Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Lore op maart 17, 2026, 20:49:53
Verdomme sterk spul h?. Die fisherman?s friend

;)
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Vlampiep

Citaat van: Specuveter op maart 17, 2026, 20:51:51
prachtig dat je het even deelt!
Mijn zoon heeft er inmiddels ook zijn dagbesteding
Wat een geweldig mooi initiatief van Cambuur verbindt en wat een beleving bij de werknemers van dit project.
Wat zullen trots zijn op je zoon dat hij deelnemer mag zijn in dit prachtige project . |:) |:)

KlinkHamer

Hand in Hand voor Cambuur 1

papier

Citaat van: Galdiano op maart 13, 2026, 16:31:50
20 euro. Dan zal de nieuwe prijs jou aardig tegen gaan vallen.

Zoals hierboven gesproken heeft Kooi ook al aangegeven dat het flink zal moeten steigen.
Zelf ga ik er vanuit dat het minimaal 50 euro zal zijn.

Is ook zo ja. Nou ja prima voor mij. Zit in de geukkige positie dat het allemaal geen probleem is, maar ben daar helaas niet alleen in.

Wel benieuwd hoe de promotie en transfers ons gaan helpen irt de schulden. Daar
Blijft men het op tv over hebben.

Bankzitter

Ze  zeggen er bij die schuld nooit bij dat wij geen huur betalen voor het stadion zoals andere clubs , allleen de rentelasten+ aflossing.

Volgens mij is de vraag nooit geweest of we de lasten konden opbrengen. Dat kan.

De vraag is hoe je de balans vind tussen sportieve ambitie (investeren in de selectie, korte termijn) en aflossen (lagere lasten dus meer sportieve mogelijkheden op lange termijn). Als je 13e was geworden met een halfleeg stadion, dan zou dat wel een serieus probleem worden.

Als we inderdaad de klappers maken op de transfermarkt en ook nog zwarte cijfers schrijven plus de extra inkomsten door eredivise (tv-geld/ticketing/sponsoring), dan lukt het waarschijnlijk beide te doen: flink extra aflossen (lagere maandlasten) en genoeg investeren in de selectie (lijfsbehoud)

michello

DKV betaald al meer huur (2.8 miljoen per jaar) dan onze stadionlasten op jaarbasis, om maar een voorbeeld te geven. En dan hebben ze daar de mond open? Kijk vooral naar jezelf.

michello

In de sportcast hadden ze het erover dat Cambuur wellicht bezig is om iemand aan te stellen ( al dan niet tijdelijk) om te begeleiden bij grote transfers. Lijkt me niet onverstandig, gezien de bedragen e.t.c.

Bankzitter

Dat lijkt me heel verstandig. De complexiteit , de netwerken maar ook de tijd de het kost. De club is goed bezig.

Lore

Is er ook iemand die weet waarom Cambuur nog steeds de cijfers niet heeft gedeponeerd?

Het enige wat ik eigenlijk kan bedenken is dat er een verschil van inzicht is met de accountant?

Oud Cambuur

De promotie naar de eredivisie legt SC Cambuur financieel geen windeieren. Op diverse vlakken gaat de club er aanzienlijk op vooruit. En dat is gezien de zorgelijke financi?le positie broodnodig.

Lees meer over
SC Cambuur
De verhalen dat promotie gepaard gaat met een flinke bonus, zoals in verschillende buitenlandse competities het geval is, kunnen naar het rijk der fabelen verwezen worden. Toch staat Cambuur niet geheel met lege handen, integendeel.

Eind december pakte de ploeg van Henk de Jong een play-offsticket door in de tweede periode te eindigen achter ADO Den Haag, dat de eerste periode al had geclaimd. Het bijbehorende bedrag van 75.000 euro ging ook naar Leeuwarden.

TV-gelden
Mooi meegenomen, was de gedachte. Niettemin is het kruimelwerk vergeleken bij de stijging van tv-gelden. Dat zijn inkomsten die voetbalclubs krijgen uit de verkoop van uitzendrechten van wedstrijden aan tv-zenders en streamingdiensten.

Dit seizoen ontvangen de Leeuwarders 1 miljoen euro aan tv-geld. Door de promotie naar de eredivisie, waar meer geld te verdelen is, zal dat bedrag oplopen naar ruim 3 miljoen euro.

De ranglijst met het te verdelen tv-geld wordt bepaald op basis van de eindrangschikkingen van de voorbije tien jaar. Daarin kwam Cambuur twee seizoenen uit in de eredivisie (9de in 2021/2022 en 17de in 2022/2023). Vaker dan bijvoorbeeld Telstar.

De huidige stand op de eredivisieranglijst is voor Cambuur gunstig. Als Heracles Almelo degradeert, een club die op basis van de eindrangschikkingen de voorbije tien jaar meer punten vergaarde dan Cambuur, levert dat meer tv-geld op.

Commercieel
Daarnaast stijgen komend seizoen de commerci?le en sponsorgerelateerde inkomsten aanzienlijk. ?Dit seizoen komt er een kleine 6 miljoen euro binnen?, zegt algemeen directeur Ard de Graaf. ?Volgend seizoen is dat tussen de 7 en 7,5 miljoen euro.?

Oorzaak? In veel sponsorcontracten is een verhoging opgenomen in het geval promotie wordt bereikt. Bovendien hoopt Cambuur in de eredivisie de potentie van het Kooi Stadion verder te benutten door meer sponsoren aan zich te binden.

Dat geldt ook op het gebied van overige ticketing. De Graaf: ?Het uitvak is straks w?l vaak uitverkocht. Seizoenkaarthouders krijgen daarnaast de mogelijkheid hun kaart aan te bieden als ze een keer niet naar een thuiswedstrijd kunnen.?

De extra inkomsten zijn gezien de zorgelijke financi?le situatie van de club broodnodig. De langlopende schuld bedraagt bijna 34 miljoen euro, de kortlopende een kleine 10 miljoen en het negatief eigen vermogen komt neer op ruim 1 miljoen euro.

Kosten
Cambuur zegt op de achtergrond druk bezig te zijn extra middelen (lees: investeerders) te vinden om de aanzienlijke schuldenlast naar beneden toe bij te stellen. Tegelijkertijd is het van mening dat de lasten gezamenlijk moeten worden gedragen.

Het gevolg? Kaartjes voor thuiswedstrijden zullen opnieuw duurder worden, al is nog niet bekend hoeveel. Het zijn middelen om ervoor te zorgen dat er richting volgend seizoen niet hoeft te worden bezuinigd op de kwaliteit op het veld.

Wil Cambuur zich handhaven in de eredivisie, dan moet het spelersbudget van rond de 3 miljoen euro juist omhoog. Kwaliteit en ervaring kosten tenslotte geld. Bovendien liggen salarissen in de eredivisie ?berhaupt vaak hoger dan in de eerste divisie.

Promotie brengt ook andere kosten met zich mee. Zo is het gebruik van veldverwarming in de winter een verplichting. Een dure aangelegenheid, zei De Graaf eind januari. En bij risicowedstrijden moet er betaald worden voor extra beveiliging.

Marktwaarde
Het voordeel van een gloednieuw stadion is dat de club weinig tot geen kosten kwijt is aan aanpassingen voor de eredivisie. Waar andere clubs tribunes, verlichting, veld, boarding en dergelijke moesten aanpassen, geldt dat niet voor Cambuur.

Ondanks die extra kosten, zorgt de eredivisie onmiskenbaar voor stijgende inkomsten. Naast tv-gelden, commerci?le inkomsten en een betere bezetting van het stadion, stijgt simpelweg de marktwaarde van spelers sneller dan in de eerste divisie.

Deze week werd Oscar Sj?strand voor een recordbedrag van 2 miljoen euro verkocht aan Malm? FF. Had de Zweed, die in de zomer voor enkele tonnen overkwam, zich zo in de eredivisie ontwikkeld, dan was het dubbele niet ondenkbaar geweest.

Cambuur is terug op het niveau waarvan het vindt dat het daar hoort. Hoe langer de club zich weet te handhaven, des te verder de inkomsten zullen stijgen, mits er goed beleid is. Vanzelfsprekend zit aan die stijging een plafond, maar dat is voorlopig nog niet bereikt.

Bernardo

Mooi dat SK houders straks hun kaart kunnen aanbieden als je keer niet kan!

Destroyer

Mochten we nu een aantal jaren er volle bak inzitten ben ik wel erg benieuwd naar uitbreiding mogelijkheden commercieel gezien.
** Poolwinner 18/19 - 21/22

NRG

Citaat van: Destroyer op maart 27, 2026, 07:42:31
Mochten we nu een aantal jaren er volle bak inzitten ben ik wel erg benieuwd naar uitbreiding mogelijkheden commercieel gezien.

Volgens bij is er ruimte voor extra skyboxen en kunnen er op west nog extra stoelen bij.

michello

Uit de VI:

?DE FINANCI?LE UITDAGING BLIJFT ONVERMINDERD GROOT?

Dat de promotie van SC Cambuur niet alleen sportief, maar financieel ook zeer wenselijk is, is gezien de schuldenproblematiek een understatement. De club uit Leeuwarden noteerde in de jaarcijfers een netto verlies van 3,6 miljoen euro door de verhuizing naar het Kooi Stadion heeft Cambuur inmiddels een totale schuldenlast van ongeveer 45 miljoen euro. Spelen in de financieel veel aantrekkelijkere Eredivisie is voor Cambuur eigenlijk noodzakelijk geworden. ?Zo zie ik het niet helemaal, maar het gaat ons in elk geval goed helpen,? zegt algemeen directeur Ard de Graaf. ?We hebben dit stadion gebouwd met als doel om van de tien jaar er zeker acht in de Eredivisie te kunnen spelen. Lukt dat, dan krijgen we onze exploitatie sneller op orde, worden onze spelers meer waard, krijgen we andere transfersommen en neemt onze business toe. Dit draagt bij aan een gezonde huishouding. Er zal keihard gewerkt moeten worden, want de financi?le uitdaging blijft natuurlijk onverminderd groot.?

De Graaf geeft aan dat Cambuur nog altijd meer geld uitgeeft dan er binnenkomt. ?Maar deze promotie geeft een boost aan de hele club. Ik denk dat we naar een basisspelersbudget rond de 3,5 miljoen euro kunnen. Even los van wat er op de transfermarkt gebeurt. En dat er interesse is in onze spelers, lijkt me logisch. We zullen niet alles weer kunnen investeren in de spelersgroep, want we hebben ook aflossingsafspraken. Maar we zullen vooral op een andere manier het verschil moeten maken. Hoe? Bijvoorbeeld door een goed scoutingsapparaat. Kijk naar wat de laatste jaren op dat vlak hebben gedaan. We zijn in staat goede spelers te halen en deze in waarde te laten stijgen. Bovendien hebben we nu een stadion waar voetballers graag in willen spelen. We hebben geen eigenaar, maar wel financiers en ook zij willen niets anders dan een succes maken van Cambuur.?

Er is duidelijk een scheiding tussen de exploitatie van de club en de schulden die aan het nieuwe stadion kleven. De grootste uitdaging die de club uit Leeuwarden heeft betreft het laatste. ?Maar juist om wat ik net schets, zouden we de bouw zo weer doen,? countert De Graaf. ?Ja, het heeft veel gekost en daarin hebben we wat te doen. Wat continu?teit van Cambuur en toekomstbestendigheid van de club is het echter euro waard geweest. Alles wat we hebben bedacht rond dit stadion loopt als een tierelier op dit moment. Het stadion zit vol, de skyboxen zijn verhuurd voor de komende jaren en de businessclub zit goed. De promotie draagt daar natuurlijk aan bij.?

De oplossing van oplossen van die berg schulden zit volgens De Graaf vooral in een herfinanciering ervan. ?Dat staat los van onze exploitatie waar ik eigenlijk verantwoordelijk voor ben,? zegt De Graaf. ?Het andere verhaal is de stadionentiteit waar de schulden op zitten. Daar moet een herfinancieringsmodel voor gevonden worden in de komende jaren. Ik denk dat als je de benchmark erbij pakt, dat wij niet aan de bovenkant zitten wat het gaat om wat clubs aan het stadion uitgeven. Ja, de schuldenlast is hoog en dat moeten we anders gaan inrichten. De mensen hier zitten ook niet stil, het gaat alleen stap voor stap. Maar voor ons is het nu het belangrijkste dat we eerst de exploitatie op orde krijgen en daar gaat de Eredivisie ons bij helpen.?

Het zijn vooral uitdagingen voor de nieuwe algemeen directeur, want De Graaf stopt aan het eind van het seizoen in die functie. ?Dan heb ik het elf jaar met heel veel plezier gedaan, ik denk zelfs dat ik de langstzittende directeur ben. Er staat een fantastisch stadion, we komen in de Eredivisie en de club moet naar een volgend niveau worden gebracht. Om dat te realiseren heb je alle energie nodig en die heb ik na zoveel jaar niet meer op alle onderdelen in deze functie. En ik hoef je niet te vertellen dat dit ook niet per se de meest gezonde baan is, haha.?

Het betekent overigens niet dat De Graaf Cambuur helemaal de rug toekeert. ?Even wat meer in de luwte, dat is mijn doel. Mijn oude vak is commercie, daar ligt het door het vertrek van manager Jos de Kruijf straks even braak. Mij is gevraagd dat waar te nemen, dus dat ga ik voorlopig doen. Als ik straks een goede connectie heb met de nieuwe algemeen directeur, is er een kans dat dit doorloopt.?

Bankzitter

Er wordt weer niet vermeld dat we geen huur betalen voor het stadion. Dat is wel belangrijk voor het begrip als je de kosten met andere clubs wil vergelijken : wij betalen rente en aflossing waar anderen huur betalen. Bij ons worden die kosten steeds minder, bij clubs als Heerenveen en Vitesse niet tenzij ze een nieuwe akkoord met de verhuurder sluiten.