Nieuws:

Voor diegene die niet bij een wedstrijd kunnen zijn is er altijd nog de Chat!

Hoofdmenu

Seizoen 2020-2021

Gestart door speculeter, februari 25, 2020, 10:41:27

Vorige topic - Volgende topic

Collingwood

Peter van der Vlag heeft gisteren op de training zijn achillespees afgescheurd. Beterschap!
Kalmte alleen kan u redden.

Bens

Het blessureleed slaat toe bij Cambuur: kallon, Maulun, Paulissen en Akoy. Mogelijk kunnen Doodeman en Breij wel spelen. Nu ook nog onze keeperstrainer v.d. Vlag geblesseerd. Er moeten niet meer spelers geblesseerd raken, voor het laatste deel van de competitie hebben we iedereen nodig!

Geelblauwstiens

Citaat van: Bens op maart 19, 2021, 12:50:45
Het blessureleed slaat toe bij Cambuur: kallon, Maulun, Paulissen en Akoy. Mogelijk kunnen Doodeman en Breij wel spelen. Nu ook nog onze keeperstrainer v.d. Vlag geblesseerd. Er moeten niet meer spelers geblesseerd raken, voor het laatste deel van de competitie hebben we iedereen nodig!
Alle problemen optellen is ook een kunst.

Grijskijkert

Citaat van: Geelblauwstiens op maart 19, 2021, 12:58:51
Alle problemen optellen is ook een kunst.
Paulissen, Doodeman en Breij trainen deze week mee en om 3 blessuregevallen in de stress schieten het is wat..
IN HENK WE TRUST!!!

mario

Citaat van: Grijskijkert op maart 19, 2021, 13:17:17
Paulissen, Doodeman en Breij trainen deze week mee en om 3 blessuregevallen in de stress schieten het is wat..
Kunnen deze drie spelers alweer spelen?
Paulissen voor Maulun zou wel lekker zijn...

YellowBlue

Jacobs en Oratmangoen op het middenveld, prima toch?

michello

Iemand die dit van de VI wil plaatsen? Diemen?  :proost

https://t.co/GeFIxg7DnD

mario

Citaat van: michello op maart 19, 2021, 19:49:44
Iemand die dit van de VI wil plaatsen? Diemen?  :proost

https://t.co/GeFIxg7DnD
Cambuur staat twee jaar bovenaan: 'Dit verdient toch een mooi feest?'
19.00 uur
0
Opslaan
Door Reon Boeringa Reon BoeringaACHTERGROND
Na de traumatische afwikkeling van het seizoen 2019/20 heeft SC Cambuur de Eredivisie opnieuw scherp in het vizier. Waar voor supporters het aftellen kan beginnen, is op de achtergrond de voorbereiding op de uitgestelde rentree op het hoogste niveau in volle gang.

Het was vorige week precies een jaar geleden dat het seizoen 2019/20 werd stilgelegd als gevolg van de coronacrisis. De voorsprong van SC Cambuur aan kop van de ranglijst in de Keuken Kampioen Divisie was op dat moment al dusdanig, dat promotie hen alleen in theorie nog kon ontglippen. Hypercube becijferde op basis van simulaties zelfs dat er slechts een halve procent kans was dat de Leeuwarders de Eredivisie níét zouden bereiken.

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwste VI. Bekijk hier wat er nog meer in de laatste editie staat!
De KNVB-top plaatste zijn eigen afwegingen echter boven sportieve logica en rechtvaardigheid, en haalde een streep door de promotiedroom van de Friezen. Op het moment dat KNVB-directeur Eric Gudde zijn geruchtmakende besluit uitsprak, had Cambuur na 29 duels 66 punten.


Inmiddels hebben de geel-blauwen uit één wedstrijd minder al één punt meer verzameld. Waar de voorsprong op plek drie vorig jaar rond deze tijd elf punten bedroeg, heeft Cambuur aan kop inmiddels een gat van acht punten met de derde plaats geslagen. Trainer Henk de Jong glundert als we hem de vergelijking voorleggen. 'Ik ben onvoorstelbaar trots op alles en iedereen hier', zegt hij. 'Als je naar de cijfers kijkt, doen we het afgelopen seizoen dunnetjes over. We staan al twee jaar lang bovenaan. Dat is ongelofelijk moeilijk, maar wij doen het. Daarvoor verdient iedereen een enorm compliment, van spelers tot staf en van supporters tot directie.'

KLAP VOOR DE KONT
Aan een tafeltje in de businessclub, waar een aantal spelers nog aan de lunch zit, laat De Jong zijn gedachten teruggaan naar afgelopen zomer, als de voorbereiding net is begonnen. 'We hadden een enorme klap gehad', doelt hij op het mislopen van promotie. 'We hadden er op het veld ook gewoon last van. Niet dat er niet goed werd getraind, maar het zat in het onderbewustzijn. Het was stil en timide.' Volgens hem hebben twee tegenslagen zijn ploeg wakker geschud. 'We verloren van Go Ahead Eagles en speelden daarna gelijk tegen TOP Oss. We kregen al vroeg in het seizoen dus een klap voor de kont. Nu kan ik zeggen dat dat hartstikke goed is geweest, want daarna ging het weer draaien.'

Henk de Jong: 'Al die jongens kregen een tikje, dat moest allemaal een plek krijgen'

Maar op dat moment is hij daar nog niet zo zeker van. 'Ik heb me in die periode afgevraagd of we twee seizoenen op rij hetzelfde zouden kunnen presteren. Niet alleen omdat je het momentum kwijt bent, maar ook vanwege de uitgangspositie van je spelers. We hadden iedereen namelijk al vastgelegd, met een schuin oog richting de Eredivisie. Maar doordat we niet promoveerden, moesten sommige jongens voor het tweede jaar op rij genoegen nemen met een reserverol in de Eerste Divisie. Andere jongens, die bij ons hadden getekend om te gaan vlammen in de Eredivisie, moesten zich nog een jaar opladen voor de Eerste Divisie. Al die jongens kregen een tikje, dat moest allemaal een plek krijgen.'

Mede met dank aan de tegenslagen tegen Go Ahead en Oss komt de boel weer op scherp te staan. Cambuur begint opnieuw te winnen en zet van eind september tot begin januari een indrukwekkende reeks neer, door uit 14 duels liefst 39 punten te behalen. Het is een serie waarin de basis voor de huidige voorsprong wordt gelegd. De Jong prijst de focus van zijn spelersgroep, die volgens hem week na week het uiterste van zichzelf vraagt.

'In de twee jaar dat ik hier terug ben, zijn er precies twee trainingen geweest waarop ik de jongens moet aanspreken. Zo van: Potverdomme, nou gas geven. Verder heb ik nooit wat te klagen. We hebben heel heldere afspraken. Ik geef ze weken van tevoren duidelijkheid over wanneer ze vrije dagen hebben, op de voorwaarde dat zij elke dag losgaan op het trainingsveld. Dat doen ze, ook de jongens die niet altijd spelen. Dat vind ik bewonderenswaardig.'

Op zijn beurt probeert De Jong zijn reservespelers zoveel mogelijk bij het eerste elftal te betrekken. 'We hebben tegenwoordig vijf wisselmogelijkheden, die gebruik ik bijna elke week allemaal. Want dat verdienen die jongens die op de bank zitten. Ze gaan elke dag weer volle bak, dan moet je ze als trainer ook alle kansen geven die er zijn.'

EXTREEM DOMINANT

Na 28 duels heeft Cambuur dit seizoen al 77 competitiegoals gemaakt, waarmee de Leeuwarders op koers liggen om het doelpuntenrecord op het tweede niveau te verbreken. Het is sprekend voor de extreem dominante speelstijl, met zowel thuis als uit hoog druk zetten en de nodige risico's nemen. Is De Jong van plan concessies aan die stijl te doen als hij volgend jaar met Cambuur in de Eredivisie aantreedt? 'Welnee', antwoordt hij lachend. 'Thuis in elk geval absoluut niet. Dan zullen we best een keer een klap voor de kont krijgen, maar dat vind ik geen probleem. Ik ben nooit bang om aan te vallen. Dat is waar ik als trainer voor sta en dat past bij wat onze supporters willen zien.'

De Jong is een trainer die liever met 5-4 wint dan met een geniepige 1-0. 'In mijn eerste periode hier moesten we op een gegeven moment thuis tegen het Vitesse van Peter Bosz. We hadden allerlei blessures, ik had alleen maar spitsen op de bank zitten. Wat moet ik nou? Dat ging toen door mijn hoofd. Nou: ik gooide ze er mooi allemaal tegelijk in. We wonnen met 4-3, het was een legendarische wedstrijd. Natuurlijk komt daar wat geluk bij kijken, maar het is wel een wedstrijd die onze supporters nooit meer vergeten. Daar gaat het toch om in voetbal?'

'In Leeuwarden maken we er met onze supporters in de Eredivisie een gekkenhuis van'

'Toen ik jaren geleden de trainerscursus deed, zeiden ze: "Henk, zo aanvallend kun je helemaal niet spelen. En helemaal niet met een kleine club in de Eredivisie". Maar ik heb het gedaan en ik ben van plan het gewoon weer zo te doen, let maar op. Uit zullen we het weleens wat compacter moeten neerzetten, maar in Leeuwarden gaan we mooi gas geven. Dan maken we er met onze supporters een gigantisch gekkenhuis van.'

Als De Jong dit seizoen daadwerkelijk met Cambuur de Eredivisie bereikt, verdient hij de titel promotiespecialist. Het zou namelijk de derde keer in drie pogingen zijn dat hij een club naar het hoogste niveau leidt. De eerste keer was in 2013 als kampioen met Cambuur, daarna in 2018 via de play-offs met De Graafschap. En nu ligt hij dus met Cambuur op koers om het karwei van vorig jaar af te maken. 'Best een aardig rijtje, als je het zo opsomt', beaamt de trainer.

Hoe verhoudt het Cambuur van nu zich tot zijn eerdere promotie-elftallen? 'Qua kwaliteit is dit team echt top, als ik het vergelijk met het Cambuur van 2013 en De Graafschap van 2018. We promoveerden met De Graafschap als nummer vijf, dat was dus een minder dominant team. Dit Cambuur heeft wel wat overeenkomsten met de kampioensploeg van 2013, maar kwalitatief ligt het qua niveau wat hoger. Als het ons lukt te promoveren, de boel bij elkaar te houden en nog een paar gerichte versterkingen toe te voegen, dan moet het ons lukken in de Eredivisie te blijven.'

EREDIVISIE-SCENARIO
Met de voorbereiding op volgend seizoen is technisch manager Foeke Booy al druk in de weer. 'Ik werk momenteel volgens het scenario dat we volgend seizoen in de Eredivisie spelen', zegt hij. 'Als het onverhoopt nodig zou zijn, is afschalen vanaf dat scenario niet zo moeilijk. Veel moeilijker is te lang te blijven wachten op totale zekerheid en pas in een laat stadium Eredivisie-beleid te gaan voeren.'

Technisch manager Foeke Booy is al druk in de weer met het komende seizoen in de Eredivisie.
© Pro Shots
Technisch manager Foeke Booy is al druk in de weer met het komende seizoen in de Eredivisie.
Waar liggen zijn prioriteiten? 'Veel van de contracten in onze selectie lopen af (zie kader, red.), dus we zijn eerst bezig met onze eigen toko. Met wie willen we door, met wie niet? Van daaruit gaan we kijken op welke posities we richting de Eredivisie versterking nodig denken te hebben.'

Verwacht Booy een make-over richting het komende seizoen, of is het plan met de kern van de huidige groep naar het hoogste niveau te gaan? 'Wij staan inmiddels twee jaar lang bovenaan in de Eerste Divisie, ik durf daarom wel te beweren dat het kwaliteitsverschil tussen ons en de onderste zes ploegen van de Eredivisie heel klein is. Dat betekent ook dat ik niet van plan ben de hele selectie op de schop te gooien. Wel wil ik op een aantal posities echt Eredivisie-kwaliteit toevoegen. We willen er absoluut een aantal versterkingen bij aan de bovenkant, daarvoor ben ik nu de contacten aan het leggen.'

Als ik onderweg ben en ik zie iemand met een Cambuur-sticker, ga ik langszij rijden. Even contact maken, duimpje in de lucht en weer door
Wat is er financieel mogelijk? Booy: 'Ons huidige spelersbudget ligt nu net onder de twee miljoen euro, daarmee behoren we tot de subtop van de Eerste Divisie. Richting de Eredivisie zal dat naar de drie tot drieënhalf miljoen gaan. Er is dus sprake van een stijging, waarmee we creatief zullen moeten omgaan.' Naast dat budget beschikt de club ook nog over een spelersfonds, een potje geld dat is bijeengelegd door lokale ondernemers. 'Daaruit zouden we misschien nog een kleine transfersom kunnen betalen, zoals we in januari al voor Nick Doodeman hebben gedaan. Niets spectaculairs, maar het helpt ons zeker.'

OLDEHOVE
De Eredivisie komt inmiddels met de week dichterbij. Waar Cambuur vorig seizoen toeleefde naar een groots promotiefeest met een huldiging aan de voet van de Oldehove, de markante scheve toren in het hart van Leeuwarden, ziet het voorlopig uit naar een bescheiden viering. De Jong: 'De maatregelen zijn zoals ze zijn, maar het zou ontzettend jammer zijn als we het niet met onze fans kunnen delen.' Zelf doet de trainer wat hij kan doen, om de band met supporters warm te houden. 'Vorig jaar hebben we met een geweldige actie duizenden autostickers verkocht, je ziet ze overal in en rond de stad. Als ik onderweg ben en ik zie iemand met een Cambuur-sticker, ga ik langszij rijden. Even contact maken, duimpje in de lucht en weer door.'

De Jong hoopt dat versoepelingen het mogelijk maken het uitgestelde succes in april of mei alsnog met supporters te beleven. 'Eerst kijken of we het redden, dan of we het kunnen vieren. Ik hoop het heel erg. Als je twee jaar bovenaan staat, dan verdien je toch wel een keer een mooi feest?'

'We gaan ervan uit dat het stadion er gewoon komt'
SC Cambuur kreeg afgelopen najaar een forse tik te verwerken, toen projectontwikkelaar Wyckerveste zich terugtrok uit de plannen voor de bouw van een nieuw stadion. Inmiddels zijn we een half jaar verder en heeft bouwbedrijf Van Wijnen zich in de tussentijd bereid gevonden de rol van projectontwikkelaar te gaan vervullen. 'Voor alle betrokken partijen is de realisatie van dit project van groot belang', weet directeur Ard de Graaf. 'De gemeente staat er helemaal achter, er is een nieuwe projectontwikkelaar en die is inmiddels ook akkoord met de scholengemeenschap die zich in het stadiongebied wil vestigen. We hebben eind vorig jaar een tegenvaller gehad, maar we gaan er nu van uit dat het stadion er gewoon gaat komen.'
Zo zou de nieuwe thuishaven van SC Cambuur eruit moeten gaan zien.
Zo zou de nieuwe thuishaven van SC Cambuur eruit moeten gaan zien.
Bestuurlijke rust keert eindelijk terug
Waar het SC Cambuur sportief opnieuw voor de wind gaat, is het dit seizoen bestuurlijk lange tijd onrustig geweest. De oorsprong lag in het najaar, toen naar buiten kwam dat het stichtingsbestuur (het hoogste orgaan) voormalig voorzitter Ype Smid wilde aanstellen als nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen. Dit was tegen het zere been van de directieleden Ard de Graaf en Gerald van den Belt, die het als een motie van wantrouwen ervoeren. Technisch manager Foeke Booy en trainer Henk de Jong schaarden zich vervolgens achter de directie, waarna Smid zich terugtrok. Daarna ontstond er een langdurige patstelling, waarbij het stichtingsbestuur ondanks onvrede bij de directie, Booy, De Jong en het aandringen van supporters en sponsors weigerde pas op de plaats te maken. Nadat vorige week supporters en sponsors een ultimatum hadden gesteld en ook Booy en De Jong hun toekomst hadden gekoppeld aan de uitkomst van de bestuurscrisis, stapte het voltallige stichtingsbestuur dan toch op.
Daarmee is bestuurlijk de rust eindelijk terug. De Graaf en Van den Belt zijn nu van plan zich voor langere tijd aan Cambuur te committeren en daarmee staan ook de seinen op groen voor de geplande contractverlengingen van Booy en De Jong. Zowel de technisch manager als de trainer staat positief tegenover een nieuwe verbintenis voor meerdere seizoenen. Booy's huidige contract loopt dit seizoen al af, De Jong ligt nu vast tot medio 2022.
Gelijktijdig met het opstappen van het stichtingsbestuur is overigens ook de macht van Cambuurs certificaathouders – zij hebben op het moment dat de club in financieel zwaar weer zat geld ingelegd in ruil voor certificaten – ingeperkt. Deze hadden vier zetels in het zevenkoppige bestuur, met als consequentie dat de uiteindelijke macht bij hen lag. Het stichtingsbestuur is nu teruggebracht tot vijf zetels. Twee daarvan zijn vanaf nu voor certificaathouders, de overige drie worden ingenomen door sponsors, supporters en gemeente. 'Daardoor is de bestuurlijke stabiliteit van de club gewaarborgd en worden alle geledingen op een juiste manier vertegenwoordigd', reageert De Graaf. 'Dat is cruciaal bij de volksclub die wij zijn.'

moodygrunn

Bedankt voor het plaatsen!
In Henk en Sandor we trust

Bankzitter

Ook mooi de stand over 2 seizoen Henk&co:

SC Cambuur 57 - 133
De Graafschap 57 - 125
NAC Breda 57 - 109
Almere CityFC 57 103
Volendam / GAE 57 102

Daar mogen we supertrots op zijn  |:)

Grijskijkert

Citaat van: Bankzitter op maart 20, 2021, 09:16:52
Ook mooi de stand over 2 seizoen Henk&co:

SC Cambuur 57 - 133
De Graafschap 58 - 125
NAC Breda 58 - 109
Almere CityFC 58 103
Volendam  59 102
Go Ahead 58-102

Daar mogen we supertrots op zijn  |:)
Moet het niet zo zijn? En zeker trots!! |:)
IN HENK WE TRUST!!!

Bankzitter

Ik had de laatste speelronde er nog niet bij.

Grijskijkert

Citaat van: Bankzitter op maart 20, 2021, 10:12:51
Ik had de laatste speelronde er nog niet bij.
:thumbsup

SC Cambuur    57 - 133
De Graafschap 58 - 126
NAC Breda      58 - 109
Almere           58 - 106
Go Ahead       58 - 105
Volendam       59 - 105

Doe ik het even, zo zou hij moeten kloppen...
IN HENK WE TRUST!!!

Grijskijkert

IN HENK WE TRUST!!!

Treb

https://www.omropfryslan.nl/nijs/1043779-titel-foar-cambuur-ein-april-soe-buma-net-goed-utkomme

Buma al in gesprek met Cambuur..

"Anders op een later moment vieren.."  gaat natuurlijk niet werken.

Er gaat sowieso een feest losbarsten, dus het beste is gewoon om het stadion open te gooien