Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Oscar Sj?strand

Gestart door upweer, juli 10, 2025, 22:20:05

Vorige topic - Volgende topic

RG

Aan deze speler gaan we heel veel plezier beleven durf ik wel te zeggen na 1 helft.

upweer

Citaat van: RG op juli 15, 2025, 21:45:52
Aan deze speler gaan we heel veel plezier beleven durf ik wel te zeggen na 1 helft.

Na 1 actie zag ik het al, wat een snelheid in zijn actie. 
Dit hoop dat hij fit blijft!

Lore

Met een vleugje Neymar en D?az hoopt Oscar Sj?strand bij SC Cambuur grote schoenen te vullen: ?Ik stel geen doelen in cijfers?

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 08:10 ? SC Cambuur
Deel dit artikel
Oscar Sj?strand: "Ik stel geen doelen in cijfers. Het belangrijkste is dat het team goed speelt"
Oscar Sj?strand: "Ik stel geen doelen in cijfers. Het belangrijkste is dat het team goed speelt" Foto: Dijks Media
Oscar Sj?strand moet bij SC Cambuur de voor een recordbedrag vertrokken baltovenaar Benjamin Pauwels doen vergeten. Grote schoenen om te vullen, maar met een vleugje Neymar en D?az doet de 20-jarige Zweed zijn stinkende best.
Lees meer over
SC Cambuur
Oscar Sj?strand ploft neer op een stoel in de Tunnel Club van het Kooi Stadion. Daar waar liefhebbers tijdens thuiswedstrijden tegen betaling een hapje kunnen eten en ondertussen vanachter het getinte glas de spelers van beide partijen ongegeneerd kunnen bekijken. Deze middag is de ruimte het sfeervolle decor voor een interview met de nieuwe smaakmaker van Cambuur.
Of het nou door de setting komt of de yogasessie die hij zojuist met enkele teamgenoten in de spelerstunnel van het Kooi Stadion heeft afgewerkt, de jonge Zweed oogt behoorlijk relaxed. En tegelijkertijd verraden zijn woorden een grenzeloze gedrevenheid. ?Het voelt hier als een nieuw begin?, zegt Sj?strand voordat hij een aantal slokjes water neemt. ?Het begin van de volgende stap.?
Makkelijke keuze
Het is een lange weg van het voetbalpleintje in zijn geboorteplaats Nacka, een buitenwijk van de Zweedse hoofdstad Stockholm, naar de Tunnel Club. Daar begon Oscar Sj?strand ooit met pingelen, als jochie dat al vanaf zijn vierde verzot was geraakt van het spelletje. Aan de muur van zijn slaapkamer hingen de posters van Messi, Su?rez en Neymar gebroederlijk naast elkaar.
Urenlang keek de jonge Sj?strand naar video?s van voornamelijk Neymar. Om vervolgens urenlang op het pleintje in Nacka de trucs van zijn held te leren en te verfijnen. Nu, vele jaren later, speelt hij zelf profvoetbal, met zijn eigen herkenbare stijl: minder show, meer diepgang. Maar de liefde is gebleven. ?Ik heb nog steeds een paar trucjes in mijn rugzak zitten?, zegt hij met een brede lach.
Oscar Sj?strand in actie tijdens de oefenwedstrijd tegen Regioteam Kootstertille, waarin hij scoorde en een assist gaf.
Oscar Sj?strand in actie tijdens de oefenwedstrijd tegen Regioteam Kootstertille, waarin hij scoorde en een assist gaf. Foto: Dijks Media
Sj?strand was dolblij toen Cambuur zich meldde. Het was de nieuwste bevestiging dat al die uren achter het beeldscherm en op het pleintje niet tevergeefs waren geweest. Natuurlijk, hij was de afgelopen jaren gestaag opgeklommen in het professionele voetbal. Via Boo FF, de jeugd van Djurg?rden, Sollentuna FK en Sandvikens IF belandde hij in de tweede divisie. Maar het buitenland?
?Mijn doel was altijd om uit Zweden weg te gaan en Europees voetbal te spelen?, zegt Sj?strand. Nee, Cambuur is vooralsnog niet dicht bij deelname aan Europees voetbal. ?Maar het is wel de juiste stap in die richting. Ik was dan ook snel overtuigd. Het stadion, de faciliteiten, hoe ze mij zagen: het voelde meteen goed. Het was een makkelijke keuze.?
En, niet geheel onbelangrijk, nu kan de jonge Zweed zeggen dat hij zijn andere voorbeeld heeft overtroffen. ?Mijn vader was zelf profvoetballer in de Zweedse tweede divisie bij Nacka FF, dat inmiddels niet meer bestaat. Hij heeft mij veel geleerd, was ook mijn coach bij Boo FF. En het is altijd mijn doel geweest hem te overtreffen. Dat is met de overgang naar Cambuur nu definitief gelukt.?
Waardige opvolger
Waar Sj?strand een behendige vleugelaanvaller is, was zijn vader een verdedigende middenvelder. Twee totaal andere posities. De wendbaarheid en de mentaliteit heeft de jongeling evenwel niet van een vreemde. Zijn moeder? Die heeft niet zoveel met voetbal. ?Maar ook zij heeft mij gevormd, me geleerd wat goed en fout is, mensen met respect te behandelen, open te staan voor anderen.?
Sj?strand is dankbaar voor zijn opvoeding en achtergrond. Hij ziet het als stevige fundering om op voort te borduren. Al was het de eerste weken in Leeuwarden wel even wennen. Aan Cambuur. Aan Nederland. Aan volwassen worden in een wereld die snel draait en weinig geduld heeft. Toch blijft hij redelijk nuchter. ?We zijn allemaal mensen. Ik moet mijn plek vinden, ook in de kleedkamer.?
Oscar Sj?strand heeft tijdens de training van SC Cambuur een momentje van bezinning.
Oscar Sj?strand heeft tijdens de training van SC Cambuur een momentje van bezinning. Foto: Dijks Media
De jonge Zweed is gehaald om Benjamin Pauwels te doen vergeten. De Belgische vleugelaanvaller bekroonde een sterk seizoen bij Cambuur enkele weken geleden met een voor Cambuur-begrippen recordtransfer naar de Spaanse tweededivisionist CD Legan?s. Met zijn acties en dribbels bracht Pauwels het publiek regelmatig in vervoering. Sj?strand hoopt een waardige opvolger te zijn.
?Benjamin is een fantastische speler. Echt een type buitenspeler waar je graag naar kijkt. Hij heeft hier vorig seizoen geweldig werk geleverd. Dat is ook wat ik wil: een goed seizoen draaien, doelpunten maken, assists geven en het publiek laten zien wat ze van een buitenspeler willen zien. We lijken wel op elkaar, zoeken het duel op. Al komt hij iets meer in de bal komt en ga ik vaker diep.?
Sj?strand kwam deze voorbereiding geregeld in actie en maakte vooral in zijn eerste wedstrijd tegen Regioteam Kootstertille een positieve indruk met een doelpunt en een assist. ?Toch ben ik niet helemaal tevreden over mijn spel?, zegt de Zweed. ?Ik herken mezelf, zoals ik kan zijn en heb laten zien, wat dat betreft nog niet helemaal terug. Maar iedere dag gaat het een beetje beter.?
Een jongensdroom
Sj?strand is na Valmir Berisha de tweede Zweedse speler ooit die onder contract staat bij Cambuur. Het is vooral SC Heerenveen dat bekendstaat om het aanboren van de Scandinavische markt. De jongeling noemt moeiteloos een aantal oud-Heerenveners op, zoals Sam Larsson, de broer van zijn zaakwaarnemer. ?Maar over die club mogen we in Leeuwarden niet praten, toch??, zegt hij lachend.
Zonder gekheid: Sj?strand weet dat de Nederlandse eredivisie en eerste divisie voor veel Zweedse voetballers de opmaat waren naar een stap hogerop, oftewel een geschikt podium om jezelf aan de wereld te laten zien. ?Iedereen kent natuurlijk het voorbeeld van Zlatan Ibrahimovic, die via Ajax naar Juventus ging. In Zweden is hij ieders idool, een beetje zoals Messi dat voor anderen is.?
Oscar Sj?strand betreedt het veld in Delden, waarin SC Cambuur tegen Roda JC oefende.
Oscar Sj?strand betreedt het veld in Delden, waarin SC Cambuur tegen Roda JC oefende. Foto: Dijks Media
Voor Sj?strand waren dat zoals gezegd de mannen die vroeger aan de muur van zijn slaapkamer hingen: Messi, Su?rez en Neymar. Naarmate hij zich als speler ontwikkelde, verschoof zijn aandacht naar andere spelers. ?Hij speelt sinds deze zomer niet meer voor Liverpool, maar ik kijk op naar Luis D?az. Ik hou van zijn speelstijl: agressief aan de bal, druk zetten en loopacties in de diepte.?
Het is nog ver weg, hij zit tenslotte net bij Cambuur, maar ooit hoopt de jonge Zweed net als D?az tot voor kort deed zijn kunsten te vertonen in dienst van de Engelse topclub. Spelen op het heilige gras van Anfield, in dat rode shirt, voor tienduizenden fanatieke supporters, in de volgens Sj?strand zwaarste competitie ter wereld. Het zou een jongensdroom zijn die werkelijkheid wordt.
Doelen in cijfers
Enfin, eerst maar eens zijn draai vinden in het geel-blauw van Cambuur, toevalligerwijs ook de kleuren van de Zweedse vlag. En dat Kooi Stadion is ook zo slecht nog niet. Sterker nog, Sj?strand is lyrisch over het onderkomen. ?Een prachtige plek, uitstekend veld en, van wat ik heb begrepen, geweldige supporters. Het is weer eens wat anders dan bij de clubs waar ik voor heb gespeeld.?
Wat de supporters van hem kunnen verwachten? ?Ik stel geen doelen in cijfers. Het belangrijkste is dat het team goed speelt, dat ik erbij betrokken ben en dat ik combinaties kan maken. Dan komen de goals vanzelf. Natuurlijk moet ik punten opleveren, maar als ik een pass geef waaruit iemand anders scoort, is dat ook goed. Ik heb er in ieder geval zin in en ga mijn stinkende best doen

Proppie

Tweede Zweedse speler? Bovar Karim toch ook nog?

Bankzitter

Ik had nog wat twijfels na de eerste duels maar speelde echt uitstekend vanavond.

wiekie1969

Voorzetten mogen wel wat beter, maakt stappen.

Noordcambuur

Oscar heeft er al 4 in het netje liggen  :thumbsup

Bernardo

Nu al even veel goals als Pauwels in een heel seizoen. Klasbak

Specuveter

Bij geen promotie ben je die helaas weer kwijt na dit seizoen.

sunderland

Citaat van: Specuveter op september 22, 2025, 22:16:52
Bij geen promotie ben je die helaas weer kwijt na dit seizoen.
zoals nog 4.

Bankzitter

Je kan ook denken als we er een stuk of 5 hebben die te goed zijn voor de KKD.... dan promoveer je. :y

Noordcambuur

Seizoen is nog lang eerst maar een serie neerzetten.

Bankzitter

We zijn al bezig aan een serie.
Maar je hebt gelijk, 38 wedstrijden constant presteren is heel moeilijk. Het begin is er in ieder geval.

michello

Hij is technisch erg goed en uitstekend in de afronding. Dat hebben niet veel buitenspelers in de KKD. Goed gescout wederom!

michello

Oscar Sj?strand found the net with 100 percent of his shots on target in the Keuken Kampioen Divisie 2025-26 (4/4), while also being the player with the most goals among those who converted each of their shots on target this season. Show-off.