Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Toni Jonker

Gestart door Grijskijkert, maart 23, 2024, 10:00:20

Vorige topic - Volgende topic

Grijskijkert

Van supporter op Noord naar speler van SC Cambuur. Bij Toni Jonker (18) uit Leeuwarden moet alles wijken voor die ene droom

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 07:31 ? Sport

Toni Jonker: 'Ik ben hier opgegroeid, weet gewoon niet beter en het past prima bij mij. Het heeft mij gevormd tot wie ik ben'.
Toni Jonker: 'Ik ben hier opgegroeid, weet gewoon niet beter en het past prima bij mij. Het heeft mij gevormd tot wie ik ben'. Foto: niels de vries

Geboren en getogen in Leeuwarden, al zijn hele leven wonend in de Wielenp?lle. Er is geen enkele twijfel over mogelijk: Toni Jonker (18) is een jongen van de stad. Afgelopen week maakte hij zijn competitiedebuut voor zijn jeugdliefde SC Cambuur, maar daarmee is de honger niet gestild. Alles moet wijken voor die ene droom.

Vraag de doorgewinterde prof of een halfuurtje invallen voldoet en het antwoord laat zich raden. Ben je een talent en kom je net bij het eerste elftal om de hoek kijken, dan grijp je juist elke minuut die je wordt gegund met beide handen aan. Al word je voor de leeuwen gegooid als je ploeg op bezoek bij Jong AZ, op een troosteloos trainingscomplex in Wijdewormer, tegen een schier onoverbrugbare achterstand aankijkt. ?Dat maakt het er allemaal niet minder op, dit pakken ze me niet meer af. Hartstikke mooi!?

Het zijn de woorden van Toni Jonker. Nadat de net 18-jarige verdediger in december al zijn debuut in het eerste elftal van Cambuur maakte, toen hij welgeteld ??n minuut mocht invallen tijdens het bekerduel met FC Dordrecht, beleefde hij vorige week zijn vuurdoop in de eerste divisie. Een klein halfuur mocht Jonker zijn kunsten vertonen, en dat smaakte naar meer. Naar spelen in een vol Cambuurstadion bijvoorbeeld, voor de ogen van vrienden en familie. Een langgekoesterde wens die nog in vervulling moet gaan.

Jonker is een jongen van de stad, opgegroeid in de Wielenp?lle, een echte volkswijk. Hij woont er nog steeds. ?Iedereen kent elkaar wel, het is er gezellig?, zegt Jonker. ?Ik heb er best veel familie wonen. Neefjes, nichtjes, ooms en tantes. En allemaal wonen ze een straat achter me, om het zo maar te zeggen. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben, goed of slecht, maar wat anderen ook over de wijk zeggen: ik ben er opgegroeid, weet gewoon niet beter en het past prima bij mij. Het heeft mij gevormd tot wie ik ben.?

Winnaarsmentaliteit moet blijven

Dat vormingsproces vond onder meer plaats in de voetbalkooi, gelegen schuin achter de brandweerkazerne en naast buurthuis De Kobbekooi, waar hij veelal met oudere jongens een balletje trapte. En was Jonker niet in de kooi te vinden, dan wel elders in de buurt. ?Maar vrijwel altijd buiten op straat. Wat dat betreft is het geen wijk zoals alle andere. Het is er wat rauwer en feller. Dat is ook de mentaliteit die mij als mens en voetballer heeft gevormd. Dat speel je niet, dat ben je gewoon. En daar ben ik wel trots op.?

Al op jonge leeftijd kwam Jonker in aanraking met Cambuur. Eerst bezocht hij wedstrijden vooral met familie, later stond hij met vrienden op de Noordtribune tussen de fanatieke aanhang. Het moge duidelijk zijn: de liefde van de volksjongen voor de volksclub zit diep. Toen hij als speler van Blauw Wit ?34 in de E?tjes door Cambuur werd gescout en aan de zogeheten voetbalschool mocht deelnemen, was de vreugde dan ook groot. Nauwelijks een jaar later werd hij definitief door de club ingelijfd. Een droom die uitkwam.

Toni Jonker kan niet wachten om voor een vol Cambuurstadion te spelen.
Toni Jonker kan niet wachten om voor een vol Cambuurstadion te spelen. Foto: niels de vries

Jonker doorliep bij Cambuur de gehele jeugdopleiding en afgelopen zomer werd hij als 17-jarige toegevoegd aan de O21, slechts ??n stap verwijderd van het eerste elftal. ?Een echte winnaar?, klinkt het uit de mond van Rik Reinsma, nu trainer van de O21. Hij had Jonker de afgelopen vier jaar onder zijn hoede. ?Toni komt op voor zijn eigen hachje en dat van zijn team, doet er werkelijk alles aan om te winnen. Daardoor kan hij heel erg in de emotie van de wedstrijd zitten. Dat heeft voor- en nadelen. Soms is hij wat t? enthousiast.?

Jonker lacht als hij de woorden hoort. Hij herkent zich er wel in. Onlangs nog zat hij een schorsing van twee wedstrijden uit doordat hij betrokken was bij een opstootje. ?Af en toe ga ik er iets te veel in door?, legt de jongeling uit. ?Ik wil nou eenmaal winnen. En dan ben ik weleens te hard of maak ik een domme overtreding. Maar ik ben ermee bezig het onder controle te krijgen, moet op die momenten gewoon wat slimmer zijn. Maar die felheid en winnaarsmentaliteit moeten wel blijven. Dat zijn nou eenmaal ook mijn krachten.?

Stadionverbod? Gaat er niet komen

Henk de Jong stak er een aantal weken geleden nog even de draak mee. ?Toni moet geen stadionverbod krijgen, anders mag hij geen thuiswedstrijden meer spelen?, zei de hoofdtrainer gekscherend over de rol van Jonker als fanatiek supporter. ?Dat stadionverbod gaat er niet komen?, countert de verdediger nu. ?Ik ken veel supporters, maar wat zij doen moeten ze zelf weten. Daar houd ik mij verre van. Ik focus me gewoon op het voetbal, dat is het belangrijkste. Er is ook niemand die mij gekke dingen aanraadt. Ik voel vooral steun.?

Bovendien zit Jonker, mits fit, nu bij de eerste selectie en dus zijn zijn dagen op de tribune voorlopig geteld. Enigszins gek, zo geeft hij toe, anderzijds is dat waar hij al die jaren keihard voor heeft gewerkt. De invalbeurt tegen Jong AZ kwam dan ook niet uit het niets. Henk de Jong is zeer te spreken over Jonker. ?Toni uit de Wielenp?lle?, zoals de trainer hem weleens liefkozend noemt, bezit volgens hem de voorwaarden om een goede centrale verdediger te kunnen worden: hij is een winnaar die uiterst comfortabel is aan de bal.

Al valt niet te ontkennen dat er nog voldoende werk aan de winkel is als Jonker een vaste waarde in het eerste elftal wil worden. Zo constateert Reinsma dat de jongeling soms nog moeite heeft om te verdedigen met grote ruimtes in zijn rug. Ook moet hij leren zijn verdediging beter neer te zetten. ?Dat laatste heeft meer te maken met focus?, zegt Jonker met een glimlach. ?Mijn mondje heb ik wel op de juiste plek hoor, maar ik moet meer vooruit leren denken en mijn teamgenoten daarin meenemen. Een kwestie van doen.?

Zoals voor elke jeugdspeler, geldt ook voor Jonker: verbetering geeft geen garantie op een succesvolle toekomst. Wat de komende jaren hem allemaal gaan brengen, weet de ras-Leeuwarder dan ook niet. ?Ik hoop in ieder geval dat ik de vaste aansluiting weet te vinden bij het eerste elftal, zodat ik nog meer deel uitmaak van het team. Meer minuten maken is natuurlijk ook het doel en een hele wedstrijd spelen zou fantastisch zijn. Uiteindelijk hoop ik volgend seizoen een stempel op het team te kunnen drukken.?

Alles moet wijken voor die ene droom

De geruchten dat er al clubs zijn geweest die bij zijn zaakwaarnemer naar hem hebben ge?nformeerd, bevestigt noch ontkent Jonker. Het doet er in zijn ogen ook niet zoveel toe. ?Ik wil gewoon lekker bij Cambuur voetballen?, legt hij vastberaden uit. ?Ik wil me hier verder ontwikkelen, het maximale eruit halen en mooie dingen laten zien. Wat daarna komt, komt daarna. Het is een droom om als jongen uit Leeuwarden in het eerste van Cambuur te spelen. Alles, inclusief studie, moet wijken om die droom uit te laten komen.?

Waar zijn eigen ontwikkeling de goede kant op lijkt te gaan, kan Jonker niet ontkennen dat het zijn club dit seizoen niet bepaald voor de wind gaat. Sinds de winterstop wist Cambuur van de tien wedstrijden slechts twee te winnen, resulterend in de twaalfde plaats op de ranglijst, steeds verder verwijderd van die o zo felbegeerde plek in de play-offs om promotie. Vooral de ogenschijnlijke onmacht waarmee Cambuur telkens ten onder gaat, baart zorgen. D? kwaliteit van de ploeg, het maken van doelpunten, lijkt te zijn verdwenen.

?Het is natuurlijk teleurstellend dat de resultaten even wat minder zijn?, zegt Jonker. ?Ik zit nog maar net bij de eerste selectie, maar geloof mij maar: we doen er met z?n allen in ieder geval alles aan om de supporters trots te maken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het wel weer goed komt. Dit is gelukkig een warme club waar de supporters, ongeacht de resultaten, altijd blijven komen. Een wedstrijd bijwonen in het Cambuurstadion is en blijft nou eenmaal een mooi uitje. Iedereen kent elkaar en het is er altijd gezellig.?

Wat dat betreft is de vergelijking met de Wielenp?lle snel getrokken, waar de ons-kent-onscultuur deel uitmaakt van het DNA van de bewoners. Bewoners die - net als Jonker - maar weinig hebben met die ene club, zo?n 30 kilometer verderop. Iets wat waarschijnlijk ook in het DNA zit gebakken. Op de vraag of Jonker een overstap naar het Abe Lenstra-stadion zou overwegen als SC Heerenveen over vijf jaar Champions League zou spelen en interesse in hem toont, antwoordt hij dan ook gevat: ?Dat lukt ze toch niet.?
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Prachtig  :thumbsup. Toni succes.

denistel

Citaat van: Noordcambuur op maart 23, 2024, 11:06:28
Prachtig  :thumbsup. Toni succes.

idd een mooi verhaal en hopen dat ie zich in het 1e kan spelen succes jongen

Nancai

?Dat lukt ze toch niet.? :_schater
Heel veel succes Toni  |:)

Stiens

SC Cambuur slaat slag met Toni Jonker: talentvolle verdediger tekent eerste profcontract

Na Daan Visser en Matthias Nartey is Toni Jonker (18) de volgende jeugdspeler die dit seizoen zijn eerste profcontract tekent bij SC Cambuur. De ras-Leeuwarder ligt vast tot de zomer van 2026, met een optie voor nog een jaar.

Jonker maakte twee weken geleden op bezoek bij Jong AZ zijn competitiedebuut voor Cambuur. De centrale verdediger mocht een klein half uur zijn kunsten vertonen toen de Leeuwarders al op een schier onoverbrugbare 2-0 achterstand stonden. Medio december viel hij welgeteld al ??n minuut in tijdens het gewonnen bekerduel met FC Dordrecht (0-3).

?Toni uit de Wielenp?lle?
Als pupil in de E?tjes bij Blauw Wit ?34 werd Jonker door Cambuur uitgenodigd voor de zogeheten voetbalschool. Dat beviel van beide kanten, want nauwelijks een jaar later mocht hij zich definitief speler van zijn droomclub noemen. Jonker doorliep bij Cambuur de gehele jeugdopleiding en stapte afgelopen zomer, als 17-jarige, over naar de Onder-21.

Jonker is een jongen van de stad, opgegroeid in de Wielenp?lle, een echte volkswijk. Hij woont er nog steeds bij zijn vader. ?Toni uit de Wielenp?lle?, zoals Henk de Jong hem weleens liefkozend noemt, bezit volgens de hoofdtrainer de voorwaarden om een goede centrale verdediger te kunnen worden: hij is een winnaar die uiterst comfortabel is aan de bal.

?Stempel drukken op team?
?Ik hoop dat ik de vaste aansluiting weet te vinden bij het eerste elftal, zodat ik nog meer deel uitmaak van het team?, liet Jonker vorige week al in de Leeuwarder Courant optekenen. ?Meer minuten maken is natuurlijk ook het doel en een hele wedstrijd spelen zou fantastisch zijn. Uiteindelijk hoop ik volgend seizoen een stempel op het team te kunnen drukken.?

Naar verluidt was onder meer FC Twente ge?nteresseerd in de diensten van Jonker, die daar zelf niets over kwijt wilde. ?Ik wil gewoon lekker bij Cambuur voetballen, me hier verder ontwikkelen, het maximale eruit halen en mooie dingen laten zien. Wat daarna komt, komt daarna. Het is een droom om als jongen uit Leeuwarden in het eerste van Cambuur te spelen.?

SCC

Is Jonker geblesseerd?
Zie dat hij nog geen enkele wedstrijd gespeeld heeft.

Ik zag laatst dat Jonker jaren terug al bij de (voor)selectie zat van NL onder 13.
Als wij zo'n talent hebben, zouden we die dan niet meer minuten moeten geven komend seizoen (los van blessure). Natuurlijk willen we graag ervaring, maar hij is 18/19 jaar en als het erin zit, waarom dan wachten?

Grijskijkert

Citaat van: SCC op juli 15, 2024, 09:27:34
Is Jonker geblesseerd?
Zie dat hij nog geen enkele wedstrijd gespeeld heeft.

Ik zag laatst dat Jonker jaren terug al bij de (voor)selectie zat van NL onder 13.
Als wij zo'n talent hebben, zouden we die dan niet meer minuten moeten geven komend seizoen (los van blessure). Natuurlijk willen we graag ervaring, maar hij is 18/19 jaar en als het erin zit, waarom dan wachten?
Ja..
IN HENK WE TRUST!!!

SCC

Ok, dan verklaart dat zijn afwezigheid.

Hoe goed is hij? Zou hij niet al kunnen starten of is hij wel echt nog minder dan een Smand, van Mullum en Bergsma?

Grijskijkert

Citaat van: SCC op juli 15, 2024, 10:15:44
Ok, dan verklaart dat zijn afwezigheid.

Hoe goed is hij? Zou hij niet al kunnen starten of is hij wel echt nog minder dan een Smand, van Mullum en Bergsma?
18 jaar dus alle tijd om hem rustig te brengen..
IN HENK WE TRUST!!!

Bankzitter

Buddy Vogelzang is nieuw bij O21 en vult de selectie nu aan.
Verwacht minimaal nog 1 CV en ook dat er mog wel eentje vertrekt (v Mullem en/of Bergsma).

Noordcambuur

Citaat van: Bankzitter op juli 15, 2024, 10:53:19
Buddy Vogelzang is nieuw bij O21 en vult de selectie nu aan.
Verwacht minimaal nog 1 CV en ook dat er mog wel eentje vertrekt (v Mullem en/of Bergsma).
jaaa dat zeggen we al een tijdje dat er spelers vertrekken maar alleen onze keeper is vertrokken.

Grijskijkert

Citaat van: Noordcambuur op juli 15, 2024, 12:37:13
jaaa dat zeggen we al een tijdje dat er spelers vertrekken maar alleen onze keeper is vertrokken.
Zijn ook pas 10 spelers vertrokken...
IN HENK WE TRUST!!!

Noordcambuur

Citaat van: Grijskijkert op juli 15, 2024, 13:06:56
Zijn ook pas 10 spelers vertrokken...
klopt kerel maar na vorig seizoen had er nog wel een stuk of 5 mogen vertrekken.
We hebben nog een maand te gaan voor de competitie begint.
Maar we moeten straks wel naar toe werken naar de basiself.
En ze moeten ingespeeld worden?. :y

Arno A

De onafhankelijke tuchtcommissie heeft speler Toni Jonker van SC Cambuur Leeuwarden O21 veroordeeld tot een uitsluiting van drie wedstrijden naar aanleiding van zijn rode kaart tijdens de wedstrijd tegen Go Ahead Eagles O21 van 24 mei jl.

De tuchtcommissie acht het op basis van het dossier en de op zitting getoonde beelden bewezen dat Jonker zich schuldig heeft gemaakt aan een gewelddadige handeling ten opzichte van de tegenspeler. De tuchtcommissie ziet ook geen reden om af te wijken van de eis van de aanklager en komt daarom tot bovengenoemde straf.

Als reservespeler.... ( weet niet wat het voorval was, wedstrijd toch gestaakt geweest na gooien flesje?)

Sonnema

Ook Jonker mag vertrekken bij Cambuur, De Graafschap toont interesse in hem.