Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Stiens

Ik vraag mij oprecht af, wat zou onze financi?le positie zijn geweest als Cambuur deze zomer niet zo goed verkocht had (qua spelersopbrengsten) en komt het goed als we eens een jaar zonder transfers hebben!? Ik betwijfel het.

Lore

Citaat van: Stiens op september 06, 2025, 09:23:16
Ik vraag mij oprecht af, wat zou onze financi?le positie zijn geweest als Cambuur deze zomer niet zo goed verkocht had (qua spelersopbrengsten) en komt het goed als we eens een jaar zonder transfers hebben!? Ik betwijfel het.

Dat gaan wij zien in de jaarcijfers, als de transferinkomsten zijn gebruikt voor extra aflossingen en de reguliere aflossingen en rente uit de lopende begroting is betaald dan zou het niet perse een probleem hoeven te zijn. Dat is ook in lijn met uitlatingen van de graaf, die zei dat er geen secure problemen zijn.

Misschien komt er ook wel wat naar buiten tijdens de bespreking van het voorstel van kooi in de gemeenteraad

Eewal

Citaat van: Lore op september 06, 2025, 09:41:10
Dat gaan wij zien in de jaarcijfers, als de transferinkomsten zijn gebruikt voor extra aflossingen en de reguliere aflossingen en rente uit de lopende begroting is betaald dan zou het niet perse een probleem hoeven te zijn. Dat is ook in lijn met uitlatingen van de graaf, die zei dat er geen secure problemen zijn.

Misschien komt er ook wel wat naar buiten tijdens de bespreking van het voorstel van kooi in de gemeenteraad
werk jij in de financi?n of boekhouding? je bent 1 van de weinigen hier die ik serieus neem als het om de cijfers gaat  :)

Bankzitter

Zo'n artikel is gewoon lastig te beoordelen omdat er
1) onvolledige informatie is staat
2) zaken die los van elkaar staan op ??n grote hoop zijn gegooid

Het is op zich niet zorgelijk als we  meer kosten hadden vorig seizoen door de overgang/afbouw naar het nieuwe stadion (in feite dus 2 stadions) omdat die situatie ??nmalig is en niet structureel. Daartegen over staan meer transferopbrengsten dan verwacht (inderdaad, ook die inkomsten zijn niet structureel).

Dan is er het verhaal van de lening... onduidelijk waarvoor dat geld gebruikt is en dus te beoordelen of dat een slimme investering is of bittere noodzaak en een extra molensteen.

En dan nog het certificatenverhaal... dat lijkt een onderdeel van de machtstrijd vdBrink en Kooij te zijn. Dat is spijtig omdat je nooit afhankelijk wil zijn van ??n geldschieter en een situatie als Utrecht of N.E.C. krijgt. Meerdere geldschieters is stabieler en er moet ruimte voor een tegengeluid zijn. Vooralsnog heeft Kooij bij mij wel het voordeel van de twijfel maar dat komt ook omdat vdBrink zich soms zo vreselijk onhandig uit in vergelijking met gladdere Kooij. Maar onder de streep ook gewoon meer geld voor Cambuur als er meer certificaten zijn verkocht.

En op de achtergrond speelt nog het hele verhaal om de schulden te herfinancieren inderdaad. Dat is (zoals ik het begrijp) bedoelt om de periode te verkorten waarin je veel afdraagt en daardoor nog weinig investeert in de selectie tot de periode waarin we echt gaan profiteren van de opbrengsten van het stadion en het vliegwiel gaat draaien. Wat zowel voor Cambuur als de schuldeisers alleen maar goed is.

Harry L.

Lekker afhankelijk zijn/worden van 1 man, ik ben er geen voorstander van. Hoop dat v/d Brink lekker blijft zitten om wat tegengas te geven, als je dat zo leest is hij de enige. De rest loopt er blijkbaar wat slaafs achteraan. We mogen Kooi dankbaar zijn, helaas te afhankelijk van hem.

Noordcambuur

We moeten snel van de hoge hypotheek af en van de te hoge vaste lasten ik verwacht eerste 5 jaar geen promotie.
De skyboxen leveren ook nog geen vetpot op omdat een aantal skyboxen gratis zijn.
Dit houdt in dat bedrijven eerste 3 jaar geen betalingen hoeven te doen voor werkzaamheden in het stadion.

Lore

Citaat van: Eewal op september 06, 2025, 09:43:16
werk jij in de financi?n of boekhouding? je bent 1 van de weinigen hier die ik serieus neem als het om de cijfers gaat  :)

Hahah, dank je wel. Maar ik zie meer mensen zinnige dingen zeggen hoor. Ik heb een bedrijf, waar ik veel met mijn controller en accountants te maken heb. Die rammen bij mij elke keer deze basis kennis naar binnen om te zorgen dat ik niet te veel roekeloze beslissingen neem. Soms lukt de dat, soms niet. 

Maar de financi?le kant van voetbal interesseert mij wel, ik vind het altijd interessant om te zien hoe ratio en economische basisprincipes soms ondersneeuwen bij hele rationele bestuurders. Gelukkig kan ik onze directie daar bijna nooit op betrappen

Vlampiep

Velen riepen bij het realiseren van het nieuwe stadion dat dit geld zou gaan genereren   8P.
Het  megalomaan denken kan de club nog wel eens raar opbreken.
Straks geen eigen baas meer in het stadion, of jaren lang in financi?le kramp komen te zitten  en ga maar door, zijn wel Scenario's die bij mij op komen.

Eewal

Citaat van: Vlampiep op september 06, 2025, 11:57:01
Velen riepen bij het realiseren van het nieuwe stadion dat dit geld zou gaan genereren   8P.
Straks geen eigen baas meer in het stadion, of jaren lang in financi?le kramp komen te zitten  en ga maar door, zijn wel Scenario's die bij mij op komen.
Dat zal allemaal best, maar Cambuurplein stond op instorten en de tijd van charme was echt voorbij

Naastismis

Citaat van: Lore op september 06, 2025, 08:49:45

Dat het nieuwe stadion zorgt voor een nieuwe financi?le situatie is wel duidelijk. Cambuur is op zoek naar nieuwe financi?le stabiliteit, gelukkig heeft deze directie juiste dat eerder ook bij Cambuur kunnen realiseren. Deze directie heeft tot nu toe laten zien geen rare financi?le stappen te nemen.

Een dikke lening van in totaal 9,25 miljoen uitstaan bij Kooi, miljoenen geleend bij vd Brink en ook nog een lening uitstaan bij de gemeente. Dus zo rond de 16-17 miljoen aan leningen. En dat moest ook wel bij deze drie,want de banken verstrekten geen lening en dat doen ze niet zonder reden de risico's zijn gewoon te groot.

Naastismis

Citaat van: Lore op september 06, 2025, 08:51:34
Waarom dan? Het lijkt inderdaad wel een soap, maar dit zorgt er voor dat de macht ook in formele zin steeds meer van van der brink naat kooi verschuift

Vd Brink heeft een x aantal certificaten van in totaal 600. Nu ze er zomaar 100 erbij cre?ren heeft hij dezelfde aantal certificaten maar nu van in totaal 700.dus in percentages gaat hij er flink op achteruit. En omdat er veel certificaten zijn zijn ze ook minder waard geworden. Vraag en aanbod. En het aanbod is flink toe genomen met de extra certificaten. Vd Brink heeft helemaal gelijk. die certificaten zijn gewoon waardeloos.

Lore

Citaat van: Vlampiep op september 06, 2025, 11:57:01

Waar haal je dit nou vandaan? Ja, de kosten zijn omhoog gegaan. Maar de inkomsten ook. En de faciliteiten om in te werken zijn fantastisch.

Dus het draait om of je een stabiele begroting kan krijgen met een groter spelersbudget. Voorlopig maak ik mij daar nog geen zorgen over. Waar ik Cambuur nu mee bezig zie is het balanceren van de begroting. Maar er zijn nog geen cijfers dat wij verlies draaien.

Even geduld dus en laat de directie gewoon zijn werk doen. En die verdienen gewoon wel het vertrouwen op basis van hun prestaties uit het verleden

Noordcambuur

Er moet veel meer activiteiten in het stadion komen ipv ??n keer in de twee weken een wedstrijdje.
Je moet geld binnenhalen nu hebben ze een restaurant Aanschuiven geopend dat zijn inkomsten maar je moet nog meer van zulke inkomsten doen.

Lore

Citaat van: Naastismis op september 06, 2025, 12:14:33
Vd Brink heeft een x aantal certificaten van in totaal 600. Nu ze er zomaar 100 erbij cre?ren heeft hij dezelfde aantal certificaten maar nu van in totaal 700.dus in percentages gaat hij er flink op achteruit. En omdat er veel certificaten zijn zijn ze ook minder waard geworden. Vraag en aanbod. En het aanbod is flink toe genomen met de extra certificaten. Vd Brink heeft helemaal gelijk. die certificaten zijn gewoon waardeloos.

Hij heeft inderdaad gelijk vanuit zijn eigen aandeelhoudersperspectief. Vanuitgaande perspectief van Cambuur komt er nu direct extra geld binnen. Daar tegenover staat dat je minder interesssbt wordt om in te investeren, want ze zouden in de toekomst weer aandelen kunnen verwateren. Maar??.. volgens mij stappen de huidige investeerder niet om financi?le redenen in

Bankzitter

Over het algemeen koop je geen certificaten om er rijker van te worden... ik heb oa (bescheiden) certificaten in oa jongeren- cultuursector en dat is puur wat terug doen voor de maatschappij.. dat zie je als een gift zonder intentie weer met winst te verkopen.

Deze mannen zijn al heel rijk, die hoeven het niet aan Cambuur te verdienen.