Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Vito Wormgoor

Gestart door michello, januari 30, 2024, 11:04:39

Vorige topic - Volgende topic

Bernardo

Vito de Viking

Het uiterlijk van een stoere Viking, maar in zijn hart een mensenmens en een echte familieman. Vito Wormgoor moet bij SC Cambuur de ?rotzak? in het veld worden. Een verhaal over dun fluthaar, de opkomst van Erling Haaland en voetballen in strafkamp Disney World.
In een huiskamer in Friesland kijkt een 14-jarige voetbalfan naar de kwartfinale van de KNVB-beker tussen Cambuur en Vitesse. ?Er komt een Viking in!?, roept hij enthousiast als Henk de Jong vlak voor tijd verse krachten brengt.

Aan de kant staat Vita Nova (nieuw leven), roepnaam Vito, Wormgoor klaar. Het haar aan de zijkanten opgeschoren, op de kruin een knotje, tatoeages op de armen. Zijn baardje maakt de stoere look af. Met een blik van onoverwinnelijkheid betreedt een woeste krijger het veld.

In de businessruimte van het Cambuur-stadion moet Vito Wormgoor lachen als de anekdote hem ter ore komt. ,,Die bijnaam heb ik toen ik in Noorwegen ging spelen al snel gekregen??, zegt hij. ,,Mooi dat mensen me daarmee associ?ren.?? Een mooie geuzennaam.

Heel bewust is Wormgoor niet met zijn uiterlijk van stoere Noorman bezig geweest. Zijn haardracht is meer uit nood geboren. ,,Ik heb zulk dun fluthaar, ik kon er helemaal niets mee. Toen heb ik dit maar eens geprobeerd.?? Zijn vrouw vindt het prima en wat andere mensen ervan denken, interesseert hem maar weinig.

Oog voor anderen

Een stoer uiterlijk dus. Maar laat je daar niet door bedriegen. ,,Ik ben een mensenmens??, zegt hij. ,,Als anderen het goed hebben, heb ik dat ook.?? Juist daarom koos hij in de winterstop voor SC Cambuur, terwijl hij eigenlijk dichter bij zijn woonplaats Houten wilde gaan spelen. Zijn karakter komt overeen met dat van Henk de Jong.

Wormgoor is een gevoelsmens. Tijdens de kop koffie die hij met De Jong dronk, besefte hij dat de Leeuwarder volksclub uitstekend bij hem paste. Andersom was dat gevoel er ook. De Jong zocht een rotzak in het veld.

Dat woordje staat niet op zijn cv, maar Wormgoor kan en wil in het veld best de rotzak zijn. ,,Op een goede manier h蒒, zegt hij er meteen bij. ,,Ik kan de boel op het veld wel opjagen en scherp houden. Op een normale manier.?? Het extra vuur wat de ploeg soms mist, kan hij brengen.

Mits fit. ,,Want??, zegt Wormgoor stellig, ,,ze hebben de echte Vito hier nog niet gezien.?? Tijdens de paar invalbeurten heeft hij niet getoond wat hij kan. ,,Ik moet eerst wedstrijdfit worden, zit nu op tachtig procent.?? Padellen en hardlopen, wat hij in december en januari vooral deed, is wat anders dan volledige wedstrijden voetballen.

Bevroren veld

Voordat hij zich in de winterstop bij Cambuur meldde, stond hij al een tijdje stil. Eind november kwam er een einde aan zijn tweede avontuur in Noorwegen. De play-offs lonkten voor IK Start. ,,We moesten nog ??n thuiswedstrijd spelen. Ze hadden gezegd dat het veld prima bespeelbaar was, maar de veldverwarming stond niet aan.??

De scheidsrechter keurde het veld af en de reglementaire 0-3 nederlaag tegen Bryne was een feit. Dat betekende meteen ook een einde aan zijn verblijf in Noorwegen. Geen play-offs. ,,Het was tijd om terug te gaan naar Nederland.??

Achter het stoere uiterlijk zit ook een echte familieman. Wormgoor voelde zich weleens schuldig dat hij zijn vrouw Naomi en dochters Mila, Vienna, Nov?e en Lua overal mee naartoe sleepte. Natuurlijk beseft hij dat zijn meiden daardoor al echte meiden van de wereld zijn geworden. Ze zijn sociaal gezien enorm gegroeid in die zevenenhalf jaar buitenland.

Hij moet altijd glimlachen als hij er een aan de telefoon Engels hoort spreken. ,,Maar als er een verdrietig was, dan voelde ik me wel schuldig, ego?stisch dat ik ze overal mee naartoe nam. Ik denk dat Naomi en ik er meer moeite mee hadden dan zij zelf.??

Erling Haaland

De buitenlandse trip bracht hem in Noorwegen, Amerika en weer in Noorwegen. Scandinavi? past bij hem en niet alleen vanwege zijn uiterlijk. Het land, de rust, heerlijk. ,,Alleen is het wel erg duur.?? Toen hij voor het eerst zijn boodschappen moest afrekenen, schrok Wormgoor zich rot. ,,Ik was naar de Spar gegaan, want die kende ik van Nederland. Twee plastic tasjes boodschappen en ik moest 250 euro afrekenen.?? Ook op het voetbalveld beleefde hij bijzondere dingen. Met Brann Bergen stond er ooit een wedstrijd tegen Molde op het programma. Bij die ploeg stond de 17-jarige Erling Haaland in de spits. Die scoorde vier keer in een kwart wedstrijd. ,,En ik speelde echt niet slecht, die wedstrijd.

Na afloop had Wormgoor zoals altijd na een wedstrijd contact met zijn vader. ,,Vietje, ik zie dat jouw tegenstander vier keer heeft gescoord, je kunt beter stoppen??, klonk het door de telefoon. ,,Pa, dit gaat een van de beste spitsen van de wereld worden??, antwoordde Wormgoor. Hij kreeg gelijk.

Shirtje ruilen

De twee hebben op het sociale medium Instagram nog weleens contact. Niet dat ze elkaar bellen of appcontact hebben trouwens. ,,Maar hij kent me nog wel. We hebben elkaar op een gala in Noorwegen wel gesproken. Hij was genomineerd voor beste jonge aanvaller en ik voor beste verdediger van de competitie.?? Lachend: ,,Ja, in het seizoen dat hij vier keer tegen me scoorde ja.??

Nee, selfies met Haaland heeft Wormgoor niet gemaakt. ,,Het is natuurlijk mooi dat je tegen zulke mannen hebt gespeeld, maar op het veld zijn we allemaal hetzelfde. Op het moment dat je tegen ze speelt, voelt dat gewoon heel normaal.??

Zoals dat ook was toen hij in de Amerikaanse Major League Soccer tegenover Nani, Pato of Higuain stond. ,,Maar nu denk ik wel eens dat ik best een shirtje had kunnen vragen. Dat vergeet ik gewoon. Ik geniet van het moment.??

Gevangenis Disney

Ach, de herinneringen blijven. De goede, maar ook de slechte. Eentje springt er wat dat laatste betreft uit. Vlak nadat Wormgoor met zijn familie neerstreek in de Verenigde Staten om zijn eigen American dream te beleven, brak de coronapandemie uit. ,,Een zwarte bladzijde??, zegt Wormgoor.

Het coronavirus legde de MLS even stil, maar er werd een plan bedacht. In Disney World werd de competitie in een toernooivorm hervat. ,,Het was een soort gevangenis??, zegt Wormgoor over de maand in Florida. Op de gangen van het hotel stonden bewakers, het eten werd voor de deur gezet.

De spelers mochten niet van de kamer. ,,Ik zat naast Eloy Room en Youness Mokhtar. We gingen stiekem chillen bij elkaar op de kamers, anders was het niet uit te houden.?? Zijn vrouw en kinderen mochten niet mee naar ,,het strafkamp.?? Nog een geluk, want de achtbanen waren gesloten. ,,Als we daar nou even in hadden gemogen, was het nog wat geweest.??

Toen er onder de spelers een enqu?te werd gehouden over het voorzetten van de competitie in Disneyland, vulde Wormgoor zonder te twijfelen overal nee in. ,,Het was echt verschrikkelijk.??

In Amerika beleefde hij ook mooie dingen. Het winnen van de MLS Cup met Columbus Crew was een hoogtepunt in zijn loopbaan. Een grote happening, zoals de halve finale van de beker dat ook wordt. Voor Wormgoor en al zijn teamgenoten. ,,Niet heel veel spelers van clubs zoals Cambuur zullen dat meemaken. Prachtig, daar moet je van genieten.??

Natuurlijk zou hij graag spelen. De hele wedstrijd of 45 minuten. Wormgoor schikt zich echter in zijn rol. Het is niet zo dat hij bij Cambuur speelt als opstap voor het vervolg van zijn loopbaan. Hij is 35 jaar en weet dat hij in de herfst van zijn loopbaan zit.

Missen kan hij het spelletje nog niet. Elke wedstrijd stroomt de adrenaline door zijn lijf en Wormgoor geniet van elke training. ,,Als die drive wegebt, kun je beter stoppen.??

Trainer

Zover is het nog niet. Stiekem kijkt Wormgoor al verder. Naar zijn leven na voetbal. Dat wordt een leven in voetbal. Hij kan zich niet voorstellen dat het spelletje geen belangrijke rol meer in zijn leven speelt. Daarom is hij bezig met trainerscursussen.

Bij FC Utrecht traint hij op 10 minuten van zijn huis een jeugdteam en bij de jeugd van Cambuur gaat hij eveneens stagelopen. Hij geniet ervan. ,,Vroeger vond ik het ook prachtig als ik iemand van het eerste zag lopen. Ik ben dankbaar dat ik dit mag doen.??

Ook daarom is hij teruggekeerd naar Nederland. Maar vooral ook voor zijn familie. De oudste dochter gaat naar de middelbare school, zijn vrouw kan meer tijd besteden aan fotografie. De tijd voor vaste structuur is aangebroken.

Natuurlijk mist hij de prachtige wandelingen met zijn gezin langs de Noorse fjordenkust, maar het is tijd voor een nieuw hoofdstuk in zijn leven. Met Cambuur als nieuw heerlijk ingredi?nt. Meteen bij zijn eerste verschijning langs de lijn werd Wormgoor toegezongen door de supporters. ,,Dat ga ik mijn leven lang niet meer vergeten.??

Een belofte doet hij alvast. ,,Ik ga voor de volle honderd procent vechten voor de club. Ik zou hier graag mijn professionele carri?re willen afsluiten.?? Want de tijd dat hij iedereen meesleept voor zijn voetballeven is voorbij. Daar hoeft Vito Wormgoor zich niet meer schuldig om te voelen.

YellowBlue

Ik hoop dat hij niet te veel verdiend. Man, man, man wat een droefenis tot nu toe.

Vlampiep

Citaat van: YellowBlue op februari 29, 2024, 15:52:57
Ik hoop dat hij niet te veel verdiend. Man, man, man wat een droefenis tot nu toe.
Heb deze jongen in een paar speelminuten zien spartelen en daar heb ik wel mijn bedenkingen gekregen omtrent zijn kwaliteiten die enige versterking kan bewerkstelligen.

Andy King

Citaat van: Vlampiep op februari 29, 2024, 16:15:16
Heb deze jongen in een paar speelminuten zien spartelen en daar heb ik wel mijn bedenkingen gekregen omtrent zijn kwaliteiten die enige versterking kan bewerkstelligen.

Tsja, maar ik zou hem ook wel eens een hele wedstrijd willen zien.

sunderland

Precies. Hij viel ook vaak op klote momenten in. Eerst maar eens 2 volledige wedstrijden zien van hem. En je moet hem beoordelen op leiderschap en duel kracht en mentaliteit denk ik. De gene naast hem moet goed aan de bal zijn.

Vlampiep

Citaat van: sunderland op maart 01, 2024, 13:09:20
Precies. Hij viel ook vaak op klote momenten in. Eerst maar eens 2 volledige wedstrijden zien van hem. En je moet hem beoordelen op leiderschap en duel kracht en mentaliteit denk ik. De gene naast hem moet goed aan de bal zijn.
Natuurlijk kun je een voetballer niet in een paar minuten beoordelen, maar wel kun je zien of hij goed kan timen, bal aannemen of koppen en duel kracht bezit.
Maar het enige wat ik heb kunnen waarnemen is wat gebaren naar andere spelers en van de bovenstaande vaardigheden heeft hij mij niet kunnen overtuigen. Met zijn inval beurt had hij tenminste oorlog kunnen proberen te maken in de 16 van Nec, ook dat bleef uit. Maar goed, Henk lijkt mij ook niet overtuigd van zijn kwaliteiten want anders had hij wel meer speeltijd afgedwongen.
En leiderschap en aanzien dwing je af tijdens training en wedstrijd en daar is tot nu toe ook nog weinig van te zien geweest.
Maar hij is niet aangetrokken door de club om de bal op te pompen en pionnen te dragen, dus hebben zij wel iets in hem gezien

Vlampiep

Citaat van: sunderland op maart 01, 2024, 13:09:20
De gene naast hem moet goed aan de bal zijn.
Ik had nu juist het idee dat hij hiervoor is aangetrokken om beter aan de bal te zijn dan Smand of Bergsma. :?

sunderland

Citaat van: Vlampiep op maart 01, 2024, 16:52:14
Ik had nu juist het idee dat hij hiervoor is aangetrokken om beter aan de bal te zijn dan Smand of Bergsma. :?
bergsma is uitstekend aan de bal en Smand word ook steeds beter. Het staat veelal niet goed en daar moet hij voor komen volgens mij. Beetje coaching en duel kracht en het beslist willen winnen van duels

oost

Citaat van: Andy King op maart 01, 2024, 09:58:55
Tsja, maar ik zou hem ook wel eens een hele wedstrijd willen zien.

Precies dat nual affakkelen  :_schater

Kuzmanovic-Apeldoorn

Hij heeft nog geen wedstrijd gespeeld en wordt al afgewikkeld net als onze noor in het begin....

Ik vond em ook nog niet overtuigend, maar de grootste fout is van hem een leider te maken, hij is een zachtaardig mens ondanks zijn uiterlijk.
Henk, held, bedankt

Grijskijkert

Citaat van: Kuzmanovic-Apeldoorn op maart 01, 2024, 20:09:42
Hij heeft nog geen wedstrijd gespeeld en wordt al afgewikkeld net als onze noor in het begin....

Ik vond em ook nog niet overtuigend, maar de grootste fout is van hem een leider te maken, hij is een zachtaardig mens ondanks zijn uiterlijk.
Hij is in elk team dat hij speelt een leider en vaak aanvoerder, en is op de trainingen wel terug te zien, steeds bezig met de jongere spelers en veel bezig met coaching tijdens partijvormen..
IN HENK WE TRUST!!!

Kuzmanovic-Apeldoorn

Citaat van: Grijskijkert op maart 01, 2024, 20:59:53
Hij is in elk team dat hij speelt een leider en vaak aanvoerder, en is op de trainingen wel terug te zien, steeds bezig met de jongere spelers en veel bezig met coaching tijdens partijvormen..
Dan heb ik me vergist. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar mijn eerste indruk was anders.
Henk, held, bedankt

Stiens

Dan zal hij wel een bepaald niveau moeten halen op trainingen en wedstrijden want anders nemen die jonkies op den duur ook weinig meer van hem aan?

Vlampiep

Citaat van: Grijskijkert op maart 01, 2024, 20:59:53
We gaan het zien, of Vito kan brengen wat jij omschrijft als Henk hem een basisplaats geeft.
Maar wat ik van hem heb gezien was voor mij ver onder de maat en aan een mee voetballende assistent trainer hebben we weinig,
Hopelijk bewijst hij jouw gelijk en zal ik mijn woorden terug nemen :koffie

Bankzitter

Ik heb ook het idee dat hij er nu meer is om help wat te helpen dan dat hij het team in het veld echt verder kan helpen.
Aan de bal is hij prima maar in de duels valt het allemaal toch erg tegen.