Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Column: De Eredivisie is een volksclub rijker.

Gestart door Chipke, mei 08, 2013, 11:38:46

Vorige topic - Volgende topic

Chipke

Cambuur is na het kampioenschap terug op het hoogste niveau in Nederland, waar het dertien jaar geleden voor het laatst actief was. Na een aantal pogingen via de nacompetitie, waar o.a. Roda JC en VVV-Venlo te sterk bleken komen ploegen als Ajax, Feyenoord en PSV volgend seizoen weer naar de Friese hoofdstad. Dat voetbal leeft in Leeuwarden bleek afgelopen maandag wel toen er meer dan tienduizend supporters op de huldiging afkwamen. Het Olderhoofdsterkerkhof was afgeladen vol. Er waren zelfs mensen die teleurgesteld terug naar huis moesten omdat er voor hen geen plek meer bleek te zijn. Voor de Eredivisie is Cambuur een absolute aanwinst.  Het stadion zal elke week tot de nok toe gevuld zijn. Een trouw publiek is dan ook een van de sterke punten van de volksclub. Aan deze mensen zal het niet liggen komend seizoen.  Het is voor Gerald van der Belt, Ype Smid en de nieuwe hoofdtrainer Dwight Lodeweges zaak om de selectie te versterken met vier, vijf nieuwe spelers die het niveau aan kunnen wil de club zich handhaven."Wij gaan ook na de promotie geen gekke dingen doen en willen niet ten koste van alles op het hoogste niveau actief blijven", aldus interim-trainer Henk de Jong die volgend seizoen naast Lodeweges op de bank zal zitten.Nadat Alfons Arts op non-actief werd gezet won Cambuur zeven van zijn acht wedstrijden. De Jong had hier een groot aandeel in, de succestrainer die furore maakte bij Harkemase Boys (inmiddels hoofdklasser) gaat komende week proberen om toegelaten te worden tot de Curcus Betaald Voetbal. Een aantal jaar geleden kwam hij net een punt tekort om hiervoor te slagen. Dan nog even over het stadion want ook dat vraagt de nodige aandacht, zo is veldverwarming verplicht en moet het uitvak aangepast worden wil het aan de eisen van de KNVB voldoen. Volgens directeur van den Belt is een nieuw stadion een absolute must willen de Leeuwarders uitgroeien tot een stabiele Eredivisionist. Er wordt al jarenlang druk gespeculeerd over een nieuw stadion bij het WTC-Expo, maar met de bouw is nog altijd niet begonnen. En dus zullen de mensen in Leeuwarden het voorlopig met het verouderde stadion moeten doen. Hiermee wordt wel een groot risico genomen, het stadion staat middenin een woonwijk en mochten er rellen uitbreken dan kunnen supporters moeilijk tegen worden gehouden, maar dat is iets waar de directie nog genoeg tijd voor heeft om zich over te buigen. De terugkeer van Cambuur betekent in ieder geval dat de Friese derby komend seizoen weer op het programma staan, twee wedstrijden waar nu al reikhalzend naar uit zal worden gekeken. Vanaf de eerste speelronde zullen de Leeuwarders degradatiekandidaat nummer één zijn, maar er staat in ieder geval een mooi voetbalseizoen voor de deur ongeacht de prestaties van de promovendus. En stiekem hoopt iedereen op een zelfde scenario als in Waalwijk en in Zwolle.