Doelman Brett Minnema, sinds 2014 speler van SC Cambuur, heeft zijn handtekening gezet onder een contract van twee seizoenen met de optie voor een derde jaar. De in Workum geboren Minnema sloot in de zomer van 2020 definitief aan bij het keurkorps van Henk de Jong, maar tot een officieel debuut kwam het tot op heden nog niet.
https://cambuur.nl/nieuws/eerste-profcontract-voor-brett-minnema-jhondly-van-der-meer-en-dylan-smit/
Succes Brett en pak die kans. |:)
Brett Minnema (21) uit Workum stopte in drie penaltyseries voor SC Cambuur onder 21 al vijf strafschoppen: 'Ik doe niet vervelend om ze uit hun concentratie te halen'
Bij SC Cambuur treuren ze om de aanstaande degradatie, maar een leeftijdscategorie lager is er feest. Het middelpunt van dat feest, hoewel hij dat ? bescheiden als hij is ? liever niet is, is Brett Minnema (21) uit Workum. Hij keepte Cambuur onder 21 zaterdagmiddag tegen de leeftijdsgenoten van Feyenoord eigenhandig naar de bekerfinale.
Marissa de Jong ? Gisteren, 22:00 ? Sport
Dat hij strafschoppen kon keren, wist hij al. Drie keer achtereen ging Cambuur na penalty?s door in de beker en in iedere serie pakte Minnema er minstens ??n. ?Zaterdag twee tegen Feyenoord, daarvoor twee tegen FC Twente/Heracles en ook eentje tegen Koninklijke HFC. Daarvoor in de bekerwedstrijd zelf tegen Excelsior ook een?, zegt Minnema. ?Maar mijn teamgenoten schoten de strafschoppen ook erg goed binnen hoor. Ik geef het ?voorzetje? en zij moeten het afmaken.?
Een penaltykiller? ?Joah, opzich heb ik al wel een paar pengels gepakt.? Stoer doen of uit de hoogte, dat laat hij liever aan de tegenstander. Zo ook zaterdag tegen Feyenoord. ?Zij dachten dat zij de penaltyserie wel even zouden winnen. Ze deden een keeperswissel vlak voor tijd en deden wel stoer?, stelt Minnema. ?Hun buitenspeler zei tegen mij dat ik niks zou gaan pakken. Daar ga ik niet op in. ?Wacht nog maar even af, vriend?, denk ik dan. Toen pakte ik er twee en zat hij als eerste weer in de kleedkamer na de wedstrijd. Ik denk dat je het over jezelf afroept als je stoer gaat doen.?
Dezelfde bekerfinale als seizoen 2017-2018
De bekerfinale wordt op zaterdag 27 mei gespeeld bij en tegen PEC Zwolle onder 21. Leuk detail: ook in het seizoen 2017-2018 was dat het affiche tijdens de bekerfinale, toen stond ?Jong SC Cambuur? nog onder leiding van Dennis van der Ree (tegenwoordig hoofdtrainer van FC Groningen) en Arne Slot (hoofdtrainer van Feyenoord).
Een geheim heeft Minnema eigenlijk niet, maar een goede voorbereiding is het halve werk. ?Een eerdere penaltyserie van Feyenoord stond helemaal op Twitter, die strafschoppen heb ik van tevoren allemaal genoteerd. Op de dag zelf vond ik nog van twee anderen waar ze schoten?, vertelt Minnema, tevens derde doelman bij het eerste. ?Toen zat ik twee keer raak. Ik ga niet vervelend lopen doen naar de tegenstander om ze uit hun concentratie te halen. Zolang ik maar goed naar een hoek ga.?
Contrast tussen onder 21 en eerste elftal
Dus was Minnema wederom de gevierde man bij het team, dat naast de bekerfinale nog speelt om promotie naar een hogere divisie. Hoe anders is het bij het ?grote Cambuur?, dat wacht op offici?le degradatie. ?We zitten wel in totaal tegenovergestelde situaties en ik zit daarin wat op twee ?boten?.?
?De sfeer is bij beide teams gewoon prima, hoor. Maar je merkt natuurlijk wel het verschil.? Volgend jaar sluit hij helemaal aan bij het eerste elftal en keept hij niet meer in de onder 21. ?Dan zou de beker winnen en promoveren dus wel een lekker toetje zijn.?
De optie in zijn contract is door Cambuur gelicht, dus ligt Minnema nog tot juni 2024 vast bij de club. Hij hoopt in die tijd in ieder geval een plaatsje op te schuiven: van derde doelman naar tweede doelman, dus. ?Daarvoor ga ik zeker weten de concurrentiestrijd aan.?
Citaat van: papier op mei 02, 2023, 09:28:43
Ah, dat kan gebeuren. Ik zie hem graag op goal omdat hij jong is, uit de jeugd komt en de alternatieven nu eindig zijn. Maar Minnema kan natuurlijk net als de anderen fouten gaan maken en ik ben bang dat er een boel mensen zijn die dan weer gaan zeggen: "Ja dit dat je moet ervaringen hebben bla bla bla", "Hoe kun je dit doen hij kan geen reet van". Dat werk.
Dat hou je bij een aantal toch, het is nooit goed, maar opstellen deze jongen en steunen, het is 1 van ons!
Normaal gesproken zou ik zeggen, we spelen nergens meer om en de andere keepers zijn brandhout gebleken dus gooi hem er op. Maar in dit soadsje kan hij het toch niet goed doen en krijgt hij de nodige om de oren en begint ie meteen met een valse start
opstelle die Brett, inne kkd kenne je immers niet degradere en kennie erfaring opdoen foor ut "groate" werk
Citaat van: piene hassus op mei 02, 2023, 14:46:51
opstelle die Brett, inne kkd kenne je immers niet degradere en kennie erfaring opdoen foor ut "groate" werk
Prima dat nu iedereen voor Brett gaat, maak accepteer dan ook dat jonge keepers fouten (mogen) maken. Dat hoort bij het leerproces.
Citaat van: piene hassus op mei 02, 2023, 14:46:51
opstelle die Brett, inne kkd kenne je immers niet degradere en kennie erfaring opdoen foor ut "groate" werk
jij wilt de komende jaren lekker iedereen laten rijpen op een flut niveau?
Citaat van: NRG op mei 03, 2023, 10:17:04
Prima dat nu iedereen voor Brett gaat, maak accepteer dan ook dat jonge keepers fouten (mogen) maken. Dat hoort bij het leerproces.
Helemaal mee eens, maar die jonge Portugees
Heeft ook geen kans gekregen want het affakkelings gehalte is hoog bij onze supporters.
Citaat van: Vlampiep op mei 03, 2023, 11:43:46
Helemaal mee eens, maar die jonge Portugees
Heeft ook geen kans gekregen want het affakkelings gehalte is hoog bij onze supporters.
Klopt.
Citaat van: Vlampiep op mei 03, 2023, 11:43:46
Helemaal mee eens, maar die jonge Portugees
Heeft ook geen kans gekregen want het affakkelings gehalte is hoog bij onze supporters.
die Portugees maakte wel heel veel fouten.
Citaat van: zeewolde op mei 03, 2023, 11:54:41
die Portugees maakte wel heel veel fouten.
Die zit ondertussen in het vliegtuig naar Liverpool..
Een huurling moet ook meerwaarde hebben. Eigen jeugd moet de tijd krijgen.
Ervaren keeper erbij halen en in de voorbereiding Minnema de kans geven.
Citaat van: Bankzitter op mei 03, 2023, 13:50:27
Een huurling moet ook meerwaarde hebben. Eigen jeugd moet de tijd krijgen.
Ervaren keeper erbij halen en in de voorbereiding Minnema de kans geven.
klopt helemaal maar de jeugd van Cambuur krijgt zo weinig tijd h?.
Citaat van: Bankzitter op mei 03, 2023, 13:50:27
Een huurling moet ook meerwaarde hebben. Eigen jeugd moet de tijd krijgen.
Ervaren keeper erbij halen en in de voorbereiding Minnema de kans geven.
eigen jeugd moet de tijd krijgen maar het moet niet zo zijn dat als er iemand beter is die niet speelt. De beste moet spelen, tis wel professioneel voetbal. Zoals afgelopen seiz kan echt niet. Als een jeugd speler echt beter is dan moet ie spelen en andersom
bijv een branderhorst er bij halen en brett daar achter als 2e keeper.
We kunnen wel ophouden over Branderhorst. Die heeft (na zijn overtuigend optreden in de bekerwedstrijd in de Kuip) recent aangegeven dat hij qua kwaliteiten past in het linkerrijtje van de Eredivisie en mikt op een club onder de top 4 waar hij absolute basisspeler wordt. Die gaat never nooit niet naar ons toe komen.
Maar ik ben het er wel mee eens dat we een stabiele, ervaren as moeten hebben: keeper, cv, cvm en 9.
Ik ken Minnema onvoldoende, vind het qua uitstraling een jonkje. Maar Bizot was ook jong toen hij hier kwam, maar destijds wel echt een baas. Dus of die een stabiele factor is, dat weet ik niet. Schat men in van wel of na 5-10 wedstrijden, dan zeg ik: alles op Minnema. Is er twijfel, dan tweede keeper maken.
Ben een voorstander van eigen jeugd/eigen kweek ervaring op te laten doen. Bij een keeper werkt dat natuurlijk net anders dan bij een veldspeler. Gezien de prestaties van Minnema in de jeugd zou ik hem wel de plek van 2e keeper willen geven en evt in de beker laten keepen. Eerste keeper gaat m'n voorkeur toch uit naar een met wat meer ervaring.
Citaat van: SCC op mei 04, 2023, 15:27:55
We kunnen wel ophouden over Branderhorst. Die heeft (na zijn overtuigend optreden in de bekerwedstrijd in de Kuip) recent aangegeven dat hij qua kwaliteiten past in het linkerrijtje van de Eredivisie en mikt op een club onder de top 4 waar hij absolute basisspeler wordt. Die gaat never nooit niet naar ons toe komen.
Maar ik ben het er wel mee eens dat we een stabiele, ervaren as moeten hebben: keeper, cv, cvm en 9.
Ik ken Minnema onvoldoende, vind het qua uitstraling een jonkje. Maar Bizot was ook jong toen hij hier kwam, maar destijds wel echt een baas. Dus of die een stabiele factor is, dat weet ik niet. Schat men in van wel of na 5-10 wedstrijden, dan zeg ik: alles op Minnema. Is er twijfel, dan tweede keeper maken.
uitstraling van een jongkje ja zo oud is ie ook nog niet maar in wedstrijden zeker geen
jongkje en lengte zat.
v osch gaat het wwaarschijnlijk worden
Laatste 3 wedstrijden maar basis! Wedstrijden doen er toch niet meer toe en dan kan hij alvast wennen :thumbsup
Citaat van: Holwerd voor Cambuur op mei 06, 2023, 23:49:50
Laatste 3 wedstrijden maar basis! Wedstrijden doen er toch niet meer toe en dan kan hij alvast wennen :thumbsup
hij was gisteren ook niet mee naar Vitesse waar o21 met 2-0 hebben verloren.
O21 kunnen niet meer kampioen worden maar spelen nog een belangrijke wedstrijd finale van de beker.
vorige week zei Ultee ik wil em niet meteen voor de Leeuwen gooien maar nu zet ie
um er wel in het lijkt mij toch dat deze wedstrijd veel zwaarder zal worden dan
vorige week dus ik snap zijn uitleg niet helemaal
Brett gun ik het uiteraard en hoop dat ie het goed doet.
Citaat van: denistel op mei 21, 2023, 07:42:02
vorige week zei Ultee ik wil en niet meteen voor e Leeuwen gooien maar nu zet ie
um er wel in het lijkt mij toch dat deze wedstrijd veel zwaarder zal worden dan
vorige week dus il snap zijn uitleg niet helemaal
Brett gun ik het uiteraard en hoop dat ie het goed doet.
Bret is een goede keeper want Ultee had hem al veel eerder kunnen inzetten. Ultee schaar ik onder (L)ultee, man raaskalt maar wat en komt niet met wat hout snijt op het veld.
Meende dat hij nog gespaard werd met het oog op de bekerfinale? Nu ineens niet meer dus :?
Maar mooi voor Minnema en ook meer dan terecht. Had wel eerder gemogen.
heb brett nog in de kuip in de line up gehad feyenoord supporterke gun hem een mooi debuut |:)
Veel succes jongen. Hoop dat ie een Topwedstrijd keept |:)
Brett succes jongen
Ongelukkig debuut
Citaat van: Inferno-058 op mei 21, 2023, 17:49:47
Ongelukkig debuut
snap ik met zo?n verdediging voor je..
Ik vind het de komende wedstrijden wel tijd voor Brett en heb je voor de beker een penalty killer op de goal...
Wordt het niet tijd voor Brett?
Brett Minnema tekent nieuw contract bij SC Cambuur
Brett Minnema heeft een nieuw contract bij SC Cambuur getekend. De 22-jarige keeper ligt nu tot de zomer van 2025 vast in Leeuwarden, met een optie voor een extra jaar.
De in Workum geboren Minnema loopt al tien jaar rond bij SC Cambuur en maakt sinds de zomer van 2020 vast onderdeel uit van de eerste selectie. Tot op heden keepte hij ??n offici?le wedstrijd voor de Leeuwarders. Dat deed hij op 21 mei 2023, toen SC Cambuur in de Eredivisie op bezoek ging bij Sparta Rotterdam (4-1).
Van harte gefeliciteerd en veel succes, Brett!
Bron: Cambuur.nl
(https://cambuur.nl/friksbeheer/wp-content/uploads/2024/08/DSC04920-1-1536x1024.jpg)
Citaat van: Stiens op augustus 20, 2024, 16:27:25
Brett Minnema tekent nieuw contract bij SC Cambuur
Brett Minnema heeft een nieuw contract bij SC Cambuur getekend. De 22-jarige keeper ligt nu tot de zomer van 2025 vast in Leeuwarden, met een optie voor een extra jaar.
De in Workum geboren Minnema loopt al tien jaar rond bij SC Cambuur en maakt sinds de zomer van 2020 vast onderdeel uit van de eerste selectie. Tot op heden keepte hij ??n offici?le wedstrijd voor de Leeuwarders. Dat deed hij op 21 mei 2023, toen SC Cambuur in de Eredivisie op bezoek ging bij Sparta Rotterdam (4-1).
1 officiele wedstrijd in meer dan een jaar tijd. Ik snap deze verlenging niet van beide kanten.
Brett zal zelf toch ook ergens vlieguren willen maken
Van harte gefeliciteerd en veel succes, Brett!\
Bron: Cambuur.nl
(https://cambuur.nl/friksbeheer/wp-content/uploads/2024/08/DSC04920-1-1536x1024.jpg)
Gefeliciteerd Brett en nu een keer stappen maken succes :thumbsup
lees dit via X:
BREAKING
Brett Minnema keert terug naar waar het voor hem ooit begon:
V.V. Workum!
Na een mooie periode bij SC Cambuur is het Workumer keeperstalent vanaf volgend seizoen weer te bewonderen in het rood-wit van de club.
Welkom thuis, Brett!
Citaat van: Bussum op april 30, 2025, 14:20:31
lees dit via X:
BREAKING
Brett Minnema keert terug naar waar het voor hem ooit begon:
V.V. Workum!
Na een mooie periode bij SC Cambuur is het Workumer keeperstalent vanaf volgend seizoen weer te bewonderen in het rood-wit van de club.
Welkom thuis, Brett!
3e klasse....
Is dat bericht wel echt? Raar dat zo'n jongen geen stap of stappen kan maken in het betaalde voetbal. "Carri?re" gaat dan wel echt als een nachtkaars uit... is overigens met heel veel spelers die bij Cambuur vertrekken
Citaat van: Bussum op april 30, 2025, 14:31:33
Is dat bericht wel echt? Raar dat zo'n jongen geen stap of stappen kan maken in het betaalde voetbal. "Carri?re" gaat dan wel echt als een nachtkaars uit... is overigens met heel veel spelers die bij Cambuur vertrekken
Staat ook op hun website, en 1 april is geweest dus zal wel waar zijn. Hij had ongetwijfeld ergens op hoger niveau kunnen keepen, maar misschien geen zin meer om alles voor het voetbal te laten.
Citaat van: Bussum op april 30, 2025, 14:31:33
Is dat bericht wel echt? Raar dat zo'n jongen geen stap of stappen kan maken in het betaalde voetbal. "Carri?re" gaat dan wel echt als een nachtkaars uit... is overigens met heel veel spelers die bij Cambuur vertrekken
Waarom zou dit bericht niet echt zijn. Wellicht kiest hij nu voor een maatschappelijke carri?re. En op zaterdag lekker voetballen met z?n vrienden. Niks mis mee toch?
Citaat van: NRG op april 30, 2025, 15:08:45
Waarom zou dit bericht niet echt zijn. Wellicht kiest hij nu voor een maatschappelijke carri?re. En op zaterdag lekker voetballen met z?n vrienden. Niks mis mee toch?
Ik vind het opzich wel verrassend. Had ergens wel verwacht dat hij misschien nog grotere ambities had in het voetbal. Verder niks mis mee natuurlijk!
Minnema lijkt mij niet minder dan Reiziger en heb mij er dan ook wel over verbaasd dat Reiziger als 2e keeper is aangetrokken.
Rare keuze.
We moeten verder en ik denk dat hij zelf nu de keuze heeft genomen om bij de amateurs te gaan voetballen.
Citaat van: Noordcambuur op april 30, 2025, 20:52:08
We moeten verder en ik denk dat hij zelf nu de keuze heeft genomen om bij de amateurs te gaan voetballen.
Dat begrijp ik. Maar dan ga je toch niet naar een Workum in de 3de klasse?
Citaat van: Noordcambuur op april 30, 2025, 20:52:08
We moeten verder en ik denk dat hij zelf nu de keuze heeft genomen om bij de amateurs te gaan voetballen.
Precies, Cambuur was zijn droomclub en nu het echte leven in.
Citaat van: Bussum op april 30, 2025, 14:20:31
lees dit via X:
BREAKING
Brett Minnema keert terug naar waar het voor hem ooit begon:
V.V. Workum!
Na een mooie periode bij SC Cambuur is het Workumer keeperstalent vanaf volgend seizoen weer te bewonderen in het rood-wit van de club.
Welkom thuis, Brett!
zal wel bij zn maten gaan ballen, kan hij daar lekker lachen i.pv lachen na een verlies partij in het kooi stadion.
We hebben nog genoeg jeugdkeepers;
Yannick Agbagni
Matthijs Kalisvaart
Thijmen Renkel ( 21 jr)
Leroy Smit
Adriano Tchakoua ( 17 jr)
Zal vast wel een goede vervanger tussen zitten .
Citaat van: Galdiano link=topic=2138.msg383270# date=1746042822
Dat begrijp ik. Maar dan ga je toch niet naar een Workum in de 3de klasse?
misschien vrienden ploeg :?
Citaat van: Arno A op mei 01, 2025, 07:40:46
We hebben nog genoeg jeugdkeepers;
Yannick Agbagni
Matthijs Kalisvaart
Thijmen Renkel ( 21 jr)
Leroy Smit
Adriano Tchakoua ( 17 jr)
Zal vast wel een goede vervanger tussen zitten .
volgens mijn horen gaan ze Renkel doorschuiven naar 1e selectie maar ik kan het ook mis hebben.
Citaat van: Noordcambuur op mei 01, 2025, 08:26:23
volgens mijn horen gaan ze Renkel doorschuiven naar 1e selectie maar ik kan het ook mis hebben.
Klopt, is ook wat ik heb gehoord.
Dan heb je dus volgend seizoen Janssen Reiziger en Renkel als keepers?
Citaat van: Specuveter op mei 01, 2025, 09:20:45
Dan heb je dus volgend seizoen Janssen Reiziger en Renkel als keepers?
Ik neem aan Reiziger niet meer. Hoe lullig ook om te zeggen maar die is net zoals van Osch te klein.
Kijk eens hoeveel meer rust er bij corners en vrije trappen is met Janssen. Oke, hij maakt ook nog wel fouten maar niet bij elke hoge bal direct onrust in de achterhoede.
Citaat van: Johan-12 op mei 01, 2025, 09:25:48
Ik neem aan Reiziger niet meer. Hoe lullig ook om te zeggen maar die is net zoals van Osch te klein.
Kijk eens hoeveel meer rust er bij corners en vrije trappen is met Janssen. Oke, hij maakt ook nog wel fouten maar niet bij elke hoge bal direct onrust in de achterhoede.
Reiziger wil ook weg bij de club hoorde ik een paar weken geleden, maar of dit klopt?
Citaat van: Noordcambuur op mei 01, 2025, 08:25:08
misschien vrienden ploeg :?
moet toch wel in de 2e of 3 edivisie terecht kunnen 3e klasse is
wel een hele stap terug
v.v workum nog vol in de strijd voor promotie naar de tweede klas :y
Citaat van: denistel op mei 01, 2025, 15:08:55
moet toch wel in de 2e of 3 edivisie terecht kunnen 3e klasse is
wel een hele stap terug
denistel misschien komt later wel wat op zijn pad?..
Citaat van: Drumfather SCC op mei 01, 2025, 11:23:20
Reiziger wil ook weg bij de club hoorde ik een paar weken geleden, maar of dit klopt?
Reiziger hoort bij de zes opzeggingen voor 1april;
Smand, Schaapman, van Mullem, Caschili , Minnema, en Reiziger dus.
& Fedde toen ook richting uitgang. Krijgt hij nog een mooier afscheid?
Dus twee keepers er bij. Misschien Jan de Boer wel? is 201 cm lang en minstens zulke lange grijparmen.
Jan de Boer ohhhh nee die komt echt tekort.
Citaat van: Noordcambuur op mei 01, 2025, 18:19:20
Jan de Boer ohhhh nee die komt echt tekort.
De Jan de Boer van de jaren tachtig was beter?