Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Bernardo

Van dat stuk in de LC word je niet vrolijk, Pieter Kooi gaat weer meer certificaten kopen en Kooi heeft Cambuur afgelopen half jaar opnieuw 2,5 miljoen geleend om de kosten te kunnen betalen.

Noordcambuur

Citaat van: Bernardo op september 05, 2025, 19:09:48
Van dat stuk in de LC word je niet vrolijk, Pieter Kooi gaat weer meer certificaten kopen en Kooi heeft Cambuur afgelopen half jaar opnieuw 2,5 miljoen geleend om de kosten te kunnen betalen.
waar komen die kosten dan allemaal vandaan 2,5 miljoen  :?
Ik we staan al miljoenen in het ROOD  :(

Ruppppert

heeft iemand dit stuk ? ben wel benieuwd

Bernardo

Pieter Kooi stopt een groot bedrag in SC Cambuur. De Drachtster ondernemer koopt volgende week voor 1,7 miljoen euro certificaten.

Dat brengt de totale waarde van zijn certificatenportefeuille op 3 miljoen euro. Cambuur kan de kapitaalinjectie goed gebruiken, want de club kampt sinds de verhuizing naar het nieuwe stadion met terugkerende geldzorgen.

Om de rekeningen te kunnen betalen heeft Cambuur het afgelopen half jaar nieuwe leningen bij Kooi afgesloten, voor in totaal 2,25 miljoen euro. Kooi heeft daardoor voor 9,25 miljoen aan leningen bij Cambuur uitstaan.

Directeur Ard de Graaf: ?Het is financieel een zwaar jaar voor ons geweest, daar hoef ik niet omheen te draaien. We hebben te maken gehad met dubbele lasten, veel eenmalige kosten en het is geen geheim dat de bouw van het stadion duur is uitgevallen.

Kooi koopt zijn nieuwe certificatenpakket in twee delen. Voor 700.000 euro schaft hij de certificaten aan die de club nog op de plank heeft liggen. Daarnaast geeft de club een geheel nieuwe tranche certificaten uit ter waarde van ruim 1 miljoen euro.

Met de aankoop neemt Kooi de titel van grootste certificaathouder af van Bert van den Brink. De Gelderse ondernemer heeft een pakket van 2,5 miljoen euro en zit als vertegenwoordiger van de certificaathouders in het stichtingsbestuur.

De aankoop van nieuwe certificaten door Kooi verloopt niet zonder slag of stoot. Meerdere betrokkenen stellen namelijk dat Van den Brink zich fel verzet tegen het uitgeven van nieuwe certificaten.

Van den Brink kon niet toelichten waarom hij tegen de uitgifte is. Na een kritisch interview met deze krant is hij berispt door de overige leden van het stichtingsbestuur, van wie alleen voorzitter Lars Hornstra de media nog te woord mag staan. Hornstra wilde geen vragen beantwoorden.

In het eerdere interview stelde Van den Brink dat Cambuur te afhankelijk is geworden van Kooi. Ook plaatste hij vraagtekens bij de financi?le keuzes van de club, die zich volgens hem onnodig diep in de schulden heeft gestoken.

Ook stelde Van den Brink voor dat Kooi en de gemeente Cambuur zouden kunnen helpen door de rente op hun leningen (6 procent) te verlagen. Zelf beurt Van den Brink ook rente op zijn leningen. Hij zou betrokkenen hebben gezegd zijn rente te willen verlagen als Kooi en de gemeente dat ook doen.

Het verzet van Van den Brink zorgt ervoor dat Cambuur de certificaten via een omweg aan Kooi moet verkopen, namelijk zonder goedkeuring van de vertegenwoordiging van certificaathouders.

Volgens De Graaf moet er niet zwaar worden getild aan die omweg: ,,Als ik vanuit Leeuwarden naar Amsterdam wil, kan ik via de Afsluitdijk of de polder, zo moet je dit ook zien.?

De uitgifte van nieuwe certificaten zorgt wel voor beroering bij andere certificaathouders. Doordat er voor 1 miljoen euro nieuwe certificaten worden uitgeven, zien zij de waarde van hun bestaande papieren verminderen.

Overigens worden de motieven van Van den Brink om de uitgifte te blokkeren door sommigen in twijfel getrokken. Van den Brink zou simpelweg willen voorkomen dat Kooi de grootste certificaathouder wordt.

Doordat Van den Brink en de overige leden van het stichtingsbestuur totaal anders kijken naar de financi?le koers van Cambuur, zijn de onderlinge verhoudingen verzuurd. Betrokkenen houden rekening met een scenario dat het stichtingsbestuur Van den Brink gaat wegsturen. Statutair is dit een mogelijkheid als het bestuur daar unaniem toe besluit.

Dat zou op dit moment weinig zoden aan de dijk zetten. De opengevallen post in het stichtingsbestuur zou dan opnieuw ingevuld kunnen worden door certificaathouders. Omdat Van den Brink nu nog de meeste certificaten heeft, zou hij simpelweg een afgevaardigde op zijn stoeltje kunnen zetten.

Anders wordt de situatie als Van den Brink wordt weggestemd n? de deal met Kooi, begin volgende week. Dan is Kooi namelijk de grootste certificaathouder.

Het wegstemmen van Van den Brink zou trouwens ook in die situatie saillant zijn. Hij bezit niet alleen veel certificaten, maar heeft ook voor ongeveer 4 miljoen euro aan leningen in de club zitten. Eerder dit jaar heeft hij 1 miljoen euro extra uitgeleend zodat de club een warmte-koudeopslag kon laten installeren.

Voor de zomer verstuurde Cambuur een herfinancieringsplan naar de gemeente. Daarin vraagt de club om een gemeentelijke lening van vier miljoen euro om te zetten in een gift. In ruil daarvoor wil Pieter Kooi garant staan voor de resterende leningen van de gemeente aan Cambuur. De verwachting is dat de gemeente in de loop van deze maand terugkomt op het verzoek.

papier

En de manier waarop hij die certificaten koopt is ook zeer discutabel. Wat zijn dit voor Arnhemse praktijken

Lore

Tsjah, er wordt niet uitgelegd welke rekeningen betaald zijn van die 2.5 miljoen. Als dat gaten op de lopende begroting zijn dsn is het slecht nieuws. Maar dat wordt verder niet uitgelegd.

Dat het nieuwe stadion zorgt voor een nieuwe financi?le situatie is wel duidelijk. Cambuur is op zoek naar nieuwe financi?le stabiliteit, gelukkig heeft deze directie juiste dat eerder ook bij Cambuur kunnen realiseren. Deze directie heeft tot nu toe laten zien geen rare financi?le stappen te nemen. Daarom is het ook fijn dat de directie heeft toegestaan dat een deel van de transfersommen in eer geherinvesteerd konden worden. Die ruimte was er dus wel.

De herfinanciering en meewerkend van de gemeenteraad aan deze herfinanciering lijkt de belangrijkste wedstrijd van het jaar te worden.

Lore

Citaat van: papier op september 05, 2025, 19:29:20
En de manier waarop hij die certificaten koopt is ook zeer discutabel. Wat zijn dit voor Arnhemse praktijken

Waarom dan? Het lijkt inderdaad wel een soap, maar dit zorgt er voor dat de macht ook in formele zin steeds meer van van der brink naat kooi verschuift

Galdiano

Weet je wat het is? We hebben een prachtig onderkomen, en een zeer goed toekomst perspectief.
Echter moeten er op dit moment tering maar de nering gezet worden.
Minder investeren in de selectie, en echt richten op jeugd zoals dat nu gedaan wordt.
Bij menig supporter mist de realisme.

Ik heb liever 5 mindere jaren met talent, en pieken en dalen, dan dat we te veel risico's op financieel gebied nemen en koste wat het kost te willen promoveren.
Anderzijds moet je natuurlijk ook het stadion niet leeg jagen.

Liever de ene week met leuk jeugdig voetbal 4-2 winnen, en andere week met 2-0 op de kloten krijgen en alles financieel sneller wegwerken, dan met een stabiele basis 3de worden met oersaai en degelijk spel en bijna niks af kunnen lossen.

Als de leningen weg zijn, maken wij gewoon reuze sprongen, maar de supporters willen veel en veel te snel.
Ik neig daarom ook meer naar team Van der Brink dan team Kooij.
Gezond financieel beleid ipv te veel en te snel financieel risico's nemen.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

papier

Citaat van: Lore op september 06, 2025, 08:51:34
Waarom dan? Het lijkt inderdaad wel een soap, maar dit zorgt er voor dat de macht ook in formele zin steeds meer van van der brink naat kooi verschuift

Vanwege:
CiteerHet verzet van Van den Brink zorgt ervoor dat Cambuur de certificaten via een omweg aan Kooi moet verkopen, namelijk zonder goedkeuring van de vertegenwoordiging van certificaathouders.

En dan komt De Graaf met het volgende kul argument aankakken:
CiteerVolgens De Graaf moet er niet zwaar worden getild aan die omweg: ,,Als ik vanuit Leeuwarden naar Amsterdam wil, kan ik via de Afsluitdijk of de polder, zo moet je dit ook zien.?

papier

Citaat van: Galdiano op september 06, 2025, 09:00:28
Weet je wat het is? We hebben een prachtig onderkomen, en een zeer goed toekomst perspectief.
Echter moeten er op dit moment tering maar de nering gezet worden.
Minder investeren in de selectie, en echt richten op jeugd zoals dat nu gedaan wordt.
Bij menig supporter mist de realisme.

Ik heb liever 5 mindere jaren met talent, en pieken en dalen, dan dat we te veel risico's op financieel gebied nemen en koste wat het kost te willen promoveren.
Anderzijds moet je natuurlijk ook het stadion niet leeg jagen.

Liever de ene week met leuk jeugdig voetbal 4-2 winnen, en andere week met 2-0 op de kloten krijgen en alles financieel sneller wegwerken, dan met een stabiele basis 3de worden met oersaai en degelijk spel en bijna niks af kunnen lossen.

Als de leningen weg zijn, maken wij gewoon reuze sprongen, maar de supporters willen veel en veel te snel.
Ik neig daarom ook meer naar team Van der Brink dan team Kooij.
Gezond financieel beleid ipv te veel en te snel financieel risico's nemen.

Helemaal eens.

Als je snel wil gaan moet je nu het stadion verkopen voor 25 miljoen en een huurcontract voor 2miljoen per jaar tekenen. Dan kunnen we 10 jaar genieten van mooi voetbal en zijn de vanaf het 11e jaar verplicht te verkopen omdat we de boel anders niet kunnen betalen. Het huidige perspectief met jouw visie betekent 10 jaar 'rommelen' en vanaf het 11e jaar oogsten (overigens zijn deze getallen fictief, dat lijkt me helder). Over een periode van 20 jaar lijkt het dan gelijk maar over een nog langere periode is nu zuinig aan doen A financieel het verstandigst en levert dit B op de lange termijn sportief het meeste op.

Galdiano

Bovenstaande van papier maak ik mij juist zorgen over.
Iets verzinnen om maar weer geld te krijgen en te genereren. Er wordt van de gebaande paden afgeweken.

Ja de bouwkosten zijn gestegen, maar we hebben op dit moment meer bezoekers dan vooraf in de boekhouding is opgenomen. We hebben de ene na de andere record opbrengst, en toch nog diep in de rode cijfers duiken en de rekeningen amper kunnen betalen. Hoe dan?

Galdiano

Citaat van: papier op september 06, 2025, 09:05:40
Helemaal eens.

Als je snel wil gaan moet je nu het stadion verkopen voor 25 miljoen en een huurcontract voor 2miljoen per jaar tekenen. Dan kunnen we 10 jaar genieten van mooi voetbal en zijn de vanaf het 11e jaar verplicht te verkopen omdat we de boel anders niet kunnen betalen. Het huidige perspectief met jouw visie betekent 10 jaar 'rommelen' en vanaf het 11e jaar oogsten (overigens zijn deze getallen fictief, dat lijkt me helder). Over een periode van 20 jaar lijkt het dan gelijk maar over een nog langere periode is nu zuinig aan doen A financieel het verstandigst en levert dit B op de lange termijn sportief het meeste op.

Hier ben ik geen voorstander van.
Stadion zal in eigen beheer moeten blijven. Dat is juist de kracht.

Zie naar DKV en Vitesse, het levert altijd maar gezeik op. Vitesse betaald 2.4 milj aan huur.

Lore

Citaat van: papier op september 06, 2025, 09:00:40
Vanwege:
En dan komt De Graaf met het volgende kul argument aankakken:

Ja, er is duidelijk sprake van een machtsstrijd. Ik ben er alleen niet uit wie er ,met zuivere intenties in zit. Het kan zijn dat van der brink de boel tegenhoud en Cambuur daarom maar een alternatieve manier zoekt. Maar zakelijk gezien snap ik wel dat van de brink het tegen houdt, zijn aandelen verwateren.

papier

Citaat van: Galdiano op september 06, 2025, 09:10:21
Hier ben ik geen voorstander van.
Stadion zal in eigen beheer moeten blijven. Dat is juist de kracht.

Zie naar DKV en Vitesse, het levert altijd maar gezeik op. Vitesse betaald 2.4 milj aan huur.

Dat is ook mijn punt. Op de korte termijn levert dat wat op en sluit dat aan bij de verwachtingen die veel mensen hebben. Maar op de lange termijn verlies je. Daarom nu doen wat jij zegt, nu zuinig aan en op termijn oogsten. Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Lore

Citaat van: papier op september 06, 2025, 09:05:40
Helemaal eens.

Maar Cambuur lijkt in te zetten op een derde scenario: herfinanciering van de schulden. Als dat lukt wordt er een mega stap gezet. Dat levert 1 miljoen per jaar op in de begroting en daarnaast vallen de betalingen voor de skyboxen na volgend jaar vrij. Dus lijkt het meer dat de komende twee seizoenen er stappen moeten worden gezet om daarna echt vooruit te kunnen