Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: Derkx R.H. op juni 05, 2026, 22:56:12
Er wordt geld gebruikt om gaten te dichten, maar dit zijn geen miljoenen maar vooral de stadion kosten te dekken en door het bereiken van de eredivisie hoeft dit komend seizoen niet.

Ik snap het niet helemaal. Het eigen vermogen is zonder de verkoop van certificaten aan Kooij gedaald. Dan is er verlies verdeeld. Maar de inkomende transfersommen zouden juist tot een winst moeten leiden. Als zelfs dan nog een storting van miljoenen nodig is om het ev met slechts zes ton te laten stijgen. Dan is er toch een heel groot operationeel verlies?

Wat mis ik?

Harry L.

Dat lijkt mij ook, want waarom moet Kooi anders garant staan voor die 4,9 miljoen (waar komt dat bedrag ineens vandaan).

Lore

#1457
Citaat van: Harry L. op juni 05, 2026, 23:06:46
Dat lijkt mij ook, want waarom moet Kooi anders garant staan voor die 4,9 miljoen (waar komt dat bedrag ineens vandaan).

Dat kan toch ook alleen maar om een gat in de begroting gaan? Of in ieder geval een ongedekt deel van de begroting (wat wel nodig is om uitgaven te dekken)? Dan zou het kunnen gaan om de transfer van Baouf en anderen. Maar dat kan je toch niet volhouden?

Wat dat betreft lijkt Van der Brink gelijk te krijgen. De club heeft met grote spoed een herfinanciering van de schulden nodig. En daarvoor hebben wij dan echt van der brink, Kooi en de gemeente nodig

Elfsteden

We zijn in de categorie terecht gekomen dat we een plan van aanpak moeten maken. Daaruit moet blijken dat het eigen vermogen elk seizoen minimaal 10% minder negatief wordt. Ook moet er een liquiditeitsbegroting gemaakt worden. Is die niet sluitend dan moet je een garantstelling van het tekort overleggen. De garantstelling gaat dus niet over het negatieve ev maar over een geraamd liquiditeits tekort. Komt er geen garantstelling dan heb je snel grote problemen, beginnend met 3 puntenaftrek na 2 weken. Dat gaat per 2 weken telkens weer met 3 puntenaftrek en na de 4e termijn van 2 weken ben je de licentie kwijt

Lore

Okay, dus zit het in aflossing van kort vreemd vermogen? Zijn die verplichtingen volgend jaar minder?

Elfsteden

Op basis van de reactie van Kooi denk ik dat het niet duidelijk is of daar al een oplossing voor is. Ik denk dat de finaciele rapportages gewoon niet betrouwbaar genoeg zijn. Vermoed dat er daarom ook echt problemen zijn om een goedkeurende accountantsverklaring te krijgen?

Lore

Citaat van: Elfsteden op juni 06, 2026, 09:13:57
Op basis van de reactie van Kooi denk ik dat het niet duidelijk is of daar al een oplossing voor is. Ik denk dat de finaciele rapportages gewoon niet betrouwbaar genoeg zijn. Vermoed dat er daarom ook echt problemen zijn om een goedkeurende accountantsverklaring te krijgen?

Hij heeft het ook over facturen die niet goed geboekt worden? Dat is toch wel bijzonder

Elfsteden

Ja als dat klopt dan is dat inderdaad amateurisme. Dat zijn de basis dingen. Breng je procedures op orde, kijk waar de problemen zitten en dan net als op he veld: aanvallen. Mouwen opstropen en ook aan iedereen late zien waar je mee bezig bent. Vechten voor je club. En de shit zoveel mogelijk intern met elkaar uitvechten

Korezev

Deze alinea zegt toch genoeg hoe het er voor staat:

Kooi: ?Vanuit de stichting is sinds oktober 2025, het moment waarop Cambuur wist dat er een herstelplan moest komen, geen enkele actie gekomen. Ze hebben nooit inhoudelijke vragen gesteld over een plan van aanpak. Vanuit de rvc geldt hetzelfde. En de directie (Ard de Graaf en Harry van der Zee, red.) zijn sinds oktober alleen maar aan het puinruimen geweest. Er lagen stapels facturen. Niets was goed ingeboekt.?

Verder een van de voorzitters die zich niet herkent in wat Kooi zegt.

Dan nog iemand uit het bestuur die iemand uit zijn vriendenkring vraagt om een rapport te schrijven.

Ik denk dat een amateur hoofdklasser het organisatorisch beter voor elkaar heeft dan deze club.

Het allerergste vind ik nog dat ze weer aan Kooi durven vragen om garant te staan voor die 4,9 miljoen.


Yellow Army

Citaat van: Lore op juni 06, 2026, 08:38:44
Okay, dus zit het in aflossing van kort vreemd vermogen? Zijn die verplichtingen volgend jaar minder?

Is niet te zeggen. Een liquiditeitstekort is simpelweg het verschil tussen (verwachte) uitgaven en inkomsten. In dit geval dus 4,9mln negatief
Area 58

De Gast

Ook geeft Pieter aan dat Ard op was. Kun je daaruit concluderen dat Pieter Ard niks verwijt?

Galdiano

#1466
Citaat van: De Gast op juni 06, 2026, 10:02:30
Ook geeft Pieter aan dat Ard op was. Kun je daaruit concluderen dat Pieter Ard niks verwijt?

Uit de tekst blijkt dit ook.

"En de directie (Ard de Graaf en Harry van der Zee, red.) zijn sinds oktober alleen maar aan het puinruimen geweest. Er lagen stapels facturen. Niets was goed ingeboekt.?

Met andere woorden die hebben zich een slag in de rondte gewerkt en kun je niet alles verwijten.

Hoe kan het dat er stapels facturen lagen? Wie is verantwoordelijk voor de financi?le afwikkeling? Dat valt wel onder de directie welke daar op moet toezien.

Stichting bestuur maar met name de RVC valt echt wel heel veel te verwijten.
Ik denk dat de posities binnen de RVC onhoudbaar zijn geworden.
Eerst het gezeik met Wieringa en zijn werving bureau, wat schijnbaar totaal niet lukt omdat er nog steeds directeur is gevonden. Nu dit weer.
Er is totaal geen toezicht vanuit de RVC en ze lijken alles maar lukraak en onhandig aan te pakken.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Elfsteden

Citaat van: Korezev op juni 06, 2026, 09:51:25
Deze alinea zegt toch genoeg hoe het er voor staat:

Kooi: ?Vanuit de stichting is sinds oktober 2025, het moment waarop Cambuur wist dat er een herstelplan moest komen, geen enkele actie gekomen. Ze hebben nooit inhoudelijke vragen gesteld over een plan van aanpak. Vanuit de rvc geldt hetzelfde. En de directie (Ard de Graaf en Harry van der Zee, red.) zijn sinds oktober alleen maar aan het puinruimen geweest. Er lagen stapels facturen. Niets was goed ingeboekt.?

Verder een van de voorzitters die zich niet herkent in wat Kooi zegt.

Dan nog iemand uit het bestuur die iemand uit zijn vriendenkring vraagt om een rapport te schrijven.

Ik denk dat een amateur hoofdklasser het organisatorisch beter voor elkaar heeft dan deze club.

Het allerergste vind ik nog dat ze weer aan Kooi durven vragen om garant te staan voor die 4,9 miljoen.

Dat is ook een groot probleem. Kooi is niet alleen een van de grootste geldschieters in het vreemd vermogen, maar ook in het eigen vermogen. Dan kunnen er aanvullende eisen zijn voor garantstelling. Het kan zomaar dat er ergens 4,9 M op een escrow rekening gestort moet worden.

Holwerd voor Cambuur

Omrop F:

Bij de Raad van Commissarissen (RvC) van Cambuur is eerder deze week Marc Plomp, opgestapt. Hij was als commissaris de toezichthouder op financi?n.
Er is vanuit verschillende kanten kritiek geweest op zijn functioneren, waarna Plomp zijn conclusies heeft getrokken en opgestapt is. Hij heeft ruim drie jaar deel uitgemaakt van de RvC.


~

De RvC staat, naast het vervangen van Plomp, voor nog een verandering. Bert Hollander is de commissaris voetbalzaken, maar heeft dit jaar twee periodes volgemaakt en moet vervangen worden.
Gerald van den Belt, oud-directeur van Cambuur, is in beeld om de positie van Hollander over te nemen.

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Elfsteden

Hopelijk krijgt Van den Belt de portefeuille financien