Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Matthias Nartey

Gestart door el haj, januari 26, 2024, 14:28:18

Vorige topic - Volgende topic

Derkx R.H.

Citaat van: sunderland op augustus 24, 2025, 18:26:20
en toch, als er iets vrijkomt waar ze al een tijdje een oog op hebben zullen ze het doen. Zal voor ons wel weer onbekend zijn maar maakt niks uit als het maar goed is.
Henk zegt dat die nieuwe eerst moet zien hoe wij voetballen, ja je kunt het ook overdrijven en te ingewikkeld maken..
Ze laten in de pers niet het achterste van hun tong zien ;)

Lore

SC Cambuur verkoopt Matthias Nartey (20) aan Zweedse club, Henk de Jong heeft gemengde gevoelens

Jonathan Ploeg ? Vandaag, 18:28 ? SC Cambuur
Deel dit artikel
Matthias Nartey, jeugdproduct van SC Cambuur, gaat zijn geluk beproeven in Zweden.
Matthias Nartey, jeugdproduct van SC Cambuur, gaat zijn geluk beproeven in Zweden. Foto: Dijks Media/Jan Jaap de Boer
Met het sluiten van de transfermarkt in zicht, ziet SC Cambuur jeugdproduct Matthias Nartey (20) naar Zweden vertrekken. En dat zorgt bij trainer Henk de Jong voor gemengde gevoelens.
Lees meer over
SC Cambuur
Het was een veelzeggend beeld, vrijdagochtend. Terwijl zijn teamgenoten zich op het trainingsveld voorbereidden op het duel met Jong AZ, werkte Matthias Nartey even verderop een individuele training af. Voor de zekerheid, om geen onnodige risico?s op blessureleed te lopen. Toen al wist de talentvolle middenvelder dat het hoogstwaarschijnlijk zijn laatste training in het shirt van Cambuur zou zijn. De dagen die volgden schitterde hij in afwezigheid.
?E?n en ??n is twee?, zei Henk de Jong zondagmiddag. Daarmee bevestigde de hoofdtrainer van Cambuur de vermoedens dat de geboren en getogen Leeuwarder op weg is naar de uitgang. Inhoudelijk wilde De Jong niets kwijt over de aanstaande deal. Inmiddels is evenwel duidelijk geworden dat Nartey in Zweden is om een transfer af te ronden. Om welke Zweedse club het gaat is niet bekend. De diverse betrokken partijen houden de kaken stijf op elkaar.
Uit comfortzone
Hoewel het een en ander onder meer nog afhankelijk is van een medische keuring, is het de verwachting dat Nartey officieel geen speler van Cambuur meer is als de eerstedivisionist maandagavond in Wijdewormer het veld betreedt. Daarmee raakt de club dus zo goed als zeker een speler kwijt die zowel binnen als buiten de muren van het Kooi Stadion geliefd is. ?Het is een fantastische jongen?, aldus De Jong. ?We gunnen hem allemaal een mooie stap.?
Matthias Nartey (r) achtervolgt Joshua Nisbet in de dubbele oefenwedstrijd van SC Cambuur tegen Roda JC.
Matthias Nartey (r) achtervolgt Joshua Nisbet in de dubbele oefenwedstrijd van SC Cambuur tegen Roda JC. Foto: Dijks Media
Het is een stap die enerzijds wordt ingegeven door zijn prestaties. Zo speelde Nartey vorig seizoen 31 wedstrijden in het shirt van Cambuur, waarin hij drie keer scoorde en drie keer een doelpunt voorbereidde. Ja, te weinig voor een aanvallende middenvelder. Tegelijkertijd werd hij binnen de club meer beschouwd als een ?acht?, oftewel een verbindingsspeler, dan een ?tien?. Zo bezien vielen de voor die positie magere statistieken te rijmen met zijn kwaliteiten.
Anderzijds wordt de stap naar Zweden ingegeven door de beperkte mogelijkheden op het middenveld. Waar Nartey vorig seizoen veel speelde, waren de kansen op speeltijd dit seizoen een stuk troebeler. Zo zou hij op ?tien? onder meer concurrentie hebben van Jort der Sande en Tony R?lke, en zou hij op de ?acht? in ieder geval Mark Diemers voor zich moeten dulden. En dat terwijl een speler op zijn leeftijd elke week moet spelen om zich verder te ontwikkelen.
?Ik had hem er graag bij willen houden?, benadrukte De Jong. ?Ik vind Matthias een groot talent. De club waar hij mogelijk naartoe gaat, doet veel met statistieken, en wil hem niet voor niets hebben. Maar ik denk dat het goed voor hem is dat hij naar een andere omgeving toegaat. Even uit zijn comfortzone. Kijk, Matthias is van nature een rustige en lieve jongen, laat zich snel ondersneeuwen. Daar, in het buitenland, m??t hij wel voor zichzelf gaan opkomen.?
Plan in duigen
In het geval van Nartey leidt de weg naar volwassenheid dus via Scandinavi?. Al zei hij vorige maand tijdens de voorbereiding nog zijn kansen bij Cambuur te willen beproeven. ?Van een speler op mijn positie mag meer worden verwacht?, aldus de talentvolle middenvelder. ?Nu moet ik belangrijker worden voor het team. Enerzijds door me, zeker als ik vrij loop, verbaal meer te laten gelden. Anderzijds via het maken van doelpunten en het geven van assists.?
Matthias Nartey viert zijn doelpunt namens SC Cambuur tegen Excelsior (17 januari 2025). Op de achtergrond balt Fedde de Jong zijn vuisten.
Matthias Nartey viert zijn doelpunt namens SC Cambuur tegen Excelsior (17 januari 2025). Op de achtergrond balt Fedde de Jong zijn vuisten. Foto: Dijks Media / Henk Jan Dijks
Het moet gezegd: De Jong zag zijn pupil in dat opzicht al de nodige stappen zetten. Vorig seizoen, maar ook daarvoor. ?Matthias was in de jeugd al een bescheiden, introverte jongen, die zich in de loop der jaren steeds meer begon te uiten?, blikte de trainer zondagmiddag terug. ?Dat moet natuurlijk ook. Nogmaals: daarom is de stap die hij naar alle waarschijnlijkheid gaat zetten een goede. Zowel voor zijn ontwikkeling als voetballer en als mens.?
In zijn hoofd werkt De Jong inmiddels al met een selectie zonder Nartey. ?Ik heb als trainer het liefst zoveel mogelijk puzzelstukjes, maar je moet nou eenmaal verder.? Andersom betreurt hij het aanstaande vertrek van de rasechte Leeuwarder. ?Ik had graag eens met vier Leeuwarders in de basis willen spelen. Met Toni Jonker, Kian Visser, Mark Diemers en Nartey. Dat was prachtig geweest, niet normaal joh. Maar dat zit er nu hoogstwaarschijnlijk niet meer in.?
Nicolas Binder mist duel met Jong AZ
Henk de Jong kan maandagavond tegen Jong AZ niet beschikken over Nicolas Binder. De spits van Cambuur heeft een blessure aan zijn bovenbeen opgelopen. Een logische vervanger zou Kian Visser zijn, maar de Drachtster trainer lijkt voor een andere optie te kiezen.
?Je moet ook een wapen hebben om een wedstrijd om te kunnen draaien?, zegt De Jong. ?Kian is daar heel geschikt voor, eventueel met Jort van der Sande.? Van der Sande, nagenoeg hersteld van een spierblessure, zit tegen Jong AZ voor het eerst bij de wedstrijdselectie.
Mogelijk krijgt Yoram van der Veen door de blessure van Binder de kans zich vanaf het beginsignaal te laten zien. Volgens De Jong heeft de 20-jarige Sneker een stap gezet in zijn ontwikkeling. Over de exacte invulling van zijn basiself wenste De Jong evenwel niets te zeggen.
Duidelijk is wel dat Isma?l Baouf net als vorige week weer in het centrum van de verdediging zal staan en Jorn Berkhout na zijn schorsing voorlopig zijn basisplaats kwijt is. LOSC-huurling Ichem Ferrah zit voor het eerst dit seizoen bij de wedstrijdselectie

denistel

de club doet veel met statistieken en dus haal je een speler met 3 goals en 3 assists?
de logica ontbreekt totaal bij mij hoor.

ik wens hem veel succes toe daar in zweden erg jammer dat ie weg is hier.

Galdiano

Citaat van: denistel op augustus 25, 2025, 14:11:51
de club doet veel met statistieken en dus haal je een speler met 3 goals en 3 assists?

Doelpunten en assists is allang achtergehaald. Het heeft met veel meer data te maken. Sprint meters, bal contacten, pass zuiverheid. Alles is tegenwoordig bijna terug te vinden voor clubs.
When you're good no-one remembers, when you're bad no-one forgets

Noordcambuur

ik snap je helemaal denistel maar het slaat soms helemaal door?. 8P

sunderland

gaat nergens meer over tegenwoordig. Een huppel trainer is ook zo tenenkrommend

Stille Genieter

Middenvelder dicht bij Sirius ? verschijnt bij Studenternas Sirius is zeer dicht bij een nieuwe aanwinst. De Nederlandse middenvelder Matthias Nartey was aanwezig bij Studenternas tijdens de wedstrijd tegen Hammarby.

https://www.unt.se/sport/fotboll/artikel/ryktas-till-sirius-fangas-pa-bild-mitt-under-matchen/l68wd3vr

Lore

Begroting van 10 miljoen, maar wel voor veel geld wat spelers verkocht vorig seizoen.

Wel een eigenvermogen van 4 miljoen. Gezonde club dus, maar niet groter dan Cambuur

Bernardo

Wel op het hoogste niveau van Zweden. Hopelijk gaat hij net daar heel goed doen en hebben we een doorverkoop percentage.

Noordcambuur

Citaat van: Stille Genieter op augustus 25, 2025, 15:39:45
Middenvelder dicht bij Sirius ? verschijnt bij Studenternas Sirius is zeer dicht bij een nieuwe aanwinst. De Nederlandse middenvelder Matthias Nartey was aanwezig bij Studenternas tijdens de wedstrijd tegen Hammarby.

https://www.unt.se/sport/fotboll/artikel/ryktas-till-sirius-fangas-pa-bild-mitt-under-matchen/l68wd3vr
ben heel benieuwd wat het Cambuur oplevert deze transfer  :?

denistel

Citaat van: Galdiano op augustus 25, 2025, 14:30:42
Doelpunten en assists is allang achtergehaald. Het heeft met veel meer data te maken. Sprint meters, bal contacten, pass zuiverheid. Alles is tegenwoordig bijna terug te vinden voor clubs.

sorry maar daar was hij afgelopen seizoen nou oek niet heel sterk in toch

Yellow Army

Citaat van: denistel op augustus 25, 2025, 20:58:46
sorry maar daar was hij afgelopen seizoen nou oek niet heel sterk in toch

Geen idee. Heb jij die statistieken?
Area 58

ChantiSCC

Citaat van: Yellow Army op augustus 25, 2025, 21:03:30
Geen idee. Heb jij die statistieken?

3 goals 3 assists in 34 wedstrijden

Oud Cambuur

Citaat van: ChantiSCC op augustus 25, 2025, 22:47:29
3 goals 3 assists in 34 wedstrijden
Dat weten we allemaal maar gaat meer om statistieken van fitheid aantal afgelegde km en balcontacten

ChantiSCC

Citaat van: Oud Cambuur op augustus 25, 2025, 23:03:37
Dat weten we allemaal maar gaat meer om statistieken van fitheid aantal afgelegde km en balcontacten

Dat is voor een (aanvallende) middenvelder van ondergeschikt belang. Goals en assist. Dat is belangrijk voor een ploeg die wil promoveren. En 3 om 3 is te weinig. Prima transfer dus voor dat bedrag. +3M in 1 window is niet mis voor Cambuur.