Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Ondergang dkv

Gestart door John Hiatt, september 07, 2014, 13:28:47

Vorige topic - Volgende topic

Eewal

Het zal me eerlijk gezegd echt een rotzorg zijn hoe het daar nu gaat. Focus op Cambuur is heerlijk. Ze zoeken het maar lekker uit daar.

PePe

Kromme situatie daar? Huurschuld van 1.000.000.-
Door Corona steun hebben ze nog winst gemaakt?
Steun terug betalen lijkt me, dit is vast niet bedoeld om hiermee winst te maken?

Noordcambuur

Citaat van: moodygrunn op september 13, 2021, 10:33:01
Die Veenstra deed het anders ook goed. Had van mij nog 10 jaar langer mogen blijven  :devil
haha dat was me er wel eentje  :y

Noordcambuur

Het probleem is opgelost staat op omroep fryslan.
Straks komt sportstad weer met een tekort en help provincie fryslan wel weer :_schater

Lore

Citaat van: Grijskijkert op september 13, 2021, 08:40:08
SC Heerenveen en Sportstad Heerenveen lijnrecht tegenover elkaar: 'We zaten er allemaal bij toen we onze afspraken maakten'

SC Heerenveen en verhuurder Sportstad Heerenveen blijven steggelen over de huursom voor het Abe Lenstra-stadion. Beide partijen spelen het spel keihard.


Sander de Vries • Vandaag, 07:00 • Sport


De inzet is een bedrag van 1 miljoen euro dat SC Heerenveen aan de verhuurder moet terugbetalen. De club betaalt jaarlijks een huursom van 2,4 miljoen euro, exclusief onderhoudslasten, aan Sportstad. Een jaar geleden werd met Sportstad overeengekomen om de maandelijkse huursom met een ton te verminderen gedurende de periode september 2020 tot en met juni 2021.

Die afspraak gaf de club meer financiële lucht tijdens het vorige seizoen, waarin wedstrijden door corona in lege stadions werden gespeeld. Beide partijen kwamen toen een uitstel van betaling overeen, maar Heerenveen wil die afspraak nu omzetten in afstel. Vooralsnog krijgt algemeen directeur Cees Roozemond nul op het rekest.

SC Heerenveen en Sportstad zitten maandag, geflankeerd door grootaandeelhouder gemeente Heerenveen, met elkaar om tafel. Doel is om dichter bij een akkoord te komen, maar de slagingskans lijkt op voorhand uiterst klein. De onderhandelingen tussen SC Heerenveen en Sportstad verlopen al maanden ronduit moeizaam.

Heel andere omzet

Zo worden club en verhuurder sinds het voorjaar bijgestaan door advocaten, al zeiden Roozemond en Sportstad-directeur Rinse Bleeker destijds dat dit vooral was om de afspraken te formaliseren. Nu zegt Roozemond: ,,Dat hoort allemaal bij het spel. Ik vertrouw erop dat we er uitkomen, ondanks dat we nu tegenover elkaar staan."
Zeker is dat de ingebrekestelling die Sportstad onlangs naar de club verstuurde, géén spel is. Heerenveen werd gesommeerd om de achterstallige huur van 1 miljoen euro te betalen. ,,Daar hebben wij netjes op geantwoord. Dat willen wij niet", zegt Roozemond. ,,En wij vinden ook dat we in ons recht staan, gezien de situatie waarin we zitten."

,,We zaten er allemaal bij toen we onze afspraken maakten", vervolgt Roozemond. ,,Maar wij hebben een heel andere omzet dan een paar jaar geleden, waarbij we vorig seizoen bovendien met corona te maken hadden. Bovendien is ons stadion verouderd, waardoor we de voorbije twee jaren noodzakelijke aanpassingen en investeringen hebben gedaan."

Winstgevend bedrijf

Grote vraag is of het verhaal van Roozemond, als het zo ver komt, standhoudt voor een rechter. Goedbeschouwd is de dalende omzet van SC Heerenveen immers niet de verantwoordelijkheid van Sportstad, maar van de club. Hetzelfde geldt voor het stadiononderhoud: contractueel is vastgelegd dat SC Heerenveen daar zélf voor moet zorgen.
Sportstad beroept zich dan ook op de gemaakte afspraken en is niet voornemens daarvan af te zien. De verhuurder moet zelf haar begroting rondkrijgen en wil geen precedent scheppen voor andere huurders. Want als SC Heerenveen een structurele lastenverlaging krijgt, staan dan binnenkort dan Mountain Network en ziekenhuis Tjongerschans op de stoep?
Bovendien heeft Heerenveen het voorbije boekjaar winst gemaakt - volgens ingewijden ongeveer 2,5 miljoen euro. Waarom zou, zo redeneert Sportstad, een winstgevend bedrijf recht hebben op een huurverlaging?

Transfergeld tegoed

,,Sportstad heeft zelf ook winst gemaakt (7 ton, red.)", repliceert Roozemond. ,,Wij maakten winst omdat we hebben bezuinigd, NOW-steun van de overheid hebben gekregen en onze omzet (vorig boekjaar 13,8 miljoen euro, red.) redelijk op peil hebben gehouden. Maar een deel van onze winst zit ook verdisconteerd in transfergelden die we nog moeten krijgen."

Volgens Roozemond heeft Heerenveen bijvoorbeeld nog geld tegoed van CSKA Moskou voor de transfer van Chidera Ejuke. Het bedrag van Michel Vlap naar Anderlecht werd eveneens in termijnen betaald. ,,Als wij die gelden niet krijgen – en dat is geen onmogelijkheid omdat alle clubs last hebben van corona – dan ontstaat er een andere situatie. Dan gaat het om de continuïteit van de club. Het is dus ook in het belang van Sportstad dat zij met ons meedenken, zodat zij niet alleen maar afhankelijk zijn van de huur die ze van SC Heerenveen krijgen. Daarom hebben we onlangs ook met Sportstad en de gemeente gesproken over een aandelentransactie. We zijn bereid om onze aandelen in te brengen voor lagere huurlasten."

Sportstad-directeur Bleeker laat weten dat hij eerst de vergadering van maandag wil afwachten voordat hij inhoudelijk reageert.

Bizar standpunt van dkv. Zijnerven dus als argumenten:

- hun omzet is gedaald, waar het stadion niets aan kan doen
- er is geïnvesteerd in het stadion, wat zij contractueel ook zelf moeten betalen
- sportstad heeft zelf ook winst gemaakt, waarom dat relevant is ontgaat mij volledig

En dan uiteindelijk komt de aap uit de mouw:

- zij hebben geld uit Rusland en België niet gekregen en hierdoor is er een liquiditeitsprobleem.

Klinkt alsof dkv gewoon tijd probeert te rekken en hopen dat het geld alsnog binnen komt.

Ik zou als ik daar toeschouwer was mij toch wel zorgen maken. De slappe smoesjes komen bekend voor

Treb

Ik kijk af en toe wel eens op hun forum.. even voor de duidelijkheid, per wedstrijd worden hier ongeveer 150-200 reacties geplaatst in een wedstrijdtopic.

Bij hun gemiddeld 20.

Verder slaat de vergrijzing toe onder hun toeschouwers en is er nog amper aanwas van nieuwe toeschouwers wat resulteert in een halfleeg stadion.

In 2011 zaten ze op 21.000 seizoenkaarten, dit seizoen 11.000..

Hun stadion hangt ze als een molensteen om de nek. Er zijn bijna geen inkomsten.. sponsors lopen weg.. Er staat (behalve J. Veerman) totaal geen kapitaal op het veld.

En ze hebben een clown als voorzitter.

Man, wat is het toch heerlijk om voor Cambuur te zijn.  _O_

Lore

Het is zeker fijn om voor Cambuur te zijn, maar de problemen in het zuiden zijn ook een waarschuwing voor ons. Het is nog niet zo heel lang geleden dat wij ook altijd problemen hadden. Sterker nog: er is slechts één directie die de problemen heeft opgelost. Ons volgende echt spannende moment is de overdracht naar de opvolgers van de huidige directie. Stabiliteit met de juiste mensen is essentieel.


Grijskijkert

Citaat van: Lore op september 14, 2021, 08:57:31
Het is zeker fijn om voor Cambuur te zijn, maar de problemen in het zuiden zijn ook een waarschuwing voor ons. Het is nog niet zo heel lang geleden dat wij ook altijd problemen hadden. Sterker nog: er is slechts één directie die de problemen heeft opgelost. Ons volgende echt spannende moment is de overdracht naar de opvolgers van de huidige directie. Stabiliteit met de juiste mensen is essentieel.
Als dat gefaseerd gaat verwacht ik geen problemen, 1 eruit, 1 erin ..en misschien eerst onder de huidige directie werken als manager en zo rustig werken naar een natuurlijke overgang.
IN HENK WE TRUST!!!

Lore

Citaat van: Grijskijkert op september 14, 2021, 09:22:27
Als dat gefaseerd gaat verwacht ik geen problemen, 1 eruit, 1 erin ..en misschien eerst onder de huidige directie werken als manager en zo rustig werken naar een natuurlijke overgang.

Precies. Wat deze directie heeft gedaan is echt een wereldprestatie, maar dat moeten ze afmaken door de stabiliteit voor de lange termijn te garanderen. Hopelijk nog lang niet, maar ooit gaat het komen.

Viper

Ik zou het verhaal van Treb wel iets willen nuanceren.

Het klopt dat hun forum aan het doodbloeden is. Let ook op 'aantal keer bekeken'. De derby tegen Groningen werd slechts 900 keer gelezen, terwijl deze wedstrijd in het verleden nog ruim de 50.000 aantikte. Het lijkt erop dat men zich daar voor een groot deel heeft verplaatst naar FeanOnline. Onze equivalent Cambuurfront is alleen op social media populair.

Het klopt ook dat hun toeschouwersaantallen zo'n beetje zijn gehalveerd. Wat mij betreft een mooie afrekening van de grootheidswaanzin die daar al die tijd heeft geheerst. Hoewel de leegloop van stadions ook een landelijke trend is / was. Verder zou je met die vergrijzing wel moeten 'oppassen'. Ik las laatst dat het verschil in gemiddelde leeftijd met onze club maar een paar procent is. In de beeldvorming neem je ongetwijfeld hun imago van 'bejaarden met klapperende kunstgebitten' mee :D Maar ik denk dat hun achterland uiteindelijk wel meer aan het vergrijzen is. De oudere aanhang is steeds minder in staat om de reis naar het stadion te maken. Wij hebben het voordeel dat de gemiddelde supporter dichter in de omgeving van het stadion woont.

hobbes

De voorzitter van het clubje wordt even kritisch bekeken in de LC van vandaag. Komt er niet zo goed vanaf.

Grijskijkert

De goed-nieuwsshow van Cees Roozemond wordt steeds minder geloofd: hoelang blijft hij directeur van SC Heerenveen?

De vraagtekens worden groter, de kritiek zwelt aan. Hoelang is Cees Roozemond nog algemeen directeur van SC Heerenveen?



Sander de Vries • Vandaag, 06:50 • Sport

En zo overleefde Cees Roozemond ook deze horde met een schimmig persbericht, door SC Heerenveen verstuurd op maandagmiddag. De gesprekken met Sportstad waren 'constructief', verhuurder en club hadden 'overeenstemming bereikt over de definitieve afwikkeling' en er was 'tot tevredenheid van beide partijen een acceptabele oplossing gevonden'.

Deze krant meldde eerder die dag dat SC Heerenveen lijnrecht tegenover haar verhuurder stond. Roozemond zei aanvankelijk dat Heerenveen de achterstallige huur van 1 miljoen euro domweg niet wilde betalen. Uitstel moest worden omgezet in afstel en resoluut wuifde Roozemond de inmenging van advocaten weg. ,,Dat hoort allemaal bij het spel."

Hoog van de toren

Amper een dag later was Roozemond niet bereikbaar voor commentaar. Waar hij aanvankelijk hoog van de toren blies, was inmiddels duidelijk geworden dat SC Heerenveen en Sportstad een betalingsregeling hadden getroffen. Roozemond kreeg dus niet wat hij wilde bij de verhuurder van het Abe Lenstra-stadion die vanaf het begin kraakhelder in de discussie met de club stond, wijzend op de contractuele afspraken die nagekomen moesten worden.

Een gang naar de rechter werd weliswaar voorkomen, maar het Sportstad-dossier past feilloos in de manier waarop Roozemond de club bestuurt. Hij ontvouwt zijn plannen vol enthousiasme en bravoure, niet zelden gelardeerd met spierballentaal. Tot hij met feiten of contracten om de oren wordt geslagen – of wordt achterhaald door de realiteit.

Zo ging het met Sportstad. Zo ging het eveneens met de tegenvallende cijfers van het boekjaar 2019-2020 en zo ging het ook met beloofde gouden bergen uit Vietnam, waar de transfer van Doan Van Hau voor moest zorgen.

Een ander onopgelost dossier is de vernieuwbouw van sportpark Skoatterwâld, al heeft de club met de gemeente en VV Heerenveen overeenstemming bereikt over de ruimtelijke indeling van de grond. Het plan is klaar en dat is een stap in de goede richting, maar hoe dan ook moet SC Heerenveen grotendeels voor de kosten opdraaien. De club kijkt daarvoor naar externe investeerders.

Ruim 2,5 jaar is Roozemond nu algemeen directeur van Heerenveen. Corona zorgde voor tijdwinst, net als gelatenheid bij een groot deel van de achterban. Maar inmiddels groeit zowel intern als extern de kritiek: fundamentele veranderingen die nodig zijn om het schip vlot te trekken worden onvoldoende bewerkstelligd, het beleid is vooral gestoeld op het creëren van een goede beeldvorming naar de achterban.

Hoofdschudden


Een recent voorbeeld betreft de sponsorbijeenkomst van businessclub OSSH, waarop Roozemond vertelde dat Heerenveen voor veel clubs nog een voorbeeld is. Menig bezoeker hoorde het hoofdschuddend aan. Want de feiten zijn dat vrijwel nergens in Nederland de verhouding tussen uitgaven en inkomsten – transfers niet meegerekend – zo groot is als in het Abe Lenstra-stadion. Van de huidige selectie vertegenwoordigen alleen Joey Veerman en Tibor Halilovic een forse transferwaarde en de aanwas vanuit de jeugdopleiding is nagenoeg gestokt.

Nu kun je Roozemond natuurlijk niet verantwoordelijk houden voor een spits die een kans mist of een handvol jeugdspelers dat zich niet ontwikkelt. Maar uiteindelijk valt het sportieve verval te herleiden naar de structurele operationele tekorten.

Over beeldvorming gesproken: dan helpt het niet dat de directeur, zo zijn intern de geluiden, vaak niet aanwezig is op het Abe Lenstra-stadion. Ook daar wordt steeds meer onderkend dat het opportunisme regeert en dat van koersvast beleid onvoldoende sprake is.
Heerenveen maakt binnenkort de jaarcijfers bekend. Het vorige boekjaar bedroeg het operationele tekort – de cijfers zonder transferinkomsten – 5,8 miljoen euro. Volgens meerdere bronnen is dat nu teruggelopen naar ongeveer 3 miljoen euro.

Huurschuld


Voordat de vlag uitgaat bij supporters: daar komt dus de huurschuld bij Sportstad nog bij. Bovendien kreeg Heerenveen, net als alle clubs, vorig boekjaar financiële steunpakketten van de overheid. Die inkomsten van naar verluidt 1,7 miljoen euro vervallen dit seizoen.

Voor Roozemond zijn de jaarcijfers uitermate belangrijk. Hij tekende in maart 2019 een driejarig contract bij Heerenveen. Zijn toekomst bij de club wordt dus op relatief korte termijn duidelijk.

Corona mag geen excuus zijn voor de jaarcijfers. Zo worden de commerciële cijfers van Heerenveen straks vergeleken met die van concurrerende clubs. Gebeurt dat niet door de raad van commissarissen, dan wel door het stichtingsbestuur. Het hoogste cluborgaan is volgens ingewijden beduidend kritischer dan de rvc over het functioneren van de directeur.

Het prikkelt de vraag of Roozemond straks nog in de directiekamer van Heerenveen zit. De kansen daarop lijken klein, of hij moet straks spectaculaire resultaten kunnen overleggen. Resultaten die objectief worden vastgesteld en bovenal realistisch worden verteld. Want de goed-nieuwsshow van Cees Roozemond wordt door steeds minder mensen geloofd.
IN HENK WE TRUST!!!

Bernardo

Die mag nog wel even blijven. :_schater

PePe


Noordcambuur