Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Lore

Citaat van: Yellow Army op oktober 07, 2025, 19:39:48
Denk eerlijk gezegd dat het financieel een dermate onregelmatig jaar is geweest met vele eenmalige inkomsten en uitgaven en voorzieningen die halverwege het seizoen beschikbaar kwamen dat er niet veel uit op te maken valt.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar misschien dat wij uit omzet iets kunnen halen? EN misschien ook uit ons eigenvermogen, alhoewel het mij niet zou verbazen als vorig seizoen rode cijfers zou opleveren.

Ook ben ik wel benieuwd naar de salarislasten ten opzichte van vorig seizoen.

Yellow Army

Citaat van: Lore op oktober 07, 2025, 19:42:45
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Maar misschien dat wij uit omzet iets kunnen halen? EN misschien ook uit ons eigenvermogen, alhoewel het mij niet zou verbazen als vorig seizoen rode cijfers zou opleveren.

Ook ben ik wel benieuwd naar de salarislasten ten opzichte van vorig seizoen.

Een financieel overzicht per maand zou meer inzicht verschaffen, maar is waarschijnlijk teveel gevraagd. Zo zou je waarschijnlijk zien dat de baten op wedstrijddagen in het begin van het seizoen lager zal liggen dan einde seizoen omdat het volledig potentieel van het stadion nog niet kon worden benut. Maar goed, ik ben ook benieuwd naar de offici?le cijfers
Area 58

Delfzijl/Cambuur

Citaat van: Lore op oktober 07, 2025, 18:38:24
Ik zie dat steeds meer clubs hun cijfers over vorig seizoen publiceren. Dat zullen wij ook wel bijna doen dan. Ik ben heel benieuwd naar ons eerste jaar. Alhoewel er nog wel veel dubbele kosten en onduidelijkheden in zullen zitten.

Zijn er ook accountants onder onze mede-forumleden?

Jah ik !   Vroeger beurde ik een gulden en gaf voor een rijksdaalder uit.

Lore

Citaat van: Delfzijl/Cambuur op oktober 07, 2025, 20:10:11
Jah ik !   Vroeger beurde ik een gulden en gaf voor een rijksdaalder uit.


Ohhh, een soort van Pama dus!

Lore

De Graaf geeft in "aan tafel met" aan dat vorig seizoen een historisch negatief resultaat heeft opgeleverd. Dit is blijkbaar in goed overleg gegaan met directie en RVC. Maar onze eigen vermogen was al erg krap, dus reken maar op een (Fors) negatief eigen vermogen.


Yellow Army

Citaat van: Lore op oktober 23, 2025, 10:31:25
De Graaf geeft in "aan tafel met" aan dat vorig seizoen een historisch negatief resultaat heeft opgeleverd. Dit is blijkbaar in goed overleg gegaan met directie en RVC. Maar onze eigen vermogen was al erg krap, dus reken maar op een (Fors) negatief eigen vermogen.

Dat hangt er vanaf voor hoeveel procent Cambuur eigenaar van het stadion is (Cambuur zou toch (deels) eigenaar worden?), wat bepaalt voor hoeveel procent de waarde van het nieuwe stadion kan bij worden geschreven aan de activa en dus positief bijdraagt aan het EV. Wel is duidelijk dat er een astronomisch bedrag aan vreemd vermogen op de balans zal staan en dat moet zsm afgelost worden imo.
Area 58

Yellow Army

Citaat van: Yellow Army op oktober 07, 2025, 19:39:48
Denk eerlijk gezegd dat het financieel een dermate onregelmatig jaar is geweest met vele eenmalige inkomsten en uitgaven en voorzieningen die halverwege het seizoen beschikbaar kwamen dat er niet veel uit op te maken valt.

Wel grappig dat Ard onze analyse over heeft genomen en het dus niet anders kan dat hij het forum leest  :y
Area 58

Stanley

Citaat van: Yellow Army op oktober 23, 2025, 12:26:45
Dat hangt er vanaf voor hoeveel procent Cambuur eigenaar van het stadion is (Cambuur zou toch (deels) eigenaar worden?), wat bepaalt voor hoeveel procent de waarde van het nieuwe stadion kan bij worden geschreven aan de activa en dus positief bijdraagt aan het EV. Wel is duidelijk dat er een astronomisch bedrag aan vreemd vermogen op de balans zal staan en dat moet zsm afgelost worden imo.
Voor zo ver ik weet heeft Cambuur een huurkoop overeenkomst afgesloten, wat betekend dat je pas eigenaar wordt als de laatste termijn is betaald. Daarom is versneld aflossen zo belangrijk.

Yellow Army

Citaat van: Stanley op oktober 23, 2025, 13:07:26
Voor zo ver ik weet heeft Cambuur een huurkoop overeenkomst afgesloten, wat betekend dat je pas eigenaar wordt als de laatste termijn is betaald. Daarom is versneld aflossen zo belangrijk.

Ah ok. In dat geval ontstaan er idd een groot negatief EV
Area 58

Lore

Citaat van: Yellow Army op oktober 23, 2025, 12:26:45
Dat hangt er vanaf voor hoeveel procent Cambuur eigenaar van het stadion is (Cambuur zou toch (deels) eigenaar worden?), wat bepaalt voor hoeveel procent de waarde van het nieuwe stadion kan bij worden geschreven aan de activa en dus positief bijdraagt aan het EV. Wel is duidelijk dat er een astronomisch bedrag aan vreemd vermogen op de balans zal staan en dat moet zsm afgelost worden imo.

Klopt, maar De Graaf had het over eenmalige kosten die voortvloeiden uit de dubbele kosten vanuit het vorige stadion. Daar kwamen de verliezen uit en dat komt dus niet terug in het EV. Dat had ik er nog even bij moeten zetten.

Weet jij trouwens voor hoeveel procent Cambuur eigenaar is of ?berhaupt voor hoeveel het nu uiteindelijk opgeleverd is?

Lore

Citaat van: Yellow Army op oktober 23, 2025, 12:28:26
Wel grappig dat Ard onze analyse over heeft genomen en het dus niet anders kan dat hij het forum leest  :y

HAhaha, hij zou vaker naar ons moeten luisteren!

Alhoewel, misschien is het dan niet het meest stabiele beleid

Lore

Citaat van: Stanley op oktober 23, 2025, 13:07:26
Voor zo ver ik weet heeft Cambuur een huurkoop overeenkomst afgesloten, wat betekend dat je pas eigenaar wordt als de laatste termijn is betaald. Daarom is versneld aflossen zo belangrijk.

Hmmm, ik ben niet zo bekend met dit soort overeenkomsten. Maar als je de huurprijs dan betaald en je krijgt pas de officiele overdracht van het stadion na betaling voor de laatste termijn, krijg je dan niet ineens een enorme winst (waarde van het stadion op je balans, terwijl er niet meer voor hoeft betaald te worden).

Het zal boekhoudkundig vast anders werken. Maar ik weet niet hoe?

Noordcambuur

De jaarcijfers gaan er niet goed uit zien ??maar dat wisten we toch al voor de tijd ook al.

Stanley

Citaat van: Lore op oktober 23, 2025, 14:54:10
Hmmm, ik ben niet zo bekend met dit soort overeenkomsten. Maar als je de huurprijs dan betaald en je krijgt pas de officiele overdracht van het stadion na betaling voor de laatste termijn, krijg je dan niet ineens een enorme winst (waarde van het stadion op je balans, terwijl er niet meer voor hoeft betaald te worden).

Het zal boekhoudkundig vast anders werken. Maar ik weet niet hoe?
[/quoteHuurkoop is een vorm van krediet waarbij u een product (zoals een auto, wasmachine of onroerend goed) koopt en dit in termijnen afbetaalt.

Het belangrijkste kenmerk van huurkoop is het eigendomsvoorbehoud:

U "huurt" het product in eerste instantie.

U wordt pas eigenaar van het product nadat u de allerlaatste termijn heeft betaald.

Dit is het belangrijkste verschil met koop op afbetaling, waarbij de koper meestal direct eigenaar wordt.

Belangrijke punten over huurkoop:

Eigendom: Zolang de huurkoop loopt, blijft de verkoper de juridische eigenaar van het product.

Risico: Vaak is de koper (huurkoper) tijdens de looptijd wel verantwoordelijk voor schade, diefstal of verlies van het product.

Ontbinding: Als de huurkoper de betalingsverplichtingen niet nakomt, kan de verkoper het product terugvorderen, omdat hij nog steeds de eigenaar is. Hier zijn wel wettelijke regels aan verbonden.

Toepassing: Het kan worden gebruikt voor roerende zaken (auto's, meubels, etc.) en, onder specifieke regels, ook voor onroerende zaken (woningen).

Wettelijke regeling: Huurkoop is in Nederland wettelijk geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Bij consumenten huurkoop valt het ook onder de Wet op het financieel toezicht (Wft).


De boekhoudige gevolgen van de eigenaars overdracht kun je met AI eenvoudig vinden

Stanley

Ja, de eigendomsconstructie van het Kooi Stadion lijkt sterk op een vorm van huurkoop of een vergelijkbare lease-constructie met koopoptie.

Hier is een uitsplitsing van de rollen:

Van Wijnen (de ontwikkelaar/bouwer) heeft het stadion in opdracht gebouwd en het casco (de ruwbouw) opgeleverd.

De constructie omvat een "koop-/huurovereenkomst" tussen SC Cambuur en Van Wijnen Vastgoedbeheer B.V. Dit wijst op een model waarbij het stadion in eerste instantie wordt gehuurd (of geleasd) van de ontwikkelaar, met de bedoeling dat SC Cambuur op termijn de volledige eigendom verwerft (de 'koopoptie').

Er waren eerdere plannen die bevestigden dat SC Cambuur middels de beoogde uitoefening van een koopoptie uiteindelijk eigenaar zou worden van het gehele voetbalstadion.

De club huurt dus aanvankelijk het stadion en werkt eraan om de financiering rond te krijgen om uiteindelijk de volledige eigendom te verwerven.