Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

mark1989

Citaat van: Lore op september 11, 2025, 16:03:39
Dat lijkt mij een hele brede tijdsspanne. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de balans van het nieuwe stadion. En de deal met de gemeente gaat heel erg veel bepalen. Dat is de belangrijkste wedstrijd van dit jaar.

Het is natuurlijk geen toeval dat Kooi precies nu dit interview geeft.

Ja eens, maar de gemeente zal misschien ook kijken naar het aandeel privaat belang. Door de vele leningen van Kooij is er wel een een erg groot privaat aandeel in de club en dat is niet heel wenselijk. Het zou goed zijn als Kooij ook nog enkele leningen omzet in certificaten.

Lore

Citaat van: mark1989 op september 12, 2025, 12:46:50
Ja eens, maar de gemeente zal misschien ook kijken naar het aandeel privaat belang. Door de vele leningen van Kooij is er wel een een erg groot privaat aandeel in de club en dat is niet heel wenselijk. Het zou goed zijn als Kooij ook nog enkele leningen omzet in certificaten.

Volgens mij heeft hij dat ook aangegeven. Dat als de gemeente akkoord gaat hij ook leningen zal afwaarderen, en Cambuur moet ook nog geld op haken. In het totaal zou het samen tien miljoen zijn

Huizen

Mooi om Pieter Kooi regelmatig in het uitvak te zien!!  |:) |:)

Stiens

SC Cambuur krijgt geen miljoenen van gemeente Leeuwarden

Leeuwarden gaat SC Cambuur geen 4,5 miljoen euro geven. De vraag om de gift aan de club is in strijd met de regels voor staatssteun. Daarmee is het plan van sponsor Pieter Kooi om de lasten van de club omlaag te brengen van de baan.

Schenk Cambuur 4,5 miljoen euro en sta toe dat daarmee de lening van 6 miljoen van de gemeente versneld wordt afgelost. Verlaag daarnaast de rente op de lening van 14 miljoen aan de bouwers van het stadion en sponsor Pieter Kooi zal dan garant staan voor die 14 miljoen.

Dat was, platgeslagen, de vraag van Pieter Kooi en Cambuur aan de gemeente Leeuwarden. Als de gemeente daarmee akkoord zou gaan, zouden de vaste lasten (rente en aflossing) van Cambuur fors omlaag gaan en het sportieve ambitieniveau omhoog kunnen.

Maar de gemeente gaat niet akkoord met het plan. ,,Als je de begroting van Cambuur goed leest, dan zie je dat de club een sluitende begroting heeft. Dus is de vraag om dit plan te steunen, eigenlijk de vraag om de sportieve ambities van de club te financieren?, stelt wethouder Hein de Haan. ,,En daarbij is er hier ook sprake van ongeoorloofde staatssteun omdat de gemeente dan een club zou steunen die niet financieel in de problemen zit.?

Uit extern onderzoek, in opdracht van de gemeente, blijkt dat zowel de gift van 4,5 miljoen als het verlagen van de rente op de 14 miljoen euro in strijd is met Europese regelgeving.

Het is niet dat de gemeente Leeuwarden de club de afgelopen jaren niet gesteund heeft bij de bouw van het nieuwe stadion. De gemeente heeft in 2021 een lening verstrekt van 14 miljoen euro voor de bouw van het stadion aan bouwer Van Wijnen. Cambuur betaalt daarvoor de aflossing en de rente, maar de gemeente loopt het risico. En in maart 2024 ging de raad akkoord met een extra lening van 6 miljoen voor de afbouw van het stadion.

Met die laatste lening ging de raad in maart 2024 morrend akkoord. Niet alleen omdat het afbouwen van het stadion veel duurder uitpakte dan ooit begroot, ook omdat de raad zich voor het blok gezet voelde.

Bron: LC.nl

Noordcambuur

Bedankt voor het delen.
Nou duidelijk nu maar verder kijken naar plan B?

Lore

Auw, dat is een tegenvaller. Ben benieuwd naar het volgende plan!

Oud Cambuur

Was te verwachten dit als de gemeente ermee had ingestemd waren er meer voetbalclubs die hetzelfde hadden gedaan. Plan B is dat het nu alleen wat langzamer gaat of Cambuur moet op zoek naar meer externe financiers.

Poetser

Heb ik ook bij mijn hypotheekverstrekker geprobeerd. Als jullie mijn hypotheek nou kwijtschelden, dan weten jullie zeker dat ik geen betaling meer mis.

Niet gelukt helaas.

michello

#1043
Van de Brink heeft al aangegeven dat hij z?n rente wil verlagen, als Pieter ook meedoet? Maar zou hij dat willen? De rente is al niet heel hoog..

Edit: Ik zie in eerder stuk van LC dat Van de Brink helemaal geen rente beurt..

Mp

Citaat van: michello op september 16, 2025, 16:27:05
Van de Brink heeft al aangegeven dat hij z?n rente wil verlagen, als Pieter ook meedoet? Maar zou hij dat willen? De rente is al niet heel hoog..

Edit: Ik zie in eerder stuk van LC dat Van de Brink helemaal geen rente beurt..

Op zijn lening krijgt hij dezelfde rente als Pieter

Korezev

Dat is het probleem hier, de ene zegt JA en de andere zegt NEE!
Wat is nu de waarheid, ga eerst even controleren hoe het nu precies zit.

Lore

Citaat van: Korezev op september 16, 2025, 18:54:09
Dat is het probleem hier, de ene zegt JA en de andere zegt NEE!
Wat is nu de waarheid, ga eerst even controleren hoe het nu precies zit.

:_schater

Gewoon even het stadion bellen en vragen naar de financi?le afdeling?

diekhuzen

Citaat van: Korezev op september 16, 2025, 18:54:09
Dat is het probleem hier, de ene zegt JA en de andere zegt NEE!
Wat is nu de waarheid, ga eerst even controleren hoe het nu precies zit.

Is geen probleem. Je moet alles op een forum met een korreltje zout nemen? Het is vooral vermaak :-)

Noordcambuur

Citaat van: Lore op september 16, 2025, 21:12:54
:_schater

Gewoon even het stadion bellen en vragen naar de financi?le afdeling?
:thumbsup haha geweldig

Yellow Army

Citaat van: Mp op september 16, 2025, 18:44:35
Op zijn lening krijgt hij dezelfde rente als Pieter

Volgens eigen zeggen ontvangt vd Brink geen rente op zijn verstrekte lening
Area 58