Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Financiën

Gestart door Dokkumer, januari 24, 2013, 13:47:22

Vorige topic - Volgende topic

Cambuur Groningen

Citaat van: AL op januari 21, 2019, 18:35:18
Voor het eerst in jaren dus eigenlijk verlies.
Aangezien we de komende tijd geen transferopbrengsten hoeven te verwachten vind ik de situatie best zorgwekkend.
Ik vind het nog wel wat meevallen, als je naar de balans kijkt zie je dat het vreemd vermogen met bijna 800K is afgenomen (dus minder schuld waar rente over moet worden betaald). Mogelijk zijn er wat extra aflossingen in de kosten terecht gekomen en is er kennelijk ruimte om dat soort keuzes te maken?

Lore

Citaat van: moodygrunn op januari 21, 2019, 18:54:45
Als zij zo doorgaan als de laatste jaren, komt het zonder een positief transferresultaat ook echt wel zover

Zij hebben ook nog steeds een positief eigen vermogen van meer dan 20 miljoen. Dan kan je er een tijdje een puinhoop van maken

Lore

Citaat van: Cambuur Groningen op januari 21, 2019, 18:59:15
Ik vind het nog wel wat meevallen, als je naar de balans kijkt zie je dat het vreemd vermogen met bijna 800K is afgenomen (dus minder schuld waar rente over moet worden betaald). Mogelijk zijn er wat extra aflossingen in de kosten terecht gekomen en is er kennelijk ruimte om dat soort keuzes te maken?

Volgens mij gaat hier iets mis.  :proost. Aflossing komen niet in de kosten terecht. Dan zou een lening nemen ook tellen als opbrengsten. Of heb ik het nu helemaal mis?

Cambuur Groningen

Citaat van: Lore op januari 21, 2019, 19:10:51
Volgens mij gaat hier iets mis.  :proost. Aflossing komen niet in de kosten terecht. Dan zou een lening nemen ook tellen als opbrengsten. Of heb ik het nu helemaal mis?
geen idee, liquide middelen zijn wel behoorlijk gezakt, maar niet overeenkomstig de 800K die afgelost lijkt te zijn? En eerlijk gezegd was economie nou niet mijn favoriete vak en is het alweer meer dan 30 jaar geleden :-)

Bankzitter

Citaat van: moodygrunn op januari 21, 2019, 18:47:56
Omdat het incidentele baten/kosten zijn. Een solide financiële huishouding is volgens mij een huishouding die zonder transfers in de plus loopt.

Je hebt wel gelijk hoor, alleen zij je dat bijna alle BVO's opertaioneel (zwaar) verlies lijden wat ze compenseren met transfers en/of een eigenaar die tekorten aanvulld.

Relatief gezien doen we het echt prima.
Ik zou persoonlijk zien dat we meer investeren in de spelersgroep. Je loopt nu het risico dat inkomsten uit wedstrijden steeds verder dalen en er komt geen transfergeld meer binnen als spelers zich niet ontwikkelen.

Ik vermoedt dat ze (net als bij Ajax) een aantal jaar strak de vinger op de knip houden om als we eenmaal in de plus staan een kwaliteitsimpuls te kunnen geven.

moodygrunn

Citaat van: Bankzitter op januari 21, 2019, 21:07:20
Je hebt wel gelijk hoor, alleen zij je dat bijna alle BVO's opertaioneel (zwaar) verlies lijden wat ze compenseren met transfers en/of een eigenaar die tekorten aanvulld.

Relatief gezien doen we het echt prima.
Ik zou persoonlijk zien dat we meer investeren in de spelersgroep. Je loopt nu het risico dat inkomsten uit wedstrijden steeds verder dalen en er komt geen transfergeld meer binnen als spelers zich niet ontwikkelen.

Ik vermoedt dat ze (net als bij Ajax) een aantal jaar strak de vinger op de knip houden om als we eenmaal in de plus staan een kwaliteitsimpuls te kunnen geven.

Een of twee jaar zou je daar idd geluk mee kunnen hebben, maar op de lange termijn kun je dat toch niet incalculeren?
In Henk en Sandor we trust

Yellow Army

Citaat van: Lore op januari 21, 2019, 19:10:51
Volgens mij gaat hier iets mis.  :proost. Aflossing komen niet in de kosten terecht. Dan zou een lening nemen ook tellen als opbrengsten. Of heb ik het nu helemaal mis?

Nee dat heb je niet. Het zijn nl de langlopende schulden die flink zijn afgelost en daarmee het negatieve EV verder verlaagd naar nog maar 1 mln. Dit is positief te noemen, echter is het wel zaak om op de kosten te blijven letten aangezien dit nog steeds op eredivisie niveau zit.
Area 58

Bankzitter

Citaat van: moodygrunn op januari 21, 2019, 21:30:43
Een of twee jaar zou je daar idd geluk mee kunnen hebben, maar op de lange termijn kun je dat toch niet incalculeren?

Ik denk ook dat een club niet jaarlijks gaten kan vullen met transfers en/of een geldschieter, maar er zijn wel geboeg (ere)divisie clubs die zo opereren. En ook Den Bosch en GAE geven nu meer geld uit dan ze zelf generen en staan dan wel boven ons.

Hopelijk maken we straks de inhaalslag als we schuldenvrij zijn en zelf nog meer geld uit het nieuwe stadion genereren.
We moeten tot die tijd ook niet te ver afzakken. Eerste 5 kan iedereen wel mee leven maar nu dreigen we uit het linkerrijtje te zakken. Er is ook een risico dat bijv. een Fortuna nu een gaatje slaat wat we straks nog maar weer moeilijk dichten.

Vlampiep

Citaat van: Bankzitter op januari 22, 2019, 07:15:37
Hopelijk maken we straks de inhaalslag als we schuldenvrij zijn en zelf nog meer geld uit het nieuwe stadion genereren.
Op grond waarvan zou Cambuur momenteel een inhaalslag kunnen maken?
En geld genereren uit het nieuwe stadion is niet een expliciete zekerheid.
Een sponsor conformeert zich aan sportieve prestaties en uitstraling van een club.
Die zijn nu niet optimaal te noemen en is het daarom ook onzeker of dit de komende jaren zal verbeteren.




hobbes

Citaat van: Vlampiep op januari 22, 2019, 09:21:17
Op grond waarvan zou Cambuur momenteel een inhaalslag kunnen maken?
En geld genereren uit het nieuwe stadion is niet een expliciete zekerheid.
Een sponsor conformeert zich aan sportieve prestaties en uitstraling van een club.
Die zijn nu niet optimaal te noemen en is het daarom ook onzeker of dit de komende jaren zal verbeteren.

Misschien dat hij daarom de in begint met hopelijk....

Yellow Army

Citaat van: Vlampiep op januari 22, 2019, 09:21:17
Op grond waarvan zou Cambuur momenteel een inhaalslag kunnen maken?
En geld genereren uit het nieuwe stadion is niet een expliciete zekerheid.
Een sponsor conformeert zich aan sportieve prestaties en uitstraling van een club.
Die zijn nu niet optimaal te noemen en is het daarom ook onzeker of dit de komende jaren zal verbeteren.

Schuldenvrij betekent dat je meer op sportief gebied kan investeren...
Area 58

Vlampiep

Citaat van: hobbes op januari 22, 2019, 09:45:56
Misschien dat hij daarom de in begint met hopelijk....
Duidelijk.

Vlampiep

Citaat van: Yellow Army op januari 22, 2019, 10:13:56
Schuldenvrij betekent dat je meer op sportief gebied kan investeren...
Dat is waarheid, maar zie jij met de teruglopende inkomsten Cambuur binnen 3 jaar schuldenvrij worden?

Jandehulk

Belasting technisch kest beter een kleine schuld heffe juh ?

Cambuur Groningen

Citaat van: Jandehulk op januari 22, 2019, 10:58:52
Belasting technisch kest beter een kleine schuld heffe juh ?
Volgens mij geldt dat met name voor een hypotheek schuld. Voor overige schulden hoor ik altijd de slogan "geld lenen kost geld"