Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Mark Diemers

Gestart door fred, augustus 30, 2024, 17:13:24

Vorige topic - Volgende topic

Yellow Army

Area 58

Derkx R.H.

De winnaars van de Bronzen Schilden: de dirigent en het broertje van Diemers

Gisteren om 17:30

Chris Tempelman
Journalist VI

De eerste Bronzen Schilden hebben een eigenaar. Namens ADO Den Haag veroverden trainer Robin Peter en doelman Kilian Nikiema de prijs, en namens SC Cambuur werden Mark Diemers en Ichem Ferrah gekozen tot beste speler en grootste talent. Het verhaal over de dirigent en het broertje van Diemers.

Dat ADO Den Haag en Cambuur de Bronzen Schilden verdeelden was niet verwonderlijk. De twee ploegen domineren de Keuken Kampioen Divisie en spelen bovendien het beste voetbal. Bij ADO Den Haag gaan veel credits naar de Duitse Red Bull-trainer Robin Peter, is aanvoerder Jari Vlak een belangrijke factor en vielen de jongelingen Illaijh de Ruijter en Jesse Bal in positieve zin op.

Bij SC Cambuur is Diemers de dirigent van een elftal dat vooral offensief indruk maakt. Talent van de eerste periode Ichem Ferrah (20) wint in rap tempo de harten van de Leeuwarders en van de voetballiefhebbers in het hele land. Vanaf speelronde vier is Ferrah basisspeler bij Cambuur, het zal geen toeval zijn dat de Friezen geen wedstrijd verloren sinds speeldag vier.

Als we trainer Henk de Jong en Diemers vragen naar wie de van Lille gehuurde Algerijnse Fransman precies is, schieten ze in de lach. ?Echt een leuk jongetje?, typeert De Jong hem op zijn kenmerkende wijze. ?Zo?n uniek ventje. Mijn zoon Ruben (die hoofd scouting is bij Cambuur, red.) ging hem vorig seizoen bekijken. Ik weet het nog goed, wij speelden bij TOP Oss, zij bleven in Breda en reden ?s morgens om vijf uur naar Amiens. Om elf uur speelde hij daar. Ruben belde mij en vertelde me dat hij een spelertje zag die iedere bal wilde hebben. Ik zei al tegen hem: Dat leer ik hem wel af. Toen hij hier was, zag ik gelijk wat hij bedoelde. Deze is niet goed wijs, hij vroeg inderdaad iedere bal. Maar wat hij ermee deed was fantastisch. Dit is echt ??n van de grootste talenten van dit moment.?

Dat Cambuur met Ferrah aan de haal ging, mag opmerkelijk zijn. ?We hebben hem hierheen gehaald, gesprekken gevoerd en laten zien wat deze club is. Dan helpt dit stadion natuurlijk. Alles ademt Eredivisie, dat voelt zo?n speler ook.?

Ferrah kwam op ??n van de eerste trainingen naar me toe. Ik moest de bal maar bij hem inleveren, dan zou hij er wel iets goeds mee doen

? Mark Diemers
Ferrah maakte op zijn beurt indruk bij zijn ploeggenoten op een geheel andere wijze. De Jong: ?Je zag de andere spelers op het trainingsveld ook kijken naar hem en over hem praten. Toen heb ik ze op ??n van de eerste trainingen wel even bij elkaar geroepen en ze gevraagd of ze een hekel hadden aan Mark Diemers. Niemand stak zijn vinger op natuurlijk. Dan gaan jullie nu ook normaal doen tegen dit jongetje, heb ik gezegd. Ik noem hem het broertje van Diemers. Twee ras-voetballers in je ploeg, dat is voor een trainer lekker, hoor.?

De in Leeuwarden geboren middenvelder herinnert zich de woorden van de oefenmester en haalt ook zijn eerste kennismaking met Ferrah aan. ?Kleine Markie, noemen ze hem, haha. Hij kwam op ??n van de eerste trainingen naar me toe. Ik moest de bal maar bij hem inleveren, dan zou hij er wel iets goeds mee doen. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat we het eerst andersom gingen doen en dat we daarna zouden kijken of we zijn voorstel gingen uitvoeren. Wel mooi toch? Ik heb een goede klik met hem, voetballend begrijpen we elkaar goed. Hij moet echt nog wel een aantal dingen leren, soms loopt zijn back nog wel eens uit zijn rug weg.?

?Hij is grillig, maar dat hoort bij een jonge speler. Soms zie je hem een tijdje niet, dan ineens doet-ie weer iets onverwachts. Vergeet ook niet dat hij ver van huis in een vreemd land is beland.? Ook de taal en de daardoor moeizame communicatie is een probleem. ?Voetbaltaal h?, goede voetballers hebben onderling weinig woorden nodig?, lacht Diemers. ?Zijn Engels is heel matig, dat maakt het lastig. Hij trekt veel op met Isma?l Baouf, dan kunnen ze samen lekker Frans praten. Ze wonen ook in hetzelfde appartementencomplex.? De Jong: ?Zijn broer is bij hem. Dat is een voormalig MMA-vechter. Die heeft zijn loopbaan opgegeven om bij hem te zijn en hem te begeleiden. Dat zegt ook weel iets over zijn ambitie.?

Ik wil zo graag nog een keer promoveren, met de club uit mijn stad. Daar ben ik voor teruggekomen

? Mark Diemers

Diemers, afgelopen seizoen al door VI gekozen tot beste speler van het seizoen en nu weer lijstaanvoerder in het beoordelingsklassement, had naar eigen zeggen nog wel ruimte voor een Bronzen Schild. ?Altijd plek voor?, onthult hij. ?Ik vind het een mooie waardering. Voor Ichem en ook voor mij. En voor de ploeg, want we zijn goed gestart. Ik ook, ja, ik zit lekker in mijn vel, ik voel me goed. De intrinsieke motivatie is groot om er een mooi seizoen van te maken. Ik ben al twee keer gepromoveerd, maar ik wil zo graag nog een keer promoveren, met de club uit mijn stad. Daar ben ik voor teruggekomen, dat is het doel.?

De start van het seizoen belooft veel goeds. In Leeuwarden een omstreken valt het woord Eredivisie al. ?Jullie, de journalisten, voeren de druk al lekker op, ja?, merkt De Jong op. ?Wij blijven normaal doen en zullen heus nog wel tegen een tikkie aanlopen. Het gaat erom dat we dan niet in de war raken, dat is ook helemaal nergens voor nodig. De Eredivisie halen is voor heel wat spelers belangrijk. Die talentvolle spelers willen straks best blijven als ze een niveautje hoger spelen. Is ook voor hun clubs belangrijk. Het is de volgende stap voor ze. Ook voor zo?n jongen als Thijs Jansen, onze doelman. Hij wordt steeds stabieler, ook een speler voor wie blijven een prima optie is als ie in de Eredivisie kan spelen.?

Diemers vult zijn trainer aan. ?We zijn er nog lang niet. Er zullen heus nog clubs zoals Almere City, RKC Waalwijk en Willem II zijn die zich zullen herstellen, wij moeten het buffertje dat we hebben koesteren. Je kan het verschil maar vast hebben. En ondertussen moeten we zelf ook verbeteren.?

Dat Cambuur erin is geslaagd om naast Ferrah ook spelers als Oscar Sj?strand en Isma?l Baouf vast te leggen is opmerkelijk. Drie buitenlandse toptalenten die Cambuur de impuls geven die het nodig had. De Jong is er in zijn nopjes mee. ?Heerlijke gasten zijn het. Vorig seizoen ging het veel over het stadion en moesten we vooral hard werken. Nu moeten we dat ook, maar is er voetballend vermogen toegevoegd. We hebben gericht geld uit kunnen geven en dan vind je dit soort spelers. Dat maakt het voor iedereen leuker: voor de spelers, de staf en het publiek.?

Ook voor Diemers is het duidelijk. Hij lijkt zich nog meer dan vorig seizoen te kunnen profileren. ?Goede spelers om je heen maakt jezelf ook beter. Aanvallend is het echt heel goed. Met ook nog Jort van der Sande en Remco Balk erbij. Jort is een geweldige gozer voor de groep en Balkie maakt zijn goaltjes wel. Ik sta zelf ook iets hoger op het veld en bij deze gasten kan ik mijn passjes wel kwijt.?

De Jong wil Baouf nog speciaal noemen. ?Deze is niet normaal?, zegt hij. De verdediger is, net als Den Bosch-speler Ilias Boumassaoudi met Marokko Onder-19 actief op het WK in Chili. ?Ze staan gewoon in de finale tegen Argentini?. Zondag op maandag is die wedstrijd?, weet Diemers. ?Daar gaat Cambuur de handjes mee dichtknijpen. Als we niet uitkijken is-ie in de winterstop al vertrokken. Dat hebben ze uitstekend gedaan, daar verdienen ze een groot compliment voor.?

SC Cambuur maakt als ploeg een goede indruk. ?We hebben eerder te weinig punten dan dat we wat punten gestolen hebben?, meent De Jong. ?Tegen Willem II hadden we moeten winnen. We zijn goed bezig, ik heb een mooie staf en we voetballen mooi. Dan ben ik gelukkig, hoor, dan klopt mijn trainershart.?

Dat het zo snel samenvalt, verbaast De Jong wel enigszins. ?Negentien spelers gingen er weg en elf zijn er gekomen, waarvan een aantal pas laat in de window. Dan denk je dat je wel even tijd nodig hebt.? En dan te bedenken dat Diemers er ook een hard hoofd in had. ?Ik weet nog dat we de eerste wedstrijd tegen Dordrecht speelden en dat ik me afvroeg wat dat moest gaan worden. We waren nog niet compleet, het leek niet echt ergens op. Als je dan nu kijkt ? In zo?n ploeg wil je voetballen. Dit kan heel leuk worden.?

De Jong zag de prijs voor beste trainer van de eerste periode aan zijn neus voorbijgaan, maar daar had hij meer dan vrede mee. ?Volkomen terecht dat Robin Peter hem wint?, vond de oefenmeester. ?Dat wil ik zeker wel even benadrukken. Wat hij met ADO Den Haag heeft gedaan is echt heel knap. Ik gun het hem zeer, want ik vind het een hartstikke goede trainer en bovendien ook echt een leuke man. Een goede collega, heel respectvol tegenover andere trainers en hij wil echt voetballen met zijn ploeg. En dan lukt het bij ADO. We weten allemaal dat dat niet makkelijk is.?

Diemers vult aan: ?Dat Peter hem wint, is ook wel terecht. ADO is altijd onrustig, als je daar in korte tijd dit neerzet, is dat gewoon knap. Laat onze trainer maar schuiven. Hij werkt nu in zijn kracht. Hij heeft een goede staf om hem heen en beweegt zich daar heerlijk tussen. Zijn besprekingen zijn geweldig, een feest op zich. Alles lijkt nu op zijn plek te vallen.?

Diemers en De Jong kennen elkaar ondertussen al een tijdje. ?Hij was zeventien, denk ik, toen hij bij ons kwam?, herinnert De Jong zich. ?Hij komt soms over als een showmannetje, maar het is zo?n lieve jongen. Ik ben blij dat hij gebleven is. Goed voor hem en goed voor ons. Hij moet gewoon zijn voeten laten spreken en lekker genieten van het spelletje. Mark is uniek in de kleedkamer. Hij is een verlengstuk van mij, ik kan blind op hem vertrouwen.?

Dat laatste bevestigt Diemers. ?We hebben een bijzondere band. Ik heb ook bij De Graafschap onder Henk gespeeld. Ik kan lezen en schrijven met hem. Ik was inderdaad zeventien toen ik bij het eerste kwam en Henk grote indruk op me maakte door zijn enthousiaste manier van training geven. Dat enthousiasme heeft hij nog steeds.?

Ondertussen is Diemers onlangs 32 geworden. ?Ik kan nog wel even mee, hoor, maak je geen zorgen. Goed je lichaam verzorgen, goed herstellen, ik voel me op mijn plek hier. Dat helpt. Ik heb regelmatig contact met Tjaronn Chery. Hij is 37 volgens mij. Ook zo?n ouderwetse nummer 10. We zijn een beetje een uitstervend ras, de nummer 10 verdwijnt langzaam uit het voetbal. Zonde toch??

Gelukkig dient het broertje van Diemers zich aan als opvolger. Maar hoelang die bij Cambuur zal spelen? ?Je weet nooit hoe zo?n loopbaan verloopt?, zeggen De Jong en Diemers in koor.

PePe

H?, iemers niet eens in het KKD Elftal van de week?

Eewal

Wat een uithangbord voor onze club. De interviews met hem zijn ook top. Leuke vent!

Bens

Citaat van: Eewal op december 20, 2025, 08:08:39
Wat een uithangbord voor onze club. De interviews met hem zijn ook top. Leuke vent!
Ik hoop dat zijn contract snel wordt verlengd.

Andy King

Citaat van: Bens op december 20, 2025, 09:48:04
Ik hoop dat zijn contract snel wordt verlengd.

Ja, niet meer zeuren over oude zaken, maar blik vooruit. Spelers als Diemers zal je zeker nodig hebben in de eredivisie.

michello

Tijd om aan tafel te gaan en verlengen die handel. Diemers heeft nu toch wel bewezen van waarde te zijn. Mark is 32 dus 1+1 jaar erbij zou prima zijn.

Derkx R.H.

Citaat van: michello op januari 31, 2026, 08:37:04
Tijd om aan tafel te gaan en verlengen die handel. Diemers heeft nu toch wel bewezen van waarde te zijn. Mark is 32 dus 1+1 jaar erbij zou prima zijn.
Begin februari gaan ze zitten wat hoorde...

Andy King

Citaat van: Derkx R.H. op januari 31, 2026, 09:24:26

Nou, hopelijk geen gezeik dit keer. Doorpakken!

Galdiano

Citaat van: michello op januari 31, 2026, 08:37:04

1+1? En jij verwacht dat hij dan wel gaat tekenen?

Hij wil juist iets voor de lange termijn, daarom liep het toch eerder ook stuk.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

sunderland

Citaat van: Galdiano op januari 31, 2026, 12:26:13
1+1? En jij verwacht dat hij dan wel gaat tekenen?

Hij wil juist iets voor de lange termijn, daarom liep het toch eerder ook stuk.
gaat vooral om waardering en ook een stukje financi?n daarbij .

Bernardo

2 jaar + nog een jaar lijkt mij prima. Diemers is fit en nooit geblesseerd. Mooi zijn carri?re hier afsluiten.

Gabster

Denk dat de Eredivisie op 33 Jarige leeftijd wat teveel voor Diemers is Vanuit zijn rol op het middenveld.

Oude spits kun je als pinch hitter nog gebruiken
Clasie Zijn rol kan ook nog. Maar dat is niet zijn rol.

Denk dat 1 jaar verlengen beter is voor beidde partijen anders staat dit topic in 2027 vol met posts dat Mark te oud is.

In Henk we trust!

zeewolde

Citaat van: Gabster op januari 31, 2026, 18:40:59
Denk dat de Eredivisie op 33 Jarige leeftijd wat teveel voor Diemers is Vanuit zijn rol op het middenveld.

Oude spits kun je als pinch hitter nog gebruiken
Clasie Zijn rol kan ook nog. Maar dat is niet zijn rol.

Denk dat 1 jaar verlengen beter is voor beidde partijen anders staat dit topic in 2027 vol met posts dat Mark te oud is.
hoe oud is Chery en waar speelt hij?

Stiens

Citaat van: Derkx R.H. op januari 31, 2026, 09:24:26

Maandag dus. Gasgevuh!  :proost |:)