Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

oost

Ik heb er vrij weinig verstand van: het lijkt nu vooral een ordinaire machtstrijd te worden. Het is te hopen dat de club daar niet slachtoffer van gaat worden :zucht

Naastismis

Citaat van: Bankzitter op september 06, 2025, 12:33:25
Over het algemeen koop je geen certificaten om er rijker van te worden... ik heb oa (bescheiden) certificaten in oa jongeren- cultuursector en dat is puur wat terug doen voor de maatschappij.. dat zie je als een gift zonder intentie weer met winst te verkopen.

Deze mannen zijn al heel rijk, die hoeven het niet aan Cambuur te verdienen.

1 iemand uit Ermelo en 1 die eerst bij een andere club op de sponsortribune zat, ze zullen het ook wel niet allemaal uit liefdadigheid doen.

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: Vlampiep op september 06, 2025, 11:57:01
zijn wel Scenario's die bij mij op komen.

Bij jou komen helaas wel vaker de negatieve scenario's naar boven in plaats van de positieve ;(
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Bankzitter

Citaat van: Naastismis op september 06, 2025, 13:42:51
1 iemand uit Ermelo en 1 die eerst bij een andere club op de sponsortribune zat, ze zullen het ook wel niet allemaal uit liefdadigheid doen.

Ijdelheid dan, maar verdienen doe je niks aan een voetbalclub... zeker niet aan Cambuur.

Vlampiep

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op september 06, 2025, 13:46:33
Bij jou komen helaas wel vaker de negatieve scenario's naar boven in plaats van de positieve ;(
Nou vertel eens Holwerd wat de positieve scenario's kunnen zijn van de huidige financi?le situatie.
Waar we het allemaal over eens zijn, is dat de club beschikt over ??n der mooiste stadions van Nederlan.

Lore

Citaat van: Vlampiep op september 06, 2025, 14:50:53
Nou vertel eens Holwerd wat de positieve scenario's kunnen zijn van de huidige financi?le situatie.
Waar we het allemaal over eens zijn, is dat de club beschikt over ??n der mooiste stadions van Nederlan.

Positirf scenario?  Cambuur is in staat om de herfinanciering door de gemeenteraad te loodsen,  na volgend seizoen komen er structureel gelden uit de skyboxes en het geld komt beschikbaar voor het spelersbudget. Daarmee zou promotie mogelijk moeten zijn en daarna zit Cambuur direct in een positie om  structureel te handhaven die gunstiger is dan ooit te voren.

Dat is toch ook niet zo?n heel onrealistisch scenario?

PePe

Na dat Cambuur de afgelopen jaren uit een financieel dal is gekropen, zat niemand meer op deze financi?le dip te wachten. Echter dit is door het nieuwe stadion gekomen en zullen we nog even door de zure appel heen moeten bijten. Maar als je net zoals ik al 50 jaar bij Cambuur komt, vraag je je wel eens af of dit ooit eens stopt?

Vlampiep

Citaat van: Lore op september 06, 2025, 15:37:41
Dat is toch ook niet zo?n heel onrealistisch scenario?
Als gebeurd wat jij omschrijft staan we op de banken en is ook niet onrealistisch.
Maar is ook nog geen zekerheid, want het moet allemaal nog.
Zelf denk ik dat als de sportieve resultaten zoals in het laatste promotiejaar weer gaan plaats vinden, wordt het een stuk comfortabeler en gaan de skyboxen als broodjes over de toonbank. Ook interessante sponsoren zullen dan gemakkelijker toetreden. Maar ook dat is nu geen zekerheid.
De enige zekerheid diei nu heb. Is dat ik vanavond niet in het stadion kan zijn waarschijnlijk een rete spannende wedstrijd misloopt.

Vlampiep

Citaat van: PePe op september 06, 2025, 15:58:54
Na dat Cambuur de afgelopen jaren uit een financieel dal is gekropen, zat niemand meer op deze financi?le dip te wachten. Echter dit is door het nieuwe stadion gekomen en zullen we nog even door de zure appel heen moeten bijten. Maar als je net zoals ik al 50 jaar bij Cambuur komt, vraag je je wel eens af of dit ooit eens stopt?
Is nooit anders weest. Mar Hopeluk komt ut groate skip met geld op termien an de Snekertrekweg te leggen en kenne ze ut mar uutskeppe en nar ut stadion  kroade.

Lore

Citaat van: Vlampiep op september 06, 2025, 16:31:23
Als gebeurd wat jij omschrijft staan we op de banken en is ook niet onrealistisch.
Maar is ook nog geen zekerheid, want het moet allemaal nog.
Zelf denk ik dat als de sportieve resultaten zoals in het laatste promotiejaar weer gaan plaats vinden, wordt het een stuk comfortabeler en gaan de skyboxen als broodjes over de toonbank. Ook interessante sponsoren zullen dan gemakkelijker toetreden. Maar ook dat is nu geen zekerheid.
De enige zekerheid diei nu heb. Is dat ik vanavond niet in het stadion kan zijn waarschijnlijk een rete spannende wedstrijd misloopt.

Geen zekerheid, puur een scenario inderdaad.

Maar wat enorm balen dat je er niet bij kan zijn. Ik hoop dat je het in ieder geval ergens op tv kan zien. En anders later vanavond een samenvatting met  een winnend Cambuur

Holwerd voor Cambuur

--
Zelf denk ik dat als de sportieve resultaten zoals in het laatste promotiejaar weer gaan plaats vinden, wordt het een stuk comfortabeler en gaan de skyboxen als broodjes over de toonbank. Ook interessante sponsoren zullen dan gemakkelijker toetreden.

Beter _O_

Is dat ik vanavond niet in het stadion kan zijn waarschijnlijk een rete spannende wedstrijd misloopt.

Klote :|
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Bernardo

Pieter Kooi spreekt zich uit: ?Ik blijf de tekorten van Cambuur niet dekken. Not going to happen?

Hij heeft een cruciale rol in de financi?le positie van SC Cambuur, stopte deze week nog eens 1,7 miljoen euro in de club, maar lag ook onder vuur bij Bert van den Brink. Alle reden voor een gesprek met Pieter Kooi.

Als Kooi begin 2024 niet 6 miljoen euro had uitgeleend, was het stadion niet afgebouwd. En als hij afgelopen voorjaar niet opnieuw voor bijna 2 miljoen was bijgesprongen, had Cambuur zijn rekeningen niet meer kunnen betalen.

In totaal heeft hij voor 9,25 miljoen aan leningen in de club zitten en met een portefeuille van 3 miljoen is hij ook nog eens de grootste certificaathouder. Daarnaast staat zijn naam onder het herfinancieringsplan dat de club indiende bij de gemeente Leeuwarden

Als de gemeente bereid is een lening van 4,5 miljoen om te zetten in een gift aan Cambuur, is Kooi bereid persoonlijk garant te staan voor terugbetaling van de 20 miljoen die de stad dan nog in Cambuur heeft zitten.

Het is dus onmogelijk om het belang van Kooi voor Cambuur te overschatten. Toch is het niet alleen lof die hem ten deel valt. Begin deze zomer was mede-geldschieter Bert van den Brink in deze krant kritisch op Kooi.

Van den Brink stelde dat Kooi veel geld verdient aan zijn leningen aan Cambuur, dat volgens hem tot zijn nek in de schulden zit. Daarmee heeft Kooi volgens hem zijn zorgplicht als geldlener verzaakt.

Hoe kijkt u terug op het interview van Van den Brink?

Kooi: ?Eigenlijk heb ik niet zoveel behoefte om daarop in te gaan. Het is al een tijdje geleden en de club wordt er niet beter van als ik daar nu weer op ga reageren.?

Hoe is uw relatie met Van den Brink?

Hij is een paar jaar geleden de eerste geweest die certificaten heeft gekocht. Daarmee heeft hij mij ge?nspireerd.?

We hebben onlangs een kop koffie gedronken. Inhoudelijk zijn we het over een aantal dingen niet eens, maar als mens heb ik veel respect voor hem. Er staat niets tussen ons in.?

Volgens Van den Brink zou het hele herfinancieringsplan van tafel kunnen als u en de gemeente bereid zijn de rentes op leningen te halveren.

Ik denk dat het voorstel van Van den Brink niet breed gedragen wordt. Naar de gemeente stappen om opnieuw te onderhandelen over een bestaande financiering? Ga er maar aanstaan.?

?Zelf zeg ik ook heel eerlijk: een lening aan een voetbalclub is risicovol. Die 6 procent rente draagt dat risico. Als er iemand is die voor minder rente geld wil uitlenen vind ik dat helemaal prima, maar ik doe daar niet aan mee. Daarnaast denk ik dat het herfinancieringsplan dat nu bij de gemeente ligt beter is.?

Waarom is dat plan beter?

Omdat met het dalen van de rente er niets aan de schuld verandert.?

De maandlasten worden wel een stuk lager

?De eerste jaren, ja. Maar dan kom ik ook weer terug bij mezelf. Als ik onder de 4 procent zou zakken met mijn rente, zegt mijn boekhouder dat ik aan het schenken ben. Dan krijg ik met andere regelgeving te maken. Wist je dat ik over de rente die ik nu ontvang ook 25 procent belasting betaal??

?Ik wil het wel even vanaf het begin vertellen. Anderhalf jaar geleden kwam de directie van Cambuur naar mij toe met een vraag. Of ik mee wilde doen met een lening van 6 miljoen, omdat dit voor de gemeente een voorwaarde was om hetzelfde te doen. Vervolgens is dat bedrag door mij nog met 2 miljoen opgetopt.?

?Wat er daardoor nu staat, is een afgebouwd stadion met veel potentie. Ja, ook met een hoger schuldenpakket. Maar ik vind dat alles en iedereen bij Cambuur een compliment verdient, want ze zijn strak binnen budget gebleven.?

Hoe kan het dat Cambuur binnen budget gebleven is, maar vervolgens de lasten niet of nauwelijks kan dragen?

?De club k?n het wel dragen, maar niet op een gewenste manier. Het is nu dus zaak de omzet omhoog te krijgen en de kosten omlaag, daarvoor ligt het plan bij de gemeente.?

Als de club de lasten kan dragen, waarom heeft Cambuur het afgelopen jaar dan opnieuw moeten bijlenen bij u en Bert van den Brink?

Ja, ik heb onderweg pleisters moeten plakken. Ik zit hier niet om dat te verdedigen. Ik wil het liever hebben over hoe we de boel willen kantelen.?

Klopt het dat u afgelopen voorjaar zeer ontevreden was over de raad van commissarissen van Cambuur?

Toen de club in mei weer een lening vroeg, heb ik wel even gevoeld dat het toezichthoudend orgaan de boel iets te veel op zijn beloop liet. Ik kreeg helemaal geen reactie of contact, hoorde ze niet voorbijkomen. Vond het gelaten, de informatievoorziening had beter gekund.?

Maakte uw aanwezigheid misschien lui? Het is makkelijk als er iemand is die altijd de gaten dicht.

?Dat kan. Hoe dan ook: we hebben daar een heel sterk gesprek over gehad. We hebben elkaar goed de waarheid verteld, en zijn er vervolgens sterker uitgekomen. Daarnaast is een financieel controller aangesteld. Niet om iemand tekort te doen, maar om als organisatie een stap te maken. Daardoor is de rvc nu veel meer in control.?

Begin 2024 zei Cambuur tegen de gemeente dat ze na de lening van 6 miljoen niet meer terug zouden komen. Nu ligt er een vraag om 4,5 miljoen. Dat leidt tot scepsis op het stadhuis. Snapt u dat?

In die discussie voel ik me niet aangesproken. Ik ben degene die zijn nek heeft uitgestoken, leningen heeft verstrekt ?n proactief meedenkt over oplossingen.?

?Als de gemeente nu met ??n bedrag komt, zijn alle andere bedragen die zij in het betaald voetbal hebben zitten gedekt of helemaal weg. Het is aan de gemeente om daar een keuze in te maken.?

U bent bereid om voor veertig jaar garant te gaan staan voor schulden van Cambuur. Zonder dat u weet wie er later bij de club aan het roer komen te staan, of hoe u er zelf dan financieel voor staat. Vindt u dat spannend?

Ik vind het mooi dat je die vraag zo stelt. Ik voel die spanning namelijk niet zo, maar misschien dat andere partijen dat inderdaad wel spannend vinden. En ik hoop dat de gemeente ons plan daarom als een kans ziet.??

U hebt voor 9,25 miljoen leningen in de club zitten. Daarover moet Cambuur rente betalen. Alleen heeft de club op gezette tijden moeite de rekeningen te betalen. U kocht deze week opnieuw certificaten om de club financieel steviger te maken. Het lijkt bijna alsof u met de aankoop van certificaten uw eigen rente aan het betalen bent. Staat u klem?

?Ik snap wat je zegt, maar zo voel ik hem niet. Voor mij gaat Cambuur niet om ondernemen of geld verdienen, ik zie het als een maatschappelijk project. Daarin heb ik mijn eigen grenzen bepaald. Alles wat er tot nu toe is gebeurd, valt daarbinnen. En ja, dan snap ik dat je zou kunnen zeggen dat Cambuur het met mij getroffen heeft.?

Wat zijn de consequenties als de gemeente nee zegt tegen het plan?

?Dan gaan dingen trager de komende jaren. De jeugdopleiding, maatschappelijke projecten, het voetbal. Dan zullen we er als Cambuur met zijn allen de schouders nog meer onder moeten zetten. Want we hebben een gezondere basis voor de toekomst nodig.?

Er zijn grenzen aan uw financi?le hulp, zegt u. Bent u bereid vaker bij te schieten als de gemeente nee zegt?

?De afgelopen twee seizoenen zie ik als overgangsjaren, door de verhuizing en veel eenmalige kosten. Daarom heb ik meegeholpen, omdat ik altijd licht in de tunnel heb gezien. Mijn leningen zie ik als onderdeel van een structurele oplossing.?

,,Nu is de club geland in het nieuwe stadion, er kan geld verdiend worden. Het zou niet meer nodig moeten zijn om gaten te vullen. Ik verwacht niet dat die vraag nog eens aan mij gesteld wordt. Het is ook niet mijn intentie om elke keer tekorten te dekken, daar wil ik wel duidelijk in zijn. Ik blijf dit niet jaren doen. Not going to happen.?

Stiens

Citaat van: Bernardo op september 11, 2025, 08:23:37
We hebben onlangs een kop koffie gedronken. Inhoudelijk zijn we het over een aantal dingen niet eens, maar als mens heb ik veel respect voor hem. Er staat niets tussen ons in.?

Bijzonder, want in het stadion lopen ze elkaar straal voorbij tijdens een wedstrijd en gunnen ze elkaar geen blik waardig.  :_schater

Noordcambuur

Ga maar vanuit dat we de eerste 10 - 15 jaar deze berichten lezen in de media.

Al eerder verteld Cambuur moet OMZET verhogen niet alleen ??n keer in de twee weken wedstrijdje spelen je moet verder kijken?.

Lore

Citaat van: Noordcambuur op september 11, 2025, 10:47:29
Ga maar vanuit dat we de eerste 10 - 15 jaar deze berichten lezen in de media.

Al eerder verteld Cambuur moet OMZET verhogen niet alleen ??n keer in de twee weken wedstrijdje spelen je moet verder kijken?.

Dat lijkt mij een hele brede tijdsspanne. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de balans van het nieuwe stadion. En de deal met de gemeente gaat heel erg veel bepalen. Dat is de belangrijkste wedstrijd van dit jaar.

Het is natuurlijk geen toeval dat Kooi precies nu dit interview geeft.