Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Columns op Cambuuronline

Gestart door Chipke, april 15, 2013, 14:51:55

Vorige topic - Volgende topic

Chipke

Mijn eerste column is inmiddels verschenen op cambuuronline weet niet of jullie deze al gelezen hebben. Meningen en kritieken zijn welkom. Ideeën of onderwerp voor een nieuw colomn?

Het faillissement van Veendam kwam niet als een verrassing, maar het is na Haarlem, RBC en AGOVV de vierde club in korte tijd die verdwijnt uit het betaalde voetbal. Wij als Cambuursupporters weten maar al te goed wat het is om op het randje van de achtergrond te balanceren. We schrijven 1 december 2005. Op deze dag moest er voor 10:00 een bedrag van 350.000 euro op de bankrekening van de club staan. Gelukkig kropen we door het oog van de naald en werd het benodigde bedrag bijeen gebracht door de vier geldschieters: Wim Sleijfer, Jan Riedstra, Dirk Hoekstra en Klaas Buwalda. Financiële problemen lijken voorbij in Leeuwarden. Met de aanstelling van Gerald van den Belt in 2009 wordt er niet meer uitgegeven dan dat er binnenkomt, maar goed ook want je club verliezen is het ergste wat er kan gebeuren.

De pijnlijke conclusie die je moet trekken is dat er niet voldoende draagvlak is voor voetbal in Oost-Groningen. Veendam was een van de weinige clubs uit de buurt, voor zover je het een derby kon noemen waren het toch altijd leuke maar ook speciale wedstrijden. Het was altijd koud aan de Langeleegte en je kon er nog eens lekker in de hekken van het uitvak hangen. Dat is nu helaas verleden tijd. Alleen nog maar verre reizen naar MVV, Fortuna, Helmond Sport en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Voor onze club zou het beter zijn om zo snel mogelijk te promoveren naar de Eredivisie. Want heeft de Jupiler League nog wel toekomst om als competitie verder te gaan? 16 clubs zijn er nog over, welke club is de volgende die omvalt? Niemand die het nog weet, maar een ding is zeker: In deze economische crisis is het voor veel clubs bijna onmogelijk om het hoofd boven water te houden.

De KNVB werkt inmiddels aan een plan om beloftenteams van de topclubs in Nederland toe te laten treden in de Jupiler League. Naar mijn mening geen goed idee. Is het leuk om naar wedstrijden te kijken waar bijna geen enkele toeschouwer te bekennen is? Onder de rook van de Amsterdam Arena een wedstrijdje kijken op een trainingsveld? Geen promotie voor de beloftenteams? Daar wordt het niet beter op. Het lijkt mij beter om de regels die er worden gesteld aan een proflicentie een beetje te versoepelen en de huidige Topklassers een kans te geven. Want zeg nou zelf, een wedstrijd Spakenburg-Cambuur op een mooie accommodatie met groeimogelijkheden is toch leuker om naar te kijken dan naar Jong Ajax-Cambuur op een niets zeggend trainingsveld? Er moet dan wel een duidelijke promotie/degradatieregeling aan vastgekoppeld worden. Ook de eisen aan het aantal contractspelers, accommodatie en de speeldagen zullen aangepast moeten worden om tot een goede overeenkomst te komen. Er moet in ieder geval een goede oplossing komen want de reisjes naar de Langeleegte zijn voorgoed voorbij. Wellicht kan er een doorstart worden gemaakt in de Hoofdklasse. Sterkte voor de supporters van de SC Veendam!