Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

De Gast

Citaat van: janou op februari 20, 2025, 12:38:36
De directie is niet alleen stabiel, ze hebben voor een nieuw stadion gezorgd, financieel de boel op de rit gekregen, hebben met Pieter Kooij iemand binnengehaald die ervaring heeft met het begeleiden van een groeiende organisatie en ook nog de beste jaren uit de clubgeschiedenis onder hun beleid gehad. Dan kan je toch niet anders dan concluderen dat de directie alle randvoorwaarden aan het cre?ren is om als club door te groeien?

Een speler/trainer die niet succesvol zijn is niet de maatstaf voor het presteren van een gehele directie toch? Wat zou de directie voor jou moeten doen om te bewijzen dat ze Cambuur kunnen laten groeien? Daarnaast geef je aan dat dat zulk flaters niet meer kan. Noem mij een club waar alle spelers/trainers die gehaald worden succesvol zijn?

Ik probeer jou te begrijpen, maar ik kan echt geen enkel argument bedenken waarom ik zou moeten twijfelen aan de capaciteiten van onze directie.

Dan is het voor jou klip en klaar. The only way is up. Prima.

Alles begint imo bij de directie en ik ben er echter niet van overtuigd dat ze straks in de post-Henk periode het voetbalgedeelte ook zo weten in te vullen dat we die kant ook voetballend op gaan. Alles eromheen zal wel goed komen, stadion e.d. Maar wij zijn de laatste jaren heel snel heel diep gezakt, te diep. Daar is de directie toch ook gewoon verantwoordelijk voor?

Om een stabiele eredivisionist te worden moet er echt uit een ander vaatje worden getapt. De doelstellingen uit het beleidsplan zijn prachtig maar dan moet er echt gepiekt worden.

janou

Citaat van: De Gast op februari 20, 2025, 17:13:52
Dan is het voor jou klip en klaar. The only way is up. Prima.

Alles begint imo bij de directie en ik ben er echter niet van overtuigd dat ze straks in de post-Henk periode het voetbalgedeelte ook zo weten in te vullen dat we die kant ook voetballend op gaan. Alles eromheen zal wel goed komen, stadion e.d. Maar wij zijn de laatste jaren heel snel heel diep gezakt, te diep. Daar is de directie toch ook gewoon verantwoordelijk voor?

Om een stabiele eredivisionist te worden moet er echt uit een ander vaatje worden getapt. De doelstellingen uit het beleidsplan zijn prachtig maar dan moet er echt gepiekt worden.

Nee, is niet klip en klaar, want zo makkelijk en zwart wit is het natuurlijk niet. Je moet goede randvoorwaarden cre?ren om te groeien als club.

En v.w.b. het voetbalgedeelte ben ik met je eens dat het afgelopen jaren minder is geweest. Maar wij hebben toch eigenlijk boven onze stand geleefd de goede jaren? Je kan van Sparta toch ook niet verwachten dat ze elk jaar voor Europees voetbal meedoen? Ik vind dat verwachtingspatroon niet eerlijk. Dat het verschil met de jaren daarvoor groot is, is ook zo. Maar in het oude stadion waren wij niet meer dan een middenmoter in de KKD. Zeker met je eens dat het niet goed is gegaan vorige jaren. Maar daar zijn ook wel aanwijsbare redenen voor te vinden toch? Ziekte Henk, focus op het stadion, laag spelersbudget.

Je geeft aan dat je vertrouwen hebt dat de dingen buiten het voetbal wel goedkomen, maar dat is toch de basis om als club te kunnen groeien?  Financi?n gaan ervoor zorgen dat wij betere spelers kunnen halen en daarmee kunnen doorgroeien naar stabielere Eredivisieclub.

Zeker moet er uit een ander vaatje worden getapt. Maar daar moeten we de voetbaltechnische kant ook de kans voor geven. Zij hebben alleen met een beperkt budget kunnen werken en daar hebben ze de meeste jaren het gewoon naar behoren gedaan.

De Gast

Er zijn inderdaad een aantal excuses te bedenken maar de spelers die we afgelopen jaren uit het buitenland haalden en keer op keer flopten vind ik geen excuus waard. Dure jongens die niks brachten. Zaken gewoon niet voor elkaar. Idem de keus voor een aantal trainers die dan alweer vrij snel weg moesten.

Ik verwacht verder ook niet dat we al een stabiele eredivisieclub moesten wezen. Denk dat dat sowieso onhaalbaar is.

Financien gaan kunnen ervoor zorgen dat wij betere spelers halen.. het moet allemaal maar nog he. Allesbehalve vanzelfsprekend natuurlijk.

nee,wel?

we kenne individueel wel betere spelers hale,echter at de ts ut niet voor elkaar krijt om daar een eenheid van te smeden zit je nog steeds naar bagger te kieken

Bankzitter

Daarom verlengen we ook met Henk de Jong en wordt een assistent erbij gehaald vanwege de cursus van Burghout.

janou

Citaat van: De Gast op februari 22, 2025, 09:18:46
Er zijn inderdaad een aantal excuses te bedenken maar de spelers die we afgelopen jaren uit het buitenland haalden en keer op keer flopten vind ik geen excuus waard. Dure jongens die niks brachten. Zaken gewoon niet voor elkaar. Idem de keus voor een aantal trainers die dan alweer vrij snel weg moesten.

Ik verwacht verder ook niet dat we al een stabiele eredivisieclub moesten wezen. Denk dat dat sowieso onhaalbaar is.

Financien gaan kunnen ervoor zorgen dat wij betere spelers halen.. het moet allemaal maar nog he. Allesbehalve vanzelfsprekend natuurlijk.

Welke dure jongens uit het buitenland doel je op? Eens dat spelers al El Hilali etc niet brachten wat gedacht werd. Maar zijn dat er zoveel geweest dan? En hoe weten we dat die heel duur waren? Ik vind de balans nog steeds overwegend positief. De jaren van Hake, Dijkhuizen etc waren drama. Maar dat had vooral met een zwakke selectie te maken vanwege gebrek aan geld.

V.w.b. stabiele Eredivisieclub ligt er maar net aan wat je verwacht. Ook in dit stadion gaan wij waarschijnlijk nog wel eens degraderen, maar de kans dat we dan langer in de Eredivisie blijven is gewoon simpelweg groter.

de financi?n GAAN er voor zorgen dat wij uberhaupt een ander type speler KUNNEN betalen. Wij kunnen straks naar spelers gaan kijken die in het oude stadion uberhaupt geen optie waren, dus de mogelijkheden gaan gewoon vooruit. En geld is echt niet alles, maar geld maakt wel het verschil om uberhaupt langer dan 2 jaar Eredivisie te spelen. Nu moest er elk jaar Eredivisie een wonder gebeuren om te handhaven, en straks zou dat makkelijker moeten kunnen gaan.

Uiteindelijk valt en staat het natuurlijk met het halen van de juiste spelers, dat ben ik met je eens. Maar daarin zijn financi?le mogelijkheden een voorwaarde.

Gabster

Citaat van: janou op februari 23, 2025, 21:22:39
Welke dure jongens uit het buitenland doel je op? Eens dat spelers al El Hilali etc niet brachten wat gedacht werd. Maar zijn dat er zoveel geweest dan? En hoe weten we dat die heel duur waren? Ik vind de balans nog steeds overwegend positief. De jaren van Hake, Dijkhuizen etc waren drama. Maar dat had vooral met een zwakke selectie te maken vanwege gebrek aan geld.

V.w.b. stabiele Eredivisieclub ligt er maar net aan wat je verwacht. Ook in dit stadion gaan wij waarschijnlijk nog wel eens degraderen, maar de kans dat we dan langer in de Eredivisie blijven is gewoon simpelweg groter.

de financi?n GAAN er voor zorgen dat wij uberhaupt een ander type speler KUNNEN betalen. Wij kunnen straks naar spelers gaan kijken die in het oude stadion uberhaupt geen optie waren, dus de mogelijkheden gaan gewoon vooruit. En geld is echt niet alles, maar geld maakt wel het verschil om uberhaupt langer dan 2 jaar Eredivisie te spelen. Nu moest er elk jaar Eredivisie een wonder gebeuren om te handhaven, en straks zou dat makkelijker moeten kunnen gaan.

Uiteindelijk valt en staat het natuurlijk met het halen van de juiste spelers, dat ben ik met je eens. Maar daarin zijn financi?le mogelijkheden een voorwaarde.

Zeer goed Verwoord!
In de breedte zal Cambuur Dan in staat zijn om meerdere qualiteits spelers aan zich te kunnen binden.

In Henk we trust!

Specuveter

Huizen

Citaat van: Specuveter op februari 26, 2025, 09:40:54
Als je het verhaal hebt gelezen valt het allemaal wel wat mee

Kan je het inkopieren?  _O_

michello

KNVB: SC Cambuur financieel een van de ongezondste clubs in Nederland. Is er reden tot zorgen?

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 06:54 ? Sport
Het Kooi Stadion van SC Cambuur.
Het Kooi Stadion van SC Cambuur. Foto: Archief Henk Jan Dijks
SC Cambuur is weliswaar ingedeeld in de gezonde categorie, maar behoort volgens de KNVB tot de financieel ongezondste clubs in het Nederlandse betaald voetbal. Is er reden tot zorg?

Slechts drie clubs staan er financieel slechter voor dan Cambuur, te weten: FC Dordrecht, MVV Maastricht en het onlangs van faillissement geredde Vitesse. Die clubs staan in tegenstelling tot de Leeuwarders onder verscherpt toezicht van de KNVB, maar daar zit Cambuur niet ver vanaf. Dat blijkt uit recente gegevens van de voetbalbond.

De KNVB publiceert jaarlijks een ranglijst van alle clubs in de eredivisie en eerste divisie, gebaseerd op het financieel ratingsysteem (FRS). Aan de hand van het FRS krijgen clubs punten voor verschillende onderdelen, zoals de personeelskosten als deel van de totale omzet. Ook wordt er alvast een blik vooruit geworpen op het lopende seizoen.

?Een nieuw stadion bouwen gaat nooit ongestraft?

De licentiecommissie, het orgaan van de KNVB dat de ranglijst opstelt, neemt de jaarcijfers van elke club als leidraad. Het maximumaantal punten dat daarbij wordt toegekend, is 40. Op basis van 2023/2024 staat Cambuur met 16 punten op een gedeelde 29ste plaats. Ter vergelijking: koploper Excelsior heeft 23 punten meer.

Het is een aanzienlijke daling ten opzichte van het seizoen ervoor, toen Cambuur met 22 punten de 19de plaats bezette. En dat terwijl de club over vorig seizoen zwarte cijfers schreef (43.000 euro winst), de hoogste omzet ooit in de eerste divisie behaalde (9.3 miljoen euro) en het eigen vermogen zag stijgen (1,8 miljoen euro).

Algemeen directeur Ard de Graaf van SC Cambuur (links) geflankeerd door hoofdtrainer Henk de Jong.
Algemeen directeur Ard de Graaf van SC Cambuur (links) geflankeerd door hoofdtrainer Henk de Jong. Foto: Archief Henk Jan Dijks

Wat is er aan de hand? Volgens algemeen directeur Ard de Graaf heeft de daling op de ranglijst alles te maken met de bouw van het nieuwe stadion en de diverse leningen die daarvoor zijn afgesloten. ,,Daardoor is het vreemd vermogen gegroeid. En dat is direct van invloed op de financi?le positie van de club, zoals je op de ranglijst terugziet.?

Gekeken naar de jaarcijfers van de club liep het vreemd vermogen, bestaande uit de lang- en kortlopende schulden, op van 5,3 miljoen naar 17,9 miljoen euro. Dat kwam onder meer door de leningen die Cambuur aanging met zowel de gemeente Leeuwarden (6 miljoen) als Pieter Kooi (6 miljoen), geldschieter en naamgever van het nieuwe stadion.

,,Een nieuw stadion bouwen gaat nou eenmaal nooit ongestraft?, legt De Graaf uit. ,,Zo zorgt het ervoor dat we turbulente jaren tegemoet gaan, omdat de kosten aan de hoge kant zijn en de omzet nog niet op het niveau is waar die moet zijn. Dat brengt bepaalde risico?s met zich mee. Het zal dan ook tijd kosten om alles weer in balans te krijgen.?

michello

Ik kan niet alles plaatsen.. Ik krijg steeds vaker een ?databasefout melding? een stuk van het artikel lukt wel.

papier

Citaat van: michello op februari 26, 2025, 11:12:16
Ik kan niet alles plaatsen.. Ik krijg steeds vaker een ?databasefout melding? een stuk van het artikel lukt wel.

Als ik het zo even snel lees worden er appels met peren vergeleken en er een prikkelende kop op gezet.

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: papier op februari 26, 2025, 12:10:57
Als ik het zo even snel lees worden er appels met peren vergeleken en er een prikkelende kop op gezet.

Hum, dat klinkt inderdaad als de LC
Henk, held, bedankt

Noordcambuur

Zo te lezen krijgen we nog zware jaren voor de boeg om de leningen weg te poetsen?. 8P