het bekersprookje van VVSB vorig seizoen, de amateurclub uit de Bollenstreek die zich tot de halve finale vocht, dringt zich op. Maar Cambuur kent geen HEMA-stagiairs of schilders, bakkers, callcentermedewerkers die 's avonds een trainingspak en voetbalschoenen aandoen. In Leeuwarden louter fullprofs als Martijn Barto. Gepokt en gemazeld in het Nederlands profmilieu, gewoon een prima speler. Zijn twee goals velden Ajax in de december en dat was voor de Spijkenisser in kwestie een prachtige accolade. Feyenoorder bovendien.

Maar het bleef daar dus niet bij. Barto's 2-1 woensdagavond halverwege de tweede helft, na eerdere goals van Ramon Leeuwin (FC Utrecht) en een benutte strafschop van Danny Bakker, was van beduidend minder fraai kaliber dan die twee countergoals tegen Ajax, maar wat gaf het. Hij leidde de sensatie van woensdagavond in met een niet te missen bal die via de paal opstuitte. Cambuur rook bloed.

In de barre zoektocht naar de gelijkmaker kreeg FC Utrecht de bal tot bij Sebastién Haller. Hij controleerde op de borst, ging voor de omhaal, raakte met zijn schoen het hoofd van een Cambuur-verdediger maar scheidsrechter Pol van Boekel zag er een penalty in. Er was inderdaad een hand bij betrokken, maar niets relevants zo leek het in de herhaling. Toen kwam het: de primeur op de Nederlandse velden. Van Boekel liep naar de boarding aan de zijkant, tuurde even naar het scherm en bedacht zich. Geen penalty dus voor FC Utrecht.

Op de avond van een spektakel in wording werd zo een lemma in de voetbalgeschiedenis toegevoegd: de eerste herziening van een strafschop in Nederland met on field-beelden. Maar FC Utrecht maakte vijf minuten voor tijd alsnog gelijk, via Troupée die een rebound van vlakbij in kopte.
Marco van Basten

Cambuur leek toen wel zo'n beetje gezien, maar een sterker FC Utrecht kon niet voorkomen dat de verlenging doelpuntloos verstreek. Natuurlijk was de thuisploeg beter. Aangevoerd immers door de tot beste Nederlandse trainer van het voorbije jaar bekroonde Erik ten Hag, tovenaarsleerling die vorig jaar de bekerfinale haalde in zijn eerste job als hoofdcoach van een eredivisieclub. In de andere dugout een minder gelauwerd duo. De één, Slot, komt net kijken als trainer. De ander, Hulshoff: geen noemenswaardig spelersverleden.

Maar dat maakte dus allemaal niets uit toen de 120 minuten voorbij waren. De strafschoppenserie begon met en het werd reclame voor deze ouderwetse methode om een beslissing te forceren die zomaar eens slachtoffer kan worden van Marco van Bastens innovatiedrift als FIFA's Chief Officer for Technical Development. Hij wil shoot-outs, maar in zijn geboorteplaats Utrecht toonden de strafschoppen zich een schitterend, noodlottig, gekmakend, frustrerend maar fantastisch schouwspel.

Drie misten namens FC Utrecht (Janssen, Leeuwin, Peterson), twee van Cambuur (Houtkoop, Noor) faalden. Maar Jamiro Monteiro volbracht de bekerstunt. Hier zat alles in.


Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/25/cambuur-stunt-in-utrecht-naar-halve-finale-in-beker-6401752-a1542964

Bolle

Staan een paar fouten in, maar blijft heerlijk!

ChantiSCC

Ik werk tijdelijk in dkv wat ik echt verschrikkelijk vindt, maar nu niet, heerlijk man iedereen lekker de gek aansteken!  :scc Top awayday, wedstrijd al even helemaal teruggekeken en we waren vocaal echt de baas in u.  |:)

DayDreamer


Om 21.30 uur even een inkijkje in de kleedkamer van Cambuur: een hossende spelersgroep die clubhistorie heeft geschreven. Gezang, gejoel, het houdt niet op. Wat een avond.

Op de vraag of hij snel een reactie wil geven, zegt aanvoerder Erik Bakker met een vette grijns: ,,Ja, ik kom zo, gezellig.'' Even later komt hij aangelopen. Hij spreekt over een saaie wedstrijd in de eerste helft.

,,Als je dan bij rust met 1-0 achter staat uit een corner, is dat zonde. In de rust hebben we afgesproken om maar wat meer druk naar voren te zetten. Dat pakte meteen goed uit. Dan valt de 1-2 en toen had ik veel vertrouwen dat we hem over de streep zouden trekken. Dan wordt het 2-2 en in de verlenging was het alleen maar tegenhouden. We hadden al zoveel gegeven en liepen op onze laatste benen.''

De aanvoerder, altijd een zekerheid met strafschoppen, schoot twee pingels binnen. Hij nam Farshad Noor, die bij 3-3 miste, niks kwalijk. ,,Het kan raak en het kan mis, dat weet je. Hopelijk houdt het hier niet op voor ons.''

Evenals Bakker hoopt ook Martijn Barto op een thuiswedstrijd. Wat is hij belangrijk dit bekertoernooi. Tegen FC Rijnvogels maakte Barto de winnende, tegen Ajax scoorde hij tweemaal. Nu veroorzaakte hij een strafschop en maakte de 1-2. In de strafschoppenreeks bleef hij koelbloedig.

Barto: ,,Dan maken ze vlak voor tijd 2-2. Zonde, want ik dacht hier al als matchwinnaar van het veld te stappen. Een compliment aan allen. Als je negentig minuten zo hebt gespeeld en je dan in de verlenging zo overeind blijft, ondanks dat je alles hebt gegeven, dan heb je het heel goed gedaan.''

Farshad Noor, pas nieuw bij de club, kon opgelucht ademhalen. ,,Ik ben blij dat we het toch nog gered hebben. Ik schiet hem altijd in die hoek, nu ging ie naast.''

Marvin Peersman, een van de uitblinkers, verzilverde koel zijn strafschop. ,,Bij mij overheerst vooral veel blijdschap. Je ziet dat we een goed team hebben dat is blijven vechten. Iedereen zat er doorheen. Dit is heel mooi. Ik was hier vorig jaar vaak de speelbal, maar nu is het alleen maar mooi.''

Op de tribune zaten voorzitter Ype Smid, en de directeuren Ard de Graaf en Gerald van den Belt. De Graaf: ,,Ik ben wel vijf keer tegen dat grote raam achter me gevallen en heb een paar stoelen opgevreten.'' Zo bloedstollend was het.

Bron: LC

okkele

Citaat van: Gasgeve op januari 26, 2017, 10:30:31
Peersman was gister wel ongelofelijk belangrijk achterin. En die penalty. Wat een avond, wat een club  |:) |:)

:y
|:)
:proost
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Bernardo

En toch gaat Peersman gewoon in de fout bij die 2-2, maar goed. We zijn door, dat telt. |:)

Vlampiep

Citaat van: Bernardo op januari 26, 2017, 11:10:39
En toch gaat Peersman gewoon in de fout bij die 2-2, maar goed. We zijn door, dat telt. |:)
Nou oké jij gelijk hoor, maar zelfs de grootsten maken soms een fout.
En nu lekker ophouden te zeuren "Foeke". :proost

Vlampiep

Er is veel gezegd over over Barto, maar hij scoort toch maar steeds in de bekerwedstrijden.
Als een spits bij een andere club dit had gedaan, hadden velen op dit forum groepen van, halen die man.
Omdat we ook vd Streek ik de spits kunnen zetten en veel scoort, is een directe aankoop of huur van een spits dan volgens mij ook niet direct een noodzaak en kunnen ze beter wachten op een jonge talentvolle spits die hier graag wil spelen.

666

Die scheids had die penalty nooit mogen geven, maar nu komt 1 van mijn favoriete momenten van gisteren. Het hele stadion stond te juichen bij die penal, HALLER HALLER HALLER en dat ging een tijdje door. Daarna die ontlading bij ons in het uitvak en het drama op de thuistribunes.. Meesterlijk  |:)
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

okkele

ik heb ook nog niemand over schilder gehoord.
speelde ook weer een beste pot,lekker degelijk.
|:)
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

denistel

Citaat van: Vlampiep op januari 26, 2017, 11:20:24
Er is veel gezegd over over Barto, maar hij scoort toch maar steeds in de bekerwedstrijden.
Als een spits bij een andere club dit had gedaan, hadden velen op dit forum groepen van, halen die man.
Omdat we ook vd Streek ik de spits kunnen zetten en veel scoort, is een directe aankoop of huur van een spits dan volgens mij ook niet direct een noodzaak en kunnen ze beter wachten op een jonge talentvolle spits die hier graag wil spelen.

in de beker het ie er 4 maakt en belangrijken in de competitie in 20 wedstrijden 6 dus
gewoon bij de cijfers blijven en richting de toekomst kijken,boere het er al 24 dus 4
x su veel.

denistel

Citaat van: 666 op januari 26, 2017, 11:26:31
Die scheids had die penalty nooit mogen geven, maar nu komt 1 van mijn favoriete momenten van gisteren. Het hele stadion stond te juichen bij die penal, HALLER HALLER HALLER en dat ging een tijdje door. Daarna die ontlading bij ons in het uitvak en het drama op de thuistribunes.. Meesterlijk  |:)

tuurlijk had ie het zelf moeten zien en mooi dat het nu onze kant uitviel als er eens wedstrijden komen
waar het andersom is dan schelden we de hele boel verrot hek ut op.

666

Citaat van: denistel op januari 26, 2017, 12:29:14
tuurlijk had ie het zelf moeten zien en mooi dat het nu onze kant uitviel als er eens wedstrijden komen
waar het andersom is dan schelden we de hele boel verrot hek ut op.
Jazeker denistel, dat doen we ook  :devil
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander

Kuzmanovic-Apeldoorn

Henk, held, bedankt