Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Dreet

michello

Er staat in de hoofdstad van Friesland een prachtig nieuw stadion, maar dat zorgt er ook direct voor dat de directie van Cambuur de nodige problemen heeft op te lossen. De langlopende schulden van de Eerste Divisionist zijn opgelopen naar 34 miljoen euro, terwijl de kortlopende leningen inmiddels tien miljoen euro bedragen. Die schulden moeten snel worden terugbetaald.

Ard de Graaf is niet in paniek, maar de algemeen directeur van Cambuur beseft w?l dat hij en de club vol aan de bak moeten. De kosten moeten naar beneden, de inkomsten omhoog. Het is aan geldschieter Pieter Kooi te danken dat de eerste grootste dreiging voorbij lijkt. Cambuur is de naamgever van het stadion ruim negen miljoen euro schuldig. Daarvan zou anderhalf miljoen euro dit jaar terugbetaald moeten worden. Maar Kooi zette ook dat bedrag om in een langlopende lening.

Bang voor puntenaftrek is De Graaf derhalve niet. 'Nee, en daarmee bagatelliseren we de huidige problematiek natuurlijk niet', aldus de algemeen directeur. 'We weten dat de situatie precair is en dat we die moeten oplossen, maar voordat we puntenaftrek krijgen, moet er nog veel meer mis gaan. En dat proberen we uiteraard te voorkomen. Ik ga ervan uit dat ons dat gaat lukken.'

Overgefinancierd

De Graaf legt uit hoe de problemen zijn ontstaan. 'De vraag die gerechtvaardigd is, is: heeft de club niet te veel geld (lees: risico) moeten aantrekken om het stadion zo mooi af te bouwen? Het antwoord daarop is ja. We zijn overgefinancierd. In 2017 werd de businesscase aangenomen en in juli 2022 ging de eerste paal in de grond. Corona ging er overheen en de oorlog in Oekra?ne. Bouwtarieven gingen omhoog, de prijs voor materialen, inflatie kwam er overheen, energieprijzen stegen. Er ging bijna een verdubbelaar over alles heen. Er waren toen twee opties. Of we bouwen alles zelf volle bak af of het risico lag bij de ontwikkelaar. Die had dan een voetbalklaar stadion moeten opleveren, zodat er altijd gespeeld kan worden. Maar dan was het kaal, zonder commerci?le ruimtes en totaal niet af geweest. Wij hebben voor het eerste gekozen, omdat we anders de boel in de komende tien jaar hadden moeten afbouwen. Dit heeft de directie met de aandeelhouder, met onze financiers, met de rvc samen besloten. Wij wisten uiteraard dat we hiermee financieel voor een hels karwei kwamen te staan.'

Die beslissing kon toch worden genomen, omdat de financiers niet direct hun geld zullen opeisen. De Graaf onderkent w?l direct dat de zorgen wellicht wat groter zijn dan gedacht. 'Dat komt omdat we heel veel geld kwijt waren omdat we hier eerder zijn gaan voetballen dan dat het stadion klaar was', zegt De Graaf. 'We hebben in feite een tijdje twee stadions gehad en we hebben in het nieuwe stadion veel extra kosten moeten maken, omdat we dingen moesten inhuren. Wij hebben de KNVB nu moeten aantonen dat we het seizoen kunnen uitspelen en dat kunnen we. We hebben een sluitend verhaal ingeleverd en daarmee hebben we het voor dit seizoen opgelost. En in het komende jaar zullen wij verder werken aan toekomstbestendige oplossingen die er ook zeker zijn. Daar zal in de komende maanden meer duidelijkheid over komen. Wij hebben er alle vertrouwen in.'

Lees woensdag op VI PRO een interview met Cambuur-trainer Henk de Jong.

Andy King

Huizen

Begrijp niet waarom dit stuk nog een keer geschreven is door een andere journalist. Eerst Reon Boeringa, nu Timmer.

Lore

Citaat van: Bussum op december 02, 2025, 13:29:19
Begrijp niet waarom dit stuk nog een keer geschreven is door een andere journalist. Eerst Reon Boeringa, nu Timmer.

Nou, dit is wel de eerste keer dat ik De Graaf zelf aan het woord hoor. Hij vertelt in principe hetzelfde verhaal, maar dit is wel degene die de eindverantwoording draagt.

En er is een ding anders (voor mij): "Daar zal de komende maanden meer duidelijkheid over komen". Dat zij met oplossingen bezig zijn is natuurlijk logisch, maar in mijn ogen kan dit eigenlijk alleen een herfinanciering (of een grote kapitaalinjectie) zijn. En dus met een tijdspand van enkele maanden

PePe

Mooi meegenomen 75K  |:)

Noordcambuur

Citaat van: PePe op december 12, 2025, 22:30:19
Mooi meegenomen 75K  |:)
klopt en hoop op volgende week een vol kooi stadion allemaal inkomsten.

Zuid1991

Milan Smit waarschijnlijk naar Blackburn of Milwall. Hadden wij niet een doorverkooppercentage  :)

Galdiano

Citaat van: Zuid1991 op januari 20, 2026, 20:58:27
Milan Smit waarschijnlijk naar Blackburn of Milwall. Hadden wij niet een doorverkooppercentage  :)

Jazeker, als ik het goed heb ook wel een aardig procenten. 15%?

Wat een prachtclubs ook!
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Galdiano op januari 20, 2026, 21:24:27
Wat een prachtclubs ook!

En dan blijkt het Stoke City  :_schater
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Lore

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op januari 20, 2026, 23:20:33
En dan blijkt het Stoke City  :_schater

Minimaal 5,5 miljoen. Dat is dus obv 15% 675.000 euro naar Cambuur!!!

oost

Weet hier ook iemand hoelang of hoeveel het spelers fonds nog doorloopt?
De club staat aardig in de steigers

Rekensom
1 miljoen Smi
3 miljoen? Boef
2 miljoen sjorstrand
5 miljoen promotie

Kom ik al snel op 10 miljoen plus |:)

Ik hoop alleen dat er niet te veel naar het spelersfonds moet? :wall

fred

Mooi de rentelasten terug draaien met dit bonus miljoentje.

michello

Citaat van: Lore op januari 21, 2026, 07:20:27
Minimaal 5,5 miljoen. Dat is dus obv 15% 675.000 euro naar Cambuur!!!

Volgens de Telegraaf 20% en ook nog een solidariteitsbijdrage..In dat geval zo?n 1 miljoen netto.   

michello

Citaat van: oost op januari 21, 2026, 08:36:00
Weet hier ook iemand hoelang of hoeveel het spelers fonds nog doorloopt?
De club staat aardig in de steigers

Rekensom
1 miljoen Smi
3 miljoen? Boef
2 miljoen sjorstrand
5 miljoen promotie

Kom ik al snel op 10 miljoen plus |:)

Ik hoop alleen dat er niet te veel naar het spelersfonds moet? :wall

Volgens mij is er al een deel afgedragen bij de transfer van Smit aan het spelersfonds. Ik weet natuurlijk niet wat de afspraken zijn, maar bonussen en doorverkooppercentages horen daar toch niet bij lijkt me..