Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Mark Diemers

Gestart door fred, augustus 30, 2024, 17:13:24

Vorige topic - Volgende topic

sjaak

Reeds gezien. Enorme tegenvaller

Derkx R.H.

Leider Mark Diemers, Leeuwarder in hart een nieren
Vandaag om 08:00
Praat mee!


Chris Tempelman
Journalist VI
Mark Diemers (32) is de trotse aanvoerder van SC Cambuur, maar bovenal is hij Leeuwarder. Geboren en opgegroeid op vijfhonderd meter van de plek waar nu het nieuwe stadion staat. ?Dit is pas echt thuiskomen?, zegt hij met enig gevoel voor dramatiek.

In Emmen vierden Cambuur en Diemers hun dikverdiende feestje. ?Mooier wordt het niet?, riep de nummer tien in het feestgedruis voor het uitvak. ?Overal zaten Cambuur-supporters. Dit wordt een fantastisch feest. Tot morgenochtend vroeg, denk ik.? En weg was Diemers. Knuffelend met trainer Henk de Jong, springend en zingend met zijn ploeggenoten en klaar om het promotieschild uit handen van algemeen directeur Ard de Graaf in ontvangst te nemen. De blijdschap en de emoties bij Diemers waren zichtbaar. ?Ik had never nooit kunnen bedenken dat op de plek waar ik geboren ben, in Westeinde, Cambuur jaren later zou promoveren.? Het lijkt dat het zo heeft moeten zijn. Soms zijn verhalen voor in jongensboeken niet te verzinnen, maar zijn ze gewoon echt waar. Het kind van de stad is de onbetwiste leider van de ploeg uit Leeuwarden. Binnen en buiten het veld is hij het uithangbord van de geel-blauwe formatie. Samen met trainer Henk de Jong uiteraard, de man met wie hij in de loop der jaren een bijzondere band heeft opgebouwd. Diemers is na omzwervingen in binnen- en buitenland terug op vertrouwde grond en moest en zou zijn club terug naar de Eredivisie brengen. En het lukte. Met enige vertraging weliswaar, omdat het afgelopen vrijdag misging tegen Jong AZ. Tegen Emmen liet Cambuur dinsdagavond geen twijfel bestaan over de bedoelingen. Onder aanvoering van regisseur Diemers klopte een door afwezigen op meerdere plaatsen veranderd Cambuur de Drenten met 2-4.

?Dit was mijn droom, het verhaal maakt het speciaal?, geeft hij toe. ?Het gevoel dat de club terug is waar hij hoort overheerst. Alles is op orde, er is zorgvuldig naar toegewerkt, het moest nu gewoon gebeuren. De vergelijking met ADO Den Haag is al vaak gemaakt: de twee clubs zijn gewoon in alle opzichten Eredivisiewaardig. Het nieuwe stadion heeft hier de boost gegeven, nu was het ook noodzakelijk te promoveren. Alles is samengekomen. Qua voetbal hebben we het dit seizoen ook laten zien.?

Maandagavond in Helmond, Diemers maakt als invaller zijn rentree bij Cambuur tegen Helmond Sport. Na een kwartier in de tweede helft krijgt hij het seintje om zich klaar te maken. Hij heeft net een uitgebreide warming-up vol met rekoefeningen en sprints afgewerkt. De middenvelder weet niet hoe snel hij zich moet melden bij de vierde official. Een half uur meedoen was de afspraak, het worden 33 minuten. Diemers eist direct de bal op, temporiseert waar nodig en corrigeert en motiveert zijn ploeggenoten. De belangrijke weken komen eraan en het elftal heeft de routinier nodig. Diemers was vier wedstrijden afwezig. ?Het leek even ernstiger, maar het was maar een verrekkinkje. Gelukkig maar, al vond ik dat toekijken helemaal niks. Je wilt helpen in plaats van machteloos toekijken. Ik heb me op zitten vreten. Ik ben nooit geblesseerd en juist nu stond ik langs de kant. Gelukkig ben ik op tijd hersteld, er is geen risico. Ik ben er weer.?

Dit was mijn droom, het maakt het verhaal speciaal.

? Mark Diemers

Dinsdagavond in Den Haag, ADO promoveert door Jong FC Utrecht te kloppen. Diemers ziet het op televisie gebeuren. ?Zeer gegund hoor, het zag er mooi uit. Prima gedaan. De twee beste ploegen promoveren.? Dat er in Den Haag exact na negentig minuten wordt afgefloten, verbaast Diemers zeer. ?Alsof wij niet samen met ADO nog om het kampioenschap strijden. Dat sloeg natuurlijk nergens op. Maar goed, nu is het aan ons, al weet niemand nog wanneer het zover kan zijn.?

Donderdagmiddag in Leeuwarden. Diemers koopt in de fanshop een Cambuur-shirtje met rugnummer tien. Het nieuwe tricot is bestemd voor zijn zoontje. ?Superleuk, hij loopt vaak in Cambuur-shirtjes rond, deze nieuwe is voor een promotiefilmpje dat we vanmiddag op gaan nemen in de stad. Hij is zes en heeft nu enig besef van wat er aan de hand is. Op zijn manier dan natuurlijk. Dit zijn herinneringen voor later, echt heel gaaf. Later gaan we als spelers nog een keer met onze kinderen aan de hand oplopen, zoals dat ieder jaar een keer gebeurt. Dat zijn mooie dingen.? Diemers werkt gewoon mee aan de voorbereidingen van de festiviteiten, terwijl de promotie nog behaald moet worden. ?Niemand is gek hier, we gaan promoveren. Ik ben als aanvoerder en ervaren speler meegenomen in de plannen. Niet te veel, dat is ook niet goed, maar wel een beetje. Ik kan dat goed scheiden. Liever met mij dan met die jonge gasten, val die er maar niet mee lastig.?

Vrijdagavond in het Kooi Stadion. De verwachtingen zijn hooggespannen, er heerst pure promotiekoorts. Al weet iedereen dat Cambuur vanavond nog geen feest kan vieren zoals ADO Den Haag dat drie dagen eerder deed. Winst op Jong AZ is geboden, een uitverkocht stadion is voornemens er hoogstpersoonlijk voor te zorgen dat dat in ieder geval lukt, maar het gaat mis. De Alkmaarse beloften winnen in extremis met 3-4, de frustraties overheersen. Niet iedereen beseft direct dat het dan op dinsdagavond in Emmen maar moet gebeuren. ?Lekker dichtbij, de terugreis en de aankomst zullen geweldig worden?, had Diemers al voorspeld. Niet wetende dat Emmen-Cambuur inderdaad de promotiewedstrijd zou worden.

Zondagmiddag bleek dat scenario mogelijk te zijn. De Graafschap ontving een ADO Den Haag met champagne in de benen, maar de Hagenaars onderstrepen hun titelambities door met 1-2 te zegevieren. Diemers keek er vooraf met gemengde gevoelens naar. ?Een beetje dubbel was het wel. De Graafschap moet verliezen, dat zou goed zijn. Eigenlijk wil je zo snel mogelijk zeker zijn van promotie. Doe maar een gelijkspel eigenlijk, dat is het beste voor nu en voor de titelstrijd.?

Zondagmiddag, even na twee uur in de Achterhoek. De Graafschap knokt om een plek in de eindrangschikking die recht geeft op een rondje play-offs minder, ADO Den Haag heeft na een paar dagen feesten het vizier gericht op de titel. De spelers en staf van Cambuur hadden zich voorgenomen na de ochtendtraining voor de televisie te gaan zitten. Drankjes in de aanslag, lichtelijk nerveus over wat er komen gaat en klaar om een feest te vieren. In plaats daarvan volgt er een pittige nabespreking en gaat het vizier op dinsdag.

In Emmen, waar Diemers nog in de Eredivisie actief was, wordt snel duidelijk dat het nu wel gaat lukken. Naar de Eredivisie promoveren met de club waar je als kleine jongen begon en als gelouterde prof terugkeerde, moet een emotionele gebeurtenis zijn. Diemers bevestigt het volmondig, de emotie in zijn stem is duidelijk hoorbaar. ?Dat maakt het zo bijzonder. Om dit als Leeuwarder voor elkaar te krijgen? Kian Visser en Tony Jonker zijn ook Leeuwarders, die voelen het ook. Zij zaten hier als jongetjes ook op de tribune te schreeuwen. Kian zat bij de harde kern, dat is gewoon een hooligan haha.? Zijn jeugdherinneringen als supporter koestert hij. ?Als kleine jongen zat ik in het stadion. Ik was tien, elf jaar, als jeugdspeler kreeg je een seizoenkaart. Op vrijdagavond, op Oost, daar zat de jeugd. Ik ben ook een aantal keer ballenjongen geweest. Wedstrijden die me bijgebleven zijn? De play-off tegen Roda JC in 2009, die we na strafschoppen verloren. Laat in de verlenging kwam Cambuur op 2-2. Ik was vijftien, het was zo intens. De wedstrijd daarvoor, toen we van FC Zwolle wonnen, weet ik ook nog. Voor de knulletjes van nu maken wij die herinneringen.?

Het coronajaar knaagt nog steeds

? Mark Diemers

Zelf promoveerde Diemers in 2013 al eens met de ploeg uit Leeuwarden. ?Als broekie had ik destijds een mooie inbreng. Het was een totaal onverwacht kampioenschap. AGOVV en Veendam werden uit de competitie genomen. Wij hadden van beide ploegen verloren en leverden dus geen punten in, terwijl de concurrentie wel punten verloor. Dat was vrij onwerkelijk, we wonnen de laatste acht wedstrijden. Volendam kon kampioen worden, maar ging op de slotdag onderuit tegen Go Ahead Eagles. Wij wonnen bij Excelsior. We hebben dat seizoen denk ik een uurtje bovenaan gestaan. Het was ??n en al ongeloof. Heel bijzonder, maar deze promotie voelt specialer door het verhaal van het terugkomen uit Cyprus. Ik kwam met een doel en dat is gelukt.? Diemers speelde nooit met Cambuur in de Eredivisie, hij wist al dat zijn toekomst in Utrecht zou liggen. ?Toen speelde ik met Utrecht ineens tegen Cambuur. Dat was heel raar, tegen je eigen cluppie, tegen allemaal mensen die je al jaren kende. Een vreemde gewaarwording was het.

De gedachten bij Cambuur gaan niet alleen terug naar de onwaarschijnlijke ontknoping van 2013, maar zeker ook naar 2020. ?Dat knaagt nog steeds?, weet Diemers. ?Het was het coronajaar, Cambuur stond bovenaan en zou gaan promoveren. Iedereen weet hoe dat is afgelopen. Dat ging niet door, omdat de competitie werd stilgelegd. Zeker weten dat die teleurstelling van toen nu een rol speelt. Ook al lukte het een jaar later wel. Dat was zo zuur, die pijn is er nog steeds. Dat vergeten supporters en mensen op de club niet. En vergeet ook niet dat Cambuur twee jaar terug dertiende werd in de KKD. Dat deed ook pijn na alles wat er was gebeurd. En dan nu dit flikken. Dan komen er emoties los.? En dus kijkt heel Leeuwarden (en Heerenveen) nu uit naar de terugkeer van de Friese derby. Het is een bijkomend iets, maar er wordt al over gesproken. Het verlangen naar de eerste Noordelijke broederstrijd in het Kooi Stadion is groot. ?Die wedstrijd heb ik dus nog nooit gespeeld?, bekent Diemers. ?Daar gaat het inderdaad veel over deze dagen. Ik ben wel een Leeuwarder, maar zeker niet anti-Heerenveen opgevoed. Dat leefde bij ons thuis niet. Maar Cambuur-Heerenveen moet bijzonder zijn. Die wil ik graag een keer meemaken.?

Destroyer

** Poolwinner 18/19 - 21/22

Andy King

En nu maar bijtekenen. Niet te lang wachten.

Specuveter

Kan toch niet anders..

Lore

Abma, Sandor.......Diemers!

_O_ _O_ _O_

Bens

Mark Diemers heeft van Cambuur een aanbieding gekregen, maar het ziet er naar uit dat Diemers weg gaat. Diemers en Cambuur liggen ver uit elkaar.

Lore

Citaat van: Bens op april 06, 2026, 18:52:41
Mark Diemers heeft van Cambuur een aanbieding gekregen, maar het ziet er naar uit dat Diemers weg gaat. Diemers en Cambuur liggen ver uit elkaar.

Hij zei het wat anders, maar het klonk niet goed

Arno A

Citaat van: Bens op april 06, 2026, 18:52:41
Mark Diemers heeft van Cambuur een aanbieding gekregen, maar het ziet er naar uit dat Diemers weg gaat. Diemers en Cambuur liggen ver uit elkaar.

Heel jammer. Vandaag weer ( net als zo vaak) beste speler op het veld.

Vlampiep

Citaat van: Arno A op april 06, 2026, 18:55:01
Heel jammer. Vandaag weer ( net als zo vaak) beste speler op het veld.
Diemers zijn missie is geslaagd. De club lijkt niet bereid dit met een behoorlijk contract te belonen,

Destroyer

Ja dat zou echt zonde zijn
** Poolwinner 18/19 - 21/22

zeewolde

Missie eredivisie gaat dan zeker lastig worden.

Harry L.

Hij weet toch hoe de vlag er bij hangt, als hij dusdanig hoge eisen stelt dan is het jammer maar helaas

zeewolde

Citaat van: Harry L. op april 06, 2026, 19:13:48
Hij weet toch hoe de vlag er bij hangt, als hij dusdanig hoge eisen stelt dan is het jammer maar helaas
weer iemand met kennis van het contractvoorstel.

Vertel het maar wat zijn de hoge eisen van Diemers?

Stiens

Klinkt als hetzelfde verhaal wat zich vorig jaar ook afspeelde rondom Diemers. Jammer!