Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Eredivisie

Gestart door RotterdamLeeuwarden, januari 16, 2013, 22:56:30

Vorige topic - Volgende topic

Bankzitter

Ze hebben voorlopig ook hun handen vol aan de harde kern. Ze moeten uitkijken geen 2e ADO te worden. Het lijkt daar bij Groningen compleet onbeheersbaar te zijn op dit moment.

Dokkumer

Citaat van: NRG op mei 29, 2023, 09:34:06
Ze zullen volgend seizoen flink inleveren op de begroting, maar zullen nog genoeg overhouden om na 1 seizoen direct weer terug te keren.
Het is organisatorisch een zooitje daar, daar kan geen 20 miljoen tegenop.
De echte, dat lees je :devil

Grijskijkert

De lessen van gestaakte wedstrijden: 'Ik weiger dit normaal te vinden'

Door Fabian van der Poll

De voetbalwereld was het zat. Het wangedrag op de tribunes moest stoppen. Wedstrijden werden stilgelegd, uitvakken gesloten. Hadden de maatregelen effect? En wat zijn de lessen voor volgend seizoen? We vroegen het vijf betrokkenen: een politiechef in Alkmaar, de burgemeester van Leeuwarden, de veiligheidsmanager van Roda JC Kerkrade, de supportersco?rdinator van ADO Den Haag en de voorzitter van Supportersvereniging FC Groningen.

Naar aanleiding van onder andere het aanstekerincident in de Kuip voerde de KNVB begin april een strenger protocol in. Bij veldbetreding of het gooien van voorwerpen zouden wedstrijden worden stilgelegd. Bij herhaling definitief gestaakt. Dit botste met het uitgangspunt van de KNVB dat goeden niet onder de kwaden mogen lijden. Toch waren deze maatregelen volgens de voetbalbond noodzakelijk om de veiligheid van spelers en scheidsrechters te verhogen. Sindsdien zijn geen personen op het veld gewond geraakt. Achttien wedstrijden werden stilgelegd, waarvan drie definitief.

Cijfers over het aantal opgelegde stadionverboden kan de KNVB (nog) niet verstrekken. Wel is sinds de coronaperiode een toename van het aantal incidenten gesignaleerd. Ervoor was sprake van een dalende trend. De KNVB laat weten dat de verantwoordelijkheden zijn verdeeld. De clubs zijn verantwoordelijk voor de veiligheid in de stadions, de KNVB gaat over de regels (landelijke stadionverboden, licentieregels maar ook tuchtrecht: als een club niet daadkrachtig heeft opgetreden dan kan een tuchtrechtelijke sanctie volgen), de politie voor de openbare orde, de burgemeester voor de veiligheid in de gemeente etc. ?Wijzen we naar elkaar? Nee, alle partijen werken juist heel nauw samen, onder meer in de regiegroep voetbal & veiligheid en de lokale overleggen?, benadrukt de bond.

De KNVB zou graag willen dat de overheid meer kan bieden. ?Denk aan meer zaken strafrechtelijk oppakken (stadionverboden zijn nu vooral civielrechtelijk) en een meldplicht voor personen met een stadionverbod. Enkele jaren geleden is er een proef geweest met digitale meldplicht en het ministerie van Justitie & Veiligheid is deze app verder aan het ontwikkelen.?

De bond voegt hieraan toe dat veruit de meeste daders geen stadionverbod hadden en zogenoemde ?first offenders? zijn. Zo bleek uit politiecijfers dat bij drie van de 150 incidenten vorig Eredivisieseizoen iemand met een stadionverbod betrokken was. ?Stadionverboden handhaven is soms lastig als duizenden mensen tegelijk binnenkomen, kaartjes vervalsen etc. Daarom zijn we voor de digitale meldplicht, want het maakt de controle aan de poort voor de clubs eenvoudiger als deze personen al niet eens in de buurt kunnen zijn. Maar omdat het in de meeste gevallen om ?first offenders? gaat, is dit dus ook niet de heilige graal. Veel deskundigen pleiten voor ?het Engelse model?. Veel elementen hebben we hier al. De pakkans is vergroot, de (civielrechtelijke) straffen zijn dus hoog vergeleken met andere landen of sectoren. Winst is er te behalen behalve met een digitaal stadionverbod ook door meer daders strafrechtelijk te vervolgen. Dat heeft ook een afschrikkende werking, zegt men op basis van de bevindingen in Engeland.?

SYBRAND BUMA -  BURGEMEESTER LEEUWARDEN
?Tot op de dag van vandaag vind ik het doodzonde dat ik eind februari het uitvak bij SC Cambuur heb moeten sluiten. Sfeer in stadions wordt gemaakt door thuis- ?n uitpubliek. Ik realiseer mij ook dat dit besluit belastend was voor de club. Daar heb ik ook begrip voor.?

?Toch had ik geen keus. Het was een noodmaatregel. Er is vlak daarvoor rond de derby tegen SC Heerenveen zo?n onveilige situatie ontstaan dat die dag doden hadden kunnen vallen. De politie zei: Dit kan zo niet langer.?

?Dit heeft voor een deel ook met de infrastructuur rond het stadion te maken. Binnenkomende supportersbussen kunnen makkelijk belaagd worden. De daders verdwijnen erna in de straatjes rond het stadion. In die zin verwacht ik ook niet dat andere burgemeesters mijn besluit als voorbeeld nemen en denken: Wij sluiten het uitvak ook. Dit was echt een gevolg van de specifieke situatie bij Cambuur.?

Sybrand Buma: ?Binnenkomende supportersbussen kunnen makkelijk belaagd worden. De daders verdwijnen erna in de straatjes rond het stadion?

?Daarom begreep ik de reactie van de KNVB ook niet. Nog voordat ze vroegen wat hier echt aan de hand was, kwamen ze met een afkeurend statement. Jammer ook dat vijf clubs waaronder Feyenoord en FC Utrecht in bezwaar zijn gegaan omdat ze geen supporters mochten meenemen. Ik weet zeker die clubdirecteuren in mijn plaats hetzelfde besluit hadden genomen. Nu zijn we verwikkeld in allerlei bezwaarprocedures. Zonde van de tijd en mankracht.?

?We moeten juist samen de hooligans aanpakken. Als clubs vervolgens doen overkomen dat de burgemeester het niet goed doet, geven ze een verkeerd beeld af. Je mag het oneens zijn, maar ga het gesprek met mij aan. Dan kan ik ze uitleggen waarom de grens bereikt is.?

?Bij de derby waren 150 agenten op de been en nog was het te weinig. Ter illustratie: dat is qua aantal bijna het gehele korps van Leeuwarden, dat uit 160-170 man bestaat. De politie zegt ook tegen mij: Waar moeten wij de mankracht vandaan halen? Er moeten agenten uit heel Nederland worden ingezet. Andere politietaken komen in de knel. Het zijn ook nog eens dure weekenduren.?

?Ik hoop dat de voetbalwereld gaat beseffen dat dit niet vanzelfsprekend is. We hebben hier ook een basketbalclub op het hoogste niveau en daar komt geen politieman bij kijken. Men zegt dan: Ja, maar zo is het voetbal. Nou, dat weet ik zo net nog niet. Ik wil daar niet zomaar in meegaan. Ik weiger dit normaal te vinden.?

?Volgend seizoen gaat het uitvak weer open. Dit is een noodmaatregel geweest, in een moeilijk seizoen, vanwege de sportieve resultaten. Mijn verwachting is dat het nieuwe seizoen rustig zal beginnen. We werken ook goed samen met Cambuur. Laten we hopen dat het goed gaat. Uitpubliek hoort bij voetbal.?

JOHN DE JONGE - VOORZITTER SUPPORTERSVERENIGING FC GRONINGEN

?Laat ik vooropstellen: er is dit seizoen veel gebeurd bij FC Groningen. Onvrede over slechte resultaten heeft tot wangedrag geleid. Van veldbestormers tot rookbommen. Helaas ging dit ten koste van tienduizenden goedwillende supporters. Waar doen we het voor? Dat dachten ik en de andere bestuursleden van de supportersvereniging na de gestaakte pot tegen Ajax.?

?Toch merk ik dat de goedwillende supporters zich niet zozeer afkeren van de daders, maar juist van de politie en de gemeente. O?k zij worden namelijk hard gestraft. Dat wringt. Wij moeten sinds de winterstop verplicht met de bus naar uitwedstrijden. Na Ajax-thuis mochten er geen fans mee naar de uitwedstrijd tegen Vitesse. Terwijl met behulp van ID-registratie precies bekend is wie de 420 meereizende mensen zijn. Het voelt onrechtvaardig dat iedereen moet boeten en niet alleen de daders.?

John de Jonge: ?Dat is voor mij de les van dit seizoen: we moeten stoppen met collectieve en generieke straffen'

?Dat is voor mij dan ook de les van dit seizoen: we moeten stoppen met collectieve en generieke straffen. Pak de dader en hou straffen proportioneel. We hadden hier in Groningen een jongen die een propje naar Sydney van Hooijdonk van SC Heerenveen gooide. Die kreeg een landelijk stadionverbod voor anderhalf jaar en een omgevingsverbod voor De Euroborg. Met de maatregelen geef je kwaadwillende mensen bovendien een tool in handen om een wedstrijd te kunnen staken. Je hoeft slechts twee biertjes te gooien??

?We moeten daarin ook onderscheid maken. Er zijn wedstrijden stilgelegd omdat supporters uit blijdschap na een goal met bier gooiden. Toen ik laatst bij Borussia Dortmund op de Gelbe Wand stond, kreeg ik meerdere bierdouches over me heen. De scheidsrechter daar haalt z?n schouders erover op. Vreugdebier is echt wat anders dan een speler moedwillig pils in zijn gezicht gooien. Dus nee, een bierverbod zoals in Engelse stadions vind ik ook geen oplossing. Gaan we dan ook cola verbieden??

Een veldbestormer en rookbommen tijdens FC Groningen-Ajax
Een veldbestormer en rookbommen tijdens FC Groningen-Ajax
?Ik geloof in een palet van maatregelen. Een digitale meldplicht bijvoorbeeld, wat de politie werk scheelt vergeleken met een fysieke meldplicht. En dat het strafrecht wordt ingezet. Die gast die hier het veld opliep met een spandoek tegen het bestuur, met een K-woord dat ik liever niet noem, kan niet vervolgd worden. Hij krijgt wel een stadionverbod en boete, maar het veld oplopen is geen wettelijk strafbaar feit. Bizar. FC Groningen gaat nu met boetes tot wel tienduizend euro werken. Ik kan me erin vinden dat het betreden van het veld zwaar wordt gestraft, maar hoop dat het wel in verhouding blijft staan.?

?Tot slot vind ik supporters meer betrokken zouden kunnen worden bij problemen en oplossingen. Ze hebben het altijd over de lokale driehoek ? burgemeester, politie en OM ? maar waarom geen vijfhoek, met de club ?n de fans erbij??

JAAP VAN DER WOUDE - TEAMCHEF POLITIE ALKMAAR

?Een verklaring voor de problemen met voetbalsupporters schuilt in de coronatijd. De maatschappij is verhard en op de tribune hebben zich nieuwe gezichten aangediend. Jonge aanwas die door het voetbal in lege stadions geen echte ?stadionopvoeding? heeft gehad. Normaal brengt de oude garde de mores bij. Maar deze jongens, die veertien, vijftien of zestien jaar waren in coronatijd, hebben zich niet tot de oudere jongens kunnen verhouden. Ook wij hebben ze moeilijker in het vizier gekregen. We zijn nu bezig met een inhaalslag.?

?We zetten daarvoor onze supportersbegeleiders in. Vaste agenten die bij thuis- en uitwedstrijden zijn. Die een praatje maken met de jongens van de harde kern en bijvoorbeeld ook mee waren naar West Ham United. ?Beetje naar je zin jongens?? ?Bevalt het hotel?? Het zijn over het algemeen gasten met wie je prima kunt praten, mits er niet te veel drank en ander spul in zit. Het gaat over kennen en gekend worden.?

Jaap van der Woude: ?De taferelen bij AZ-West Ham United waren buitensporig. AZ staat bekend als een familieclub. Op de fiets naar het stadion, wedstrijdje kijken, klein biertje drinken?

?De taferelen bij AZ-West Ham United waren buitensporig. AZ staat bekend als een familieclub. Op de fiets naar het stadion, wedstrijdje kijken, klein biertje drinken. Nu ontstond er een groepsdynamiek rond jongens die zich hadden laten provoceren. Het hek moest en zou om. En het was best een stevig hek, h?.?

?Inmiddels zijn er aanhoudingen verricht. Sommigen hebben zich zelf op het bureau gemeld. Er zitten jongens van rond de dertig jaar tussen. Met een gezin, een koophuis. Sommigen begrijpen achteraf ook niet wat ze heeft bezield. Toen ze begrepen dat ze met hun gezicht op nationale tv konden komen, zijn ze naar ons toegekomen. Ze hebben liever niet dat hun werkgever ziet wat ze hebben gedaan.?

?Wie zich afvroeg waarom er geen politie in het stadion was: wij komen in principe niet binnen. Binnen de hekken ligt de verantwoordelijkheid bij de clubs. Zij huren beveiligers in en maken gebruik van stewards. Zeker die laatste groep vormt de achilleshiel als het gaat om veiligheid in de stadions. Het zijn mensen die voor een appel en een ei of soms zelfs vrijwillig in de frontlinie staan. Als je met zo veel geweld wordt geconfronteerd, kan ik me voorstellen dat je denkt: zoek maar een ander.?

?In Engeland zit de politie wel in het stadion. Clubs betalen de politie daar ook voor. Je ziet daar ook meer beveiliging. West Ham had 1.400 stewards op de been tegen AZ. Een ander verschil is dat Engelsen de regels beter handhaven. De controles zijn streng. Geen drank in het vak, geen hoodies. Wie een peuk opsteekt, wordt meteen aangesproken. Doe je het twee keer, zetten ze je uit het stadion. Hier zijn we milder.?

?Kijk ik naar de regels hier en vooral de handhaving daarvan, dan valt er nog een slag te maken. Maatregelen zijn geografisch gebonden. Als gevolg van de aanhoudingen van AZ-supporters voor de uitwedstrijd bij Ajax (ze zongen antisemitische liedjes, red.), zal AZ volgend seizoen conform de regels minder fans mogen meenemen naar Amsterdam. Dat is pas volgend seizoen. Ik zou het logischer vinden om deze maat- regel op de eerstvolgende uitwedstrijd toe te passen. Dan zijn de gevolgen meteen voelbaar.?

?Ik hoop ook dat de KNVB en clubs nog meer de regie gaan pakken. Nu zijn het vaak burgemeesters die impopulaire maatregelen moeten nemen. Zo besluit meestal een burgemeester dat er geen fans welkom zijn. De vraag is of een club zoiets niet zelf moet besluiten.?

?Als politie hebben we onze handen vol aan voetbalwedstrijden. Maar dat is omdat heel veel mensen er plezier aan beleven. Voor hen doen we het. Het is immers de belangrijkste bijzaak.?

KOOS ROEG - SUPPORTERSCO?RDINATOR ADO DEN HAAG
?Als Supporters Liaison Officer (SLO) houd ik mij bezig met supporterszaken. Het is een fulltime baan, waarin orde en veiligheid een grote rol spelen. Vraag je mij naar het huidige protocol, dan heb ik het gevoel dat daarin iets mist. Ik vind niet dat je een wedstrijd definitief moet staken voor het gooien van voorwerpen. Even stilleggen prima, maar in veel gevallen werd de gooier er meteen uitgepikt. Heb je de dader, dan geef je andere mensen het signaal dat wangedrag wordt bestraft en kan iedereen weer verder kijken. Bij FC Groningen moesten tienduizenden mensen naar huis. Ajax-fans zaten uren in de bus voor niks. Dat kan niet de bedoeling zijn.?

Koos Roeg: 'Er wordt nu te veel gekeken naar maatregelen achteraf. Ik geloof juist in preventie, vooraf signalen oppikken'

?Er wordt nu te veel gekeken naar maatregelen achteraf. Ik geloof juist in preventie, vooraf signalen oppikken. Welke gastjes zijn potenti?le hooligans? Wat kunnen zwakke plekken in het stadion zijn? Nadat mensen van AZ in Londen door West Ham-hooligans waren aangevallen en het overdag in Alkmaar ook was misgegaan, begreep ik bijvoorbeeld niet dat er maar een paar stewards stonden bij het hek dat werd omgeduwd. Een paar vrijwilligers. Kom op.?

?Bij ADO hebben we ook een groot incident gehad. Excelsior-thuis, een jaar geleden. Mensen kwamen het veld op. Terwijl we op de goede weg waren, ging het toch mis. De coronatijd speelde hierin ook een rol. De eerste maanden na het openen van de maatschappij gingen vooral jongeren helemaal los. Op festivals, bij het uitgaan en in het stadion. Ze hadden maling aan de bestaande gezagsverhoudingen in het stadion.?

?Ik kreeg altijd hulp van een jongerenwerker om die risico-supporters in beeld te krijgen. Hij ging met ze aan de slag als ze thuis of op school problemen hadden. Dat werkte. Zo goed dat de gemeente hem wegbezuinigde. Ze zagen hem als overbodig, terwijl juist zijn aanwezigheid ervoor zorgde dat het zo goed ging bij ons. Hij werd wegbezuinigd. Dat is wat ik bedoel met preventie.?

?Dat is voor mij ook de les voor volgend seizoen: dat we naar oplossingen moeten blijven zoeken die zijn gericht op het voorkomen van wangedrag. Niet alleen door mensen achter bureaus, maar met mensen die de supporterswerelden ?cht kennen. Bij ADO voeren we veel gesprekken met supporters. We staan open voor hun wensen en maken afspraken. Over spandoeken, over muzikanten op het veld of bijvoorbeeld een gezamenlijke vuurwerkshow. Betekent wel dat we supporters aan die afspraken houden.?

BART SEVENICH - VEILIGHEIDSMANAGER RODA JC

?Net als de meeste van mijn collega?s bij andere clubs ben ik geen voorstander van collectief straffen. Toch heb ik het gevoel dat het aangescherpte protocol van de KNVB zijn nut heeft, hoe vervelend staken ook is. Met het stilleggen van wedstrijden maak je de tongen los. Andere supporters zijn de dupe en spreken zich uit. ?Schaam je kapot?, zongen supporters van PEC Zwolle toen PEC-Roda JC werd stilgelegd na het gooien van bier. Er wordt ook gewezen naar de verantwoordelijken. ?Hij was het.? Het besef dat je iets aanricht wat andere mensen niet bevalt, dringt dan wel tot je door als gooier.?

Bart Sevenich: ?Met het stilleggen van wedstrijden maak je de tongen los. Andere supporters zijn de dupe en spreken zich uit?

?Bij Roda JC hebben we ook opgetreden tegen biergooiers. Zeven supporters hebben hier een stadionverbod voor gekregen. Voor negen maanden, conform het protocol. Wel is het zo dat het biergooien al veel langer speelt. En al die tijd krijgt de club daar boetes voor. Maar dat hebben veel supporters niet in de gaten. Hoe meer incidenten, hoe groter ons dossier bij de KNVB wordt. In die zin ben ik blij dat er nu meer aandacht voor is. Ik begrijp het ook niet. Wij hebben hier de hoogste bierprijzen van de Eerste Divisie. In feite gooi je 6 euro 30 weg.?

?Dat gedragsverandering kan voortkomen uit maatregelen, blijkt ook uit de staking van onze stewards dit jaar. Ze hadden te veel last gehad van onze supporters en besloten niet bij de uitwedstrijd tegen Almere City te zijn, waardoor geen fans konden meereizen. Als club steunden wij die staking. Vergeet niet: de stewards staan er voor de club, voor de supporters. Maar wie laat zich voor 5 euro per uur de huid volschelden? Na de staking merkten we een ommekeer bij supporters. Na wedstrijden gingen ze stewards bedanken.?

?Voor volgend seizoen denk ik dat de KNVB deze lijn moet vasthouden. Net zo lang totdat blijkt dat het niet meer nodig is. Hogere straffen werkt ook. In Engeland wordt gewerkt met levenslange stadionverboden en boetes van duizenden ponden. Als je weet dat je niet 500 maar 5.000 euro moet aftikken, deins je wel terug.?
IN HENK WE TRUST!!!

okkele

mooie terugblik van de beste reddingen seizoen 22-23.
17 keepers en .........
van wermeskerken.
:_schater
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

Drumfather SCC

Wat te denken van Almere  :monk
Op de drempel van de ED  8P

Dokkumer

Citaat van: Drumfather SCC op juni 10, 2023, 16:56:10
Op dit moment voetballend gezien terecht.
De echte, dat lees je :devil

Inferno-058

Citaat van: Drumfather SCC op juni 10, 2023, 16:56:10
Meest kleurloze voetbalclub in het betaald voetbal, op dkv na. KKD wordt leuk volgend seizoen.

papier

Citaat van: Inferno-058 op juni 11, 2023, 19:19:02
Meest kleurloze voetbalclub in het betaald voetbal, op dkv na. KKD wordt leuk volgend seizoen.

Nieuwe stad. Nieuwe club. Die moeten nog een heel eigen imago/uitstraling krijgen. Daar heb ik meer sympathie voor dan het doordachte en gemaakte Heerenveen.

Inferno-058

Citaat van: papier op juni 11, 2023, 19:21:32
Nieuwe stad. Nieuwe club. Die moeten nog een heel eigen imago/uitstraling krijgen. Daar heb ik meer sympathie voor dan het doordachte en gemaakte Heerenveen.
Vind ik ook gemaakt, uitstraling/imago heb je of heb je niet. Als je 20x per wedstrijd 'Laat de zon in je hart' in het stadion afspeelt heb je dat naar mijn mening niet.

papier

Citaat van: Inferno-058 op juni 11, 2023, 19:34:27
Vind ik ook gemaakt, uitstraling/imago heb je of heb je niet. Als je 20x per wedstrijd 'Laat de zon in je hart' in het stadion afspeelt heb je dat naar mijn mening niet.

Klopt maar dat zie je bij zoveel clubs. You?ll never walk alone bij Twente bv. Al heeft Twente wel echt een eigen identiteit itt Almere. Denk we dat zij die aan het ontwikkelen zijn, itt dus Heerenveen.

Destroyer

Citaat van: papier op juni 11, 2023, 19:21:32

Als je je identiteit verkoopt en je clubnaam verandert ben je in mijn ogen niks waard. Ze mogen een jaartje ruiken in Almere en dan snoeihard weer terug. Vindt het voor ons wel leuk dat Emmen er weer bij is.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Inferno-058

Citaat van: papier op juni 11, 2023, 19:40:30
Klopt maar dat zie je bij zoveel clubs. You?ll never walk alone bij Twente bv. Al heeft Twente wel echt een eigen identiteit itt Almere. Denk we dat zij die aan het ontwikkelen zijn, itt dus Heerenveen.
YNWA bij Twente vind ik ook niks. Ja genoeg geld daar, dat maakt de club ook zo triest. Kopen gewoon een plekje in de eredivisie.

Inferno-058

Citaat van: Destroyer op juni 11, 2023, 19:41:41
Als je je identiteit verkoopt en je clubnaam verandert ben je in mijn ogen niks waard. Ze mogen een jaartje ruiken in Almere en dan snoeihard weer terug. Vindt het voor ons wel leuk dat Emmen er weer bij is.
Ze hebben helaas wel de mogelijkheden om door te groeien naar een stabiele eredivisieclub

papier

Citaat van: Inferno-058 op juni 11, 2023, 19:56:33
YNWA bij Twente vind ik ook niks. Ja genoeg geld daar, dat maakt de club ook zo triest. Kopen gewoon een plekje in de eredivisie.

Klopt hoor maar succes kopen is ook een beetje inherent aan het voetbal. Zie City gisteren de CL pakken. Maar ook bij NEC/Utrecht/Vitesse en zelfs Emmen waar een rijke persoon achter zit. Wdb extra trots dat het bij cambuur op een gedegen manier gaat.

okkele

kramer niet geschorst.
ik dacht ook al een beweging te herkennen van een champagnefles-openen.
ik doe dat ook voor mn lul, met een spuitbeweging er achteraan zoals kramer dat ook zo mooi deed.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.