Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Cambuur - Roda JC Vrijdag 13 Maart 20:00

Gestart door Noordcambuur, maart 08, 2026, 20:32:34

Vorige topic - Volgende topic

Man of the Match

Jansen
7 (20%)
Mulders
0 (0%)
Amofa
5 (14.3%)
Baouf
6 (17.1%)
Galvez
6 (17.1%)
Balk
0 (0%)
Souren
0 (0%)
Apkakou
0 (0%)
Ferrah
0 (0%)
van der Sande
1 (2.9%)
Sjostrand
3 (8.6%)
Henstra
0 (0%)
Kooistra
0 (0%)
Marsman
4 (11.4%)
Kian Visser
1 (2.9%)
Rolke
2 (5.7%)

Totaal aantal stemmen: 35

Stemmen gesloten: maart 19, 2026, 02:05:09

Bens


Michael Breij (29) keert vrijdag voor het eerst sinds zijn vertrek terug bij SC Cambuur, de club waarmee hij promoveerde. Of dit Cambuur kan tippen aan de ploeg van 2021? ?Dat denk ik absoluut niet.?

Lees meer over
SC Cambuur
Een officieel afscheid? Dat heeft Michael Breij nooit echt gehad na zijn vertrek in 2024, het kwam er niet van. En uitgerekend toen hij vorig seizoen eindelijk terugkeerde naar Leeuwarden om zijn goede vriend Remco Balk te bezoeken, was het Kooi Stadion gesloten. De aanvaller heeft dus ook nog nooit het nieuwe onderkomen van de club vanbinnen gezien. Best zonde, vind hij.

?Ik heb gedurende die viereneenhalf jaar echt een geweldige tijd bij Cambuur gehad?, zegt Breij. ?Het is ook bijzonder om vrijdag weer terug te keren, ook nog eens in een nieuw stadion. Ik merk bij mezelf wel een beetje gezonde spanning. Weet je, ik hou van deze club, gun ze daar het beste. Tegelijkertijd heb ik nu een andere werkgever, dus ik hoop vrijdag op drie punten.?


Ouderwets Cambuurvoetbal
Breij is bezig aan zijn tweede seizoen bij Roda JC. Daar streek hij in de winter van vorig jaar neer nadat hij vroegtijdig een einde had gemaakt aan zijn eerste buitenlandse avontuur, bij het Roemeense Sepsi OSK. Een combinatie van weinig speeltijd en een hoogzwangere vrouw dreven hem in de armen van de Limburgse club. Daar groeide Breij al snel uit tot een van de sterkhouders.

Een innige omhelzing tussen Jhondly van der Meer en Michael Breij, tijdens hun laatste wedstrijd voor SC Cambuur.
Een innige omhelzing tussen Jhondly van der Meer en Michael Breij, tijdens hun laatste wedstrijd voor SC Cambuur. Foto: Dijks Media

?Van die keuze heb ik nog altijd geen spijt. Vooropgesteld: ik hoefde niet weg bij Sepsi, maar zit hier nu prima op mijn plek. Ergens zie ik ook wel overeenkomsten met Cambuur. Hier hebben ze het over de zogeheten Koempelmentaliteit. Hard werken, met elkaar en voor elkaar. Dat willen ze bij Cambuur ook altijd zien. Past ook wel bij mij. Ik ben niet vies van hard werken, een tikkie uitdelen.?

Waar hij vorig seizoen in 17 wedstrijden 5 goals maakte en 4 assists gaf, staat de teller dit seizoen na 29 wedstrijden op 9 goals en 4 assists. ?Toch had ik me het seizoen wat anders voorgesteld. We begonnen goed, waren een vervelende ploeg en hijgden Cambuur in de nek. Helaas braken blessures van bepalende spelers ons op. Hopelijk halen we de play-offs, dat is onze doelstelling.?

Drie punten pakken bij zijn oude werkgever zou zeer welkom zijn voor de huidige nummer zes van de eerste divisie. Makkelijk wordt het niet, weet Breij. ?Dit Cambuur zit goed in elkaar, speelt ouderwets Cambuurvoetbal. Fijn, verzorgd, met een idee. De ploeg gaat bovendien vol op zoek naar doelpunten. Heerlijk als je een aanvaller bent. Toch reizen we met vertrouwen af naar Leeuwarden.?

Bizarre statistieken
Zo nu en dan gaan de gedachten van Breij terug naar zijn tijd in Leeuwarden. Naar het door corona misgelopen kampioenschap, naar het jaar erna toen de titel alsnog met overmacht werd gepakt. Het team van toen ? met spelers als Alex Bangura, Mees Hoedemakers, Issa Kallon, Mitchell Paulissen en Robert M?hren ? staat nog altijd bekend als het beste team dat ooit voor Cambuur speelde.

Jamie Jacobs (links) feliciteert Michael Breij met een doelpunt tijdens het kampioensjaar 2020/2021.
Jamie Jacobs (links) feliciteert Michael Breij met een doelpunt tijdens het kampioensjaar 2020/2021. FOTO HENK JAN DIJKS


Ook het huidige Cambuur stevent af op promotie. Dat zou in het gunstigste scenario maandag al kunnen gebeuren , op bezoek bij Helmond Sport. De ploeg heeft bovendien de titel weer in eigen hand. Over de vraag of dit Cambuur beter is dan het Cambuur waar Breij pakweg vijf ? zes jaar geleden successen mee boekte, hoeft de aanvaller evenwel niet lang na te denken.

?Nee, dat denk ik absoluut niet. Met alle respect voor de gasten die daar nu staan h?, want zij gaan dit seizoen gewoon promoveren, kan haast niet meer misgaan. Gaat het Henk de Jong dan toch weer lukken; knap hoor. Ik wil ze dan ook niet tekort doen, maar wat ik toen heb meegemaakt... dat was z? goed. We hadden ook bizarre statistieken met 92 punten, 109 doelpunten voor en 36 tegen.?

Een gevoel van onoverwinnelijkheid wil Breij het niet noemen. ?Maar op een gegeven moment had iedereen bij ons het door: we gaan het gewoon voor het tweede seizoen op rij flikken.? Al zijn de statistieken dit seizoen vooralsnog minder indrukwekkend, bij het huidige Cambuur heerst een vergelijkbare sfeer als in 2021. ?Maar als dit Cambuur tegen het Cambuur van toen speelt, verliest het met 3-1 of 4-1.?

Ge?nteresseerd in SC Cambuur? Beluister dan ook eens ?t Hertenkamp, onze podcast over de Leeuwarder club:


fred


PePe


Noordcambuur

Citaat van: fred op maart 13, 2026, 17:32:08
Uitverkocht  |:)
klopt er zijn geen kaarten beschikbaar maar er zullen genoeg lege plekken aanwezig zijn in het stadion kijk  vanavond maar om je heen.

Uitvak zit niet vol.
Westtribune bij lange na niet.
Zuidtribune is al het hele seizoen al niet vol.

Derkx R.H.

Citaat van: 666 op maart 10, 2026, 09:49:12
Ik vind dit zo`n K.. club, er zijn er meer maar deze  :R

Dat ligt misschien aan Driehonderd Kilometer Verderop 8P

Derkx R.H.


michello

#66
Bij vlagen kastje naar de muur gespeeld. Vooral de eerste helft. Tweede helft iets beter maar te weinig grip en aan de bal te matig. Toch weer niet verloren.  |:)

R058

Je mist Diemers dan toch wel erg in zo'n wedstrijd. Totaal geen controle op het middenveld. Vooral Souren echt zwak in het vooruit voetballen. Vd Sande lukte het ook niet om de bal vast te houden zoals de laatste wedstrijden wel lukte.
Tweede helft liep het wel een stuk beter, maar nog steeds niet heel erg grote kansen. Vaak de verkeerde keuze bij de eindpass.

Scc0511

Tegen Helmond winnen en je kunt tegen Az promoveren THUIS!! |:)

Poetser

Citaat van: Scc0511 op maart 13, 2026, 22:08:01
Tegen Helmond winnen en je kunt tegen Az promoveren THUIS!! |:)

Dan moet De Graafschap wel punten verspelen.

Overigens wel echt een goede ploeg dat Roda. Wij niet top vandaag.. Dan krijg je een 1-1. Tevreden mee.

Oud Cambuur

Kastje naar de muur gespeeld valt best wel mee zoveel kansen heeft Roda niet gehad maar helaas wij ook niet vond het van beide kanten niet best dan is een punt het hoogst haalbare voor beiden. Vond Ferrah andermaal niet best liep zich elke keer vast en de back kreeg rugdekking TS speelde daar niet op in om het anders neer te zetten.

CambuurAmersfoort

Je kan niet alles winnen, dan in ieder geval maar niet verliezen.
Hij had 2 kansen op kunnen vallen in de 2e helft. Ik denk dat een gelijkspel gerechtvaardigd is.

Maar het zou toch wel heel leuk zijn als we in een thuiswedstrijd kunnen promoveren.

Harry L.

Slechte pot. Eerste helft totaal verkeerd staan, lui waren heer en meester en we beginnen wederom weer veel te slap. Souren was weer ouderwets slecht, die had ik in de rust gewisseld. Je kunt kampioen worden, gepromoveerd ben je al. Dan moet je er vol voor gaan en alles geven. Wissels voegden ook niets toe, op Marsman na.

Destroyer

Citaat van: R058 op maart 13, 2026, 22:02:55
Je mist Diemers dan toch wel erg in zo'n wedstrijd. Totaal geen controle op het middenveld. Vooral Souren echt zwak in het vooruit voetballen. Vd Sande lukte het ook niet om de bal vast te houden zoals de laatste wedstrijden wel lukte.
Tweede helft liep het wel een stuk beter, maar nog steeds niet heel erg grote kansen. Vaak de verkeerde keuze bij de eindpass.

Ja deze wedstrijd miste je Diemers echt. Souren totaal niet in wedstrijd. Veel teveel balverlies middenveld. Ik had persoonlijk Marsman veel eerder gebracht. De wissels kooistra en visser vond ik ook geen toegevoegde waarde. En door...
** Poolwinner 18/19 - 21/22

Destroyer

Owja, wat een fantastische sfeeractie  |:) _O_
** Poolwinner 18/19 - 21/22