Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Eredivisie

Gestart door RotterdamLeeuwarden, januari 16, 2013, 22:56:30

Vorige topic - Volgende topic

Noordcambuur

Citaat van: Spine op september 11, 2016, 14:34:47
Reijnen op de bank bij Grunn en nr24 in de basis omdat er meer diepgang in het spel moet komen. :_schater :_schater
faber is helemaal de weg kwijt :_schater

zeewolde

Reza die 2 x scoort voor de boeren. Waar zou die gespeeld hebben als we niet gedegradeerd waren ;(

PePe

Citaat van: zeewolde op september 11, 2016, 18:39:53
Reza die 2 x scoort voor de boeren. Waar zou die gespeeld hebben als we niet gedegradeerd waren ;(

Ook bij de boeren € €

speculeter

Indrukwekkende documentaire over Twente.
Kan je zien wat een club met je kan doen.

Noordcambuur

Supporters van Feijenoord en Willem 2 gaan op de vuist komt mij bekend voor.

moodygrunn

http://www.sportnext.nl/berichten/actieplan_eredivisie_je_toekomst_bepaal_je_zelf
Citeer
Even terug naar 2003. De Eredivisie hing als los zand aan elkaar, er was geen eenheid, clubs vertrouwden elkaar niet, werkten niet samen en commercieel ging het al helemaal niet de goede kant. Clubs liepen mopperend rond en klaagden steen en been.

Tijd voor verandering en op initiatief van Michael van Praag werd de werkgroep 'FUTURE' geïnstalleerd.  Alex Tielbeke (N.E.C.), Frank Rutten (Roda JC), Peter Fossen (PSV), Arie van Eijden (Ajax), Paul van der Kraan (Vitesse), Yme Kuiper (SC Heerenveen) en ondergetekende gingen aan de slag onder de bezielende leiding van Michael om de nieuwe Eredivisie en haar organisatie gestalte te geven. Met veel energie, oog voor vernieuwing en verandering en gestuurd en gedreven vanuit de clubs zelf. Een unieke situatie.

Met het resultaat was uiteindelijk ook iedereen tevreden. Er kwam een nieuwe organisatie, clubs gingen op commercieel gebied meer samenwerken, er kwam meer geld binnen (sponsors en televisie) en in plaats van veel gekibbel en onvrede was er rust en solidariteit. De verandering kwam vanuit de clubs, de belangrijkste stakeholders in het betaalde voetbal zelf.

Maar na dertien jaar is het weer tijd voor reflectie en bezinning. De Eredivisie staat op een keerpunt: hoe blijven we meedoen in Europa, hoe wapenen we ons tegen het 'nieuwe geld', hoe houden we de Eredivisie aantrekkelijk, nationaal en internationaal en hoe kunnen we nieuwe geldstromen aanboren?!

Daarom zal met een open blik en zonder vooringenomen standpunten gekeken moeten worden naar kansen en mogelijkheden die de Eredivisie in staat moet stellen om competitief en aantrekkelijk te blijven voor alle stakeholders: clubs, supporters en spelers en last but not least, televisiestations.

Maar het succes wordt bepaald door mate van verandering die clubs zelf willen.

Anders dan in 2003 zijn nu wel externe partijen bij het overleg betrokken. Naast de clubs, ook media vertegenwoodigers, marketeers en sponsors. Op zich prima, zolang er maar geen kleurloos compromis wordt gesloten om iedereen tevreden te stellen.

Wat mij betreft zijn de belangrijkste aandachtspunten:

1. Kunstgras allemaal of niemand

De omstandigheden dienen voor alle clubs gelijk te zijn. Dus niet alleen alleen qua afmeting van het veld, ook de ondergrond waarop gespeeld wordt moet gelijke omstandigheden garanderen. Ook de geloofwaardigheid van de competitie en de weerbaarheid van spelers staat op het spel. De Eredivisie is een export product en om de export te blijven garanderen dient er objectief vergelijkingsmateriaal te zijn. Clubs in het buitenland baseren hun keuzes op onder andere weerbaarheid en kracht en niet louter op technische vaardigheden.

2. Minimumeisen stadion: 10.000 plus

Ambities horen bij betaald voetbal. Daarom worden er minimumeisen gesteld aan de capaciteit van een stadion in de Eredivisie. Dit betreft ook: staantribune (volgens het safe standing principe), minimale business capaciteit en begroting. Alle randvoorwaarden voor de licentie dienen uitgewerkt te worden. Er is maximaal een overgangsperiode van één jaar voor clubs.

3. Geen play-offs

Eem competitie moet herkenbaar en duidelijk uit te leggen zijn voor fans. De huidige play-offs hebben niets gebracht, zeker op Europees niveau niet (zie FC Groningen, FC Utrecht en Heracles bijv.). Competitie eindigt te vroeg, clubs verliezen aandacht, inkomsten en weerstand.

4. 16 clubs in eredivisie

Om ruimte in het speelschema te krijgen en ervoor te zorgen dat er meer weerstand en een nog spannender competitie ontstaan, gaan zowel Coöperatie Eerste Divisie (CED) als Eredivisie CV (ECV) terug naar competities van maximaal 16 ploegen met een simpele promotie-/degradatieregeling: winnaar is kampioen, nummer 2,3,4 spelen Europees, nummers 15 en 16 degraderen rechtstreeks. Lean and mean!

5. Winterstop in januari

In de meest aantrekkelijke periode van het jaar stopt de competitie. Met ingang van het seizoen 2017/18 wordt doorgespeeld, zolang mogelijk en in de laatste twee weken van december (kerstvakantie) in een tempo van 72 uur. Met verschillende aanvangstijden, ook op doordeweekse dagen vanaf 14.30 uur.

6. Eerst KNVB-beker in augustus en na winterstop

Om beter aan te sluiten bij vakanties en de commerciële tijdsfase en de tijdspanne van het transferwindow, start de competitie niet eerder dan 1 september. Zo ontstaan een optimaal en eerlijker speelveld. De laatste twee weken van augustus worden benut (om toch in het ritme te komen) voor KNVB bekerwedstrijden. Zonder amateurs: dus alleen Eredivisie, Eerste Divisie en Tweede Divisie, de rest is ballast. Amateurs organiseren hun eigen KNVB amateurbeker.

7. Competitie begint in september (na transfer window)

Competitie start na transferwindow om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor alle clubs te creëren.

8. Johan Cruijff Schaal in buitenland

De organisatorische problemen en de onaantrekkelijkheid van het evenement nopen tot het maken van keuzes. Daarom moet (in navolging van andere landen) serieus worden onderzocht of de Johan Cruijff Schaal niet kan worden gespeeld in bijvoorbeeld het buitenland. Te beginnen in bijvoorbeeld Indonesië, Suriname of het Caribisch gebied. Met nieuwe markten als China, India, Singapore, VS, Australië als potentieel andere aantrekkelijke markten. Ten aanzien van de VS: waarom geen onderdeel van de International Champions Cup (wordt in Amerika, Australië en China gespeeld.) Mooie double header voorafgaand aan bijvoorbeeld Manchester United-FC Barcelona. Het is goed om de nam Johan Cruijff Schaal in stand te houden en dit te vermarkten in het buitenland in combinatie met activiteiten van de JC Foundation.

Wordt de Johan Cruijff schaal toch in Nederland gespeeld, dan altijd in het stadion van de landskampioen. Niet langer op neutraal terrein.

9. Na competitie 5 million euro challenge: knock-out toernooi met financiële bonus

Als de Eredivisie minder wedstrijden telt (16 clubs) dan ontstaat er speelruimte in de kalender. Dan wordt het mogelijk om een nieuw format te introduceren; een knock-out competitie tussen de 16 Eredivisieclubs met als hoofdprijs 5 miljoen (!) In twee weken te spelen. Eventueel kan er een Europees ticket aan verbonden worden. Nieuw event is aantrekkelijk voor TV-partners en supporters: spanning en er is echt iets te winnen.

10. KNVB Beker internationaal met andere landen

Serieus onderzocht moet worden om de KNVB Beker in samenspraak met andere landen te doen, mits zij zich kunnen vinden in de tijdfasering (augustus, en direct na de winterstop). België, Schotland, Oostenrijk, Portugal, Zwitserland gelden als potentiële landen.

11. Commercie CED onderdeel ECV

Om sponsors een daadwerkelijk dekkende propositie en activatie mogelijkheden te geven, valt de commercie van de CED per direct onder die van de ECV. Clubs in de CED brengen collectieve rechten in bij de ECV, die deze vervolgens opneemt in haar eigen ECV propositie. Onderdeel van het telvisiecontract met de open net zender (nu NOS) is dat ook de samenvattingen van de Jupiler League terugkomen in deze reguliere uitzending, waardoor het programma met 30 minuten wordt verlengd.

12. Jupiler League regionaal indelen; 16 clubs maximaal, geen jong elftallen

De opzet van de Jupiler League wordt anders: regionale indeling in poules van 4. Daarna top 8 voor kampioenschap, laatste 8 voor degradatie. Na de poulefase begint iedereen gewoon weer op 0 punten.

13. Nieuwe extra aanvangstijden Eredivisie:

- spelen op maandagavond 20.00 uur in de Eredivisie
- spelen op zondagavond 20.00 uur in de Eredivisie
- spelen op zaterdagmiddag 14.30 uur (1 wedstrijd)

Om het speelaanbod aantrekkelijker te maken voor de televisiekijker wordt het speelschema uitgebreid met een wedstrijd op de maandag en wordt ook de zaterdagmiddag 14.30 uur als tijdstip ingevoerd.

14. Geen overleg meer met burgemeesters

In overleg met het ministerie van Justitie wordt afgesproken dat burgemeesters geen wedstrijden meer kunnen verbieden. De gemeenten die betaald voetbal binnen de gemeentegrenzen hebben, volgen het speelschema van de Eredivisie. Knelpunten worden vooraf door clubs doorgenomen, gemeente spelen daar geen leidende rol in en kunnen niet langer wedstrijden verbieden.

15. Voetballen met kerst en nieuwjaar

Met kerst en nieuwjaar wordt gewoon gespeeld. De winterstop valt in de maand januari.

16. Dubbelprogramma Pasen

Met Pasen wordt een dubbelprogramma afgewerkt. Veel mensen zijn vrij, en net als met kerst is een bezoek aan een voetbal stadion te prevaleren boven het bezoek aan een meubelboulevard.

17. Jeugdcontract: pas na 18 jaar naar buitenland

Om de jeugdopleiding te beschermen spreken clubs in overleg met met ministerie af dat jeugdspelers pas naar het buitenland getransfereerd kunnen worden na hun 18e levensjaar.

18. Licentiezaken, scheidsrechterzaken en competitieplanning naar ECV

Het is van belang dat de clubs baas in eigen huis zijn en blijven en zelf communiceren over bijvoorbeeld het speelschema, de aanstelling van de scheidsrechters en de licentievoorwaarden en de financiële kaders waarin clubs opereren. De KNVB is faciliterend en niet leidend.

19. De KNVB is er voor de breedtesport, ECV is er voor de topsport en leidend in topsport ontwikkeling

De KNVB heeft de focus op de nationale teams, de amateursport en vrijwilligers. De topsportbewaking en -cultuur is taak van de nieuw te vormen ECV.

De ECV stelt een 'commissioner' aan (naar voorbeeld NBA) met verregaande bevoegdheden die de zakelijk leider, uithangbord en visionair leider naar de toekomst is. Daaronder fungeert een RVC van drie personen als toezichthouders.

Toezichthouders maken niet langer deel uit van RvC KNVB omdat hierdoor belangenverstrengeling ontstaat.

Knopen doorhakken

Alleen op deze manier kan de Eredivisie het tij keren. Zoals gezegd: heel veel stakeholders gaan de komende periode meepraten over hervormingen en veranderingen binnen het betaalde voetbal. Het grootste gevaar is dat er een compromis tot stand komt waar uiteindelijk niemand gelukkig van wordt. Daarom moeten er knopen doorgehakt worden en dient de visie van club leidend te zijn boven die van de KNVB. Immers, clubs waren er eerder dan de bond en clubs weten als geen ander de temperatuur van het water: zij voelen dagelijkse de harde realiteit, de KNVB staat verder van de alledaagse praktijk. Benieuwd naar de uitkomst.

Voor onze club zou dit belangrijke veranderingen met zich meebrengen:
1) Ku(ns)tgrasmat vervangen door echt gras + veldverwarming en drainage  :thumbsup

2) Stadioneisen; die 10.000 halen we net, staantribunes (  :thumbsup ) mogelijk! Maar ook een minimale business capaciteit en een minimale begroting. Mijns inziens totaal onnodig om een minimale begroting te eisen (zie: http://www.vi.nl/nieuws/sprookje-van-eibar-kan-desastreus-slot-krijgen.htm). Laat de clubs zelf bepalen hoe je een club runt. Stel dan als minimumeis dat de schulden niet hoger mogen zijn dan de begroting oid.

3) Geen playoffs, prima idee. Zo stuur je idd de beste clubs Europa in.

4) 16 clubs in de Ere. Misschien eerst even naar Schotland en Belgie kijken? Ik geloof niet dat het Schotse/Belgische voetbal in Europa nou toonaangevend is. Daarnaast creeert het een 'elite' in het Nederlandse voetbal. Grotere clubs worden/blijven groter omdat er meer geld door minder clubs verdeeld hoeft te worden.

5) Dus je speelt maar 30 wedstrijden in een jaar, en daarvan speel je 5-6 in december en 3 rond Pasen.

6) Beker zonder amateurteams: "de rest is ballast". De arrogantie. Zie punt 4. Alles lijkt gericht op het bevoordelen van clubs die toch al groter zijn. Haalt alle charme uit het bekertoernooi.

7) Hartstikke mee eens

8) Alles voor de commercie. Het zou me niets verbazen als de nabestaanden van Johan Cruijff zijn naam niet langer aan de prijs willen verbinden, mocht dit punt daadwerkelijk doorgang vinden. Doe dan een loting, of bepaal aan de hand van de kaartverkoop welk stadion het meest in aanmerking komt.

9) Dus.....we knikkeren bij punt 3 de play-offs eruit. Om het te herinvoeren bij punt 9. Alleen verbinden we er nu een directe geldprijs aan en misschien een Europees ticket. Waarin verschilt dit precies? Het is gewoon een extra bekercompetitie tussen de eredivisieclubs.

10) Iedereen mag meedoen. Behalve amateurs. Want die Schotten en Belgen zitten te wachten op onze Tweede divisieclubs. Die kunnen best een internationale trip maken. Man man man.

11) Zoals ik het lees, meer exposure voor de Jupiler League. Voor wat het waard is. Want als CED verkoop je je ziel aan de ECV. Dag eigen inbreng. Dag opkomen voor eigen belangen. Alsof de ECV het beste met de Juup voorheeft.

12) Met Emmen, Telstar en Volendam strijden om een ticket voor de kampioenspoule. Dat is misschien nog wel te doen, maar eh....ieder jaar tegen die lui? Over saai gesproken. Daarnaast definiëren die 6 wedstrijden je seizoen. Bij een seizoensstart zoals we die nu hebben (of Go ahead vorig jaar) kun je promotie dus wel vergeten. Poule-indeling lijkt wat op de Belgische competitie opzet.

13) Lekker op maandagavond naar het stadion. Genieten. Zaterdagmiddag daarentegen mooie tijd.

14) Als gemeente zou ik dan ook de zorg voor de openbare veiligheid in handen leggen van de ECV. Dit klinkt als "wel de lusten, niet de lasten". Burgemeester moet altijd baas in eigen buurt kunnen zijn. Wie denken die ECV lui wel niet dat ze zijn?

15) Misschien wel leuk.

16) Zie bovenstaande

17) Leuk verhaal, maar we zitten nog altijd met het 'vrij verkeer van werknemers en goederen binnen de EU'. Als je daarbinnen een dergelijk akkoord kan bereiken, waarom niet.

18) Licentiezaken bij de clubs onderbrengen. Aanstelling van scheidsrechters laten doen door clubs zelf?  8P  Ik zou dat door de meest onafhankelijke partij willen laten doen.

19) Ik weet niet hoe ik dit verhaal moet zien.
In Henk en Sandor we trust

Delfzijl/Cambuur

Dit is een idioot idee... enigste positieve is weg met dat kunstgrasrommel.
De zaterdagmiddag is er amateurvoetbal daar spelen/kijken ook veel mensen.
En zondagavond om 20.00 komt deze jongen niet meer.
Dit is tevens de doodsteek voor de meeste clubs in de Jupiler, die moeten verplicht  bij promotie een 10000 stadion terwijl er maar 4/5000 toeschouwers zijn.
Laten ze beter kappen met die beloftenelftallen in de JL.
Nee dit is een constructie waarbij alleen de grotere clubs van profiteren.
En daar horen wij niet bij helaas

Marc S

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op oktober 03, 2016, 19:59:27

Dit is tevens de doodsteek voor de meeste clubs in de Jupiler, die moeten verplicht  bij promotie een 10000 stadion terwijl er maar

Je houd dan in eerste instantie 5 clubs over die kunnen promoveren van de huidige deelnemers:

NAC
Cambuur
De Graafschap
Fortuna Sittard
MVV (Dacht dat die iets minder hadden)

Met Excelsior in de eredivisie die minder heeft en dus niet meer mee mag doen en nog 1 willekeurig team er verder af om op 16 te komen zit je met 6 clubs die maar kunnen promoveren. Zou voor ons leuk zijn omdat het een hogere kans op promotie geeft. Maar dit is hartstikke oneerlijk en onhaalbaar. Excelsior zou eventueel nog het stadion van Sparta kunnen gebruiken of de Kuip bedenk ik me net.

zeewolde

Citaat van: Marc S op oktober 03, 2016, 21:53:58
Je houd dan in eerste instantie 5 clubs over die kunnen promoveren van de huidige deelnemers:

NAC
Cambuur
De Graafschap
Fortuna Sittard
MVV (Dacht dat die iets minder hadden)

Met Excelsior in de eredivisie die minder heeft en dus niet meer mee mag doen en nog 1 willekeurig team er verder af om op 16 te komen zit je met 6 clubs die maar kunnen promoveren. Zou voor ons leuk zijn omdat het een hogere kans op promotie geeft. Maar dit is hartstikke oneerlijk en onhaalbaar. Excelsior zou eventueel nog het stadion van Sparta kunnen gebruiken of de Kuip bedenk ik me net.
gae kan ook nog geen 10000 in

Marc S

Citaat van: zeewolde op oktober 03, 2016, 21:56:21
gae kan ook nog geen 10000 in

Dacht dat die net over de 10000 zaten. Met de recente uitbreidingen. Ga er alleen vanuit dat die er nog wel komen.

Delfzijl/Cambuur

Citaat van: Marc S op oktober 03, 2016, 21:53:58
Excelsior zou eventueel nog het stadion van Sparta kunnen gebruiken of de Kuip bedenk ik me net.

Lol excelsior in de kuip alle supporters in 1 vakkie :_schater
Cambuur mag gebruik maken van het stadion in Heerenveen l8l

:rodekaart

:proost :proost :proost :proost :proost

moodygrunn

Citaat van: Marc S op oktober 03, 2016, 22:00:34
Dacht dat die net over de 10000 zaten. Met de recente uitbreidingen. Ga er alleen vanuit dat die er nog wel komen.

Het gaat niet alleen om de capaciteit natuurlijk, maar ook om een minimale begroting. Dan krijg je situaties als bij Eibar, die een lening af moesten sluiten om de begroting op te krikken.  8P
Het financiele aspect krijgt voorrang ten koste van alles.
In Henk en Sandor we trust

zeewolde

Citaat van: Marc S op oktober 03, 2016, 22:00:34
Dacht dat die net over de 10000 zaten. Met de recente uitbreidingen. Ga er alleen vanuit dat die er nog wel komen.
Capaciteit   9.800

Marc S

Citaat van: zeewolde op oktober 03, 2016, 22:38:58
Capaciteit   9.800
Plaatsen ze ergens een noodtribune :P

Destroyer

Hoe is het met RotterdamLeeuwarden?
** Poolwinner 18/19 - 21/22