Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Sfeer

Gestart door Goudvinger, januari 18, 2013, 13:15:26

Vorige topic - Volgende topic

okkele

Citaat van: Specuveter op februari 25, 2023, 13:14:41
Ik heb het allemaal redelijk kunnen meemaken na wedstrijd maar die relschoppers meteen na de wedstrijd zijn nooit en te nimmer bij de wedstrijd geweest.
sneu volk is het !
en dan ook nog ouderen op balkons bij de rondweg bang maken.
de uitslag maakt niks uit, ze staan al in de egelantierstraat voor de wedstrijd afgelopen is.
zet die foto`s maar s op facebook, kijken hoe ze dat vinden.
het maakt niks uit wat je zegt maar hoe het door een ander uitgelegd word.

PePe

Citaat van: okkele op februari 25, 2023, 13:27:42
nee?
die steengooier waar facebook vol mee staat......heb jij die?
die tokkies die de rondweg terroriseren.......heb jij de namen? waren ze bij de wedstrijd?
die kleine groepjes jeugd die je na de wedstrijd overal ziet zoeken in de wijk......ken jij ze?

natuurlijk zijn verreweg de meesten niet of nooit bij een wedstrijd maar mijn punt is dan dus ook dat je dat nooit kan bewijzen en dat dus niet een rol speelt bij besluiten.

Uiteraard naar aanleiding van het in de kraag gegrepen boefjes. (naam, adres, clubcard)

Sakas

Correctie vanuit de eigen supporters is ook een mogelijkheid. Maar ik heb het idee dat iedereen er liever naar kijkt dan wat doet, laatst op oost iemand die bier op het veld gooide, die werd flink aangepakt door de eigen supporters, dat zie ik op noord niet gebeuren.

Als wij een goeie naam willen als Cambuur supporters moeten we niet alleen wijzen en de politie het maar laten oplossen, dan krijg je dit soort beslissingen.
Laat sien ast foor Cambuur bist!

Gasgeve

Ook in het zo geroemde Duitsland gaat er nog steeds genoeg mis op het gebied van supporters. Het is overal hetzelfde, dus Nederland is geen uitzondering of extreem zoals soms wel eens onterecht wordt gesteld.

https://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=415982

EdsjeSCC

Citaat van: Sakas op februari 26, 2023, 13:07:28
Correctie vanuit de eigen supporters is ook een mogelijkheid. Maar ik heb het idee dat iedereen er liever naar kijkt dan wat doet, laatst op oost iemand die bier op het veld gooide, die werd flink aangepakt door de eigen supporters, dat zie ik op noord niet gebeuren.

Als wij een goeie naam willen als Cambuur supporters moeten we niet alleen wijzen en de politie het maar laten oplossen, dan krijg je dit soort beslissingen.

Ik ga na een wedstrijd gewoon naar huis of naar de kroeg. Moet ik dan daar langs die weg gaan staan en zeggen; foei jongens, niet met stenen gaan gooien

papier

Citaat van: EdsjeSCC op maart 09, 2023, 12:16:23
Ik ga na een wedstrijd gewoon naar huis of naar de kroeg. Moet ik dan daar langs die weg gaan staan en zeggen; foei jongens, niet met stenen gaan gooien

Binnen het stadion ligt die verantwoordelijkheid bij de club (inzet stewards en dergelijke), buiten het stadion bij de politie. Neemt niet weg dat we, mochten we wat zien, iemand wel even tot bedaren mogen brengen/weghalen uit een situatie. Overigens zie ik het nooit aangezien ik aan de zuidzijde het stadion uit ga.

Grijskijkert

Incidenten stapelen zich weer op: ?Bij sommige clubs zijn hooligans op bepaalde delen van de tribunes de baas?

Incidenten met voetbalsupporters stapelen zich weer op. Wat is er aan de hand? En belangrijker: is er een oplossing om ze te voorkomen? Een rondetafeldiscussie met ?voetbalburgemeester? Paul Depla, Cambuur-directeur Ard de Graaf en Kees Lau, voorzitter van de supportersvereniging van Feyenoord. ,,Bij sommige clubs zijn hooligans op bepaalde delen van de tribunes de baas.??

Paul Depla slaakt een diepe zucht. Binnenkort staat in zijn stad Breda de wedstrijd NAC - Willem II op het programma. Voor mensen buiten West- en Midden-Brabant een onbeduidend Keuken Kampioen Divisie-potje. In beide steden daarentegen een duel op, zoals het clich? wil, ?leven en dood?. Depla, die namens de burgemeesters van de 31 voetbalgemeenten geregeld overleg voert met de KNVB, politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid, kent die sentimenten.

Daarom zijn straks geen zogenoemde uitfans welkom in het Rat Verlegh Stadion, zoals dit tijdens de heenwedstrijd in Tilburg evenmin het geval was. ,,Ruim 140 agenten inzetten om een voetbalwedstrijd in goede banen te leiden; het valt gewoon niet meer uit te leggen??, stelt Depla. ,,De maatschappelijke prijs die we ervoor betalen, is te hoog.??

Na jaren waarin voetbalvandalisme behoorlijk beteugeld leek, is het nu weer een heikel thema. Een PSV-fan kreeg onlangs een stadionverbod van 40 jaar, nadat hij de keeper van Sevilla op het veld had aangevallen. Een FC Groningen-supporter werd opgepakt, nadat hij klappen had uitgedeeld aan nota bene een voetballer van zijn eigen club (Jetro Willems, red.). Gevolg: burgemeesters scherpen de voorwaarden van stadionbezoek steeds verder aan. En daarvan zijn uitsupporters het voornaamste mikpunt.

De tijd dat alleen Feyenoord en Ajax het zonder de steun van hun aanhang moeten doen wanneer zij op bezoek gaan bij de rivaal, is voorbij. Op voorspraak van burgemeester Sybrand Buma is in Leeuwarden dit seizoen zelfs helemaal geen uitpubliek meer welkom tijdens duels van Cambuur. De politievakbond, die jaarlijks zo?n 300.000 manuren kwijt is aan betaald voetbal, pleit intussen voor een landelijk verbod op uitfans. Hoe kan het toch dat 6000 Everton-aanhangers moeiteloos naar de stadsclash met Liverpool kunnen reizen en bij ons FC Volendam - Fortuna Sittard uit de klauwen loopt? Is het een gevolg van een falende Nederlandse aanpak?

?Uitfans verbieden geen keuze burgemeester?

,,Weet je??, zegt Depla, wanneer hij met Cambuur-directeur Ard de Graaf en Feyenoord-supportersvoorman Kees Lau is aangeschoven in de Kuip. ,,Er is niet ??n burgemeester die het leuk vindt om fans van bezoekende clubs te weren. Alleen: de feiten zijn dat het in sommige gevallen simpelweg niet anders kan. Er is gewoon een groot probleem met een deel van de voetbalsupporters. Wat moet ik tegen andere burgers van mijn stad zeggen als er na een incident in het centrum geen agenten inzetbaar zijn? ?Eh, ze stonden met zijn allen bij het voetbalstadion?? Kom op, h?. Uitfans verbieden is geen keuze van een burgemeester, het is pure onmacht omdat we het probleem gezamenlijk niet onder controle kunnen krijgen.??

Grote vraag: is er een toekomstige situatie denkbaar waarin w?l weer uitpubliek aanwezig is bij de Klassieker, bij FC Twente - FC Utrecht of bij FC Den Bosch - TOP Oss? En komen we ooit tot een dadergerichte aanpak, in plaats van de huidige collectieve straffen die ??k veel goedwillende supporters duperen?

Uitfans weren is pure symboolpo?li?tiek.

Ard de Graaf, Algemeen directeur Cambuur
De Graaf: ,,Ik begrijp de reflex van onze burgemeester Buma om het uitvak dicht te gooien best. Maar, denk ik dan, beperk dit dan tot die ene ?extreme wedstrijd?. In ons geval die tegen Heerenveen. Waarom moeten supporters van, zeg, FC Utrecht de dupe zijn? Welk probleem los je ermee op? Voorbeeldje: Go Ahead-fans, die onlangs niet welkom waren in ons stadion, gingen w?l vlakbij demonstreren.

,,En: denk je echt dat Feyenoord-supporters straks thuisblijven, mocht hun club bij ons kampioen kunnen worden? Dat bedoel ik. Uitfans weren is pure symboolpolitiek. Politiebonden maken statements over de rug van de voetballerij. Zo van: wij hebben te weinig agenten, d?s moeten voetbalfans over de hele breedte bloeden. Zo voelt het in elk geval.??

Kaart ingetrokken

Lau, instemmend knikkend: ,,Aan de hand van een toegangskaartensysteem weten we bij Feyenoord exact wie we meenemen naar uitwedstrijden. Bij wangedrag wordt zo?n kaart direct ingetrokken. Je zou dus wel gek zijn om je te misdragen. En dat doen onze meereizende fans dan ook zelden tot nooit. Dat die groep nu de dupe wordt, valt niet uit te leggen. Sluit je ook onmiddellijk het hele caf? als een paar dronkenlappen vervelend zijn???

Depla, fel: ,,Ja. Een caf? sluit je als burgemeester ook als er door een bepaalde groep regelmatig in dat caf? gevochten is en de eigenaar de boel dus niet op orde heeft. We moeten af van dat ?ja, maar het is maar een kleine minderheid-argument?. Even, h?. De politie van Groningen is onlangs gestopt met het begeleiden van supporters naar uitwedstrijden, omdat agenten zelfs thuis ge?ntimideerd werden. Er zijn gevallen bekend van stewards die niet op durven treden uit angst voor hun hooligans. D?t is de situatie.

,,We ? overheid, clubs, supporters ? zouden ons veel meer tegen die kleine, hardnekkige kern moeten keren. Los daarvan vind ik dat we als burgemeesters soms best wat meer lef mogen tonen. Voorbeeld: uit veiligheidsoverwegingen mocht NAC - Feyenoord in Breda jarenlang alleen op zondagmiddag worden gespeeld. Enkele jaren terug ging ik akkoord met voetballen op zaterdagavond. Het is dus niet zo dat we als burgemeesters niet met clubs en supporters willen meedenken. Integendeel. We pleiten j??st voor normalisering. Alleen maakt een kleine groep dit voor ons helaas vaak onmogelijk.??

Daarmee plaatst Depla de problemen meteen in een breder perspectief. Oorzaak van de incidenten zit ?m, stelt hij, niet per se bij het gedeelte supporters dat naar uitduels gaat. Pijnpunt is een kleine, extreme kern die er bij veel clubs is.

Door gebrek aan stewards en beveili?gers is het niet altijd mogelijk adequaat op te treden.

Paul Depla, Burgemeester Breda
Depla: ,,De fundamentele vraag is: wie heeft het voor het zeggen in het stadion? Hoe kan het dat bij bepaalde clubs steeds weer massaal vuurwerk wordt afgestoken? De waarheid weten we stiekem allemaal. Bij sommige clubs zijn hooligans op bepaalde delen van de tribunes de baas. En, begrijp me niet verkeerd h?, het is ook lastig voor clubs hoe hiermee om te gaan. Als directeur sta je er vaak alleen voor.

,,Het feit dat veel hardekernfans in dezelfde soort zwarte kleding uitgedost zijn, maakt een persoonsgerichte aanpak ingewikkeld. Bovendien zijn we na corona het zicht op een nieuwe aanwas supporters kwijtgeraakt. En daarmee is ook de hi?rarchie op de tribunes verdwenen. Door gebrek aan stewards en beveiligers is het niet altijd mogelijk adequaat op te treden, denk bijvoorbeeld aan de wedstrijd ADO Den Haag - Excelsior van afgelopen seizoen.??

Uitwassen tegengaan

De Graaf: ,,Ik ervaar dat niet zo. Bij Cambuur doen we er alles aan om uitwassen tegen te gaan. Er zijn veiligheidsco?rdinatoren, supportersbegeleiders staan aanhoudend in verbinding met onze harde kern. En als iemand ook maar een plastic bierbekertje heeft gegooid, plukken we diegene eruit en melden we hem bij de KNVB aan voor een stadionverbod. Maar dat zijn incidenten.

,,Onze ervaring is dat, ?ls er al rellen zijn, die veelal worden veroorzaakt door mensen die helemaal niet bij de wedstrijden aanwezig zijn geweest. Figuren die, veelal onder invloed van alcohol of drugs, rond het stadion hangen om te kijken of er nog wat te klieren valt. Van wie we oprecht niet weten wie ze zijn of waar ze vandaan komen. En dat mis ik in de discussie. Veel meer dan een voetbalprobleem, hebben we een maatschappelijk probleem. Die schuld moet niet in de schoenen van de clubs geschoven worden.??

Lau: ,,Ik las dat die slaande FC Groningen-fan bekend was bij alle instanties. Hij en zijn vader blijken vaker voor problemen te hebben gezorgd. Hoe kunnen zij een stadion binnenkomen, zonder dat een van die instanties er acht op slaat? Begint d??r niet het probleem? Zoals ik soms ook vraagtekens plaats bij de rol van politieagenten rondom wedstrijden. De ervaring bij Feyenoord is: hoe meer politie, des te agressiever het sfeertje. Behandel supporters normaal, dan gedr?gen supporters zich normaal. En, laten we wel zijn: het gros van de wedstrijden verloopt ook normaal. In de jaren 80 en 90 was het hooliganisme veel erger dan nu.??

Dat laatste is ondubbelzinnig waar. Het aantal incidenten is al jaren vrij stabiel, meldt het Auditteam Voetbal en Veiligheid. De laatste meting dateert uit 2021/2022, het eerste seizoen na corona, toen ook het idee leefde dat er meer ongeregeldheden waren. De statistieken ondersteunden dat gevoel niet, schreef deze krant recent al. Aantal incidenten per wedstrijd: 0,96. Voor de coronapandemie lag dat cijfer op 0,95.

Voor het huidige seizoen zijn nog geen gegevens bekend, evenmin wat precies onder een incident wordt verstaan. Maar aanwijzingen dat het vaker uit de hand loopt, hebben onderzoekers niet. Dat neemt niet weg dat er nog een wereld te winnen is. Hoe zorgen ?we? ervoor dat supportersgroepen van twee clubs, zoals in Engeland, structureel met elkaar in een stadion kunnen zitten? Hoe verdrijf je ordeverstoorders permanent?

De Graaf: ,,Een hooligan die zich in Engeland misdraagt, weet dat hij geen stadion meer in komt. Met dat vooruitzicht bedenk je je wel tien keer. In Nederland roepen we al 20 jaar dat we ook die kant uit moeten. Alleen: die wetgeving is er nog steeds niet. Waar blijft die digitale meldingsplicht? Waar blijft het verplicht moeten naleven van gebieds- en stadionverboden? Een supporter moet weten dat hij aan de ketting ligt, wanneer hij zijn club dupeert.??

Handelingskader

Depla: ,,Die wetgeving is er w?l. We hebben sinds kort het zogenoemde handelingskader, waarin staat dat we snel en consequent moeten en kunnen straffen. Dat handelingskader moeten we nu in heel Nederland toepassen. Dus: als een groep PEC Zwolle-aanhangers op weg naar een uitwedstrijd in een massale vechtpartij op de snelweg belandt, dan is het niet raar dat bij een volgende uitwedstrijd een verplichte buscombi geldt als gevolg van die misdragingen. Ben voorspelbaar en handel snel. Ook richting de goedwillenden van die club die lijden onder hun hooligans helaas, ja. En, belangrijk: zorg als club dat je veiligheidsorganisatie op orde is.??

Lau: ,,De supportersvereniging van Feyenoord veroordeelt het onmiddellijk als er sprake is geweest van geweld door aanhangers van onze club. Dat is echt nieuw beleid van mijn bestuur. Aan de overheid de taak ervoor te zorgen dat rotte appels ook daadwerkelijk niet meer binnenkomen. Wat vaststaat: het zou een zwaktebod zijn als uitfans permanent verboden worden. Daarmee haal je de essentie van een mooie voetbalsfeer weg.??

Geen geouwehoer, geen ge-ja-maar, niet steeds weer clementie tonen met de dader of daders.

Paul Depla

Depla: ,,We moeten voorkomen dat het een jij/wij-discussie wordt. De oplossing ligt bij ons gezamenlijk. Ofwel: bij clubs, supporters en overheden. En daarin is voorspelbaarheid en duidelijkheid essentieel. Fans moeten weten welke sanctie ze bij een vergrijp boven het hoofd hangt. In die zin is dat 40-jarige stadionverbod voor die PSV-supporter een krachtig signaal dat navolging verdient.

,,Geen geouwehoer, geen ge-ja-maar, niet steeds weer clementie tonen met de dader of daders. Nee, optreden als een hooligan de bocht uitvliegt. Hem zo mogelijk keihard raken in zijn portemonnee. En er vervolgens met alle partijen op toezien dat zo iemand inderdaad nooit meer een stadion binnenkomt. Dat moet vanaf nu de norm zijn.??

Bron: AD
IN HENK WE TRUST!!!

Inferno-058

Sfeer was wederom weer dramatisch, maar ja what's new?

Destroyer

Citaat van: Inferno-058 op april 02, 2023, 13:40:43

Spanning en slecht voetbal killing voor sfeer
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Noordcambuur

Citaat van: Destroyer op april 02, 2023, 13:58:47
Spanning en slecht voetbal killing voor sfeer
resultaat misschien ook

Zuid1991

Citaat van: Inferno-058 op april 02, 2023, 13:40:43
Vond de sfeer best redelijk.
Na de 1-0 zelfs moment dat alle tribunes los gingen.
Maar ja, zoals zoveel keren dit seizoen helpt de ploeg zelf dat de sfeer om zeep wordt geholpen....

Genoeg momenten dit seizoen dat de twaalfde man wel wilde maar de ploeg totaal niet.

Dokkumer

Genoeg momenten onderin de Juup meegemaakt dat d
het een gekkenhuis was. Groot deel van de huidige fanatieke aanhang was toen nog vloeibaar of scheet de luiers vol
De echte, dat lees je :devil

Vlampiep

Citaat van: Dokkumer op april 02, 2023, 17:53:08
Genoeg momenten onderin de Juup meegemaakt dat d
het een gekkenhuis was. Groot deel van de huidige fanatieke aanhang was toen nog vloeibaar of scheet de luiers vol
Ja man en sommigen binne raar de loop uitskoaten. Niet sterk saad denk ik.

Dokkumer

Misskien is oas levensstijl un bitsje de oorsaak derfan. Dat gesuup kin ok niet goed foor de swemmerkes weze.
De echte, dat lees je :devil

Vlampiep

Citaat van: Dokkumer op april 02, 2023, 18:55:34
Misskien is oas levensstijl un bitsje de oorsaak derfan. Dat gesuup kin ok niet goed foor de swemmerkes weze.
Mea culpa zou op sien plak weeze van oanse generaasie.