Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Michael de Leeuw

Gestart door Stiens, juni 11, 2024, 11:55:45

Vorige topic - Volgende topic

Mike SCC

Leuke transfer. Welkom bij onze mooie club  |:) Brengt inderdaad een bak ervaring en kwaliteit mee die het verschil kunnen maken in eindfasen van wedstrijden. Benieuwd ook naar hoe het nu komt met Smit. We gaan het zien

V-man

Mocht hij niet beginnen aan de wedstrijd dan zit er eindelijk weer es iemand op de bank waar je wat van kunt en mag verwachten!
Denk dat zijn ervaring inderdaad zeer welkom is bij Cambuur.

Stiens

Promotiekoning Willem II wil kunstje overdoen bij Cambuur: "Droom nog ??n keer waarmaken"

Michael de Leeuw speelde meer dan 400 wedstrijden op het hoogste niveau en wil zijn ervaring inzetten bij SC Cambuur. Hij heeft een contract getekend voor een jaar.
De cirkel leek de afgelopen maand wel rond te zijn voor de 37-jarige voetballer. Zijn club terugbrengen naar het hoogste niveau. Dat is de reden waarom De Leeuw in 2022 na avonturen bij onder andere FC Groningen, FC Emmen en het Amerikaanse Chicago Fire teruggaat naar Willem II.

De missie mislukt niet, want in zijn eerste seizoen promoveren de Tilburgers niet. Dit seizoen vergaat het Willem ll beter. Na een slechte seizoenstart komen De Tricolores in november bovenaan te staan. De rol van De Leeuw is niet al te groot; hij moet het doen met korte invalbeurten.

Promotiekoning van Willem ll
Dan is het vrijdagavond 3 mei, de ??n-na-laatste speelronde van de eerste divisie. Willem ll kan in de uitwedstrijd tegen FC Dordrecht promotie naar de eredivisie halen, het grote doel van De Leeuw bij zijn terugkeer.
Al snel ziet De Leeuw vanaf de reservebank dat zijn ploeg achter komt. Gaat het weer mis? Twee minuten voor het einde met de routinier invallen, met een 1-0 achterstand.
Dan schrijft De Leeuw een nieuw hoofdstuk in zijn jongensboek. In de 93ste minuut kopt hij Willem ll op gelijke hoogte. Zo komt hij zijn belofte na: hij promoveert met de club waar hij zeventien jaar geleden zijn eerste stappen zette in het betaalde voetbal.

Sinds die tijd gaat De Leeuw in Tilburg door het leven als de promotiekoning van Willem II. "Misschien kan ik nog een keer die droom waarmaken", zegt De Leeuw nadat hij zijn contract in Leeuwarden heeft getekend. "Ik heb geproefd aan promotie, laten we het nog een keer doen."
Het aflopende contract dat de spits bij Willem II had, wilde hij niet verlengen. Zijn vrouw komt uit Groningen en het gezin heeft daar een huis. "Dus ik was altijd van plan om terug naar het noorden te gaan."

Lars Lambooij
Toen belde technisch manager Lars Lambooij van Cambuur. Ze kennen elkaar uit de jeugd van Willem ll en gingen in 2009 beiden naar BV Veendam, dat toen nog een profclub was.

Lambooij en trainer Henk de Jong overtuigen De Leeuw om zijn carri?re een vervolg te geven in Leeuwarden. "Ik ben blij dat het rond is gekomen en dat ik hier straks mijn kwaliteiten kan laten zien."
Met De Leeuw haalt Cambuur veel ervaring binnen. Hij speelde bijna 250 duels in de eredivisie en meer dan 120 in de eerste divisie.
Routine is precies wat het afgelopen seizoen miste in de selectie van de Leeuwarders. Van de basisspelers was Michael Breij met zijn 27 jaar de oudste.

Technisch manager Lambooij is blij met de komst van De Leeuw. "Hij gaat heel belangrijk zijn in de kleedkamer."
"Michael kan andere spelers beter maken, maar hij kan ook echt doelpunten maken, want dat verleer je niet. Zijn leeftijd en ervaring gaat zeker helpen komend seizoen."
Lambooij is niet bang dat De Leeuw de ontwikkeling van de 21-jarige Milan Smit in de weg zal staan. "Michael is een goede aanvulling. Hij kan Milan dingen bijbrengen."
Bovendien bestaat er ook nog een kans dat Smit weggaat. Volgens Lambooij is er interesse voor de Cambuurtopscorer van afgelopen seizoen.

Zelf zou De Leeuw zich wel omschrijven als een leider. "Maar dat vind ik ook wel lastig om over mezelf te zeggen. Dat moet je eigenlijk vragen aan de mensen die met me gewerkt hebben."
Toch wil de geboren Goirlenaar wel verder ingaan op die leidersrol. "Het is in de loop der jaren wel meer geworden, omdat je meer het proces bekijkt dan dat je met persoonlijke doelstellingen bezig bent. Ik weet ook dat het belangrijk is in een groep om een paar oudere jongens erbij te hebben."
De Leeuw is niet de enige die ervaring met zich meebrengt. Eerder presenteerde Cambuur Nicky Souren, die meer dan 150 duels in de eerste divisie speelde. Bij zijn vorige club MVV was hij ook aanvoerder.

Laatste seizoen?
Of het komende seizoen het laatste wordt van De Leeuw als profvoetballer, weet hij nog niet. "Dat ligt eraan hoe mijn lichaam het volhoudt. We gaan het zien", zegt de man die bijna 150 competitiedoelpunten maakte.
Dat hij, in de herfst van zijn carri?re, regelmatig aan zijn leeftijd (37) herinnerd wordt, vindt hij niet vervelend.
"Dat hoort erbij, dat ben ik de afgelopen jaren wel gewend. Nu is het aan mij om het op het veld te laten zien. Dat snoert bepaalde mensen dan weer de mond."

Bolle

sunderland

Citaat van: Noordcambuur op juni 11, 2024, 18:17:30
dus dan heeft Smit zijn basisplaats of Smit gaat nog weg.
Smit komt veel te kort voor het Henk systeem waar een voetballende spits vreselijk belangrijk is

Noordcambuur

Citaat van: sunderland link=topic=2630.msg358757#  date=1718134931
Smit komt veel te kort voor het Henk systeem waar een voetballende spits vreselijk belangrijk is
dan moet er toch nog een nieuwe spits bij Sunderland  :?

sunderland

Citaat van: Noordcambuur op juni 11, 2024, 22:12:15
dan moet er toch nog een nieuwe spits bij Sunderland  :?
dat gaat ook gebeuren

Stiens

EERSTE INTERVIEW MICHAEL DE LEEUW: ?IK BEN HONGERIG EN VOEL ME TOPFIT?

Met Michael de Leeuw werd dinsdag de derde aanwinst voor volgend seizoen gepresenteerd. De 37-jarige aanvaller zette zijn handtekening onder een verbintenis die hem voor ??n seizoen in Leeuwarden houdt. Nadat de inkt van het contract was opgedroogd, gaf De Leeuw zijn eerste interview als speler van SC Cambuur.

Michael, van harte welkom bij SC Cambuur! Na een lange voetbalreis is Leeuwarden je volgende halte. Kun je iets vertellen over de manier waarop de transfer tot stand is gekomen?
?Bedankt en jazeker! Lars Lambooij ken ik al heel lang. We hebben samen in de jeugd van Willem II gespeeld en zijn samen naar BV Veendam gegaan. Ik heb altijd contact met hem gehouden. Nadat hij hier als technisch manager begon, wilde hij weten hoe ik de toekomst voor mij zag. De laatste gesprekken gingen dan ook concreet over een overgang naar SC Cambuur. Met Henk de Jong heb ik ook een goed en fijn gesprek gehad. Het is bovendien heel bijzonder om de transitie naar een nieuw stadion mee te maken. Dat zijn dingen die voor mij de doorslag hebben gegeven.?

Heb je na het behalen van het kampioenschap met Willem II getwijfeld aan het voortzetten van je carri?re?
?Ondanks dat ik 37 jaar ben, heb ik het gevoel dat ik nog niet klaar ben als voetballer. Ik ben hongerig, voel me topfit en wil goals maken. Nee, aan stoppen heb ik niet gedacht. Op mijn leeftijd moet je aan twee voorwaarden voldoen om te blijven voetballen. Mentaal moet je voorbereid zijn op een nieuw seizoen en je moet het fysiek aankunnen. Klachten en pijntjes heb ik niet en ik kan niet wachten om hier mijn kwaliteiten te laten zien.?

Je hebt gedurende je loopbaan meerdere keren als tegenstander in Leeuwarden gespeeld. Wat weet je al van de club en zijn supporters?
?Met BV Veendam, FC Groningen en Willem II heb ik hier regelmatig gespeeld. We hadden het altijd lastig in Leeuwarden en wonnen hier dan ook niet vaak. Wat ik mij herinner van de keren dat ik hier speelde, is dat de club een heel fanatieke achterban heeft met supporters die een portie geluid kunnen maken. Een echte volksclub.?

Naast de clubs in Nederland heb je ook een tijdje bij Chicago Fire in de Verenigde Staten gespeeld. Hoe was dat avontuur?
?Ik zou het iedereen aanraden om zo?n avontuur aan te gaan. Richting mijn dertigste ben ik die kant opgegaan. Dat vond ik de perfecte leeftijd om dat te doen. Ik vond het fantastisch, heb heel veel gezien en heb ook een heel andere cultuur van de sport beleefd. Voor uitwedstrijden reisden we met het vliegtuig en waren we twee of drie dagen in steden als New York en Washington, waarbij er vaak wel de mogelijkheid was om even de toerist uit te hangen. Zelf woonde ik in hartje Chicago, de derde stad van de Verenigde Staten. Het was echt een avontuur, een heel mooie ervaring.?

Komend seizoen speel je in Leeuwarden. Wat kunnen de supporters van je verwachten?
?Dat ik hard werk en strijd lever. Dat heb ik mijn hele carri?re gedaan. Ik ben natuurlijk een jaartje ouder, dus ik zal mijn ervaring delen in de kleedkamer. Ook hoop ik heel veel te scoren, want ik ben uiteindelijk aanvaller. Dat blijft het mooiste wat er is. Na het winnen van wedstrijden, uiteraard.?

Wat hoop je komend seizoen te bereiken?
?Mijn ambitie is om belangrijk te zijn, er het maximale uit te halen en zo veel mogelijk doelpunten te maken. Promoveren moet altijd het grote doel zijn, of dat nou gaat via de Play-Offs of door directe promotie. Een club als SC Cambuur hoort, zeker met het nieuwe stadion, in de Eredivisie thuis.?

Sakas

Ik voel mij ook topfit, maar ik denk dat de geleerden daar anders over denken  :proost
Laat sien ast foor Cambuur bist!

sunderland

Citaat van: Sakas op juni 12, 2024, 14:08:31
Ik voel mij ook topfit, maar ik denk dat de geleerden daar anders over denken  :proost
misschien kun je aansluiten bij oranje want daar  blijft niks over

SCCRulez

zeewolde

Wat heb jij veel kansen nodig. Het is duidelijk dat als iedereen fit is de Leeuw geen basisspeler is.

De Gast

Respectloos. Dat die jongen met zn 37 jaar elke wedstrijd moet starten is een gevolg van puur wanbeleid. We hadden van hem moeten genieten als de supersub die we al jaren missen.

Vlampiep

Citaat van: De Gast op september 14, 2024, 08:46:12
Respectloos. Dat die jongen met zn 37 jaar elke wedstrijd moet starten is een gevolg van puur wanbeleid. We hadden van hem moeten genieten als de supersub die we al jaren missen.
De Leeuw is voor mij een voetballer waar ik nog steeds van kan genieten. Jammer dat onze nieuwe aankoop niet speelt en waarschijnlijk de komende weken ook niet als het waar is dat hij j overtraint  is.

sunderland

Speelde gewoon goed. Hij moet scoren dat is duidelijk maar zijn samenspel met Diemers is heel goed