Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Eredivisie

Gestart door RotterdamLeeuwarden, januari 16, 2013, 22:56:30

Vorige topic - Volgende topic

Huizen

Citaat van: Noordcambuur op november 09, 2021, 10:04:09
En misschien halen ze wel spelers bij ons verdaan om ons zwakker te maken.
Kijk maar terug wat Willem 2 heeft gedaan paar jaar geleden.

Dat doet nog steeds pijn  ;( haha

maikcambuur

Bankzitter

Korte samenvatting : we scoren dit seizoen meer goals  dan je op basis van expected goals mag verwachten.
Dus is het geluk en houden we dat niet vol? Ofzetten we de trend van vorig seizoen door waren we ook constant beter presteerden dan de rekenmodellen voorspellen?

Zie volledig artikel hieronder:
SC Cambuur beleeft met achttien punten uit twaalf wedstrijden een uitstekende seizoenstart. Hoe re?el is het dat de club uit Leeuwarden deze jaargang daadwerkelijk buiten degradatiegevaar blijft? Een duik in de statistieken geeft een tweeledig antwoord op die vraag.

Trainer Henk de Jong staat zoals altijd ook dit seizoen voor aanvallend voetbal. Dat vinden we ook terug in de doelcijfers: Cambuur maakte al 21 goals, alleen Ajax, PSV, Feyenoord, FC Utrecht en AZ waren vaker trefzeker. Toch is dat doelpuntenaantal niet helemaal representatief voor het spel van de promovendus. Als we alle Eredivisionisten namelijk rangschikken naar het aantal doelpogingen dat zij in de eerste twaalf speelronden ondernamen, dan is Cambuur (tiende) in dat opzicht slechts middenmoter. De formatie uit Leeuwarden heeft dus relatief heel weinig doelpogingen nodig om tot scoren te komen, iets wat bureau Opta tot uitdrukking brengt in de statistiek schotconversie.

In die rangschikking behoort Cambuur zelfs tot de top van de Eredivisie; alleen Ajax is nog zuiverder in de afronding. Cambuur, dat vorig seizoen in de Keuken Kampioen Divisie al imponeerde door liefst 109 keer te scoren, laat daarmee zien dat het ook op het hoogste niveau gemakkelijk aan doelpunten komt.

Cre?ert Cambuur dan bovengemiddeld goede kansen, of speelt er iets anders? Daarop kan de statistiek Expected Goals (xG) een antwoord geven. Na twaalf speelronden staat Cambuur op 15,55 xG, beduidend lager dan het aantal doelpunten (21) dat de ploeg daadwerkelijk maakte. Het is dus niet zo dat Cambuur zo gemakkelijk scoort doordat het bovengemiddeld grote kansen cre?ert. Integendeel: de mogelijkheden die de ploeg tot nu toe schiep, zijn op de lange termijn volgens het Expected Goals-model waarschijnlijk niet genoeg om de huidige productie vol te houden.

De wedstrijd waarin Cambuur ten opzichte van bovenstaande statistiek het meest overpresteerde was Heracles Almelo-thuis, op de zesde speeldag. De bezoekers waren de baas in Leeuwarden en cre?erden liefst 2,58 xG ten opzichte van 0,46 van de thuisploeg, maar Cambuur won met 2-1 dankzij trefzekere afstandsschoten van Michael Breij en Mees Hoedemakers. Een fortuinlijke overwinning, gaf Henk de Jong destijds na afloop ook toe. Het duel daarop won Cambuur met liefst 0-4 bij Sparta Rotterdam, op basis van slechts 1,56 xG, wat overigens wel hoger was dan de score van de thuisploeg. Ook de zege in de laatste speelronde, tegen PEC Zwolle (1-2) bij een xG-verhouding van 1,44?0,81 in het voordeel van PEC, past in dat rijtje.

ZUIVER
Presteert Cambuur momenteel boven zijn stand? Dat zou je nu kunnen concluderen. Maar als we de aanvallende cijfers van het team uit Leeuwarden over een langere periode analyseren, dan komt er iets opvallends naar voren. Neem vorig seizoen in de KKD: niet alleen was toen geen enkele ploeg zo zuiver in de afronding als Cambuur; ook overtrof het daadwerkelijk aantal gemaakte doelpunten (109) de xG-score (81,4) in extreme mate. Waar het een bekend statistisch fenomeen is dat clubs die hun divisie domineren kunnen overpresteren qua Expected Goals (dit heet het superteam-effect), spot Cambuur dus nu ook op het hoogste niveau met statistieken die doorgaans betrouwbare indicatoren en voorspellers van kwaliteiten en (toekomstige) prestaties zijn.

Een club die dit seizoen een periode statistisch ook (ver) bovengemiddeld presteerde, is Willem II; de Tilburgers zijn het inmiddels helemaal kwijt en hebben al zes duels niet meer gewonnen. De tijd zal leren of ook Cambuur met een dergelijke dip te maken krijgt, of dat de promovendus met statistische wetten kan blijven spotten.

EdsjeSCC

Dan mag mij iemand de werking van expected goals wel eens uotleggen, dat waren toch prima kansen die er in gingen

EdsjeSCC

Citaat van: EdsjeSCC op november 16, 2021, 09:57:38
Dan mag mij iemand de werking van expected goals wel eens uotleggen, dat waren toch prima kansen die er in gingen

Bijvoorbeeld sparta*

moodygrunn

In Henk en Sandor we trust

Bankzitter

Onze prestaties zijn ook prima te verklaren. Vorig jaar hadden we een ingespeeld team dat vol zat met revanchegevoelens.
Zoals Hoedemakers het zo mooi zei, het is een machine. We zullen best nog wat zakken maar ben niet bang voor een totale inzinking.

el haj

PEC stelt Dick (geen Alfred  :P) Schreuder aan als trainer. Toch wel opvallend dat ze zo snel een nieuwe trainer hebben daar na het 'onverwachte' opstappen van Langeler.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, Schreuder is niet bepaald een zwaargewicht...

Noordcambuur

Sparta en Fortuna verloren mooie berichten.
Vandaag de volle winst pakken en dan sla je me een gat.

Collingwood

Go Ahead voegt zich weer bij ons en NEC in het linkerrijtje. Fortuna ten onder, en RKC en PEC tegen elkaar gelijk. Ervan uitgaande dat Sparta morgen van Ajax verliest hebben we al een groot gat met de onderste 4 geslagen.  :proost
Kalmte alleen kan u redden.

michello

Citaat van: Collingwood op november 27, 2021, 23:09:23
Go Ahead voegt zich weer bij ons en NEC in het linkerrijtje. Fortuna ten onder, en RKC en PEC tegen elkaar gelijk. Ervan uitgaande dat Sparta morgen van Ajax verliest hebben we al een groot gat met de onderste 4 geslagen.  :proost

Die ondersten kijk ik al niet meer naar. Het gat is z? groot.. We moeten het wel heel bont maken willen die clubs ons allen gaan passeren. Ik merk eigenlijk dat ik nu vooral naar de Utrecht?s en Twente?s kijk en om maar zo lang mogelijk bij die top 8 te blijven. Als we in de winterstop 30 punten zouden hebben hebben we nog maar 20 nodig om de Play-Offs voor Europees voetbal te halen. 50 punten volstaat normaal gesproken.

sunderland

Citaat van: michello op november 28, 2021, 08:56:49
Die ondersten kijk ik al niet meer naar. Het gat is z? groot.. We moeten het wel heel bont maken willen die clubs ons allen gaan passeren. Ik merk eigenlijk dat ik nu vooral naar de Utrecht?s en Twente?s kijk en om maar zo lang mogelijk bij die top 8 te blijven. Als we in de winterstop 30 punten zouden hebben hebben we nog maar 20 nodig om de Play-Offs voor Europees voetbal te halen. 50 punten volstaat normaal gesproken.
hou er rekening mee dat er straks ook een verval komt, helemaal als we spelers gaan verkopen. Er zullen dan heus goede terug komen maar die moeten ook eerst weer wennen. Ons linker kant is zo goed in vaste patronen dat doe je niet zomaar. Dat is exact hetzelfde driehoekje als wat Ajax doet. Steeds een middenvelder die er weer onder komt ( Maulun) .

sunderland

Go ahead is ook een prachtige club. Ik vergelijk ze altijd met ons. Ben er ook al heel vaak geweest met Cambuur. Ouwe zooi was het toen net als bij ons. Konden we niet erin omdat er sleutels weg waren en moesten we over het veld naar binnen. Haha

sunderland

Citaat van: el haj op november 18, 2021, 18:15:40
PEC stelt Dick (geen Alfred  :P) Schreuder aan als trainer. Toch wel opvallend dat ze zo snel een nieuwe trainer hebben daar na het 'onverwachte' opstappen van Langeler.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, Schreuder is niet bepaald een zwaargewicht...
nou wat was dat ook slecht zeg. Met een nieuwe trainer verwacht je inzet maar dat was er niet. Dan nog een spits die omkocht is