Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

buitenlands voetbal

Gestart door okkele, oktober 04, 2013, 08:57:24

Vorige topic - Volgende topic

Holwerd voor Cambuur

Bury maakt sinds woensdag niet langer deel uit van het Engelse profvoetbal. De club uit de League One is definitief failliet verklaard. Een ramp voor veel mensen die Bury in hun hart dragen en voor eigenaar Steve Dale, althans dat zou je zeggen. Dale geeft er echter vrij weinig om. "Ben nooit in Bury geweest."

Dat zegt hij in gesprek met BBC Radio. "Ik wist niet eens dat er een voetbalclub zat in Bury. Het is makkelijk voor mij om hier weg te lopen en nooit meer terug te keren. Ik heb niets met voetbal." Het zijn bizarre woorden van de eigenaar van een club die zojuist na 125 jaar uit het profvoetbal verdwenen is.

Door de geldproblemen bij Bury kon Steve Dale de club in december 2018 voor 1 pond overnemen. Vijf maanden later deed hij Bury weer in de verkoop, omdat hij geen 'eindeloze geldmachine' wilde zijn.

Tot aan vorige week was hij echter nog steeds eigenaar, tot grote onvrede van de fans en het personeel. Het lukte hem uiteindelijk definitief niet om de club te verkopen en dus komt er een einde aan een tijdperk.

De historie van Bury FC kent twee hoogtepunten. In zowel 1900 als 1903 werd de FA Cup gewonnen. Vorig seizoen behaalde Bury de derde plaats in de League Two, met rechtstreekse promotie als gevolg. Dit terwijl de club toen al te maken had met een penibele financiƫle situatie. Spelers klaagden over het uitblijven van salaris.

vtbl.nl


Verschrikkelijk, als je dat te horen krijgt nadat je club net failliet is verklaard
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

sunderland

Op dit moment speelt Forest een hele belangrijke weds. Hoop dat ze winnen want het zou mooi zijn als ze naar de premierleaque gaan

Holwerd voor Cambuur

Moeilijk! Heb namelijk ook enorm sympathie voor Bournemouth. Mooie shirts; mooi stadionnetje. Wie van de 2 het ook wordt, hopelijk promoveert de ander via de play-offs. Tenzij Millwall die nog haalt, want dat zou ook wel grappig zijn ;)

Geen Huddersfield, Sheffield United of Middlesbrough aub. Luton zou ik heel knap vinden, maar die club zegt me eigenlijk niks.

En Sunderland moet de play-offs ook winnen! Alles behalve dat MK Dons :R
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

sunderland

Sheffield united is ook wel mooi. Millwall staat bekend om zijn aanhang maar stelt wb club niet zoveel voor

Holwerd voor Cambuur

Toch The Cherries geworden.... Nu duimen voor Forest.
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Holwerd voor Cambuur

Citaat van: sunderland op mei 03, 2022, 20:21:51
Op dit moment speelt Forest een hele belangrijke weds. Hoop dat ze winnen want het zou mooi zijn als ze naar de premierleaque gaan

Deze eerste belangrijke wedstrijd winnen ze wel in ieder geval. Wembley lonkt.
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Holwerd voor Cambuur

Gefeliciteerd Sunderland  ;)
SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

sunderland

Sunderland 1-1 tegen coventry 40500!  supporters. Niet normaal, vorig seiz div lager waren er ook nog steeds rond de 30.000.

Inferno-058

Gister het ultieme voorbeeld waarom je nooit moet beginnen aan uitverboden. Het ging flink los in Napels tussen Napoli/politie/en Frankfurt. Het centrum was net een oorlogsgebied.

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Grijskijkert

Citaat van: Holwerd voor Cambuur op september 26, 2023, 23:43:39
Iemand die dit artikel hier kan posten?  :)

https://www.vi.nl/pro/bijzondere-clash-met-emotionele-lading-weggejaagde-club-treft-de-wegjager

Bijzondere clash met emotionele lading: weggejaagde club treft de wegjager


26 sep. 2023

Door Jos Boesveld

Er staat dinsdagavond een zeer bijzondere derby op het programma in het Oostenrijkse bekertoernooi. Twee clubs uit Salzburg treffen elkaar, waarbij de ene club de andere pretendeert te zijn. Het bijzonder verhaal achter Austria Salzburg en Red Bull Salzburg.

Het moest er een keer van komen en in 2023 waren de loting-goden iedereen die het paarse deel van Salzburg liefheeft gunstig gezind. Voor het eerst sinds de splijting in 2005 komen Austria Salzburg en Red Bull Salzburg (voorheen Austria Salzburg) tegenover elkaar te staan in een offici?le wedstrijd. De aftrap is om 20.45 uur.

Het voetbalverhaal in Salzburg is het schoolvoorbeeld van een pijnlijke overname door een megalomaan bedrijf. De energiedrankjesgigant is gevestigd in Salzburg en dus was het volgens de bedrijfsstrategie, met de focus op sport, niet meer dan logisch om een voetbalclub in Salzburg te hebben. Austria stond open voor onderhandelingen en zwichtte voor het grote geld. Maar niet voordat er veel kritiek was ontstaan.

De oorspronkelijke gedachte van het clubbestuur van Austria was om met Red Bull een grote sponsor binnen te halen in financieel moeilijke tijden. Het werd echter al heel snel duidelijk dat het bedrijf niet alleen wilde sponsoren. Tot grote woede van de fans wilde Red Bull de clubnaam, het clublogo en de clubkleuren veranderen. Het leidde tot hevige protesten, die tevergeefs bleken. In de zomer van 2005 veranderde Austria Salzburg zijn naam in Red Bull Salzburg en werd de identiteit van de club afgenomen.

PAARSE SOKKEN

Later, toen de overname al in kannen en kruiken was, werd duidelijk dat Red Bull tijdens de onderhandelingen had laten vallen dat ze best wat water bij de energiedrank wilden doen. De keepers mochten paarse sokken dragen en het Adidas-logo op de shirts zou paars gekleurd zijn. Dit maakte de supportersschare van Austria alleen maar woester.

Op 13 juni 2005 werd de overname definitief afgerond, op 7 oktober 2005 richtten boze fans de club Austria op. Heroprichten is misschien een beter woord, want de fanatieke supporter vindt dat 2005 niet het oprichtingsjaar van de club is, maar 1933. Ook dat jaartal is door Red Bull 'afgepakt'. Het nieuwe Austria is volgens fans met een wit-paars hart de club die in 1994, 1995 en 1997 de beste was van Oostenrijk en niet Red Bull. Helaas voor die fans denken statistiekenbureaus daar niet zo over.

Vanuit Duitsland krijgt Austria Salzburg steun. Fans van SC Freiburg zijn stellig: 'Alleen Austria in Salzburg'.


FANS IN HET EERSTE ELFTAL

Geheel volgens traditie nam Austria de wit-paarse clubkleuren aan, maar er was een lange weg te gaan voordat de club zich op het grote podium mocht melden in Oostenrijk. Ze kwamen helemaal onderaan de Oostenrijkse voetbalpiramide te staan, in de Salzburger 2. Klasse Nord A. De opmars ging, gezien het feit dat enkele fans zelfs meededen in het eerste elftal, verrassend vlug. Vijf jaar na de heroprichting kwam het terecht op het derde niveau van Oostenrijk.

In het eerste seizoen van de Regionalliga West eindigde Austria op een verdienstelijke vijfde plek. Belangrijker nog: Red Bull werd een heel klein beetje pijn gedaan. Op 7 augustus 2010 won Austria van het tweede elftal van Red Bull. Het werd 2-1. Voor fans van Austria was het waarschijnlijk de grootste, symbolische middelvinger die ze konden opsteken, voor Red Bull was het niet meer dan een irritante vlieg die telkens op je arm blijft landen. Het tweede elftal van de overgenomen club werd dat seizoen namelijk gewoon kampioen.

Na de heroprichting van Austria Salzburg ging het er lang niet altijd even professioneel aan toe bij de club, die op laag amateurniveau begon.

Na de heroprichting van Austria Salzburg ging het er lang niet altijd even professioneel aan toe bij de club, die op laag amateurniveau begon.
Na die eerste clash met de Red Bull-beloften kwam Austria nog vaker tegenover het tweede elftal van de talentenfabriek te staan. Red Bull leverde spelers als Erling Haaland, Sadio Man?, Naby Ke?ta en Karim Adeyemi af aan de wereldtop en kan teren op een geweldige jeugdopleiding, maar op de een of andere manier slaagde Austria erin om de beloften vaak te verslaan. Veertien keer stonden de teams tegenover elkaar, negen keer won Austria de onderlinge confrontatie. Tegen FC Liefering, de opleidingsclubs van Red Bull, werd dan weer niet gewonnen in het verleden.

Toch maken de kleuren wit-rood in combinatie met de term Red Bull bijzonder veel los bij Austria. Dit moet allemaal leiden tot een gigantische stunt op de dinsdagavond. Voor het eerst sinds de pijnlijke vechtscheiding in 2005 staan de eerste elftallen van Austria Salzburg en Red Bull Salzburg tegenover elkaar. Over de 2-1 overwinning op het tweede elftal werd al jarenlang nagepraat, wat gebeurt er als de club die van de laatste vijf edities van de ?FB-Cup er vier won wordt uitgeschakeld door de irritante vlieg die telkens op je arm landt? Een wedstrijd in de tweede ronde van het Oostenrijkse bekertoernooi is nog nooit zo interessant geweest.

De fans van Austria Salzburg zijn niet alleen
Ontevreden fans die een nieuwe club oprichten, dat gebeurt niet alleen in Salzburg. Het verhaal van AFC Wimbledon en Wimbledon FC is ook wereldberoemd. De leiding van Wimbledon FC besloot om de club te verhuizen naar een andere stad zo'n negentig kilometer verderop. Alsof Feyenoord opeens in Tilburg gaat spelen. Logischerwijs waren fans daar absoluut niet blij mee. Het plan ging door en Wimbledon FC werd Milton Keynes Dons.

AFC Wimbledon werd opgericht en behield een zeer groot deel van de supportersschare. In 2012 kwam het, net als dinsdagavond in Salzburg, tot een ontmoeting tussen Wimbledon en MK Dons. Met inbreng van een Nederlander, niemand minder dan Pim Balkestein viel in, stuntte Wimbledon bijna tegen MK Dons in de tweede ronde van de FA Cup. Vlak voor tijd stond het nog 1-1, maar een late treffer van Jon Otsemobor dompelde Wimbledon in rouw. Later kwamen de clubs elkaar vaker tegen en won Wimbledon ook, dit seizoen treffen de clubs elkaar weer in de League Two.

De naam alleen al klinkt pesterig: Football Club United of Manchester. Fans van Manchester United zijn op dit moment niet blij met de huidige eigenaars, maar ook toen het oorspronkelijke overnameproces werd afgerond in 2005 was er heel veel kritiek op de Glazers. Fans hadden geen vertrouwen in de nieuwe koers van de club, waren ontevreden over de inzet op commercie en richtten een eigen team op.

De gekozen clubnaam FC United werd niet goedgekeurd door de Engelse bond en dus werd er gestemd. Clubnamen als FC Manchester Central, AFC Manchester 1878 en Newton Heath United FC kregen uiteindelijk veel minder stemmen dan Football Club United of Manchester. Via investeringen van fans kon de club laag op de Engelse voetbalpiramide beginnen, maar echt bovendrijven kwam FC United of Manchester nooit. Het is nog altijd hopen dat FC United of Manchester en Manchester United elkaar nog een keer tegenkomen in een van de Engelse bekertoernooien.
IN HENK WE TRUST!!!

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Holwerd voor Cambuur

SC Cambuur Kampioen 2019-2021

Delfzijl/Cambuur

Nee dank je wel, niet meer graag... :zucht