Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

1e divisie

Gestart door denistel, januari 18, 2013, 21:27:53

Vorige topic - Volgende topic

De Gast

We doen niks onder voor de topclubs en toch doen we niet mee bovenin.. dit was onze kans geweest uit deze dooie competitie weg te komen.

AL

Ik verwacht dat Volendam kampioen wordt.
Die winnen echt alles zeg.
Hebben in mijn ogen ook het leukste elftal met spelers als Tuyp, Kramer, Muhren en Kuwas.

SCCornjum

Fortuna Sittard kan maandag tegen Excelsior geen beroep doen op Ferhat Kaya. De doelman liep vrijdagavond een blessure aan zijn hand op nadat hij in de rust van het duel met FC Volendam van woede tegen een deur sloeg, meldt L1.

Gevreesd werd dat de Turkse doelman zijn hand gebroken had, maar bij nader onderzoek bleek er 'slechts' sprake te zijn van een kneuzing. Kaya verscheen door de blessure de tweede helft in Volendam niet meer binnen de lijnen, hij werd vervangen door Mark Voss.

Kaya mist maandag de wedstrijd tegen Excelsior. Vooralsnog is niet bekend hoe lang de sluitpost de wedstrijden vanaf de zijlijn moet bekijken van Fortuna Sittard.
Watching Football Is Not A Crime

SCCornjum

In de Jupiler League ligt de strijd om de titel weer helemaal open. Sparta verloor vrijdagavond met 3-2 van Go Ahead Eagles, waardoor FC Volendam en MVV dichterbij konden komen. VoetbalPrimeur zet het programma van de drie voornaamste titelkandidaten op een rij.

Sparta gaat na 26 wedstrijden nog wel aan de leiding, maar de voorsprong op FC Volendam en MVV bedraagt slechts één punt. Ook Helmond Sport heeft maar één punt minder, de nummer vier speelde echter al een wedstrijd meer.

Sparta Rotterdam
1 april: FC Emmen (thuis)
5 april: FC Dordrecht (uit)
12 april: Fortuna Sittard (thuis)
19 april: Helmond Sport (uit)
26 april: Excelsior (thuis)
3 mei: Telstar (uit)

FC Volendam
1 april: FC Eindhoven (uit)
5 april: FC Emmen (uit)
12 april: Helmond Sport (thuis)
19 april: Excelsior (uit)
26 april: MVV (thuis)
3 mei: Go Ahead Eagles (uit)

MVV
1 april: Telstar (uit)
5 april: Go Ahead Eagles (uit)
12 april: FC Dordrecht (thuis)
19 april: FC Den Bosch (uit)
26 april: FC Volendam (uit)
3 mei: Fortuna Sittard (thuis)

SCCornjum

Het failliette SC Veendam blijft in leven. Althans, dat is de stellige verwachting van trainer Gert Heerkes.

"Ik ga er van uit dat we volgende week tegen Excelsior spelen", zegt Heerkes tegen het Algemeen Dagblad.  De coach gelooft heilig in een doorstart. "Er is een enorme hype rondom de club. Daardoor gaat ook het bedrijfsleven er weer in geloven."

Rondom de Langeleegte wordt er alles aan gedaan om Veendam in leven te houden. Op Tweede Paasdag vindt er in het stadion een benefietconcert plaats en ook zaterdag en zondag worden er nog tal van acties georganiseerd om geld bijeen te brengen. De reddingsactie van Henk de Haan leverde al ruim 150.000 euro op.

SCCornjum

Sparta Rotterdam zag de goede uitgangspositie in de top van de Jupiler League de afgelopen weken enigszins afbrokkelen. Volgens trainer Michel Vonk is dat het gevolg van zogenaamde 'kampioensstress'.

"We hebben last van het feit dat we graag willen en dat iedereen verwacht dat we het ook even makkelijk doen. Maar we moeten wel punten halen", laat Vonk weten aan RTV Rijnmond. Vrijdagavond verloor zijn team met 3-2 bij Go Ahead Eagles. "We gingen er heen om drie punten te halen en dat is niet gelukt. Morgen (maandag, red.) kunnen we het gelukkig weer rechtzetten."

Bij de viering van het 125-jarig bestaan zal Sparta in eigen huis aantreden tegen FC Emmen. "We weten dat we het lastig hebben gemaakt voor onszelf, morgen moet je zeker starten met drie punten tegen FC Emmen. Dan doe je misschien weer goede zaken. Je weet ook niet wat er op de andere velden gebeurd, dat is ook elke week zo. Het is zeker nog niet klaar, maar je moet vooral naar jezelf kijken."

SCCornjum

mario

Citeer
De Jupiler League gaat de komende jaren op de schop.

Er komt een nieuwe regeling voor promotie en degradatie, het aantal clubs wordt in eerste instantie teruggebracht naar zestien en de vaste speeldag (vrijdagavond) staat ter discussie.

Volgens operationeel directeur Jelle Beuker van de Jupiler League staan de clubs nu voor belangrijke keuzes. "Er gaat sowieso wat veranderen", zegt hij.

Mogelijk zullen de belofteteams van grote clubs als PSV, Ajax en Feyenoord uitkomen in de nieuwe eerste divisie. Volgens Beuker hebben die clubs daar wel oren naar.

Verder zijn er veranderingen op komst wat betreft het aantal contractspelers. De clubs besluiten komende week gezamenlijk of ze minder spelers in dienst gaan nemen. Nu is elke betaaldvoetbalclub verplicht om zestien spelers onder contract te hebben.

Deeltijd en voltijd
In de Topklasse, het hoogste amateurniveau, zijn er veel deeltijdcontracten, zodat voetballers naast het voetbal een maatschappelijke carrière kunnen hebben. Voor veel Topklasse-clubs is het minimum van zestien contractspelers een beletsel om promotie te ambiëren, zegt Jonker.

Tegelijkertijd wijst de directeur op het belang van voltijdcontracten. "Neem bijvoorbeeld FC Oss, dat een paar jaar geleden degradeerde naar de Topklasse."

"Die bleven vijf keer in de week trainen en uit de statistieken blijkt dat ze de meeste wedstrijden in de laatste tien minuten beslisten. Dat is voetbaltechnisch gezien een goed argument om spelers een voltijdcontract te geven", zegt Beuker.

Vrijdagavond
Verder twijfelt Beuker aan de vrijdagavond als vaste speeldag. Een van de argumenten om daar destijds voor te kiezen, was dat op vrijdagavond op plaats was voor tv-uitzendingen van de wedstrijden. "Maar de tv-uitzendingen zijn nu op zaterdag", zegt Beuker. "Dus dat argument vervalt."

Hij realiseert zich dat clubs intussen wel gehecht zijn aan de vrijdagavond, maar wijst erop dat bijvoorbeeld de zaterdag meer gezinnen met kinderen naar het stadion zou trekken.

Financieel aantrekkelijker
En er wordt gesproken over de degradatieregeling. Er is een mogelijkheid om te degraderen naar de Topklasse, maar aan de andere kant van de streep wil niemand promoveren.

"Dat is gek en dat moet echt veranderen. Dat lukt pas als de eerste divisie aantrekkelijk is. Dus moet je het financieel aantrekkelijk maken om te promoveren, maar dat kost tijd. We hebben bijna zestig jaar lang een strenge scheiding gehad tussen amateur- en beroepsvoetbal. Dat los je niet in een week op."

Beuker is optimistisch over de gesprekken die komende weken worden gevoerd. "Het nadeel is dat we een corporatie zijn en dus bij meerderheid moeten besluiten, maar het voordeel is dat besluiten wel worden gedragen. De Jupiler League blijft bestaan, alleen de vorm zal iets anders, misschien iets moderner zijn."

NOS.nl

SCCornjum

Veendam staat op Tweede Paasdag in het teken van het benefietconcert dat wordt georganiseerd voor de plaatselijke SC. Het is één van de laatste redmiddelen in de strijd tegen een faillissement.

Dinsdag om 16.00 uur moet het noodlijdende Veendam met een slordige 700.000 euro voor de dag komen. Een benefietconcert moet de actie van Henk de Haan, die inmiddels de nodige tonnen bij elkaar verzamelde, meer kracht geven.

De line-up is inmiddels zo goed als rond. Artiesten als The Party Animals, Jannes, Theo Driessen en Rooie Rinus en Pé Daalemmer hebben beloofd op te komen treden. Mogelijk komt ook het wereldwijd bekende dj-duo Sunnery James en Ryan Marciano maandagmiddag nog een set verzorgen.

SCCornjum

FC Emmen heeft het 125-jarige jubileum van Sparta Rotterdam verpest. De Drentenaren wonnen met 0-1 op een feestelijk Kasteel. Om het drama compleet te maken verloor Sparta de koppositie aan FC Volendam, dat wel gewoon won.

De Dijkbewoners zegevierden bij FC Eindhoven en hebben nu twee punten voorsprong op Sparta. Ook MVV en Helmond Sport wipten over de Spartanen heen door zeges bij respectievelijk SC Telstar en FC Den Bosch. Beide ploegen staan in punten gelijk met Volendam. Als Veendam definitief uit de stand van de Jupiler League verdwijnt, verliest MVV echter zes punten.

Op Het Kasteel hing maandag voor de aftrap nog een feestelijke stemming. Onder meer clublegende Barry Hughes was aanwezig. Goed voetbal viel er daarna niet te zien. Na 25 minuten was het Elson Almeida die het enige doelpunt van de wedstrijd maakte. Hij liep weg uit de rug van Donovan Slijngard en volleerde knap raak (0-1).

In de laatste twintig minuten voerde Sparta de druk stevig op. Steef Nieuwendaal was heel dicht bij de gelijkmaker. Een rollertje van ver ketste via de paal naast. De grootste kans was voor invaller Paul Gladon, die van dichtbij op Emmen-doelman Peter van der Vlag mikte. In de blessuretijd zag hij een inzet op de lat belanden. De oudste betaald voetbal club van Nederland kende daardoor een zure verjaardag.

Uitslagen Jupiler League:
Sparta Rotterdam-FC Emmen: 0-1 (0-0)
FC Eindhoven-FC Volendam: 0-2 (0-0)
SC Telstar-MVV Maastricht: 1-2 (0-1)
FC Den Bosch-Helmond Sport: 0-2 (0-0)
Fortuna Sittard-Excelsior: 4-2: (2-0)
SC Cambuur-Go Ahead Eagkes: 2-0 (1-0)
FC Oss-Almere City FC: 3-2 (1-1)

SCCornjum

Michel Vonk stak zondagmiddag na de thuisnederlaag tegen FC Emmen (0-1) de hand in eigen boezem. De oefenmeester van Sparta was van mening dat niet alleen pech de oorzaak was van het onverwachte verlies, maar dat ook de scherpte voor het doel van de tegenstander ontbrak.

"Ik wil het niet alleen pech noemen. Als je zo veel kansen mist, moet je naar jezelf kijken. De eerste helft speelden we gewoon slecht, na rust was het beter en krijgen we voldoende kansen. Maar je moet ze wel maken, anders win je nooit", aldus Vonk tegenover Voetbal International.

De trainer/coach is van mening dat er geen sprake is van een te grote druk voor de selectie. "De druk is groot. die hebben we onszelf opgelegd en dat is terecht. Ik zie op de trainingen ontspannen spelers, maar in wedstrijden is het heel anders. Het is onverklaarbaar. We moeten snel weer succesbeleving krijgen. Dat krijg je pas als je weer wedstrijden gaat winnen."

John Hiatt

Veendam overleeft waarschijnlijk! Ze zullen dan gewoon het seizoen uitspelen.

kgscc

Zonder Veendam is de stand (volgens mij, kan anders zijn):

1 - Helmond Sport - 27 wedstrijden - 51 punten
2 - Volendam - 25 wedstrijden - 48 punten
3 - Spart - 25 wedstrijden - 46 punten
4 - MVV - 25 wedstrijden - 45 punten
5 - Cambuur - 24 wedstrijden - 43 punten
6 - G.A. Eagles - 27 wedstrijden - 43 punten
7 - Graafschap - 25 wedstrijden - 39 punten

Ik ben alleen uitgegaan van bovenstaande ploegen. Volgens mij verliest Volendam 3 punten, MVV 6 punten, Helmond Sport 0 punten, Sparta 3 punten, Cambuur 1 punt, Eagles 1 punt, De Graafschap 4 punten

mario

Citeer

De feeststemming bij Sparta Rotterdam is omgeslagen in een crisisstemming. Na de 0-1 nederlaag tegen Emmen is er vanavond crisisberaad bij de Rotterdammers.

Technisch en algemeen directeur Wiljan Vloet bevestigt dat er gesprekken gaande zijn. 'We zijn met een aantal belangrijke mensen een hapje aan het eten en we overleggen over de ontstane situatie. We hebben een stevige discussie. We balen enorm van de prestaties. De trainer zelf ook. Dit kan wel eens nachtwerk worden. Als je me vraagt wat kunnen we er aan doen dan zeg ik op dit moment dat ik dat niet weet.'

'We houden alles tegen het licht', vervolgt Vloet. 'Mijn positie, mijn dubbelrol en zo ook de rol van de trainer. Ik ben verantwoordelijk voor deze selectie. Ik heb een goed budget gekregen om spelers te halen en toch zijn we opeens vier plaatsen gedaald op de ranglijst. Wij moeten kampioen worden, ik heb de selectie samengesteld. Hoe kan het dan dat je geen tien punten los staat, maar verliest van Emmen.'

Maatregelen zijn er nog niet genomen, maar Vloet is openhartig. 'Het is een brainstormsessie. Er is nog niet gesproken over een conclusies, maar ik sluit niet uit dat die er wel gaan komen.

Het eerste wat ik doe is altijd naar mezelf wijzen, nooit naar anderen.'

VI.nl

Destroyer

Een kampioenselftal is niet te koop. Dat moet je worden door samen te werken en uit te stralen. Mooi 125 jarig bestaan feestje, gefeliciteerd sparta   :proost
** Poolwinner 18/19 - 21/22